FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.04.2024 klo 18:52:30 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 6 [7] 8
 
Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2022 - Nystart och 18:e ligasäsong  (Luettu 40272 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #150 : 14.10.2022 klo 16:39:54

Ingen jag pratat med förutom de som redan går på matcherna vet om att det är gratis på söndag. Så det verkar inte marknadsföras tillräckligt bra i andra kanaler för att ge några större publikmängder extra.

Vad tycker ni om Oskaris uttalande innan matchen att han vill komma tillbaka till IFK, lite udda och intressant minst sagt :D
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #151 : 15.10.2022 klo 14:51:18

Vad tycker ni om Oskaris uttalande innan matchen att han vill komma tillbaka till IFK, lite udda och intressant minst sagt :D
Är det bara rykten eller har han faktiskt sagt det offentligt? I så fall kan väl vps inte ha honom i mål imorgon

Edit: Aah i Nyan uppenbarligen, mycket underligt i det här skedet av säsongen.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2022 klo 18:28:20 kirjoittanut OEA »
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #152 : 17.10.2022 klo 15:26:40

Säsong är färdig paketerat efter spännande andra halvleken i matchen mot VPS. Tyvärr var allt kämpande tillräckligt bara till 10:e platsen i år. I början av säsongen skapade IFKM tusentals målchanser men gjorde få mål, efteråt kom det lite mer taktiskt spel och succé, men ligaplatsen var inte säkrats tills slutet av grundserien. Man kan också tacka HIFK och Lahtis att dom har varit stora besvikelser det här året och klart två sämsta lag i ligan.

Jag summerar vad JAG tänker hur det gick för spelare. Också kontraktsläge till 12/2022 om ingen annat skrivits. Är inte alls säker att jag har rätt kontraktsläge, eller ens alla spelare med.

Målvakter: Yann Fillion (option för nästa år), Elmo Henriksson (lån), Otto Hautamo
Om Forsman kommer tillbaks, kanske Fillion kan stanna som tvåan. Hautamo återvänder till St. Michel (?), och tyvärr Elmo går till HJK. Elmo var klart number ett för mig, fast Inter-hemmamatchen gick ganska dåligt. Fillion har storlek, men ingen bra koll på läge på fältet. Hautamo spelade mest i FC Åland.

Försvar: Mensah, Nissinen (option), Raitanen (lån), Sumusalo, Lahti, Kahnberg, Coubronne, Granlund
Granlund kan stanna, ingen stort intryck utom mål mot Lahtis. Jag tyckte had spelade lite otypiskt nervöst innan sin skada. Raitanen kunde jag gärna ha kvar, men HJK kallar antar jag. Alla andra hade sin plats när det var varsin tur att spela. Jag skulle säga Lahti är ”årets bäst”, men små marginaler inom gruppen. Sumusalos skadan också förstörde hans säsong.

Mittfält: Baliso (option), Ngamba (lån), Abubakari, Wiklöf, Latonen, Sid, Hopcutt, Sjöroos, Andersson
Baliso har gått bakåt, Ngamba ska återvända, Latonen och Abu kan gå, Wiklöf går redan vidare i karriär, Hopcutt kanske är för dyrt. Sjöroos (som har fått sitt innersta OG Solskjäer vid levande, alltså supersub-typ) kan stanna om han vill (Jag antar att det beror på TPS om de stiger upp eller inte). Sid har varit otroligt bra, trodde inte på detta i början men han har varit riktigt bra.

Anfall: Dé (option), Luis Felipe (2023), Tehe (2023), Hambo, Tamminen, Lundberg, Owoeri
Owoeri gjorde bra insats, mycket bättre än ”senior”anfallare Igboananike förra säsong. Dé kämpade hårt, och lite som brassar brukar, lite för hårt också. Antalet kortena måste gå ner nästa år (för alla). Hambo kan njuta familjelivet annanstans, Tehe kom lite för sent att skapa riktig bra kemi med andra, Lundberg är junior och Tamminen blev skadad igen.

Tränare: Ahna (2023), Pyykölä et al. Vet ej om hur mycket Pyykölä påverkade, han har varit väldigt tyst presens här på ön (enda intervju jag har sett varit för PalloTV). Ahna är inte taktiskt mästare (heller), och när hans ”eget smak” 4-4-2 brutits ner, hade han ingen svar annat än skicka Mensah/nån-med-mer-höjd uppe i target.

Bästa och idealiskt tänkt vill ha kvar, men kan bli omöjligt: Henriksson, Lahti, Sid, Owoeri

Kan stanna om de vill och vi har pengar: Fillion (Forsman-frågan), Coubronne, Nissinen, Mensah, Granlund, Sid, Sjöroos, De, Owoeri, Lundberg-Kahnberg-Andersson (i princip alla egna juniorer ska bli kvar, med ungdomskontraktet eller ”riktig” kontrakt)

Hejdå och tack för besöket: Fillion (kan leva utan honom också om Forsman kommer), Sumusalo, Baliso, Latonen, Hopcutt, Luis Felipe, Hambo, Tamminen

Årets tre bästa mål på hemmaplan: Ngamba mot SJK, Sjöroos mot VPS, Dé mot HJK (bara för stämnings skull).

Årets räddning: För många att notera, men kan också va motståndare HIFKs Almeida som räddade tre skott från Nissinen i 5 sekunder.

Årets match: IFKM-HJK, nästan som gamla dags när folk gick till matcher att titta på fotboll och inte hade bara sina mobiler ute hela tiden.

Årets sopkille: Om en viss jättehyllad tv-korrespondent sitter i läktaren, kastar han alltid sina sopor under bänken. Dags att visa att man faktiskt kan bära sitt eget skräp till soptunnan.

Årets hållbarhetspris: Det beror inte om det är regn eller sol, sprinklerna är på och kastar vatten allt över plan och läktaren innan varje halvlek. Särskilt roligt med östliga-sydöstliga vind.

Årets budget: 198€ för säsongskort, med vilket jag såg en ligacupmatch i Eckerö, en Finlands cupmatch och ungefär 12 ligamatcher. Not bad, not bad at all (Räknar inte bensinkostnader till/från varje match, massor med kaffe och chips och godis osv).

Årets ”utvecklingsideér” aka. gamla gubbe klagar: När det är halvlek, ha juniorer sparka straffar i nöjestävling osv. Ha NÅNTING över huvudtaget på halvlek. Matchvärd och ordningsmannen: kan ni vänligen leda bort folk från att stå mitt i korridorerna när matchen spelas. Folk: om matchen startar 18:00, kom i tiden. Massor med ”telefonetikett” som oss gamla folk inte fattar t.ex. varför måste du prata högljudd i telefonen mitt i matchen på läktaren, eller kolla telefonen varje 30 sekunder?
<slutet av gamla gubbe klagar> :D

Tack för det här säsongen!
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #153 : 17.10.2022 klo 16:27:53

Bra sammanfattning. Skrev samtidigt min egna korta kommentarer om varje spelare. Känns lite onödigt att lägga in den här eftersom mycket är helt samma som du skrivit. Gör nu det ändå då jag en gång skrev det...

Målvakter:
Yann Fillion
Stort frågetecken redan innan säsongen och hamnade på bänken efter en instabil preseason och fick sin första chans mot HJK då Elmo inte fick spela. IFK fick en stor boost av denna match och Fillion fick hålla sin plats länge men föll till slut tillbaka på bänken. Skadad I slutet av säsongen. IFK har option men svårt att se att den skulle utnyttjas
Vitsord: 6

Elmo Henriksson
Lån från HJK som genast tog platsen mellan stolparna. Spelade generellt rimligt bra och tog tillbaka positionen som etta till slutet av säsongen. Krävs ännu utveckling för att lyfta sig till hög VL nivå, tex ledarskap i boxen och spel med fötterna.
Vitsord: 7

Backar:
Mikko Sumusalo
Skadade nyckelbenet I juni och missade två månader av säsongen. Före och efter skadan stabilt och bra spel på vänsterkant. Tillsammans med Lahti de mest stabila I försvaret. Hoppas Mikko fortsätter.
Vitsord: 8

Timi Lahti
Kapten, ledare och MVP i försvaret. Håller sin höga VL nivå stabilt I varje match. Lyfte nivån på Raitanen och Coubronne då de spelade brevid Lahti. Märktes tydligt då han var borta då försvaret genast blev osäkert. En av dem man helst skulle se fortsätta.
Vitsord: 9

Baba Mensah
Alltid glad och positiv men tyvärr en ojämn säsong och hade svårt att få speltid. Några stora misstag i första halvan av säsongen. Gjorde en bra period och blev invald i månadens lag i Juni. Option som gärna kan utnyttjas för kontinuitet.
Vitsord: 6

JC Coubronne
Fick spela en hel del på en ovanare position som mittback och nådde inte riktigt upp I en förväntat hög nivå. På kanten mycket stabil bakåt men fick inte riktigt fram de offensiva kvaliteter han har. Gärna fortsättning.
Vitsord: 7

Jiri Nissinen
Började säsongen riktigt bra och visade offensiv kvalitet. Orkade inte hålla sin nivå hela säsongen och föll på bänken då Granlund anslöt. Osäker andra halva av säsongen. Måste bättra på sitt försvarsspel och bli jämnare för att befästa sig som bra VL spelare. Option som gärna kan utnyttjas
Vitsord: 7

Patrik Raitanen
Skadade sig i cupmatch innan säsongen och fick större ansvar först senare halvan av säsongen då övriga skador öppnade chansen. Många bra matcher men behöver ännu rutin och stabilitet för att höja ett steg.
Vitsord: 7

Albin Granlund
Spelade bara några matcher men visade sin höga kvalitet i positionsspel, passningar osv. En sista tur utomlands och sedan tillbaka till IFK igen?
Vitsord: 8

Mittfält:
Yanga Baliso
Höga förväntningar inför säsongen efter sitt genombrott ifjol. Lyckades inte infria förväntningarna och spelade likt hela laget en ojämn säsong. Självklar i öppningselvan då säsongen inleddes men förlorade sin plats där. Som bäst mycket bra på att spela bollen över mittfält genom att vända bort motståndare och öppna ytor, men varvar detta för ofta med dåliga val. Option som gärna kan utnyttjas.
Vitsord: 7

Mohammed Abubakari
Lagets pappa och mittfältsgeneral. Några svåra matcher, speciellt lite svårt att hitta fördelningen med Ngamba, men var ändå det självklara starka valet framför backlinjen och spelade generellt på hög nivå. Avslutar karriären?
Vitsord: 9

Alvaro Ngamba
Hade svårt i början att hitta sin roll men spelade till slut en bra säsong. Fair Play spelare som bidrog med positiv anda i laget. Lånespelare som knappast fortsätter.
Vitsord: 7

Joakim Latonen
Lever på sin starka högerfot men övriga kvaliteter räcker inte till för högre VL nivå. Tillbaka till TPS?
Vitsord: 5

Robin Sid
Bättre och bättre ju längre säsongen led. En av de mest positiva sett till förväntningarna efter några svaga säsonger utan speltid i SJK. Bidrar med värdefull IFK anda. Hoppas han fortsätter.
Vitsord: 8

Jamie Hopcutt
Kom in för att ta den offensiva mittfältsroll som inte Latonen eller Baliso lyckades ta. Visade hög kvalitet på specialsituationer och mycket aktivt spel med boll. Fortsätter knappast tyvärr.
Vitsord: 8

Vahid Hambo
Blev ingen supersub trots att han var den som byttes in mest av alla I hela VL. Passade inte in i IFKs snabba spel och såg passiv ut. Tack och adjö.
Vitsord: 5

De'
Säkert den som utvecklades mest under säsongen trots att han fortfarande kan spela väldigt ojämnt. Oerhört hög arbetskapacitet och har potential att befästa sig som >10 mål/säsong spelare, men behöver lära sig att ta spela bättre ihop med övriga I laget. Option som skall utnyttjas.
Vitsord: 8

Eero Tamminen
Fick inte till det alls denna säsong. Skadad i slutet av säsongen. Tack och adjö
Vitsord: 5


Riku Sjöroos
Pålitlig och mångsidig spelare utan spetskompetens, som fick spela en del ytterback också pga skador. Bra prestationer I början av säsongen och några fenomenala inhopp I slutet av säsongen kanske ger en säsong till ännu?
Vitsord: 7

John Owoeri
Förhoppningarna var höga trots att han kom som otränad från Kina. Behövde tid för att komma igång men gjorde tom fler mål än väntat till slut. En av dem som bidrog med positiv energi. Skulle gärna se honom en säsong till.
Vitsord: 9

Tehe Olawale
Fick inte till det under slutet av säsongen, såg långsam ut och spelade ineffektivt. En bra träningssäsong och nya tag nästa år då kontraktet fortsätter.
Vitsord: 6

Tränare:

Daniel Norrmen
Första säsongen som huvudtränare och klarade minimimålet att hålla laget i ligan. Stundvis mycket bra spel med 4-3-3 men behöver kunna variera spelet mer för att gå mot top-6. Kvaliteten på spelarna borde ha räckt till högre placering.
Vitsord: 7

Jari Pyykölä
Pyyköläs roll förblev oklar under säsongen. Hävdade i alla intervjuer att allt ansvar är hos Ahna och lade sig tydligt i bakgrunden. Oklart hur stort bidrag Pyykölä gav eller om Ahna kunde utnyttja hans kunskap.
Vitsord: 7


Rokki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS-jp


Vastaus #154 : 17.10.2022 klo 21:08:05


Jari Pyykölä
Pyyköläs roll förblev oklar under säsongen. Hävdade i alla intervjuer att allt ansvar är hos Ahna och lade sig tydligt i bakgrunden. Oklart hur stort bidrag Pyykölä gav eller om Ahna kunde utnyttja hans kunskap.
Vitsord: 7


Uutinen
JP: Arbetsfördelningen är tydlig. Ahna är huvudtränare och jag är assisterande tränare. Videoanalyser av motståndarlag, jag gör klipp. På träningen kör jag passningsträning och småviltsträning. Jag förbereder alltid planen innan laget kommer till planen. Alla möjliga småsaker. Spelanalys är min huvuduppgift.


Nästa säsong i Mariehamn?
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #155 : 17.10.2022 klo 21:58:10

Jag tycker IFK behöver en andra tränare som kan hjälpa Ahna med spelsystem och få ordning på hela lagets försvarsspel och press som inte fungerade speciellt bra i år. Verkar som Pyykölä mer var en assistent än en tränare. Förstås om Ahna inte är mottaglig så kan väl Pyykölä duga bra, men någon i stil med Karo Virtanen som faktiskt är med och lägger upp spelsystem kunde Ahna behöva.
Rokki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS-jp


Vastaus #156 : 17.10.2022 klo 23:19:01

Jag tycker IFK behöver en andra tränare som kan hjälpa Ahna med spelsystem och få ordning på hela lagets försvarsspel och press som inte fungerade speciellt bra i år. Verkar som Pyykölä mer var en assistent än en tränare. Förstås om Ahna inte är mottaglig så kan väl Pyykölä duga bra, men någon i stil med Karo Virtanen som faktiskt är med och lägger upp spelsystem kunde Ahna behöva.

Självklart kan Piikkiös orakel Karo vara lösningen när man ska etablera en plats på tröskeln till eurokarsinta mot de sex bästa. Eller Jani Uotinen, som sparkades ut från FC Jazz? Intressant...
Singer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Grönvitt


Vastaus #157 : 26.10.2022 klo 07:33:46

Tillbaka med Oskari Forsman, så kanske publiken börjar komma!
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #158 : 28.10.2022 klo 11:32:00

kontrakt för 2023 har väl nu:

Målvakter: Henriksson

Försvarare: Nissinen, Raitanen, Coubronne, Sumusalo

Mittfältare: Andersson

Anfallare: Felipe, De, Tehe

Tränare och stab: Norrmen, Wargh, Sundman, Garvö, Fysio Åland

+ att klubboption har IFK på: Fillion, Mensah, Baliso

Samtidigt är det väl ingen som bekräftats lämna ännu.

Edit: senaste tilläggen Raitanen, Henriksson, Wargh,Sundman, Coubronne, Sumusalo
« Viimeksi muokattu: 07.11.2022 klo 15:53:09 kirjoittanut OEA »
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland


Vastaus #159 : 01.11.2022 klo 14:18:15

Raitanen och Henriksson fortsätter på lån.
https://www.hjk.fi/artikkelit/miehet/henriksson-ja-raitanen-jatkosopimuksiin-molempien-lainapesti-ifk-mariehamnissa-jatkuu/

OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #160 : 02.11.2022 klo 11:40:41

Det händer varje dag nu. Hela tränarstaben klar då iom att Jimmy Wargh ansluter från Jaro. Mycket bra att det är klart nu så eventuella nya spelare inte behöver fundera vilka som tränar laget. Hoppas på fler kontraktsförlängningar de kommande dagarna.
Rokki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS-jp


Vastaus #161 : 10.11.2022 klo 22:06:50

http://www.ifkfotboll.ax/nyheter/lagkaptenen-forlanger

Puolustuksen sementointi jatkuu, viides iso nimi haavissa: Timi Lahti +1 (2023).
Kim Suomisen ponnari

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Ainoastaan omien sarjojensa mestarit


Vastaus #162 : 10.11.2022 klo 22:39:11

Vielä kun Mariehamn saisi Granlundin kiinnitettyä niin olisi aika helvetin kova pohja rakentaa hyökkäyspään palapeliä ensi kautta ajatellen.
Gunvald Larsson

Poissa Poissa


Vastaus #163 : 10.11.2022 klo 22:47:37

Hur är det med Robin Sid då? Klart att landskapets egna spelarproduktion är begränsad men desto viktigare vore det att ha några nyckelspelare från andra håll av Svenskfinland.

E. Granlunds roll stor också i detta avseende.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2022 klo 22:50:44 kirjoittanut Gunvald Larsson »
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #164 : 11.11.2022 klo 09:06:27

Rubbe var ju också spelmässigt en av de mest positiva insatserna i år, så hoppas verkligen han fortsätter då han även har storr roll i omklädningsrummet och mot fansen!

Men försvaret ser ju riktigt bra ut, när senast har det sett så bra ut i mitten av november. Albin försöker väl hitta något utomlands ännu antar jag, men finns förstås alltid plats för honom.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #165 : 11.11.2022 klo 16:19:27

Blir spännande att se hur man resonerar angående åldersmännen som i många fall varit riktigt bra den här säsongen. Men orkar de en till? Och skador börjar för vissa av dem bli vardag.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #166 : 11.11.2022 klo 21:05:01

PM talade ju om att föryngra truppen men av backarna som fortsätter är Timi, Mikko och JC alla över 30. Så på basen av det kan man kanske tolka att Abu nog gjort sitt o owoeri likaså, fast honom skulle jag gärna se ännu ett år.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #167 : 17.11.2022 klo 14:57:58

KSPs och Janne Oivios favorit nummer ett förlänger med IFKM. :P
http://www.ifkfotboll.ax/nyheter/sjoroos-klar-femte-sasong-gronvitt
Jag vet inte riktigt varför, men jag har alltid tyckt om han...
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #168 : 18.11.2022 klo 21:58:05

Riku har mognat med åren. Nu vet han vad han kan och försöker inte lika mycket desperat utmana försvarare som tidigare. Bra att ha några som Riku som man kan lägga in i vilken roll som helst på kanten och veta vad man får.
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland


Vastaus #169 : 18.11.2022 klo 22:38:48

Ett stort + är ju dessutom att han alltid är så positiv och verkar vara en supertrevlig kille. Bra att ha i gänget helt enkelt.
viitati

Poissa Poissa


Vastaus #170 : 20.11.2022 klo 18:47:21

https://acoulu.fi/uutiset/yanga-baliso-liittyy-ac-oulun-riveihin
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland


Vastaus #171 : 20.11.2022 klo 22:54:07

Bara att önska lycka till åt Yanga!
Hoppas dock att han inte straffar IFK så hårt i de kommande mötena.
Hade gärna behållit honom i laget.
Gunvald Larsson

Poissa Poissa


Vastaus #172 : 25.11.2022 klo 14:56:57

Fattar inte riktigt varför IFK inte behöll honom. Kan int ha varit för dyrt heller då han fortsätter nu i Uleåborg. Baliso var helt klart en av de som presterade bra trots allt.
T.V. Ruutunen

Poissa Poissa


Vastaus #173 : 02.12.2022 klo 22:09:18

Jatkaako Latonen? Mastokangas oli parempi.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #174 : 05.12.2022 klo 14:48:02

Om man antar att Albin försöker hitta ett lag utomlands så är det minst 4 HG spelare som lämnar och inga nya ännu (förutom juniorerna Andersson och Fonsell, vilket är fint att de kommer in, men inte ännu kan räknas som ordinarie i matchuppställningen).

Börjar vara ganska ont om finländska ligaspelare utan kontrakt, så blir intressant att se vad Peter har i tankarna. Kanske försöka få in någon på lån ännu?
Axel Vidjeskog kunde man gärna åtminstone rycka i av dem som inte ännu har kontrakt. Oskari förstås också bra alternativ, skulle hjälpa att fylla HG kvoten och sparra Elmo och Otto i deras utveckling.

__________________________________________________________
Målvakter: Henriksson, Hautamo

Försvarare: Nissinen, Raitanen, Coubronne, Sumusalo, Lahti

Mittfältare: Andersson, Sid, Fonsell

Anfallare: De, Tehe, Sjöroos, Lundberg

Tränare och stab: Norrmen, Wargh, Sundman, Garvö, Fysio Åland, Holmberg

Lämnar: Fillion, Latonen, Hambo, Baliso, Tamminen, Felipe

Oklart: Mensah (option), Kahnberg, Granlund, Hopcutt, Abubakari, Owoeri.

 
Sivuja: 1 ... 6 [7] 8
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa