Ilja Repin oli toki Ukrainassa syntynyt ja nuoruusvuotensa viettänyt ja hänen merkkiteoksensa Zaporogin kasakat kuvastaa ukrainalaisia kasakoita. Kuokkalassa eli Suomessa hän vietti elinvuosistaan lähes 30 vuotta, joista 13 vuoden ajan Suomi ehti olla itsenäinen valtio. Jos häntä on pakko jotenkin kansallisuuksien tai kansalaisuuksien mukaan lokeroida, puhuisin ukrainalais-venäläis-suomalaisesta taidemaalarista. Se, että Venäjä osana isottelupolitiikkaansa, joka ulottuu myös kulttuuripolitiikan puolelle, yrittää häntä kokonaan itselleen omia on näistä lähtökohdista ihan ymmärrettävää. Sen sijaan se, että Suomi ei hänestä edes "omaa osaansa" yritä omia, vaikka Ateneumiin vihdoin oli tuo poikkeuksellisten vaivalloisten mutkien takana ollut näyttelykin saatu, on vähän ihmeellistä. Vrt. kyllähän nyt Repinin pitkäaikaiseen asuinpaikkaankin liityen Suomen jalkapallomaajoukkuessakin pelaa useista erilaisista etnillis-kansallisista taustoista tulevia pelaajia ja ihan "omina poikina" heitäkin pidetään.
Kaipa tähän osaltaan vaikuttaa se, että Repin ei koskaan hankkinut Suomen kansalaisuutta vaikka Kuokkalan lisäksi muuallakin Suomessa viihtyi.
Kasakkateema oli varmasti Ukraina-yhteyden kautta lähellä sydäntä. Onpa hän kuvannut Akseli Gallen-Kallelankin kasakkana tauluihinsa.