FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
19.09.2021 klo 21:22:17 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
FF2-kauppa:kauppa.ff2.fi, Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Äänestys
Kysymys: Sinun väite:
Höpöpuhetta, nousun merkkejä on ilmassa.
Nousu tulee vielä
Koronan syy
Tuotteen syy
Joku muu syy
Kävin mökillä
Olen kivikaudesta. Naiset eivät sovi jalkapalloon.

Sivuja: [1]
 
Kirjoittaja Aihe: Estikö Korona suomalaiset innostumaan kotimaisista naisten sarjoista?  (Luettu 2667 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
haikaran uhri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Miksi olen täällä?


: 26.07.2021 klo 12:46:12

Väite: Uuden imagon ja markkinoinnin myötä suomalaisten piti innostua Kansallisesta Liigasta. Sitten tuli korona. Kaikesta näkyvyydestä huolimatta suomalaiset eivät innostu tuotteesta. Koronan jälkeinen hetki, jolloin kansa hyökkää stadioneille ei enää tule.

Sana on vapaa!
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021 klo 12:50:16 kirjoittanut haikaran uhri »
Elmo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: @JyvaskylanFutis


Vastaus #1 : 26.07.2021 klo 12:49:30

Väite: Uuden imagon ja markkinoinnin myötä suomalaisten piti innostua Kansallisesta Liigasta. Sitten tuli korona. Kaikesta näkyvyydestä huolimatta suomalaiset eivät innostu tuotteesta. Koronan jälkeinen hetki, jolloin kansa hyökkää stadioneille ei enää tule.

Sana on vapaa!
Minusta futisforumilla on ollut innokkain naisfutiskausi, ikinä? Ihan hyvää ja aktiivista keskustelua, ja monia keskustelijoita.

Suuren yleisön silmissä ehkä ensikausi isompi, naisten EM-kisa meininkiä pitäisi hyväksikäyttää.
ohilaukaus

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Savo AC


Vastaus #2 : 26.07.2021 klo 13:50:43

Pihlaja hehkutti EM-studiossa buumista, mutta ei se ole ainakaan katsomossa näkynyt, ei miesten eikä naisten liigassa. Koronalla ehkä pieni osuus asiassa varsinkin miesten puolella, mutta naisten peleissä saa olla katsomossa niin väljissä olosuhteissa että tuskin koronatarunnoista on suurta uhkaa.  Jostain syystä naisten liigassakin yleisömäärät surkeat. Ykkösen peleissä päästään samaan ja joissakin kakkosen peleissäkin ihan liigan yleisömääriä. Lisäksi edelleen esim. naisten pesäpallossa hakataan jalkapallon yleisömäärät mennen tullen. Hetkessä ei muutosta tapahdu, mutta toivoisi että eteenpäin mentäisiin vähän nopsempaan. Eihän tässä mitään tuhatmääräisiä katsojajoukkoja odotella, mutta kun päästäisiin säännöllisesti edes lähemmäs sitä viittä sataa. Nyt liigan kärkiseurojen yleisömäärät pyörivät jossain kahden sadan tietämillä.
season

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 26.07.2021 klo 14:38:04

Ruutu plus sakottaa varmuudella katsojamääriä. Mitä paremmaksi lähetykset tulee sitä enemmän vie katsojia. Ruudulta pitäisi sitten saada korvausta jollakin tavalla?

Edit: nämä nykyajan etäkatsojat on myös katsojia. Heistä eli minulta pitäisi saada vaan raha seurallekin
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021 klo 14:52:08 kirjoittanut season »
haikaran uhri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Miksi olen täällä?


Vastaus #4 : 26.07.2021 klo 15:14:56

Pihlajan duuni on etukäteen hehkuttaminen. Muuten ei buumi tulekaan.

Yleisömäärät ovat toki surkeita.
KuPS - JyPK: 180
- jyväskyläläisiä olisi varmaan enemmän tullut, mutta kausi aikamoinen turnoff (lisäkatsojapotentiaali 5-20)
- ruudulla näkee peliä (lisäkatsojapotentiaali optimistiset 30, ks. myös alhaalla)
- ottelu ei ollut kärkiottelu (lisäkatsojapotentiaali 50-100%?)
- Koronapelko tai -vastuullisuus (lisäkatsojapotentiaali ?)
- katsojat tulevat, kun tulee menestys (missä ovat?)
- muovi ei vetää (joo, mutta KuPS on kuitenkin seurana perinne ja muuallakin yleisömäärät ovat heikkoja)
= edelleen numero on surkea

Ruutu on sellainen kaksipiippuinen juttu taas. Sakottaa se jonkun verran, mutta on se myös mahdollisuus, että katsojia tulisi ajan myötä paikan päälle. Tässä on sitten se omavastuu jokaisella, joka halua tukea tätä hommaa, että jaksa nyt lähteä hemmetti kentälle. Sitä paitsi parasta on tietysti paikan päällä.
Jotenkin on mulla hankala uskoa ruudun vetovoimaan. Tarjonta on nykyisin ihan valtavasti, kun miljoona tapahtumaa voi katsoa netin kautta. Lasku: Medianäkyvyys lisää yleisöä, ei ole enää niin yksinkertainen.

En tunne ruudun katsojamäärät, joten minun buumimittari on katsomo. Ja tältä osin se näyttää erittain surulliselta (ei edes pieneltäkään ylämäeltä). Pelinavauksissa mainittiin taas, että koronan jälkeen voisi ihmisten tulla isoin määrin katsomoihin, kun avataan portit. Se oli alusta lähtien naiivi, koska kai jokainen tiesi, että korona ei loppu yhdestä päivästä toiseen? Ei tuu sellainen päivä, että presidentti sanoo: Olemme voittaneet koronan. Nyt lähdetkää massatapahtumiin.
Sen verran samaa mieltä kyseisen lähetyksen isäntien kanssa, että kampanjapäivät eivät ole mittari.

Minusta futisforumilla on ollut innokkain naisfutiskausi, ikinä? Ihan hyvää ja aktiivista keskustelua, ja monia keskustelijoita.

Suuren yleisön silmissä ehkä ensikausi isompi, naisten EM-kisa meininkiä pitäisi hyväksikäyttää.

Futisforum ei ole minulle mikään mittari. Sitä paitsi emme ole vissin vielä naisfutis.net:n huipun kohdalla. Ja jotenkin tuntuu, että tämäkin osio on meitä perusspämmäreitä huolimatta jäänyt kesä-/EM-tauolle. Vai olenko väärässä?

EM-kisa ehkä mahdollisuus. Mutta en tiedä, laskisinko liikaa siihen varaan. Se on vähän se yleinen suomalaisloogikka:
Kyllä, ne tulee, kun lumet sulaa;
kyllä, ne tulee, kun lomat alkaa;
Kyllä, ne tulee, kun mökkikausi loppuu;
Kyllä, ne tulee, kun loma on ohi;
Kyllä, ne tulee pitkän talvitauon jälkeen...
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021 klo 19:20:25 kirjoittanut haikaran uhri »
pekkham

Paikalla Paikalla


Vastaus #5 : 26.07.2021 klo 16:58:47

Kyllähän valitettava fakta taitaa kuitenkin olla se, että tuote ei vain kiinnosta. Mielestäni olennaista olisi pureutua siihen, miksi se ei kiinnosta, ja mitä voisi tehdä tuotteen parantamiseksi. Se että Heidi Pihlaja tekohymyineen kertoo tv:ssä buumin olevan melkoinen ei kyllä nosta tuotteen kiinnostavuutta yhtään. Ei myöskään se, että sarjassa on hobby-tason joukkueita ja ihan liikaa hobby-tason pelaajia - osa jopa urheilijan irvikuvia, jos suoraan sanotaan. Yleisömääräkin viittaa siihen, että patologisten friikkien lisäksi paikalle tulevat vain mummit ja kummit, eivät välttämättä edes sellaiset ihmiset, joille jalkapallo (ja sen seuraaminen) on intohimo.

Jos edes pääsarjan joukkueiden toiminta saataisiin ammattimaiseksi (ei vielä välttämättä ammattilaiseksi) ja joukkueiden pelaajiksi urheilijoita (tai edes siltä näyttäviä), voisi arvostuskin nousta jo jonkin verran - sitä kautta ehkä myös kiinnostavuus.
luukeri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PK-35 N


Vastaus #6 : 26.07.2021 klo 17:50:44

sarjassa on hobby-tason joukkueita ja ihan liikaa hobby-tason pelaajia - osa jopa urheilijan irvikuvia, jos suoraan sanotaan.

Tämä tuli itselläkin päällimmäisenä mieleen. En haluaisi takertua jo tällä foorumilla tietynlaiseksi meemiksi kehittyneeseen aiheeseen, mutta ei liigan kärkijoukkueen maalivahdin kuuluisi pelata tuolla tavalla, eikä näyttää tuolta.
Teleguy

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 26.07.2021 klo 17:57:31

Kyllähän valitettava fakta taitaa kuitenkin olla se, että tuote ei vain kiinnosta. Mielestäni olennaista olisi pureutua siihen, miksi se ei kiinnosta, ja mitä voisi tehdä tuotteen parantamiseksi. Se että Heidi Pihlaja tekohymyineen kertoo tv:ssä buumin olevan melkoinen ei kyllä nosta tuotteen kiinnostavuutta yhtään. Ei myöskään se, että sarjassa on hobby-tason joukkueita ja ihan liikaa hobby-tason pelaajia - osa jopa urheilijan irvikuvia, jos suoraan sanotaan. Yleisömääräkin viittaa siihen, että patologisten friikkien lisäksi paikalle tulevat vain mummit ja kummit, eivät välttämättä edes sellaiset ihmiset, joille jalkapallo (ja sen seuraaminen) on intohimo.

Jos edes pääsarjan joukkueiden toiminta saataisiin ammattimaiseksi (ei vielä välttämättä ammattilaiseksi) ja joukkueiden pelaajiksi urheilijoita (tai edes siltä näyttäviä), voisi arvostuskin nousta jo jonkin verran - sitä kautta ehkä myös kiinnostavuus.
Beckham on asian ytimessä!
Tuote ei kiinnosta suurta yleisöä niin kauan kuin suuri osa pelaajista on harrastelijoita ja/tai siltä näyttäviä, ja pelaajien fyysinen suorituskyky sekä taitotaso on mitä on.
season

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 26.07.2021 klo 18:21:54

Suuri osa pelaajista?  Höpöhöpö, muutamis yksittäisiä saattaa olla per joukkue kuten veikkausliigassa ja jääkiekossa sama juttu. Se ei silti tarkoita etteikö pelaajat harjoittelisi ja antaisi lajille paljon.
haikaran uhri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Miksi olen täällä?


Vastaus #9 : 26.07.2021 klo 18:27:50

Urheilijalta näkömisen puute selittää myös, miksi Bundesligassa katsojamäärät aina romahtivat brassilaisten joululoman jälkeen.

Minusta puhdas tekosyy. Jos verrataan 10 vuotta aikaisimpaan, taitaa olla jopa huikea kehitys kohti malliurheilijaulkonäköä.


...ja suorituskyky selittää varsinkin savolaisten poisjäämistä Magn... eiku Väre Areenasta. Surkea taso tuo keltainen joukkue!
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021 klo 19:24:20 kirjoittanut haikaran uhri »
ras

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: KuPS


Vastaus #10 : 26.07.2021 klo 19:01:52

Joo, ei pelin taso saati pelaajien yleinen urheilullisuus kelpaa oikein selitykseksi. Ne eivät ole huonontuneet. Tuote on puutteellinen, eikä se ole tiedostamattomuutta vaan kysynnän puutetta.

Jos vaikka miesten jääkiekon pelien määrää katsoo, niin luultavasti voi päätellä ettei tuulipuvuille katsomoon tulossa kyse ole millään vain jääkiekosta. Liikaa otteluita vuodessa kaikille muille paitsi pienelle tosiharrastajien joukolle.
Olisiko jopa enemmän sosiaalisesta tapahtumasta ja jääkiekko on siinä yhteydessä vain sopiva yhteinen tekijä?

Naisten pesäpallo, miksi sillä on sitten katsojia eri malliin? Kultuurin vahvuudesta ei voi olla kyse kun sen pitäisi olla jalkapallon eduksi kaupungeissa. Maalla eri asia.

Viihdyttävyys? Oheispalvelut? Tarinat, joita ei ole pelaajista kerrottu?
Jalkapallomaajoukkueiden vetovoima on ajoittain ollut iso.

Onko esim. lentopallo Power cupillaan onnistunut tuotteistamaan paremmin saamaan kiinnostuksen ylös edes yksittäiseen tapahtumaan vuodessa? (vrt. Super Bowl, Dota 2:n The International - jotkut katsovat ko. lajeista vain nämä).
Suomen Cupin kehitys on toki surullinen menetetty mahdollisuus, mutta Naisten liigaa voisi em. esimerkkien tavoin tapahtumallistaa. Derbyista ei oikein tule mitään näillä näkymillä, jossa PKS:sta on liikaa edustusta ja joukkuiden tasoerot on liian kovat.

Miesten jalkapallossa europelit on selkeä kiinnostuslisä, joka säteilee ympärilleen. Naisilla se ei tunnu tekevän mitään.
Onko naisten sarja liian epäsäännöllinen? (kesätaukokatkolle ei voine mitään lyhyellä tähtäimellä) Naisten liigan "pizzaperjantain" vastinetta voisi hakea.

Ottelut suhteessa kauden kestoon on niin pieni osuus ajasta, että säännöllistä kosketusta yleisöön pitäisi hakea muista kanavista. Eli kimaroita ja muuta tubeen yms. yhteisön rakennusta? Potentiaalinen striimausyleisö on isompi kuin paikalliset, mutta siinä tulee se liiga vs. seurat kiistakapula. Seurat ei yleisesti ottaen halua, että liiga ottaa kovin isoa roolia kun lyhyellä tähtäimellä vievät vähistä resursseista. Potentiaalinen ulkomainen striimausyleisö taitaa olla mielikuvia pienempi, sillä jefun puolella ei ole paljon kerrottavaa vaikka vaahteraliiga taisi olla viime kesänä suurinpiirtein ainoita maailmassa, jota oli livenä tarjolla katsottavaksi. Joten kv-yleisöä ei tarvitse haihatella kun mikä tahansa oikeata lajia ei selvästi kelpaa.

Muodikasta olisi kai pohtia Naisten liigaa myös identiteettikysymyksenä. Sen jätän muille mahdollisesti kiinnostuneille.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2021 klo 19:21:15 kirjoittanut ras »
Nuorenanätti

Poissa Poissa


Vastaus #11 : 27.07.2021 klo 17:34:34

Ei kiinnosta, ei.

Ei kiinnosta miestenkään potkupallo Suomessa isojen maiden malliin.

Ruutu+ näkyvyys on vain hyvä juttu, ensimmäinen askel.

Futispuolen medianäkyvyys on monessa joukkueessa karrikoidusti sitä, että laitetaan nettisivuille kirjoitettu juttu, että meillä oli peli ja näin siinä kävi. Kohta pelataan taas ja siinä me sitten koitetaan kans voittaaki, valkkukin sanoo niin. Ihanko **ttu totta? Informaatio on pääosin nollatason sanahelinää, jota ei jaksa edes fani lukea.

Se, mihin suomalaisen jalkapallo ja siinä sivussa naisten tulisi reagoida on median ja maailman muuttuminen. Fanittaminen ja seuraaminen tapahtuu nykyään enemmän ja enemmän sähköisen median kautta. Meillä on kaiken maailman keskiverto pallopäivä, jotka keräävät satojatuhansia seuraajia ihan olemalla esillä joka päivä. Ilmeisesti tyypit ovat joidenkin mielestä myös kiinnostavia. Mitään muuta tuotetta heillä ei ole kuin itsensä. Ilman medianäkyvyyttä se keskiverto pallopää olisi yhä keskiverto pallopää, joka ei saa ketään tulemaan edes syntymäpäivilleen, mutta nyt kun se tekee juutuupia joka päivä, niitä seuraajia tulee tuhansittain ihan fyysisesti paikalle, kun se keskiverto pallopää latoo kömpelöä pierukomiikkaa lavalta.

Pääosin jalkapalloväki taitaa ajatella, että kyllä se väki tulee katsomoihin, kun tuote on kunnossa, kun peli on tarpeeksi hyvää. Toimitaan niin kuin autotallibändit. Me ollaan **ttu aitoja eikä mitään markkinapellejä. Ei toiminut edes 80-luvulla, eikä varsinkaan toimi enää. Ja kun netti tuli, se saattoi vielä olla kova juttu, että verkosta pystyi katsomaan kokoonpanot ja mediavastaava oli kirjoittanut ennakon, jossa kerrottiin, että Haka tulee Valkeakoskelta. Oli siistiä, kun ei tarvinnut enää printattuja ottelulehtisiä. Olihan se ja Nokian matopeli oli pelatuimpia pelejä maailmassa. Ei riitä enää.

Tässä on nyt syytelty Koronaa, että ihmisiä ei kiinnosta. Kuinka moni tajusi, että Korona oli mahdollisuus, ei haitta. Ihmiset olivat yhä enemmän kotona. Sähköisen median palvelut olivat yhä keskeisemmässä asemassa. Sarjat olivat aluillaan. Oli juuri se hetki, kun jalkapalloväen olisi pitänyt olla hereillä ja alkaa tuottaa päivittäistä mediasisältöä neljän seinän sisällä kyhjöttävien ihmisten tarpeisiin. Tapahtuiko niin? No ei, kun mediaan pukattiin vain viestejä, että paska kun ihmiset eivät pääse katsomoihin.

Nykyään pitäisi mennä vahvasti media edellä - uskaltaa, osata ja panostaa siihen hommaan. Kyllä ne ihmiset tulevat katsomaan pelejä paikan päällekin, kun tuote on kunnossa. Se tuote ei vain enää ole pelkästään peli ja makkarat.



« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 klo 17:40:19 kirjoittanut Nuorenanätti »
haikaran uhri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Miksi olen täällä?


Vastaus #12 : 27.07.2021 klo 18:59:01

:D Ei varmaan ennen tullut niin masentunut olo Nuorenanätin kirjoituksesta.

Jos minä olisin diktaatori, pistäisin internetin kiinni. Helevetin paska tuo sähköinen media! Pyörin tässä aivan liian paljon.

En sano, että Nuorenanätti on väärässä. Olen vain postkivikaudesta. Silloin, jalkapallo sopii jo naisille, mutta internet ja some ei vielä ollut. Oli hienoa katsoa kaikki Bundesliga-pelit koosteena yhdessä lähetyksessä (ja koosteet olivat myös ihan eri luokka kuin tämä ruutu-juttu, jossa livelähetyksen virheselostuksia - esim väärä maalintekijä - ei saada korjattua). Ja alasarjojen tulekset sai maanantaisin selata paperilehdestä. Onks jollakin aikakone?

ras:lta muuten tosi hyvä kirjoitus!
ras

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: KuPS


Vastaus #13 : 27.07.2021 klo 19:35:03

Nuorenanätti on oikeasa. KuPSilla on pikkuisen tätä podcastien ym. muodossa. Se pitäisi vain naisten ottaa itse tehtäväkseen vielä kansoitetuimmissa medioissa. Tik Tokiin mars.
Toisaalta tekeminen pitää kokea sen verran omaksi, että sitä jaksaa. Mckenzie Grossmanin valokuvaaminen instassa vakuutti (harmi ettei nähty pelikentillä), aidon tunnistaa.

Naumanen on kai liigan viime aikojen linssilude, joten siitä pitäisi jatkaa. Sällströmillä vielä paremmat edellytykset. Uusia yleisöjä tavoitteluun. Ei ehkä ihan Lotta Haralan tapaiseen meininkiin asti kannata viedä, mutta yksilölajeista löytyy hienoja esimerkkejä suomi-urheilija-someen. Toki tietyssä pisteessä ei voi välttää ristiriitaisuutta, jotkut tykkää ja toiset ei. Tämän näkee Annimari Kortteen kohdalla. Pitää olla vahvempia mielikuvia ja tarinoita jos ei ole aivan kurkotason tekijä. Mäkäräinen ei välttämättä olisi niin harmaahkolla imagolla noussut mihinkään ilman maailmanluokan tulostasoa. Tosin sillä säilyttää helpommin konservatiivisemman puolen sponsorit (kuten metsäteollisuus).

Esimerkiksi sitä tasa-arvon aaltoa (NL->Subway Kansallinen) olisi pitänyt jatkaa omissa kanavissa omin voimin. Nyt voisi poseeraajat hakea hyvispisteitä ilmestymällä katsomoihin. ;) Kansallisen olisi oltava "somekelpoinen taustakuva", yhteinen puheenaihe. Sitten paikalle vaivautuneet voisi löytää oman syynsä jatkaa (esim. "aitoa taistelupalloa eikä noloa kaatuilua")
« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 klo 20:15:16 kirjoittanut ras »
Qui Quel-lit

Poissa Poissa


Vastaus #14 : 29.07.2021 klo 00:54:46

Ei estänyt korona ei.

Katselen itse eniten nimenomaan naisten jalkapalloa ja sen jälkeen tulee miesten kakkosdivari. Tosin itsellenikin miesten arvokisat on kokonaisuutena mielenkiintoisin juttu mutta ei sekoiteta niitä tähän kuin kuitenkin vain joka toinen vuosi EM/MM.

Kun mietin mikä naisjalkapallossa (tai miesten kakkosdivarissa) kiinnostaa niin pienelle porukalle itseni mukaanlukien se voi olla vahvuus, mutta jos mietin isoja massoja niin rehellisyyden nimissä en jaksa uskoa että nykymeiningillä katsomoita saadaan pullistelemaan kun edes Veikkausliigassa se on haastavaa. Tarkoitan tällä sellaista kotikutoisuutta ja sitä, että pelaajat eivät ole ainoastaan pelaajia vaan hyvin nopeasti saat jonkinlaisen käsityksen heistä ihmisinä ja he ovat huomattavasti helpommin lähestyttävissä olevia kuin edes "oman arvonsa tuntevat" VL-pelaajat. HJK:lla oli ainakin aikanaan aikuisille suunnattu maksullinen harrastejalkapalloryhmä missä valmentajien tukena piti käydä liigapelaajia niin miesten kuin naistenkin joukkueista. Kuten arvata saattaa, niin eipä niitä miehiä koskaan siellä näkynyt. Sen sijaan naisten puolelta oli nakitettu pelaajille vuorot tulla paikalle. Olin jo aiemmin kiinnostunut naisjalkapallosta jonkin verran, mutta tuossa kun niitä naispelaajia kävi siellä esittäytymässä, vetämässä treenejä ja jopa pelailemassa meidän kanssa niin siinä sai heti paljon lähemmän kosketuspinnan pelaajiin kuin vaikkapa Veikkausliigassa ikinä.

Oli kiva käydä katsomassa naisten pelejä kun sulla oli mielikuva pelaajista ihmisinäkin ja pelaajien vaihtaessa seuroja edelleen tiesit joitakin heistä. Näissä some-touhuissa naisten meininki on ihan täysin erilaista kuin miehillä. Persoona paistaa läpi paljon vahvemmin ja juttujen taso on sellaista, että ei miehet kehtaisi edes vastaavaa heittää jotain yksittäisiä vitsailijoita lukuunottamatta. Nytkin parin viikon sisään erään seuran "pelaajan päivää" seuratessa Instagramissa kyseinen pelaaja esitteli mm. poikaystäviään joista yksi oli Marcus Rashford ja exä oli Kylian Mbappe. Samaan aikaan kun koet hieman myötähäpeää niin jää vaikutelma ainakin aidoista ihmisistä vaikka tuollaisen alaikäisen teinitytön elämään ei näin setämiesiässä enää pystykään samaistumaan. Yhdessäkin KL:n pelissä vaihdosta sisään tullut pelaaja kävi antamassa äidilleen "voimahalin" ottaessaan lämpöä kentän laidalla.

Eihän tuosta tule mitään kovin ammattimaista vaikutelmaa tekemälläkään kun seuraa noita someja ja katsomossa puolet on jotain sukulaisia tai toisia pelaajia ja siellä heitetään lähinnä läppää keskenään. Tai jonkun KL-joukkueen pelipäivän IG-päivityksen tykkääjistä puolet saattaa olla oman jengin pelaajia. Mulle tuo on pelkästään "turn on" sarjaa ajatellen ja voisin kuvitella viihtyväni pelien seurassa tulevaisuudessakin. Pelit ovat ihan viihdyttäviä vaikka kieltämättä sähläyselementtiä on myös mukana. Naisten jalkapalloon liittyen katsokaa vaikka Youtubesta Tokiosta Hollanti-Sambia -ottelun maalikooste niin onhan siinä viihdearvo kohdallaan vaikka kovin hyvää kuvaa pelin tasosta se ei anna.

Näihin edellisiin viitaten ymmärrän sen, että kovasta panostuksesta huolimatta monille KL:ää seuraavista ei jää sarjasta ja sen pelaajista kovin ammattimainen kuva. Eihän se mikään täysammattilaissarja olekaan. Imagollisesti tärkeää mielestäni olisi, että tuosta saataisiin naisten sarja eikä tyttöjen sarja. Nämä Sällströmit ovat huikea lisä sarjan uskottavuutta ajatellen mutta ylipäätään olisi tärkeää pitää pelaajat vähän vanhemmaksi asti mukana. Sitä en tiedä mitkä ne keinot siihen ovat kun raha ei kasva puussa. Joka tapauksessa Pihlajan ja kumppaneiden pitäisi miettiä ehkä vielä toisen kerran mikä on se strategia millä sarjan ympärille kerätään kiinnostusta. Pystytäänkö siitä kotikutoisuudesta pitämään kiinni ja sen kautta sarjaa seuraavat mukana jos lähdetään tekemään sarjasta teennäisen ammattimaista. Ainakaan sitä ei saisi tehdä etäyttämällä pelaajia katsojista liikaa ammattimaisuuden nimissä. Toisaalta jos näitä "täs on Marcus se on mun nykyinen poikkis, eiks nii mutsi?"-juttuja julkaistaan niin pakko ymmärtää sen myös karsivan porukkaa sarjan ympäriltä. Karismaattisia tähtiä tarvittaisiin ns. uskottaviksi keulakuviksi. Tällä hetkellä oikeita staroja on hyvin vähän. Taustalla toivoisin kuitenkin naisjalkapalloilijoiden aitouden ihmisinä säilyvän myös somessa.
« Viimeksi muokattu: 29.07.2021 klo 15:28:01 kirjoittanut Qui Quel-lit »
season

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 29.07.2021 klo 11:06:41

Muistelen jossain nähneeni Ruudun Kansallisen liigan parhaita katsojamääriä. Ne oli tuhansissa ja sitten paikan päällä se 200-400.

Samaa ottelua siis paikan päällä katsoo vaikka 200 kuin samaan aikaan ruudun takana 2000. Sitten täällä voivotellaan pelkästään paikan päällä olevia. Tuon lisäksi tulee somessa olevat mediaklipit ja joukkueiden jakamat pätkät.

Sedät, maailma on muuttunut. Kun sedän 70-luvulla ollutta ottelua seurasi sen sata katsojaa. Sen näki juuri sen 100 katsojaa. Ja seuraavan päivän lehdestä saattoi lukea tuloksen.

Helmeri

Poissa Poissa


Vastaus #16 : 29.07.2021 klo 11:21:11

Ei estänyt korona ei.

Ei ollut koronasta tietoakaan muutama vuosi sitten, kun kävin katsomassa JYP:n naisten liigakiekkoa. Kovin oli yksinäinen olo alle sadan katsojan joukossa. Peli oli hyvää, pelaajat taitavia, voittivat jopa Sm-kultaa ko. vuotena. En ymmärtänyt tyhjiä katsomoita. Jääkiekkoliitto on kuitenkin onnistunut lobbaamaan naisten maajoukkuepelaajille olympiastatuksen vuoksi liki 250 000 urheilija-apurahat. Jalkapallonaiset eivät vastaavaan pysty nykysäännöillä, vaikka voittaisivat ensi kesänä EM-kultaa.
tempokuljetus

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 01.08.2021 klo 21:44:55

Siirto kierros-topikista tänne.

Mitähän joukkueen pitäisi tehdä, että saisi ihmisiä katsomaan. Ovat melkein jo mestareita ja silti alle 200 ihmistä innostuu katsomaan. Ei edes junnutyttöjoukkueet ole peleissä mukana ellei laske pallohenkilöitä.

Seurassa on paljon työnsarkaa tämän asian suhteen. Joukkue on laitettu tikkiin ja ovat sarjan paras ja suunta ollut vuosi vuodelta ylöspäin, lehtereillä tulisi olla ainakin 1000 henkeä katsomassa. Pesäpallossa tämä olisi läpihuutojuttu jos pääsarjan joukkue johtaa sarjaa. Jääkiekko ja jalkapallo eivät osaa ihmisiä houkutella.

En välttämättä ole täysin samaa mieltä ylläolevasta. Se etteivät ihmiset tule katsomoon pelkästään menestyksen vetämänä on tietyssä mielessä myös positiivista, sillä se kertoo siitä että ihmisiä kiinnostaa enemmän joukkue kun se että se sattuu olemaan tällä hetkellä sarjan kärjessä. Eli on olemassa seuraajia, jotka todennäköisesti tulevat olemaan katsomossa silloinkin kun joukkue ei ole sarjan kärjessä. Näiden ihmisten määrän lisääminen on tärkeämpää, kuin pelkästään menestyksen perässä juoksijoiden. Tuhat ihmistä katsomoon on melkoisen kova tavoite, jonka saavuttaminen vaatii tuotteen laittamista timanttiseen kuntoon. Tuote ei tässä pelissä ole joukkue, vaan koko sarja.

Vertailu pesäpalloon ontuu oleelliselta osin. Pesäpallo on pesäpalloa olivat pelaajat miehiä tai naisia. Jalkapallossa ja jääkiekossa haastena on pelin olennainen muuttuminen verrattuna miehiin (nopeus, fyysisyys). Kyse ei ole siitä että peli olisi mitenkään huonompaa. Se on vain erilaista ja satunnaiskatsoja ei tätä välttämättä ymmärrä. Tuotteen kehittämisen lisäksi tarvitaan markkinointia, jolla potentiaalisia seuraajia ’opetetaan’ arvostamaan tuotetta ja sen ominaispiirteitä.
Ultrabra

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 01.08.2021 klo 21:54:50

Katselin tämän kauden katsojamääriä ja parjatulla KuPSilla on kauden ennätysyleisö jos nyt kaikki osasin katsoa eli 451 Åland Unitedia vastaan. Vastus oli kiinnostava, sekin vaikuttaa kuten tuhat muuta asiaa.

 
Sivuja: [1]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa