Luulisi että jokainen suomifutista aktiivisesti seuraava ymmärtäisi, että resurssit ovat suurimmalla osalla suomalaisista seuroista pienet. Sen takia on todella vaikea ymmärtää täälläkin topicissa vierailevia tiettyjen joukkueiden kannattajia, joiden ainoa ulosanti on aina alleviivata kysymystä "miksi ette hoida seuranne resursseja kuntoon". Kuka jaksaa enää vastata tuohon kysymykseen tai siitä johdettuihin muihin vastaaviin huuteluihin?
Faktat on selvät: Meillä on seura, joka on noussut parissa vuosikymmenessä konkurssista aladivareiden kautta liigan keskikastiin. Mun mielestä se on kehitys, josta voi kannattajana olla ylpeä. Kaikkea ei pystytä hoitamaan tällä hetkellä optimaalisesti, mutta seuraa pyritään kehittämään parhaan mukaan. Tosi usein täällä foorumilla myös unohtuu se fakta, että mikään helsinkiläisjoukkue ei ole vuosikymmeniin pystynyt vastaavaan, mitä HIFK on nyt tehnyt nousten toiseksi helsinkiläiseksi liigaseuraksi HJK:n ohelle.
Oikeastaan yksi suurimmista asioista, joka omasta mielestä jarruttaa suomalaisen futiskulttuurin kehitystä on nimenomaan tällainen keskustelukulttuuri, jossa keskitytään lähinnä voin lyhytnäköisesti kritisoimaan toisen joukkueen (tai jopa oman) resursseja, toimintatapoja, johtamista ja pelaajia – vuodesta toiseen. Kyllä liigaseurojen kannattajienkin pitäisi pystyä miettimään hieman laajempaa kuvaa ja tarkastella sitä, minkälaisella keskustelukulttuurilla voitaisiin oikeasti kehittää suomifutista ja futiskulttuuria Helsingissä.
Esillenostamasi fakta IFK:n verrattain nopeasta noususta raunioiltaan on äärimmäisen arvokas. Usein tämä unohtuu itseltänikin arvioidessani seuran toimintaa. Tämä on todella asia, joka kannattajien tulisi muistaa ja josta olla ylpeitä.
Oma (vinoutunut) mielikuvani IFK:n topikista on, että se on köyhähkö rakenteellisesta ja sisäisestä kritiikistä. Keskustelua leimaa turhan usein silmitön ymmärrys kaikkea seuran toimintaa kohtaan, tai vähintäänkin pyrkimys siihen. Tätä sitten maustavat, ehkä jopa tästä kritiikittömästä asenteesta motivoituneet, ulkopuoliset trollaajat, jotka kalastavat muutamaa nimimerkkiä vaahtoamaan tai toitottamaan oopiumin katkuista hyvää uskoa. Mielestäni mm. KSP luetaan aivan liian usein ärsyttäjäksi: tosiasiassa hän on kuin vieraassa jengissä pelaava Jani Bäckman joka ei pelkää mennä mihinkään ja varsinkaan kovaa. Olen itse pyrkinyt jättämään nämä muut nimimerkit omaan arvoonsa huomioitta.
Olen hieman eri mieltä jalkapallokulttuuria eteenpäin vievästä keskustelusta. Akateemisen taustan omaavana olen kasvanut ajatukseen, että nimenomaan kritiikki ja kyseenalaistaminen tuo esille ongelmakohdat ja lopulta vahvistaa kohdettaan. Kritiikki täytyy kuitenkin esittää asiallisesti ja pyytteettömästi. Ja kun on syytä kehua (ja fiilistellä), on se tehtävä! Mikäänhän ei ole parempaa kuin (derby)voiton tuoma ekstaasi. Näitä ohjenuoria olen itse pyrkinyt parhaani mukaan noudattamaan.
Ja se siitä metatasosta... Innolla odotan pian alkavaa matsia salolaisia vastaan. Ottelu on tuskin paras mittari IFK:n tasosta, mutta SalPan pitäisi olla sarjatasoaan parempi joukkue. Onko kenelläkään aavistuksia Rödan testipelaajista?