Säsong är färdig paketerat efter spännande andra halvleken i matchen mot VPS. Tyvärr var allt kämpande tillräckligt bara till 10:e platsen i år. I början av säsongen skapade IFKM tusentals målchanser men gjorde få mål, efteråt kom det lite mer taktiskt spel och succé, men ligaplatsen var inte säkrats tills slutet av grundserien. Man kan också tacka HIFK och Lahtis att dom har varit stora besvikelser det här året och klart två sämsta lag i ligan.
Jag summerar vad JAG tänker hur det gick för spelare. Också kontraktsläge till 12/2022 om ingen annat skrivits. Är inte alls säker att jag har rätt kontraktsläge, eller ens alla spelare med.
Målvakter: Yann Fillion (option för nästa år), Elmo Henriksson (lån), Otto Hautamo
Om Forsman kommer tillbaks, kanske Fillion kan stanna som tvåan. Hautamo återvänder till St. Michel (?), och tyvärr Elmo går till HJK. Elmo var klart number ett för mig, fast Inter-hemmamatchen gick ganska dåligt. Fillion har storlek, men ingen bra koll på läge på fältet. Hautamo spelade mest i FC Åland.
Försvar: Mensah, Nissinen (option), Raitanen (lån), Sumusalo, Lahti, Kahnberg, Coubronne, Granlund
Granlund kan stanna, ingen stort intryck utom mål mot Lahtis. Jag tyckte had spelade lite otypiskt nervöst innan sin skada. Raitanen kunde jag gärna ha kvar, men HJK kallar antar jag. Alla andra hade sin plats när det var varsin tur att spela. Jag skulle säga Lahti är ”årets bäst”, men små marginaler inom gruppen. Sumusalos skadan också förstörde hans säsong.
Mittfält: Baliso (option), Ngamba (lån), Abubakari, Wiklöf, Latonen, Sid, Hopcutt, Sjöroos, Andersson
Baliso har gått bakåt, Ngamba ska återvända, Latonen och Abu kan gå, Wiklöf går redan vidare i karriär, Hopcutt kanske är för dyrt. Sjöroos (som har fått sitt innersta OG Solskjäer vid levande, alltså supersub-typ) kan stanna om han vill (Jag antar att det beror på TPS om de stiger upp eller inte). Sid har varit otroligt bra, trodde inte på detta i början men han har varit riktigt bra.
Anfall: Dé (option), Luis Felipe (2023), Tehe (2023), Hambo, Tamminen, Lundberg, Owoeri
Owoeri gjorde bra insats, mycket bättre än ”senior”anfallare Igboananike förra säsong. Dé kämpade hårt, och lite som brassar brukar, lite för hårt också. Antalet kortena måste gå ner nästa år (för alla). Hambo kan njuta familjelivet annanstans, Tehe kom lite för sent att skapa riktig bra kemi med andra, Lundberg är junior och Tamminen blev skadad igen.
Tränare: Ahna (2023), Pyykölä et al. Vet ej om hur mycket Pyykölä påverkade, han har varit väldigt tyst presens här på ön (enda intervju jag har sett varit för PalloTV). Ahna är inte taktiskt mästare (heller), och när hans ”eget smak” 4-4-2 brutits ner, hade han ingen svar annat än skicka Mensah/nån-med-mer-höjd uppe i target.
Bästa och idealiskt tänkt vill ha kvar, men kan bli omöjligt: Henriksson, Lahti, Sid, Owoeri
Kan stanna om de vill och vi har pengar: Fillion (Forsman-frågan), Coubronne, Nissinen, Mensah, Granlund, Sid, Sjöroos, De, Owoeri, Lundberg-Kahnberg-Andersson (i princip alla egna juniorer ska bli kvar, med ungdomskontraktet eller ”riktig” kontrakt)
Hejdå och tack för besöket: Fillion (kan leva utan honom också om Forsman kommer), Sumusalo, Baliso, Latonen, Hopcutt, Luis Felipe, Hambo, Tamminen
Årets tre bästa mål på hemmaplan: Ngamba mot SJK, Sjöroos mot VPS, Dé mot HJK (bara för stämnings skull).
Årets räddning: För många att notera, men kan också va motståndare HIFKs Almeida som räddade tre skott från Nissinen i 5 sekunder.
Årets match: IFKM-HJK, nästan som gamla dags när folk gick till matcher att titta på fotboll och inte hade bara sina mobiler ute hela tiden.
Årets sopkille: Om en viss jättehyllad tv-korrespondent sitter i läktaren, kastar han alltid sina sopor under bänken. Dags att visa att man faktiskt kan bära sitt eget skräp till soptunnan.
Årets hållbarhetspris: Det beror inte om det är regn eller sol, sprinklerna är på och kastar vatten allt över plan och läktaren innan varje halvlek. Särskilt roligt med östliga-sydöstliga vind.
Årets budget: 198€ för säsongskort, med vilket jag såg en ligacupmatch i Eckerö, en Finlands cupmatch och ungefär 12 ligamatcher. Not bad, not bad at all (Räknar inte bensinkostnader till/från varje match, massor med kaffe och chips och godis osv).
Årets ”utvecklingsideér” aka. gamla gubbe klagar: När det är halvlek, ha juniorer sparka straffar i nöjestävling osv. Ha NÅNTING över huvudtaget på halvlek. Matchvärd och ordningsmannen: kan ni vänligen leda bort folk från att stå mitt i korridorerna när matchen spelas. Folk: om matchen startar 18:00, kom i tiden. Massor med ”telefonetikett” som oss gamla folk inte fattar t.ex. varför måste du prata högljudd i telefonen mitt i matchen på läktaren, eller kolla telefonen varje 30 sekunder?
<slutet av gamla gubbe klagar>
Tack för det här säsongen!