FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.11.2024 klo 14:50:37 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 7 [8]

Kirjoittaja Aihe: Niklas Moisander, Malmö FF  (Luettu 97241 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Pekolan Isku

Poissa Poissa

Vastaus #175 : 09.04.2024 klo 10:36:45

Mikä on Moisanderin tilanne? Onko yhä kuntoutumassa? Sarja on alkanut eikä hän ole ollut kummassakaan pelatussa ottelussa Malmön kokoonpanossa.
insignificance

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, lähikentät ja luomufutis

Vastaus #176 : 09.04.2024 klo 10:46:44

Mikä on Moisanderin tilanne? Onko yhä kuntoutumassa? Sarja on alkanut eikä hän ole ollut kummassakaan pelatussa ottelussa Malmön kokoonpanossa.

Varmaan, 4.4. oli päivitys että

Uutinen
Niklas fick en spricka i underarmen efter en smäll på förra torsdagens träning. Han tränar nu modifierat med laget och kommer successivt stegras tillbaka till full träning.

Harjoittelee "muokatusti" joukkueen mukana, hiljalleen takas 100% harjoitteluun.

e. Ja ei siis polvi, vaan käsivarsi
« Viimeksi muokattu: 09.04.2024 klo 11:03:12 kirjoittanut insignificance »
Timpsi

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Huuhkajat

Vastaus #177 : 26.06.2024 klo 11:51:27

Paikallinen aviisi kertoo tänään, että Nikke on palannut käsivarsileikkauksen jäljiltä harjoitusvahvuuteen. Pitkässä haastattelussa kertoo luottavansa, että peliminuutteja vielä tällä kaudella tulee, vaikka topparipari Jansson ja Cornelius onkin pelannut vahvasti.

Uran jatko kauden jälkeen on 50/50; päätöstä ei ole vielä tehnyt, mutta tuntee itsensä hyväkuntoiseksi ja paluu treeneihin on kivaa. Kokee, että annettavaa olisi vielä.

Uutisen otsikko "MFF on pahempi kuin Ajax ja Sampdoria" liittyy Rydströmin tapaan pitää palavereja joka päivä treenien jälkeen ja käydä läpi videoita ja parannuskohteita. Muissa seuroissa on kokoustettu pari kertaa viikossa. Sanoo kuitenkin että intensiivinen kokoustaminen auttaa paljon ja tykkää siitä, että vaatimustaso on korkea ja sitä pidetään yllä.

Uutinen
Tycker MFF är värre än Ajax och Sampdoria: ”Aldrig varit med om”

Niklas Moisander är tillbaka efter sin armskada. MFF-veteranen gillar Henrik Rydströms besatthet och lär sig fortfarande nya saker. Finländaren stänger inte dörren för en fortsättning som spelare.

– Det är 50/50, säger 38-åringen.

Niklas Moisander om sin nya roll som inhoppare: ”Jag har haft tur. Mestadels av min karriär har jag varit en startspelare. Men jag har behövt att lära mig att vara redo att hoppa in, vara fokuserad.”

Niklas Moisander kan blicka tillbaka mot en lång och framgångsrik karriär. Vad som sticker ut är att han var lagkapten i både Ajax och Werder Bremen.

I Malmö FF har han bidragit med värdefull rutin. Men har drabbats av allvarliga skador.

Niklas Moisander trasade sönder ena korsbandet 2022.

– Då visste man inte om jag skulle komma tillbaka.

Tillbaka kom Niklas Moisander, men i våras tvingades han genomgå en armoperation.

När vi träffas den första måndagen efter midsommarhelgen skiner Niklas Moisander ikapp med solen.

– Det här var min första träning med kontakt och närkamper. Jag har min sista röntgen på tisdag nästa vecka. Sedan får vi se om det är helt läkt. Jag har sprungit och sprungit. Det känns väldigt kul att vara tillbaka.

Men du behöver ju inte springa, du bara står rätt …

– Exakt! Jag har turen att det är mitt spel. Mitt spel är inte att springa tolv till fjorton kilometer per match.

Niklas Moisander understryker att han ändå måste vara lite försiktig med armen och har ett skydd. Själva skadan var maximal otur.

– Jag hoppade upp för en nickduell och på vägen ner slog jag i handen på hans huvud [Derek Cornelius]. Jag hade ingen spänning i armen, säger Niklas Moisander och visar upp ett långt operationsärr på ena underarmen.

– Det var sista minuten av träningen, fredagen före den allsvenska premiären. Frustrerande, men nu är jag nästan 100 procent, fortsätter han.

MFF går snart in i ett tufft schema. Allsvenskan ska kombineras med Europaspel. Omstarten i serien sker söndagen den 7 juli mot Halmstad hemma. Konkurrensen på mittbackspositionen är stark, men samtidigt behöver MFF förmodligen rotera.

– Jag tror att jag får mina minuter. Pontus Jansson och Derek Cornelius har spelat otroligt bra. De är naturligtvis ettan och tvåan. Men sedan behöver vi alla, jag behövs, vi behöver Elison Makolli, som har gjort det bra och Nils Zätterström är väldigt nära. Vi har många bra möjligheter. Det är viktigt. För nu kommer det att vara intensivt till december, kanske januari.

Kring Derek Cornelius finns det transferrykten, vad tror du om hans chanser?

– Tillsammans med ”Ponne” är han den bäste mittbacken i allsvenskan. Derek har talang och mentalitet för att spela i en större liga. Det vet jag till 100 procent. Men jag hoppas naturligtvis att han stannar. Vi behöver honom, säger Niklas Moisander.

Kollar du mycket på EM?

– Vi har barn, så det blir 21-matcherna, då vill jag kolla. Jag älskar fotboll. Ibland känns nästan EM roligare än VM för alla lag är jämna.

Favoriter?

– Jag har alltid hållit på Italien. Serie A var den bästa ligan när jag var ung på 1990-talet. Min favorit var [Francesco] Totti. Nu hejar jag också på Holland och Tyskland.

Kan man se någon ny trend inom fotbollen?

– När jag kollar på matcherna försöker jag njuta av individuella grejer. Jag är inte som exempelvis ”AC” [Anders Christiansen], som ser väldigt taktiskt på det och kanske vill bli tränare.

Niklas Moisanders MFF-kontrakt går ut efter säsongen. I september fyller han 39.

– I min ålder har jag lärt mig att ta det dag för dag, vecka för vecka. På försäsongen kände jag mig riktig stark, men sedan kom den här olyckliga skadan.

Det är inte alls säkert att Niklas Moisander sätter punkt för karriären vid årsskiftet.

– Jag har inte fattat något beslut, jag känner mig fortfarande ”fit” och tycker det är kul att komma till träningen. Inte så att jag känner ”nu räcker det”. Det är 50/50.

Har du pratat med Daniel Andersson [sportchefen]?

– Varje år pratar vi i slutet av sommaren eller tidigt på hösten. Vi måste kanske fatta ett beslut då, för jag har familj och vi behöver planera. Malmö vet läget. Och vet att jag fortfarande känner mig som en spelare som vill hjälpa laget och vara viktig, säger Niklas Moisander.

Det krävs alltid spelare och ledare med stort engagemang för att lyfta verksamheten. Även på ett normalt träningspass går det att se hur mycket MFF-tränaren Henrik Rydström brinner för uppgiften.

– Man ser att han är besatt av fotbollen. Vi kollar klipp från träningarna varje dag på våra möten. Hur det gick på träningen innan och vad vi kan göra bättre. Det har jag aldrig varit med om tidigare, säger Niklas Moisander.

Inte ens i Ajax, Werder Bremen eller Sampdoria?

– Nej, nej, nej, där har man kanske möten två–tre gånger i veckan. Inte varje dag. Det är väldigt intensivt. Men man ser också att det hjälper oss, vi spelar bra fotboll.

Hjälper det dig?

– Jo, man kan alltid lära sig nya saker. Som det här  med överbelastning. Det är ett speciellt sätt att spela, där vi är nära varandra och vill ha bollen. Det är viktigt att Henrik kräver så mycket. Annars blir man bekväm. Vi har börjat bra, men vi måste förstå att vi alltid måste vidare. Då är det bra att ha en tränare som pushar oss.

https://www.sydsvenskan.se/2024-06-26/tycker-mff-ar-varre-an-ajax-och-sampdoria-aldrig-varit-med-om/
diagonaali

Poissa Poissa

Vastaus #178 : 07.07.2024 klo 17:00:55

Nikke on tänään kokoonpanossa (penkillä) ensimmäistä kertaa sitten maaliskuisen kuppipelin Halmstadia vastaan. Liigapeli kotona, niin ikään, Halmstadia vastaan, 30min jälkeen 1-1.

Hienoa Niklas Ylos

e. Ja 71. minuutilla sisään

e2. Syötti myös elintärkeän 5-1-osuman  ajassa 90+3min.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2024 klo 18:36:48 kirjoittanut diagonaali »
Timpsi

Paikalla Paikalla

Vastaus #179 : 08.07.2024 klo 08:28:33

Hienoa! Minuutteja on luvassa nyt kun Cornelius tahkoaa Copa Americaa Kanadan nutussa.
Beggo

Poissa Poissa

Vastaus #180 : 08.07.2024 klo 21:28:21

Syötti myös elintärkeän 5-1-osuman  ajassa 90+3min.

Ja mikä syöttö. Världsklass
MiestenK

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Espoolaisseurat ja suomalaiset ulkomailla

Vastaus #181 : 09.07.2024 klo 10:35:16

Ja mikä syöttö. Världsklass
Kyllä. Ylos

https://x.com/sportsonmaxse/status/1809987114815168621
Timpsi

Paikalla Paikalla

Vastaus #182 : 13.07.2024 klo 15:09:19

Avauksessa ties kuinka pitkästä aikaa nyt Mjällbyä vastaan, otti heti ensimmäisellä minuutilla varoituksen.
Hurten

Poissa Poissa

Vastaus #183 : 23.07.2024 klo 20:08:46

Avauksessa ties kuinka pitkästä aikaa nyt Mjällbyä vastaan, otti heti ensimmäisellä minuutilla varoituksen.

Tämän jälkeen ei olekaan ollut kokoonpanossa ilmeisesti loukkaantumisen vuoksi.
Kosmoksen Härkä

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ennakollinen näkemys ja alustava tieto

Vastaus #184 : 02.08.2024 klo 12:47:34

Polvi paskaksi ja leikkaukseen. Olikohan ura sitten siinä?
RonaldoR9Finland

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SJK,Suomen maajoukkue,Real Madrid

Vastaus #185 : 02.08.2024 klo 18:21:18

Polvi paskaksi ja leikkaukseen. Olikohan ura sitten siinä?
:(
Laitalinkki

Paikalla Paikalla

Vastaus #186 : 28.10.2024 klo 23:56:06

Aika surullismielisesti jäi topikki lepäämään vajaat kolme kuukautta sitten :(

No, Malmö varmisti joka tapauksessa tänään Allsvenskanin voiton, joten Niklas pääsi juhlimaan uransa kuudetta kansallista mestaruutta. Onnittelut Tuoppi

Moisanderin oma kausi tosiaan jäi torsoksi. Alkukauden pilasi käsivamma, loppukauden polvileikkaus. Siinä välissä Niklas ehti pelata heinäkuussa kahdessa sarjaottelussa yhteensä 95 minuuttia, joten täysin osaton hän ei mestaruuskaudella ollut.

Sopimus päättyy tämän vuoden lopussa, eikä Malmö ole aikeissa sitä jatkaa. Aika näyttää, vieläkö ura jatkuu, vai päättyikö ura 39-vuotiaana polvivammaan. Ykkösliigassa one more year?

Sivuja: 1 ... 7 [8]

Siirry: