Skotlanti on päässyt kokeilemaan arvokisoissa aika moneen kertaan ja yleensä enemmän tai vähemmän samalla lopputuloksella. Kyllä siellä on vuosikymmenten aikana ollut erittäinkin kovia pelimiehiä, Billy Bremner esimerkiksi, mutta se, että menestys on jäänyt puuttumaan, ei kuitenkaan ole pelkkää sattumaa.
Eilen oli pienestä kiinni, olisi peli voinut päättyä eri tavallakin, mutta olihan tsekkien maalintekijä omassa sarjassaan mitä taitoon tulee. Eli kävi hyvä taito, ei pelkästään hyvä tuuri. Maalit olivat osoitus taidosta ja peliälystä. Aikamoinen osoitus vieläpä.
Skotlanti on minulle hyvin läheinen maa, jossa olen vieraillut arviolta kolmisenkymmentä kertaa ja tunnen useita skotteja, pari heistä on oikein hyviä ystäviäni. Historiaansa olen opiskellut, tutustunut Bannockburnin (1314 muistaakseni) taistelupaikkoihin, Robert Burnsin kootut (”Chiefly in Scottish accent”) löytyy kirjahyllystä, ”Malt Whisky Trail” on käyty läpi jne. Hieno maa, josta löytyy jopa porojakin, ei kovin kaukaa Aviemoren laskettelukeskuksesta. (Porot ovat suomalaisten aikanaan lahjoittamia.). Tykkään jopa skottien kansallisruoasta, (Haggis, neeps and tatties
) jota monet karsastavat. Jne.
Minulla on siis vahvoja sympatioita skottien puoleen. Katsellessani skottien pelejä, toivon heille aina menestystä. Eilen esim ei minulla sinällään ollut mitään ihmeempiä fiiliksiä tsekkien suhteen, mutta minusta he ansaitsivat voittonsa. Olivat terävämpiä ja...taitavampia viimeistelyssään, vaikka peli muuten tasainen olikin. Marginaalit olivat lopulta pieniä, mutta ei lopputulos sattumaa ollut.