Eilisen pelin katsoin jokusen oluen alaisena, mutta voi pojat - olipa kyllä viihdettä!
Hienointa oli tietenkin tunnelma, kun fanit palasivat katsomoon Valioliigassa. Vieläpä tällaiseen otteluun kuin Leedsiä vastaan. Itse en ole niin rautainen fani, että osaisin vihata erityisesti montaakaan seuraa, ja Leedsiä kohtaankin koen pikemminkin "rakas kilpailija" -tyylisiä ajatuksia. Teinipoikana kuitenkin Vidukan ja Smithin Leeds oli sen parin kauden ajan erityinen tapaus, varsinkin Mestareiden liigassa (joksi sitä tuolloin puhekielessä enemmän kutsuttiin, nyt kuulee puhuttavan useimmiten "Chämppäristä").
Eilen ei Leedsillä ollut kyllä paljoakaan annettavaa, vaan olivat koko pelin vastaantulijoina. Itselleni ei jäänyt mieleen yhtään Leedsin selkeää paikkaa, ja Aylingin maalikin oli once-in-a-lifetime suonenveto - joskin hyvin kaunis sellainen, josta on pakko antaa tunnustusta. Mies pelasi viime kauden kiikareilla (0+0) koko Valjukauden, vaikka taisi pelata ainakin lähelle joka minuutin.
Osittain olen katsonut matsia selvästi Manu-lasien läpi (niin kuin aina), sillä Leedsin xG (jos jotain kiinnostaa, itseäni kyllä hieman) oli 0.57, joten jotain tilannetta siellä on Manunkin maalilla ollut. Manun vastaava oli numeroihin nähden "vain" 1.64, joka on tietenkin helppo ohittaa olankohautuksella, koska tietenkin laadukkaat joukkueet ja pelaajat ylittävät xG:nsä reilusti (Bruno huudettu!)
Mutta jos noihin uskoo, niin ihan ei vielä kannattaisi leijailla taivaisiin tämän yhden pelin perusteella. Referenssiksi pari mielenkiintoista tilastoa eiliseltä niille, joille nämä ovat hieman tuntemattomampia: Pogba xA eilisessä ennätysmäisessä neljän syötön iltapäivässä oli 0.72, ja Burnleyn xG oli 1-2 tappiossa 1.80 eli parempi kuin Manulla.
Rehellisyyden nimissä on Leedsistä mainittava vielä, että puolustus lähti peliin melko täysin rampana. Cooper luuti 90minuuttia täysin ilman preseasonia, joukkueen tähtipelaaja Phillips puuttui keskikentän pohjalta ja paras toppari Llorente oli myös ulkona. Aivan hurjan surkea lähtökohta siis, eikä ihme että siellä keskuspuolustus aukesi useaan kertaan aika rumasti, esim. siihen yhteen Brunon maaliin (ensimmäiseen?).
Itse olin Solksjaerin valintoihin tyytyväinen:
- Puolustuslinja oli tuttu ja turvallinen, ja mielestäni kaikki olivat myös hyvässä vireessä ja Shaw tuntuu saaneen entisestään itseluottamusta peliinsä (ei yllätys sinänsä kaiken hehkutuksen jälkeen).
- Keskikentän formaatti oli tuttu ja turvallinen. Itse en ole innokas muuttamaan tuota ryhmitelmää pääasiassa kahdesta syystä: ankkuri puuttuu, ja olen tolkuton Bruno-fani.
- Greenwood avasi kärjessä! Mielestäni pelasi myös hyvin, ja onneksi sai hienon maalin. Heti kun yhdessä tilanteessa tuli nopean hyökkäyksen tynkää, niin huomasi sen putkikatseisuuden huonon puolen kuudentoista ulkopuolella, joka on yhdessä loistavan viimeistelyn kanssa hänen suurin etunsa kuudentoista sisäpuolella.
Illan kunkku oli tietenkin Bruno - kolmen maalin mies. Oli muutenkin kaikessa mukana, eikä ollut helppoja suorituksia yksikään maali. Aivan maailman luokan tekemistä. Taisi olla Manun onni ettei hänen arvoaan ymmärretä vielä maajoukkueessa, sillä selvästi miehellä on vielä näyttämisen halua otteissaan. Varmaankin tähtäimessä ensi syksyn (syksyn ?!?!) MM-kisat. Samanlaista reagtiota odotan Grealishilta tällä kaudella, ikävä kyllä väärässä Manchesterin joukkueessa.
Pogba näytti eilen vaihteeksi parhaita puoliaan, ja olihan tuota ilo katsoa. Sopii vain toivoa, että otteet jatkuvat. Enää minua ei yhdellä tai muutamallakaan hyvällä pelillä huijata. Tulee olemaan mielenkiintoista, jos homma kulkee syksyllä tähän malliin vasemmalla laidalla. Siinä tapauksessa Rashford pitäisi mielestäni jättää rotaatioon kunnes otteet hiipuvat - niin karulta kuin tämä kuulostaakin. Mutta nyt mennään asioiden edelle, puhutaan kuitenkin vasta yhdestä pelistä rampaa ja surkeaa Leedsiä vastaan. Silti keskikentän pohjalle en Pogbaa viekäkään kaipaa.
Sancho sai onneksi debyyttinsä, mutta ei kauheasti ehtinyt näyttämään mitään. Pienellä otannalla on mielestäni kuitenkin paperilla enemmän syöttelijä kuin maalinsylkijä, joten siinä on kenen tahansa mukava pelata kärjessä, jos alla on Sancho-Bruno-Pogba ... aiai, Greenwoodille 20+ liigamaalia tuossa tarjoilussa? Kyllä kelpaisi (jos voittojakin tulee).
Maininta myös Martialille, joka mielestäni tuli pirteänä sisään. Ehkä siellä on taas orastusta paremmasta Martialista - olisiko uusi ranskalaislegioona tuonut iloa pukukoppiin tai muuten vain uhka menetystä avauksen paikasta piristystä tekemiseen (sama resepti toiminut jo Shawlle ja osittain De Gealle). Tai sitten hyvä fiilis poikeaa uudesta tyylikkäästä kampauksesta
Hyökkäyspään erikoistilanteet jäivät vielä hieman piippuun eikä merkittävää eom:ää toistaiseksi nähty mielestäni. Itsellä on odotuksissa Maguirelta kuitenkin 5+ maalin kausi uuden spelialistivalmentajan avittamana. Oliko Harri muuten laihtunut, vai hoikentaako uusi pelipaita (vai hoikensiko allekirjoittaneen humalatila)?
Tästä on joka tapauksessa hienoa jatkaa kauteen, ja tuli se voitto miten huonoa Leedsiä vastaan vain ja miten huonolla xG:llä tahansa niin kukaan ei tätä Manulta enää pois vie!