FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.04.2024 klo 14:01:53 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2 ... 4
 
Kirjoittaja Aihe: Kaikkien aikojen paras jalkapallon pelaaja  (Luettu 18647 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kari H

Poissa Poissa


: 02.01.2022 klo 21:29:56

Vastaus on Johan Cruyff. Hän on itse eläessään sanonut että 1974 MM-finaalissa ensimmäisellä minuutilla saadun rankkarin ja johtomaalin johdosta joukkueen keskittyminen hajosi. Sääli sillä tuo joukkue olisi ansainnut maailmanmestaruuden.
1978 Cruyiffilla oli moraalista selkärankaa kieltäytyä pelaamasta maassa jossa ihmisiä tiputettiin Rio de La Plata jokeen. Berti Vogtsin mielestä Argentiinassa vallitsi "kuri ja järjestys".
Nämä näin joitakin  muita urheilija jalkapalloa kiinnostavampina pitävän ihmisen mielipiteitä.
Bolzarelli

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HIFK


Vastaus #1 : 02.01.2022 klo 22:04:46

Valtavan vaikea valinta Zicon ja Maradonan väillä. Menkööt Zicolle;)
Avspark

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 03.01.2022 klo 01:02:38

1978 Cruyiffilla oli moraalista selkärankaa kieltäytyä pelaamasta maassa jossa ihmisiä tiputettiin Rio de La Plata jokeen. Berti Vogtsin mielestä Argentiinassa vallitsi "kuri ja järjestys".
Nämä näin joitakin  muita urheilija jalkapalloa kiinnostavampina pitävän ihmisen mielipiteitä.
Eikös tuo ole moneen otteeseen selvinnyt,ettei miehellä itsellään ollut hajuakaan Argentiinan poliittisesta tilanteesta. Pitkään ajateltiin kieltäytymisen syyksi vääntöä sponsorisopimuksesta Hollannin liiton kanssa ja myöhemmin Cruyff itse sanoi haastattelussa, että kieltäytymisen syy oli perheeseen kohdistunut kidnappausuhka.

Tuossa yksi monista artikkeleista aiheesta:https://www.theguardian.com/football/2008/apr/17/newsstory.sport

Tämä ei tietenkään liity miehen jalkapallotaitoihin mitenkään, mutta tuo huhu on ollut suurimpia tekijöitä Cruyffin nostamisessa lajin toisinajattelijaksi. Hollantilaisten Ajaxia fanittavien kaverieni mielestä se sponsorivääntö on oikea syy ja kidnappausuhka myöhemmin keksitty kaunisteltu selitys. Se on toki ikävää spekulaatiota, mutta ainakaan diktatuurin kanssa kisaboikotilla ei ollut mitään tekemistä.
Jalkapalloministeri

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 03.01.2022 klo 08:05:24

Litmanen
Ari Ratanen

Poissa Poissa


Vastaus #4 : 03.01.2022 klo 08:34:37

Sakke Saarinen
quiquilija

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Suomi


Vastaus #5 : 22.02.2022 klo 01:14:01

n piilopullo & jalkapallonpelaajan pallon piilopullo?
Tango Rosario

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 22.02.2022 klo 01:40:39

Maradonan ja Pelén väliltä valintani on Martin Saarikangas.
Lihis

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Honakki, Suomen jalkapallon A-maajoukkue


Vastaus #7 : 22.02.2022 klo 01:47:47

Kyllähän tämä titteli menee Carlos Kaiserille tai Ali Dialle.
Kari H

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 27.02.2022 klo 19:09:30

Eikös tuo ole moneen otteeseen selvinnyt,ettei miehellä itsellään ollut hajuakaan Argentiinan poliittisesta tilanteesta. Pitkään ajateltiin kieltäytymisen syyksi vääntöä sponsorisopimuksesta Hollannin liiton kanssa ja myöhemmin Cruyff itse sanoi haastattelussa, että kieltäytymisen syy oli perheeseen kohdistunut kidnappausuhka.

Tuossa yksi monista artikkeleista aiheesta:https://www.theguardian.com/football/2008/apr/17/newsstory.sport

Tämä ei tietenkään liity miehen jalkapallotaitoihin mitenkään, mutta tuo huhu on ollut suurimpia tekijöitä Cruyffin nostamisessa lajin toisinajattelijaksi. Hollantilaisten Ajaxia fanittavien kaverieni mielestä se sponsorivääntö on oikea syy ja kidnappausuhka myöhemmin keksitty kaunisteltu selitys. Se on toki ikävää spekulaatiota, mutta ainakaan diktatuurin kanssa kisaboikotilla ei ollut mitään tekemistä.

Voihan se noin todellisuudessa ollakkin mutta miksi pilata legenda totuudella?
Cruyff oli terävä-älyinen kaveri joka otti kantaa vähän kaikkeen kysymättäkin. Vähän vaikea uskoa ettei hän olisi ollut tietoinen Argentiinan poliittisesta tilanteesta. Olin noiden kisojen aikaan kymmenvuotias ja sanomalehtiin otteluselostukset myöhäisotteluista tuli päivän viiveellä eikä ollut nettiä tai edes päivittäistä Urheiluruutua. Sitä en tiedä näkyykö jossain jo maksullisia kaapelikanavia. Ensimmäiset VHS-nauhurit oli tulleet ja muistan kun. em. enoni kanssa joskus joulun aikoihin katottiin finaalia ja kirottiin huonomman joukkueen voittoa.
Kari H

Poissa Poissa


Vastaus #9 : 18.03.2022 klo 21:14:54

Voihan se noin todellisuudessa ollakkin mutta miksi pilata legenda totuudella?
Cruyff oli terävä-älyinen kaveri joka otti kantaa vähän kaikkeen kysymättäkin. Vähän vaikea uskoa ettei hän olisi ollut tietoinen Argentiinan poliittisesta tilanteesta. Olin noiden kisojen aikaan kymmenvuotias ja sanomalehtiin otteluselostukset myöhäisotteluista tuli päivän viiveellä eikä ollut nettiä tai edes päivittäistä Urheiluruutua. Sitä en tiedä näkyykö jossain jo maksullisia kaapelikanavia. Ensimmäiset VHS-nauhurit oli tulleet ja muistan kun. em. enoni kanssa joskus joulun aikoihin katottiin finaalia ja kirottiin huonomman joukkueen voittoa.

Tuosta Hollannin romahtamisesta Munchenin MM-finaalissa 7.7. 1974 vielä.
Cruyff joukkueen kapteenina oli asiasta tietysti eniten vastuussa. Mulla on joku kuusvuotiaan pojan hyvin hämärä ei edes muistikuva kun miehet porukalla katto ottelua kotitilallsmme. 1970-luvulla televisio ei ollut itsestäänselvyys kesämökeillä. Meillä kävi kaupunkilaiset soittamassa lankapuhelimella ja lukemassa päivän lehden. Kellään ei ollut semmonen ...tanan mainen hoppu keskittymiskyvyttömänä paikasta ja Suomesta toiseen kun ny.
Cruyffhan teki menestyvän uran myös valmentajana. Vähän arroganttti persoona joka mun silmissä vaan lisää semmosta eräistä loistoa.
14 vuotta myöhemmin 1988 sitten Hampurissa Hollanti sai revanssin ja mukaan sotkettiin tottakai koska urheilu ja politiikka ovat aina kuuluneet yhteen toinen maailmansota.
Milanon 1990 Rijkaard-Völler oli itse asiassa aika kesy episodi. Asianosaiset eivät käsittääkseni ole koskaan itse asiaa sen enempää avanneet. Muut sitten tulkinneet sitäkin enemmän. Mulla on sellainen muistikuva että Völler vähän ajoi van Breukelenin päälle joka oli kuin hellankoukku.
1978 MM-finaali ja oliko se Rensenbrinkin varsinaisen peliajan viimeisen minuutin tolppa avopaikassa. Ottelun italialainen erotuomari joka täysin estoitta vihelsi kotijoukkueen eduksi.
No joo jonnin joutavia mutta kyllähän tosta 1978 finaalista kymmenvuotiaskin aisti ettei sitä ihan "normaaleissa olosuhteissa" pelattu.
Wanha futaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jag ser rött...


Vastaus #10 : 05.06.2022 klo 10:54:34

Vastaus on Johan Cruyff. Hän on itse eläessään sanonut että 1974 MM-finaalissa ensimmäisellä minuutilla saadun rankkarin ja johtomaalin johdosta joukkueen keskittyminen hajosi. Sääli sillä tuo joukkue olisi ansainnut maailmanmestaruuden.
1978 Cruyiffilla oli moraalista selkärankaa kieltäytyä pelaamasta maassa jossa ihmisiä tiputettiin Rio de La Plata jokeen. Berti Vogtsin mielestä Argentiinassa vallitsi "kuri ja järjestys".
Nämä näin joitakin  muita urheilija jalkapalloa kiinnostavampina pitävän ihmisen mielipiteitä.

Mahdotonta vastata itse kysymykseen, koska pelaajia eri aikakausilta ja eri pelipaikoilta ei voi mitenkään luotettavasti verrata. Omat suosikit voin tietysti luetella. Suurimman osan olen nähnyt myös livenä.

Minulle he ovat Pelé, Beckenbauer, Platini, Maradona ja Messi. Kyllä Johan Cruyff myös kuuluu tuohon ryhmään, kuten myös Lev Jashin ”Musta hämähäkki.” Gerd Müller maalinsylkijänä pakko myös mainita. Maaginen ”Der Bomber.”

Cruyff oli mahtava pelimies, taiteilija, taikuri, tuittupää. Syksyllä 1974 Suomi pelasi tuota Hollannin hopeajoukkuetta vastaan Olympiastadionilla. Cruyff oli pariin otteeseen tehdä väkisin maalin suoraan kulmasta. Pallo kaarsi lopussa omituisen ”koukun” kohti ylänurkkaa. Lars Näsman taisi olla maalissa Suomella, en ole ihan varma. Tuollaisia kulmia en ole kenenkään nähnyt antavan, en ennen enkä jälkeen tuon matsin. Joukkueen kapteenina hän ei minusta ollut paras mahdollinen kuitenkaan, koska kannustamisen asemasta haukkui omiaan (näkyvästi ja kuuluvasti), kun nämä eivät nousseet häntä tyydyttävälle tasolle.

Tuosta listasta vielä sen verran, että muutama maalivahti ansaitsee maininnan myös, Gordon Banks, Dino Zoff, Gigi Buffon, Ollie Kahn ja Manu Neuer ainakin.

Pelaajia, paria poikkeusta lukuunottamatta, joilla ura vielä jatkuu, en valinnut listalleni. Lisäksi sellaisia, jotka ”olisivat ansainneet tulla mainituiksi” on varmasti kymmeniä. Nimiä tulvii mieleen. ”Karpaattien Maradona” Hagi, ranskalainen Marius Tresor, useita brasseja mm. Zico, Ronaldinho ja Romario, pari englantilaista mm. George Best ja Bobby Moore, ruotsalaisista ”Nacka” Skoglund ja Zlatan, hollantilaisista mm. Rensenbrink ja Gullit jne. Kaikkia nimiä on melkeinpä mahdoton luetella.

Suomalaisista Litmanen oli tietysti suuri idoli. En tiedä oliko hän maailman paras, mutta parhaimmillaan hyvin lähellä sitä. Aulis Rytkönen ja Pahlmannin Kaitsu olivat lapsuuden ja nuoruuden suosikkejani, tietysti. Molemmat tapasinkin useita kertoja. Faija-vainaa, vanha pelimies itsekin, tunsi heidät hyvin.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2022 klo 10:57:24 kirjoittanut Wanha futaaja »
Puuhapete

Poissa Poissa


Vastaus #11 : 05.06.2022 klo 12:12:43

WF mainitsikin tuossa myös omia suosikkeja.
Mulle Cruyff ykkönen ja Beckenbauer kakkonen. Sit George Best teki aikoinaan huikean vaikutuksen.
Maradona ilman muuta myös.
Messi on mulle robotti samoin osittain myös Crisu. Heidän edellään vielä mulla Zidane ainakin. Peleä en ole nähnyt tarpeeksi mutta ilman muuta oli huikea äijä.
Sit vois vielä mainita Ariel Ortegan :D ja Manu Neuerin.
« Viimeksi muokattu: 05.06.2022 klo 12:17:52 kirjoittanut Puuhapete »
khat

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RoPS, Mathare United, Zeddy & KÖNÖ


Vastaus #12 : 05.06.2022 klo 21:43:39

Maradona (suhteellisen hankala valita Pelen ja Diegon väliltä). Nykyisistä Zlatan. Ja tietysti Litmanen on kuningas.
Umtiti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FCB


Vastaus #13 : 05.06.2022 klo 22:35:15

Messi. Tänäänkin tehnyt 5 kaappia kivenkovaa Viroa vastaan.
edelläkävijä

Poissa Poissa


Vastaus #14 : 06.06.2022 klo 12:40:48

Messi. Tänäänkin tehnyt 5 kaappia kivenkovaa Viroa vastaan.

Hyvin Messi alleviivasi sitä, millaisia maalimäärät olisi naurettavan helpoissa Euroopal karsintojen peleissä. Maalimäärät olisi 200+ maajoukkuessa.
eikka okapi

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 06.06.2022 klo 13:58:09

Hyvin Messi alleviivasi sitä, millaisia maalimäärät olisi naurettavan helpoissa Euroopal karsintojen peleissä. Maalimäärät olisi 200+ maajoukkuessa.

Maalit Viron kakkosjoukkuetta vastaan ei oikeastaan alleviivaa yhtään mitään.
Kikkapaita

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: ACO, A-R-S-E-N-A-L


Vastaus #16 : 06.06.2022 klo 14:29:52

Messi.
Sama. Itselle Messi on vaan paras, todella hankalahan näitä on verrata johonkin 50/60/70 -luvun vanhoihin tähtiin.
benksi

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 07.06.2022 klo 08:45:41

Pelé. Piste.
cubalibre

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Argentiina


Vastaus #18 : 07.06.2022 klo 09:08:25

Latko Zahovic. Missä muuten pelaa?
Rossoneri83

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Milan, Spurs


Vastaus #19 : 07.06.2022 klo 09:16:32

1. Maradona
2. Pele
3. Cruyff
4. Ronaldo (originaali)
5. Maldini

C.Ronaldo ja Zizou lähellä top viitosta myös.

Vaikea näitä eri aikakausia verrata toki...
Kiharatukka

Poissa Poissa


Vastaus #20 : 07.06.2022 klo 09:19:38

Mahdotonhan näitä on vertailla. Carrincha ja Ronaldinho kuitenkin ansaitsevat ehdottomasti maininnat, jotka eivät kenenkään listalla ole vielä olleet.
Big Show

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: #sigmagrindset


Vastaus #21 : 07.06.2022 klo 10:46:39

Kyllähän sen pitäisi olla jokaiselle jalkapallon seuraajalle selvää, että listan 1. ja 2. ovat Messi/Ronaldo tai Ronaldo/Messi. Ei noista 50v sitten pelanneista peleistä ja maradonista ole yllämainittujen haastajiksi, kun suurimmat uroteot perustuvat johonkin kymmenen matsin otantaan MM-kisoissa. M & R ovat tahkonneet molemmat yli 1000 matsia huippusarjoissa ja turnauksissa.

Erityishuutikset vielä niille, jotka jotain pelejä edes nostavat näille listoille, kun ovat itse syntyneet +10 vuotta legendojen peliuran päättymisen jälkeen ja analyysit perustuvat kuulopuheisiin ja muutaman minuutin highlight-videoihin. Yhtäkään kokonaista matsia eivät ole nähneet.
« Viimeksi muokattu: 07.06.2022 klo 12:09:05 kirjoittanut Big Show »
Gabriel Batistuta

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Mikel Artetan Tykkimiehet.


Vastaus #22 : 07.06.2022 klo 10:58:50

Kyllähän sen pitäisi olla jokaiselle jalkapallon seuraajalle selvää, että listan 1. ja 2. ovat Messi/Ronaldo tai Ronaldo/Messi. Ei noista 50v pelanneista peleistä ja maradonista ole yllämainittujen haastajiksi, kun suurimmat uroteot perustuvat johonkin kymmenen matsin otantaan MM-kisoissa. M & R ovat tahkonneet molemmat yli 1000 matsia huippusarjoissa ja turnauksissa.

Erityishuutikset vielä niille, jotka jotain pelejä edes nostavat näille listoille, kun ovat itse syntyneet +10 vuotta legendojen peliuran päättymisen jälkeen ja analyysit perustuvat kuulopuheisiin ja muutaman minuutin highlight-videoihin. Yhtäkään kokonaista matsia eivät ole nähneet.

Tähän kyllä sama. Messi ja Ronaldo ovat tehneet kumpainenkin seura ja maajoukkueissa lähes 800 maalia, pelaten koko ajan huippusarjoissa. Esim. Maradonan vastavaa lukema on 344, josta lähes puolet on tullut heikompitasoisessa Argentiinan sarjassa, Pelen brassihöntsyissä tehtyjä maaleja ei näihin kannata vertailla.
eikka okapi

Poissa Poissa


Vastaus #23 : 07.06.2022 klo 12:39:11

Mahdotonhan näitä on vertailla. Carrincha ja Ronaldinho kuitenkin ansaitsevat ehdottomasti maininnat, jotka eivät kenenkään listalla ole vielä olleet.


Ronaldinho oli sen muutaman vuoden ajan, jonka viitsi ja jaksoi, paras pelaaja mitä maapallolla on nähty.
mikki-hiiri

Poissa Poissa


Vastaus #24 : 07.06.2022 klo 13:40:41

Niin tässähän pitää ensin päättää katsooko ns. uran huipputasoa vaiko painottaako koko uraa, joku Ronaldinhonan oli parhaimmillaan ihan huikea, mutta jos katsoo koko uran tilastoja yms niin auttamatta se ura huipulla jäi kovin lyhyeksi. Cristiano ja Messi taaseen olivat tasaisesti huipulla ennennäkemättömän pitkään jonka vuoksi kyllä itsekin nostan miehet kahdeksi kaikkien aikojen pelaajaksi.

 
Sivuja: [1] 2 ... 4
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa