Paikallislehden haastattelu. Tärkeimmät pointit on, että viime viikkoinen kolhu ei ole kovin paha, mutta missaa treenimatseja; MFF jää uran viimeiseksi seuraksi; pitää Littiä, Christian Erikseniä ja Mousa Dembéléä parhaina pelaajina, joiden kanssa on pelannut.
Hyllar Litmanen som den bäste: ”Ser enkelt ut, men är inte enkelt”Finske superstjärnan Jari Litmanen blev en parentes i Malmö FF:s historia, men hyllas som den störste han spelat med av sin landsman Niklas Moisander.
– Även om han hade varit skadad två eller tre månader, så var han bäst direkt när han kom ut på planen igen, säger MFF-backen.
Niklas Moisander har haft sin beskärda del av skador. Just nu är det rehab som gäller på MFF:s träningsläger i Spanien på grund av en skada i vänster knä.
– Det går framåt. Vi tar det dag för dag. Jag cyklar lite och kör på gymmet, säger han.
Tanken var att han skulle spela mot Sparta Prag, men olyckan var framme på träningen dagen innan den första träningsmatchen på lägret.
– Jag blockerade ett skott och fick en vridning utåt. Det är ganska vanligt i fotboll och inte så farligt som vi trodde i början.
Men Niklas Moisander lär även avstå torsdagens avslutande träningsmatcher mot Dallas och Bodø/Glimt.
– Jag har haft skador på det här knäet tidigare, så det är onödigt att riskera något.
Värre var det när han drog korsbandet i andra knäet i september 2022. Många trodde nog att karriären var över för den finske veteranen. Niklas Moisander nuddade själv vid tanken, men tänkte ganska omgående att så ville han inte sluta sin karriär.
– Jag hade en bra känsla redan efter operationen. Sedan gick det jättebra med rehab. Jag är glad och tacksam naturligtvis, men jag jobbade också hårt för att komma tillbaka.
Samtidigt är det oundvikligt att inte se slutet på karriären. Niklas Moisander fyller 39 år i september och har ett utgående kontrakt med MFF.
– Malmö blir min sista klubb, säger han utan omsvep.
Niklas Moisander kan se tillbaka på en lång och framgångsrik karriär med spel i klubbar som Ajax, AZ från Alkmaar, Sampdoria och Werder Bremen.
Han har vunnit ligan i Nederländerna tre gånger och utsetts till Finlands bäste spelare två gånger (2012 och 2013).
När vi ber honom plocka ut topp tre av de spelare han spelat med, så blir det idel mittfältare.
– Jag kan uppskatta försvarare också och har spelat med många väldigt bra, men jag började själv som mittfältare och gillar mer spelare som gör stor skillnad i laget.
I AZ var han lagkamrat med belgaren Mousa Dembélé.
– Fysiskt stark och väldigt teknisk. Han hade allt och dominerade fullständigt när vi vann ligan [säsongen 2008-2009].
Efter AZ blev det Fulham och framförallt Tottenham i många år.
– Han hade chans att gå till en ännu större klubb. Det pratades om Real Madrid. Han hade kunnat var en toppspelare, men jag tror inte att han hade den mentala drivet att bil det, säger Niklas Moisander.
En annan favorit som sticker ut är danske mittfältaren Christian Eriksen som Moisander spelade med i Ajax.
– Han slår väldigt fina frisparkar och hörnor, men har också den där otroligt fina kreativa sidan. Även nu efter hjärtproblemen är han en spelare i toppklass.
Ingen slår dock Jari Litmanen i Niklas Moisanders ögon. Det var barndomsidolen som visade att finska fotbollsspelare kunde lyckas utomlands på högsta nivå.
– Före honom var det bara ishockeyspelare som gjorde det.
När Niklas Moisander och hans tvillingbror Henrik (målvakt) värvades till Ajax som 18-åriga talanger i början av 2000-talet, så fanns Jari Litmanen där på en andra sejour efter att även ha spelat för FC Barcelona och Liverpool.
Sedermera blev Moisander och Litmanen lagkamrater i det finska landslaget.
– Han var inte snabb, men hittade alltid rätt plats på planen så att han var spelbar. Sedan när han fick bollen, så visste han alltid om han skulle spela med en touch, eller ta mera touch.
– Jag minns en träning med landslaget, där jag bestämde mig för att sätta press på honom när vi spelade fem mot fem, men det gick inte. Han hade alltid rätt lösning att ta till. Så smart med sin tajming och hur länge han skulle hålla i bollen. Det är en speciell talang och kunskap som inte många spelare har.
Niklas Moisander ser liknande kvaliteter hos sina nuvarande lagkamrater Anders Christiansen och Sergio Peña.
– Men Jari hade det hela tiden när han var på planen, också på träning. Det ser enkelt ut, men det är inte enkelt.
På pappret är Niklas Moisander snart tre gånger så stor i MFF:s historia som sin stora förebild. Jari Litmanen gjorde bara tio allsvenska matcher för MFF 2005-2007, Moisander har hunnit med 29.
I ett större perspektiv kan Moisander inte matcha Litmanen.
– Han är kung i Finland, men tyvärr hade han mycket skador. Efter Ajax var det jobbigt med kontinuitet, men det är också magiskt att även om han hade varit skadad två eller tre månader, så var han bäst direkt när han kom ut på planen igen.
Niklas Moisander ser Sami Hyypiä som solklar tvåa i finsk fotboll genom alla tider. Den väldige mittbacken spelade tio säsonger i Liverpool och vann Champions League 2005.
Och sedan kommer Niklas Moisander in som god trea?
– Nja, det är ju svårt att säga själv. Finland har ju även haft spelare som Petri Pasanen [Ajax och Werder Bremen bland annat], Teemu Tainio spelade i Premier League [Tottenham och Sunderland]. Vi har haft ett par bra målvakter, inte minst Jussi Jääskeläinen, som var i Bolton i över tio år.
– Man kan väl säga att Litmanen och Hyypiä var på en betydligt högre nivå, sedan kommer alla vi andra.
Så du kan vandra ostört på gatorna när du är hemma i Åbo?
– Jodå. Sedan är jag inte där så ofta och har bott utomlands länge. Det har kommit många bra spelare efter mig. Jag har aldrig varit den mest populäre i Finland.
https://www.sydsvenskan.se/2024-02-05/hyllar-litmanen-som-den-baste-ser-enkelt-ut-men-ar-inte-enkelt