|
pallojalassa
Poissa
|
|
Vastaus #1 : 12.06.2021 klo 13:50:45 |
|
Laajennetaan keskustelu. Ilveksen huoltaja huusi reikäpalloa Lesboksi. Miksei tästä tullut viraalihittiä?
Joku ehdotti listaa kielletyistä sanoista.
Voisiko tätä ideaa kehitellä niin, että sanalle määrättäisiin rangaistus. Kurinpito voisi sitten nopeuttaa päätöksen tekoa tarkastamalla rangaistus foorumilta.
1. Huora = 10 ottelua 2. Lesbo = 3 ottelua
Jne
Helppoa.
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.06.2021 klo 14:19:39 kirjoittanut pallojalassa »
|
|
|
|
|
BiriBiri
Poissa
|
|
Vastaus #2 : 12.06.2021 klo 14:31:08 |
|
Kulttuurilla ei puolustella mitään, eikä ketään. Ei ole missään vaiheessa tehty. Suomessa ollaan, edelleen, kontekstit huomioitu. Täälläkin kun vaan oli Lada suolattu, Ilves paheksuttiin, niin yritettiin rautalangasta vääntää tukea kyseisten tahojen kertomalle. Siiis sille, että huuto oli tilanteelle, ei pelaajalle suunnattu. Esitettiin siis faktaa kyseisen sanan aiemmasta käytöstä kuvatusti.
Eilen tuli hieman lisää perspektiiviä sanaan kv. kentiltä. Odotan juuri puhelua espanjalaiselta ammattipelaajalta, Suomessakin pelannut. Hänellä(kin) "puta de madre" on yleisessä käytössä. Ja ei ikinä muutoin, kuin futiksen tilanteisiin liittyen. Mutta, ei kukaan ole myöskään puolustelemassa huonon kielen käyttämistä.
|
|
|
|
haikaran uhri
Paikalla
Suosikkijoukkue: Sarjataulukkofetisisti
|
|
Vastaus #3 : 12.06.2021 klo 14:41:17 |
|
Laajennetaan keskustelu. Ilveksen huoltaja huusi reikäpalloa Lesboksi. Miksei tästä tullut viraalihittiä?
Joku ehdotti listaa kielletyistä sanoista.
Voisiko tätä ideaa kehitellä niin, että sanalle määrättäisiin rangaistus. Kurinpito voisi sitten nopeuttaa päätöksen tekoa tarkastamalla rangaistus foorumilta.
1. Huora = 10 ottelua 2. Lesbo = 3 ottelua
Jne
Helppoa.
3. Vittu = 5 min
|
|
|
|
pallojalassa
Poissa
|
|
Vastaus #4 : 12.06.2021 klo 14:50:19 |
|
Eilen tuli hieman lisää perspektiiviä sanaan kv. kentiltä. Odotan juuri puhelua espanjalaiselta ammattipelaajalta, Suomessakin pelannut. Hänellä(kin) "puta de madre" on yleisessä käytössä. Ja ei ikinä muutoin, kuin futiksen tilanteisiin liittyen. Mutta, ei kukaan ole myöskään puolustelemassa huonon kielen käyttämistä.
No ei kyllä käytetä tuota ilmaisua missään tilanteessa. Una acción, näillä noidutaan tilannetta. Su puta madre La puta madre A alquien, täällä herjataan jotain kohdetta. Hijo de puta
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.06.2021 klo 16:37:42 kirjoittanut pallojalassa »
|
|
|
|
|
BiriBiri
Poissa
|
|
Vastaus #5 : 12.06.2021 klo 16:00:42 |
|
No ei kyllä käytetä tuota ilmaisua missään tilanteessa.
Un action, näillä noidutaan tilannetta. Su puta madre La puta madre
A alquien, täällä herjataan jotain kohdetta. Hijo de puta
Totta puhut. La puta madre, tai pelkkä puta madre, puta, piti olla. Ja keskustelut espanjalaisten kanssa käyn englanniksi. Sattuneista syistä. Se olennainen juttu tässä nyt oli taas se, että aina tilanteeseen kohdistuu sadattelut...
|
|
|
|
fingerström
Poissa
|
|
Vastaus #6 : 12.06.2021 klo 17:44:02 |
|
Totta puhut. La puta madre, tai pelkkä puta madre, puta, piti olla. Ja keskustelut espanjalaisten kanssa käyn englanniksi. Sattuneista syistä. Se olennainen juttu tässä nyt oli taas se, että aina tilanteeseen kohdistuu sadattelut...
Kerro tästä Ilveksen tilanteesta (tai itse asiassa tilanteista, koska taustallahan on myös futsalin vitunlesbottelu), jota omat pelajat eivät pelanneet? Joka siis olisi "tilanne" vailla ihmisiä. Todella säälittävää, että aikuinen (oletan) ihminen lähtee tällaisessa tapauksessa selitteleen, kuinka jossain muualla maailmalla kanssa. Nyt eletään Suomessa. Kyse on kulttuurista ja se kuuluu meille kaikille. Sun kantasi on tullut selväksi. Se on oman kertomasi perusteella se, että pallo on nainen, joka pitää väkivalloin kesyttää ja jos se ei siihen suostu, on se "perkeleen huora". Ihan tavallista suomalaista naisvihaa.
|
|
|
|
BiriBiri
Poissa
|
|
Vastaus #7 : 12.06.2021 klo 22:49:09 |
|
Kerro tästä Ilveksen tilanteesta (tai itse asiassa tilanteista, koska taustallahan on myös futsalin vitunlesbottelu), jota omat pelajat eivät pelanneet? Joka siis olisi "tilanne" vailla ihmisiä. Todella säälittävää, että aikuinen (oletan) ihminen lähtee tällaisessa tapauksessa selitteleen, kuinka jossain muualla maailmalla kanssa. Nyt eletään Suomessa. Kyse on kulttuurista ja se kuuluu meille kaikille. Sun kantasi on tullut selväksi. Se on oman kertomasi perusteella se, että pallo on nainen, joka pitää väkivalloin kesyttää ja jos se ei siihen suostu, on se "perkeleen huora". Ihan tavallista suomalaista naisvihaa.
Eihän minulta ole edes mielipidettä tuosta asiasta kysytty. Silti sinä tiedät sen. Mukamas. Minäpä kerron. Olen toiminut naisten joukkueen valmentajana. Eipä nousseet tällaiset asiat esille, koskaan. Pikemminkin päinvastoin. Olin kuulemma kovinkin helposti lähestyttävä jne. Sinun pitäisi nyt ihan aluksi ymmärtää se, että vaikka kertoo kuulleensa asioita, se ei tarkoita sitä, että tekisi samoin, ajattelisi samoin. Ja siitähän tämä alkoi. Honkavaara, meikäläinen, muut, kertoivat, että kyllä tätä on ihan Suomessa tapahtunut, maailmalla enemmänkin. Suosittelen kyllä vakavasti, että yrittäisit ensin ymmärtää lukemasi. Sinulla on vielä kosolti matkaa siihen, että tulkintapuolelle kannattaisi kiirehtää.
|
|
« Viimeksi muokattu: 12.06.2021 klo 22:51:20 kirjoittanut BiriBiri »
|
|
|
|
|
Timoni
Poissa
Suosikkijoukkue: Ilves
|
|
Vastaus #8 : 13.06.2021 klo 09:12:01 |
|
Täälläkin kun vaan oli Lada suolattu, Ilves paheksuttiin, niin yritettiin rautalangasta vääntää tukea kyseisten tahojen kertomalle. Siiis sille, että huuto oli tilanteelle, ei pelaajalle suunnattu.
Sitä ihmettelen, että miten voit olla niin vakuuttunut, että asia on juuri noin kuin kirjoitat? Sitä ei lopulta tiedä kuin runoilija itse. Tilanteeseen tuo ei kyllä sovi. Ellei sitten runoilija juuri sitä siihen hetkessä sovittanut. Ja oli miten oli, tässä yhteydessä, ehkä muutenkin, sana oli äärimmäisen huonosti valittu / lipsahtanut, se nyt on kaikkien tunnustama.
|
|
|
|
pallojalassa
Poissa
|
|
Vastaus #9 : 13.06.2021 klo 10:41:03 |
|
Sitä ihmettelen, että miten voit olla niin vakuuttunut, että asia on juuri noin kuin kirjoitat? Sitä ei lopulta tiedä kuin runoilija itse. Tilanteeseen tuo ei kyllä sovi. Ellei sitten runoilija juuri sitä siihen hetkessä sovittanut.
Ja oli miten oli, tässä yhteydessä, ehkä muutenkin, sana oli äärimmäisen huonosti valittu / lipsahtanut, se nyt on kaikkien tunnustama.
Viisikymmentä vuotta olen ollut kentällä ja kentänlaidalla, mutta en ikinä ole kuullut 'huora' sanaa kentällä tai vaihtopenkillä. Ne ilmeisen harvat, jotka sanan ovat kuulleet omassa toimintaympäristössä, voisivat osallistua Ladan kanssa samalle verkkokurssille niin hänen ei tarvitse olla siellä yksin. Konteksti huomioiden 'huora' sana ei kuulu mihinkään arjen tilanteeseen. Ja vielä vähemmän naisjalkapalloon. Lopulta on semantiikkaa tarkoittiko Lada palloa, pelaajaa vai pallon haltuunottoa.
|
|
|
|
Jalitsumies
Poissa
Suosikkijoukkue: Nigel Winterburnin munat ja pekoni
|
|
Vastaus #10 : 13.06.2021 klo 11:38:21 |
|
Eihän minulta ole edes mielipidettä tuosta asiasta kysytty. Silti sinä tiedät sen. Mukamas. Minäpä kerron. Olen toiminut naisten joukkueen valmentajana. Eipä nousseet tällaiset asiat esille, koskaan. Pikemminkin päinvastoin. Olin kuulemma kovinkin helposti lähestyttävä jne. Sinun pitäisi nyt ihan aluksi ymmärtää se, että vaikka kertoo kuulleensa asioita, se ei tarkoita sitä, että tekisi samoin, ajattelisi samoin.
Ja siitähän tämä alkoi. Honkavaara, meikäläinen, muut, kertoivat, että kyllä tätä on ihan Suomessa tapahtunut, maailmalla enemmänkin. Suosittelen kyllä vakavasti, että yrittäisit ensin ymmärtää lukemasi. Sinulla on vielä kosolti matkaa siihen, että tulkintapuolelle kannattaisi kiirehtää.
Oliko joukkueessasi huorittelu sallittua? Ja tapahtuiko tätä usein kohdistettuna pelitilanteisiin tai pelaajiin? Itse en ole kuullut Suomessa tällaisesta koskaan aiemmin.
|
|
|
|
Ruuttuu
Poissa
|
|
Vastaus #11 : 13.06.2021 klo 11:46:12 |
|
Lopulta on semantiikkaa tarkoittiko Lada palloa, pelaajaa vai pallon haltuunottoa.
Kyllä se on kaukana semantiikasta haukutaanko pelaajaa huoraksi, vai käytetäänkö sanaa kirosanana. Käy vaikka tekemässä testi; Etsi tila jossa on naisia ja mumise itseksesi ääneen "Perkeleen h***a sentään". Kokeile sitten uudemman kerran katsoen yhtä naisista silmiin ja sano jälleen "Perkeleen h***a". Tule sitten kertomaan oliko konteksti vain semantiikkaa. Molemmat tökeröä käytöstä, mutta saanet hieman erilaisen vastareaktion.
|
|
|
|
pallojalassa
Poissa
|
|
Vastaus #12 : 13.06.2021 klo 12:05:20 |
|
Kyllä mumise itseksesi ääneen "Perkeleen h***a sentään".
Ei kuulu sanavarastoon, niin en pysty tuota uskottavasti toistamaan.
|
|
|
|
ohilaukaus
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Savo AC
|
|
Vastaus #13 : 13.06.2021 klo 13:16:02 |
|
Kunpa siellä Ilveksen pelissä olisikin vain mumistu...huutaminen ja muminakin on semantiikkaa ja aivan eri asioita, kuten pallo ja h...ra...
|
|
|
|
Teleguy
Poissa
|
|
Vastaus #14 : 13.06.2021 klo 13:18:17 |
|
Milloin Palloliitto antaa tuomionsa, niin voisi tämän tyhjän lätinän lopettaa?
|
|
|
|
pekkham
Poissa
|
|
Vastaus #15 : 13.06.2021 klo 13:36:17 |
|
Milloin Palloliitto antaa tuomionsa, niin voisi tämän tyhjän lätinän lopettaa?
Tässä tuskin kannattaa pidättää hengitystä. Palloliitto nuhtelee, antaa kolmen ottelun toimitsijakiellon, jonka jälkeen ottelun aikainen älämölöö, huutaminen ja kiroilu jatkuu entiseen malliin (alaikäisten pelaajien) vaihtopenkin edessä. Saattaa siinä joku huorakin pudota kaikessa tohinassa.
|
|
|
|
BiriBiri
Poissa
|
|
Vastaus #16 : 13.06.2021 klo 16:17:48 |
|
Sitä ihmettelen, että miten voit olla niin vakuuttunut, että asia on juuri noin kuin kirjoitat? Sitä ei lopulta tiedä kuin runoilija itse. Tilanteeseen tuo ei kyllä sovi. Ellei sitten runoilija juuri sitä siihen hetkessä sovittanut.
Ja oli miten oli, tässä yhteydessä, ehkä muutenkin, sana oli äärimmäisen huonosti valittu / lipsahtanut, se nyt on kaikkien tunnustama.
Kellekään ei vissiin muistu mieleen Ladan, tai Ilveksen, ensimmäinen reaktio tapahtuneeseen. Ymmärrettävästi ei mitään reaktiota. Karkeampikin päivittely on kuitenkin myös joukkueurhelussa kovin tavallista. Asian tultua viraaliksi valmentaja totesi välittömästi, että koski tilannetta, ei pelaajaa. Ilves reagoi asianmukaisesti varoituksella. Ei tämäntyylinen kielenkäyttö enää sovi ammattivalmentajalle. Sitten, ei alaikäisiä pelaajia huoritteleva valmentaja todennäköisesti edes selviäisi virassaan nelikymppiseksi asti. Jos pelaajahuorittelua olisi aiemmin tapahtunut, olisi sekin jo vuodettu lehtiin. Kysyin tuossa myös eräältä läheisesti tuntemaltani 27 -vuotiaalta veikkausliigapelaajalta, useampaa seuraa edustaneelta mieheltä, miten hän kokee tuon h -sanan tämän päivän työympäristön kielenkäytössä. Kuulemma ihan tuttu ja käytössä. Ei nyt varmaan ihan tavallinen sana kuitenkaan.Toisin kuin latinokulttuureissa. Omat kokemukseni, muitten sanoman, olen todennut aiemmin. Eli summasummarum, en löydä yhtäkään asiaperustetta epäillä valmentajan lausumaa. Paradoksaalista kyllä, täällä käytetään vakavissaan argumenttina, että vain valmentaja itsehän tietää, mitä sanomallaan tarkoitti. Hänkö myös on jotenkin väärin kertonut, että koski tilannetta? Joku täällä halusi tietää, oliko omassa joukkueessani kiroilu sallittua. Mitenhän se liittyy mihinkään...olin naisten itsensä valitsemana, aikuisten naisten joukkueessa päävalmentajana, en kielten-, tai uskonnon opettajana. Ihmiset ovat erilaisia, myös kielenkäytöltään. En muista h -sanaa kuulleeni. Edes nousujuhlissa.
|
|
|
|
AZIAA80
Poissa
Suosikkijoukkue: Klupi, Kups, Palloliitto,Ameobi,krevis, terroristi
|
|
Vastaus #17 : 13.06.2021 klo 16:43:10 |
|
"Kysyin tuossa myös eräältä läheisesti tuntemaltani 27 -vuotiaalta veikkausliigapelaajalta, useampaa seuraa edustaneelta mieheltä, miten hän kokee tuon h -sanan tämän päivän työympäristön kielenkäytössä. Kuulemma ihan tuttu ja käytössä. Ei nyt varmaan ihan tavallinen sana kuitenkaan.Toisin kuin latinokulttuureissa."
Laitatko tämän veikkausliigapelaajan nimen tänne, niin ei tarvitse kaikkien 27-vuotiaitten veikkausliigapelaajien tulla epäillyksi vitun idiooteiksi.
|
|
|
|
BiriBiri
Poissa
|
|
Vastaus #18 : 13.06.2021 klo 16:53:08 |
|
"Kysyin tuossa myös eräältä läheisesti tuntemaltani 27 -vuotiaalta veikkausliigapelaajalta, useampaa seuraa edustaneelta mieheltä, miten hän kokee tuon h -sanan tämän päivän työympäristön kielenkäytössä. Kuulemma ihan tuttu ja käytössä. Ei nyt varmaan ihan tavallinen sana kuitenkaan.Toisin kuin latinokulttuureissa."
Laitatko tämän veikkausliigapelaajan nimen tänne, niin ei tarvitse kaikkien 27-vuotiaitten veikkausliigapelaajien tulla epäillyksi vitun idiooteiksi.
Onnittelut loistavasta argumentoinnista. Hän voi halutessaan tulla omalla nicillään jatkamaan kanssasi noita vee juttuja. Hän ei kyllä taida kiroilla lainkaan, joten joudut pitämään keskenäsi tätä korkeata tasoa yllä.
|
|
|
|
AZIAA80
Poissa
|
|
Vastaus #19 : 13.06.2021 klo 16:57:52 |
|
Onnittelut loistavasta argumentoinnista. Hän voi halutessaan tulla omalla nicillään jatkamaan kanssasi noita vee juttuja. Hän ei kyllä taida kiroilla lainkaan, joten joudut pitämään keskenäsi tätä korkeata tasoa yllä.
Unohdit sen 27-vuotiaan useampaa seuraa edustaneen veikkausliigapelaajan nimen? Keksitkö koko jutun? Eikö hänkään kiroile? Eikös Ilveskin ilmoittanut, ettei tämä laada edes osaa kiroilla?
|
|
« Viimeksi muokattu: 13.06.2021 klo 17:00:10 kirjoittanut AZIAA80 »
|
|
|
|
|
BiriBiri
Poissa
|
|
Vastaus #20 : 13.06.2021 klo 17:53:59 |
|
Unohdit sen 27-vuotiaan useampaa seuraa edustaneen veikkausliigapelaajan nimen? Keksitkö koko jutun? Eikö hänkään kiroile? Eikös Ilveskin ilmoittanut, ettei tämä laada edes osaa kiroilla?
En unohtanut. Et sinä ole täällä omalla nimelläsi, en minäkään. Ja minä olen kuitenkin ollut sopimussuhteessa Palloliittoon. Ja olen myös sopimussuhteessa kyseiseen pelaajaan, jonka en ole kuullut kiroilevan. Joten tietyistä asioista olen vaan vaitiolovelvollinen. Minä kiroilen kyllä. Pyrin vaan valitsemaan seurani, missä kiroilen. Oliko sinulla jotain asiallista asiaa? Kyllähän jonkun Honkavaaran ulostulo omalla nimellään itse kontekstin osalta luulisi jo riittävän hölmömmällekin...
|
|
|
|
PulkkaNilkoille
Poissa
Suosikkijoukkue: Kaikki, jotka pärjää + Superliigajoukkueet
|
|
Vastaus #21 : 13.06.2021 klo 18:00:25 |
|
Kertoo kaiken oleellisen ihmisestä, joka ylipäätään käyttää ”huora”-sanaa missään tilanteessa.
|
|
|
|
Nuorenanätti
Poissa
|
|
Vastaus #22 : 13.06.2021 klo 18:08:16 |
|
Sen, mitä BiriBirin vakuutteluista olen saanut irti on, että huora-sanan käyttö on tavanomaista latino- kulttuureissa ja meilläkin ammattijalkapalloilijoiden sanavarastossa vähintään jokseenkin tavanomaista. Ymmärtääkseni agenda on se, ettei Lahtinen niin poikkeavaa rikosta ole sanaa käyttäessään tehnyt, koska sitä esiintyy yleisemminkin tämän miehisen työläistaustaisen pelin kielenkäytössä.
Huomaatko itse, että viesti on täysin päinvastainen? Vahvistat mielikuvaa siitä, että jalkapallopiireissä on piilossa mahdollisesti melko laajallekin levinnyt misogynistinen asenneilmapiiri? Sanalla on niin vahva naisvihamielinen lataus, että sitä voidaan hyvin verrata neekeri-sanaan, jota tuskin voidaan käyttää edes kirosanana ilman rasistin leimaa. Joko huora-sanan käyttäjät ovat ymmärryksessään lapsen tasolla tai sitten avoimesti naisvihamielisiä. Lahtisen munauksen olen ollut valmis laittamaan yhden ihmisen virheeksi ja ymmärtämättömyydeksi, mutta mitä enemmän maalailet sanan käytön olevan arkista, sen hölmömmässä valossa koko suomalainen jalkapalloperhe näyttäytyy.
En usko, että meillä on piilossa naista halveksuva asenneilmapiiri. En myöskään usko, että jalkapalloilijat ovat älykkydessään hamsterin tasolla. En vain halua uskoa, en vaikka kuinka vakuuttelet.
|
|
« Viimeksi muokattu: 13.06.2021 klo 18:20:11 kirjoittanut Nuorenanätti »
|
|
|
|
|
BiriBiri
Poissa
|
|
Vastaus #23 : 13.06.2021 klo 18:08:58 |
|
Kertoo kaiken oleellisen ihmisestä, joka ylipäätään käyttää ”huora”-sanaa missään tilanteessa.
Ei se nyt vielä kauheasti kerro, edes oleellista. Huonoa, karkeaa kieltä toki. Käytössä yhteiskunnan ylimmissäkin kerroksissa, kirjallisuudessa jne. Usein vieläpä siinä perinteisessä yhteydessä. Olisihan se toivottavaa, että kyseinen sana jäisi pois kentiltä...
|
|
|
|
AZIAA80
Poissa
|
|
Vastaus #24 : 13.06.2021 klo 18:11:41 |
|
En unohtanut. Et sinä ole täällä omalla nimelläsi, en minäkään. Ja minä olen kuitenkin ollut sopimussuhteessa Palloliittoon. Ja olen myös sopimussuhteessa kyseiseen pelaajaan, jonka en ole kuullut kiroilevan. Joten tietyistä asioista olen vaan vaitiolovelvollinen. Minä kiroilen kyllä. Pyrin vaan valitsemaan seurani, missä kiroilen. Oliko sinulla jotain asiallista asiaa? Kyllähän jonkun Honkavaaran ulostulo omalla nimellään itse kontekstin osalta luulisi jo riittävän hölmömmällekin...
On niin sekavia nuo sun kirjoitukset, etten ymmärrä puoliakaan. En kyllä keksi mitään asiallista argumenttia, millä tämän laadan sanomisia voisi puolustella. Ymmärtäisi vaan jo itse lähteä, niin päästäisiin tästäkin.
|
|
|
|
|
|