FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
26.04.2024 klo 19:55:56 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2] 3 ... 8
 
Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2022 - Nystart och 18:e ligasäsong  (Luettu 40273 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #25 : 02.03.2022 klo 17:34:24

Alla de här okända lotterna (Ngulube, Mhkwanaza, Felipe, De) kommer ju från samma agent så tippar på att han är bra på att markandsföra sina "only for you fynd".. Måste dock medges att De' ser ut att ha utvecklas mer än väntat och Felipe är för tidigt att avgöra, kanske dessa två är användbara i ligan.

Nu sade Peter i ÅT att man ännu knyter en anfallare om rätt person hittas men kan vänta till senare också.

Ser man nu på truppen så är definitivt målvakterna frågetecken. Backlinjen är riskfylld men med mycket potential. Mittfältet bättre än väntat, väntar mig att Wiklöf blommar ut och Ngamba har sett bra ut. Lägg till Abubakari och Baliso så är Mittfält IFK:s starkaste del. Anfallet ett frågetecken, tror att det behövs en säker måltjuv ännu.
Överlag skall vi nog hållas i ligan med detta material, även om det inte på papper är lika bra som ifjol. Men vi har istället en riktig tränare nu.
Strongbow

Poissa Poissa


Vastaus #26 : 02.03.2022 klo 20:15:30

Förhoppningen är väl att Felipe och De kan leverera i anfallet i år. Hambo ser lika vilsen ut som i fjol. Mittfältet ser bra ut på papperet. Håller med dig. Mediokert försvar. Förhoppningsvis kan mittfältet hjälpa till i försvarsspelet. Gäller endast att ha två lag bakom sig. Kan dock bli en tuff säsong igen. VPS, Oulu och IFK kommer att följas åt i den nedre delen av ligan. HIFK, Honka, Haka, Ilves och Lahti kommer utgöra mittenlagen och HJK, KuPS, Inter och SJK jagar medaljerna.
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland


Vastaus #27 : 24.03.2022 klo 14:14:43

Ademi påväg på lån till Lahti.
https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/2022/03/23/uppgifter-ademi-lamnar-djurgarden/

Synd att han inte väljer IFK.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #28 : 28.03.2022 klo 11:47:22

Nu är preseason över och dags att välja startelvan. Eller mer exakt sagt, spekulera med elvan. För mig det ska va (just nu):

          Tamminen-De-Sjöroos
         Wiklöf-Abubakari-Baliso
  Coubronne-Mensah-Lahti-Raitanen
                  Henriksson

Lite flytande också hur dom placeras riktigt på plan, men i princip 4-3-3. Med avbrytare: Ngamba, Hambo, Nissinen, Sumusalo, Felipe, Fillion, Latonen, Sid och olika IFKM-juniorer.

Och varför sånt? Nå, jag har sett alla träningsmatcher förutom Sirius-matchen, och tänker att t.ex Fillion saknar ganska tydligt ett viktigt sak för målvakten: placering, han placeras helt fel, och närmsta stolpen är alltid för öppet. Stora negativ i min "spelboken". Därför Henriksson.
Ngamba och Abu spelar precis samma roll, och jag ser inte hur dom kan spela samtidigt.
Sjöroos har spelat helt ok, hans passning är skärpare än i senaste tre år. Och jämfört med Latonen, han är lite snabbare.
Med det här bänken har vi också möjlighet att byta taktik mitt i matchen. Jag vet också inte i dagsläget vem är det anfallare som P. Mattsson har väntat.

Skador kommer att hända tyvärr och vi har inte djupaste laget igen, men med lite tur kan vi kämpa i platsen i övre serien.
Som sagt, det är mina egna tankar här i början av säsöngen, ingen djupare kunskap. Hoppas så många som möjligt kommer på WHA denna säsöngen och tittar på Veikkausliiga!
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #29 : 28.03.2022 klo 13:34:13

Intressant. Håller med om målvakterna, Henriksson är i min bok etta redan nu också.

Hur spelade Raitanen mot EIF? Jag hade antagit att han är första backup som mittback och var överraskad att Coubronne var där i stället. Hade tänkt mig Sumusalo-Raitanen-Lahti-Coubronne som backlinje. Men Mensah ger dock den viktiga fysiska presens som inte Lahti riktigt bidrar med. Nissinen får knappast mycket speltid om alla andra är friska.

Men vilken obalans vi har mellan mittfält och anfall. Det är inte helt i balans då Ngamba blir på bänken och Sjöroos tar plats i öppningselvan. Hoppas det är en bra pusselbit Peter har på gång till anfallet så kan det bli bra i år.

Det ser mycket jämt ut i platserna 6-12. HJK/Kups/SJK/Honka/Inter ser ut att vara för bra, men efter det är det öppet för IFK att ta för sig.
Rokki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: OPS-jp


Vastaus #30 : 28.03.2022 klo 18:55:02

Uutinen
Kennedy Igboananike återvänder till svensk fotboll. Den 33-årige forwarden från Nigeria har skrivit på för IFK Haninge i ettan norra, bekräftar Stockholmsklubben under måndagen. Kontraktet sträcker sig över 2022 med möjlighet att förlänga över 2023.


Hyökkääjäksi sai yllättävän hyvän sopimuksen, vaikka 19 ottelua meni tehoin 1+1... Ruotsissa selvästi mies muistetaan. Kaikkea hyvää jatkoon!

Hoddle

Poissa Poissa


Vastaus #31 : 28.03.2022 klo 18:56:49

Nu är preseason över och dags att välja startelvan. Eller mer exakt sagt, spekulera med elvan.

Det är bra att ha lite diskussion här också! Några synpunkter från mig baserade på Liigacup- matcherna sett via Ruutu samt på plats i Åbo och från tidigare erfarenheter av de Åbo- baserade spelarna.

Och varför sånt? Nå, jag har sett alla träningsmatcher förutom Sirius-matchen, och tänker att t.ex Fillion saknar ganska tydligt ett viktigt sak för målvakten: placering, han placeras helt fel, och närmsta stolpen är alltid för öppet. Stora negativ i min "spelboken". Därför Henriksson.

Jag håller också med på målvakten med samma motiveringar. Fillion har nog den förmånen att han ser ut som mera skrämmande och självsäker än Henriksson vilket kan ju ha någon betydelse också men på kunskapsnivå är Henriksson före.

Sjöroos har spelat helt ok, hans passning är skärpare än i senaste tre år. Och jämfört med Latonen, han är lite snabbare.

Sjöroos och Latonen är ju inte alls med likadana spelarprofiler. Sjöroos är snabb och skicklig men ganska ensidig (åtminstone på TPS- tiderna). Hans plats är på kanten. Latonen's bästa plats är på mitten av planet var han söker tomma platser mellan linjorna och motståndaren. Han har nog spelat också på kanten men det är inte optimalt. Att springa är Sjöroos bättre, att skjuta eller passa är det Latonen (med båda fötter).

För mig det ska va (just nu):

          Tamminen-De-Sjöroos
         Wiklöf-Abubakari-Baliso
  Coubronne-Mensah-Lahti-Raitanen
                  Henriksson

För mig:

Tamminen De (Hambo) Sjöroos (De)
       Baliso      Latonen
               Abubakari
Sumusalo(Coubronne?)Lahti Mensah Raitanen
              Henriksson

Tamminen har varit bättre än vad jag minndes från hans Inter- samt Ilves- tider.
De har gett ett mycket bra intryck (visste ingenting om honom före den här säsongen),
Baliso ett tämligen gott intryck (samma här, jag följde mest Ykkönen i fjol), Abubakari ser man vara en mycket stabil och viktig bit av teamet. Latonen har jag sett spela mycket mer och litar på att han hör till öppningselvan (hans bästa prestation på liganivå hittills var mot KuPS i Åbo hösten 2020). Wiklöf igen är en ny bekant som spelare till mig. Han har också gjort ett bra intryck och har säkert sina chanser också under säsongen.

Försvaret är jag mest osäker om. Av Raitanen har jag nu sett bara hans mål mot EIF (fint gjort) men baserat på det finns det potential.
De mera erfarna Sumusalo, Coubronne och Lahti har inte riktigt övertygat mig ännu, jag är lite rädd för om de är för långsamma inte bara i att springa utan med alla sina rörelser. Där ger ju Nissinen något annat.

Hoppas så många som möjligt kommer på WHA denna säsöngen och tittar på Veikkausliiga!

Hoppas det! Försöker hitta mig själv dit också ibland fast Kuppis är ju minst 6+6 timmar närmare än WHA.



OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #32 : 28.03.2022 klo 20:52:00

Sjöroos och Latonen är ju inte alls med likadana spelarprofiler. Sjöroos är snabb och skicklig men ganska ensidig (åtminstone på TPS- tiderna). Hans plats är på kanten. Latonen's bästa plats är på mitten av planet var han söker tomma platser mellan linjorna och motståndaren. Han har nog spelat också på kanten men det är inte optimalt. Att springa är Sjöroos bättre, att skjuta eller passa är det Latonen (med båda fötter).
Latonen har också gett alla IFK:s specialsituationer så det hjälper honom att få plats i öppningen. Latonens skott behövs också, annars är det bara Tamminen som gör något hot med skott. Hambo, De,Sjöroos har alla dåliga skott. Så därför kan man spekulera om Latonen skulle spela uppe på kant även om det inte är hans rätta plats. Konkurrensen på mittfältet är hårdare och tycker att Ngamba och Abubakari båda är för bra för att börja på bänken. Abu kan nog ta en av de anfallande mittfältspositionerna också

Ngamba är väl skadad men annars hade jag föreslagit så här:

    Tamminen - Hambo - De'
    Abubakari - Ngamba - Baliso
Sumusalo-Raitanen-Lahti-Coubronne.
               Henriksson

Sen då nya anfallaren hittar hit så kan han ta Hambos plats.
Strongbow

Poissa Poissa


Vastaus #33 : 28.03.2022 klo 21:49:43

Har ännu inte sett alla spelare i aktion. Tyvärr. Däremot hoppas jag att Sumusalo inte finns i öppningselvan. Nissinen bör ta ena kanten. Den som tar den andra kanten bör vara snabb och brytningssäker. Speciellt på högerkanten utifrån Lahtis styrkor på vänsterkanten. Hoppas heller inte se Hambo i öppningselvan. Tror det blir en spännande kamp om målvaktsplatsen i år. Har inte sett Hauthamo, men de övriga två och det kan bli en intressant kamp.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #34 : 29.03.2022 klo 09:37:03

För mig, Latonen, Abu, Ngamba, även Wiklöf har ungefär samma plats och roll i spelet. Därför det måste väljas vem ska spela vilken roll och vem ska starta på bänken. Sjöroos är inte optimalt i startingselvan men för att undvika trängsel i mittfältet tänkte jag placera honom som anfallare. Felipe och Hambo är lite under De i "hackordning", bara för att De försöker ganska hårt (alltid plus för mig) och har tempo som kan överraska motståndaren.
Nissinen och Sumusalo är "löpare", men försvarspelet borde vara lite bättre för båda. Raitanen går i samma kategorin men är lite bättre lämpat i försvaren. Nu när jag skriver detta, tänker jag att Mensah, Lahti och Coubronne är inte så snabbt alls heller men dom är starka på andra sätt. Så jag stannar i mitt "drömelvan" just nu.
Förstås jag måste se mera matcher i aktuellt ligatempo innan jag kan fördöma bättre.

(Och en liten önskan också för hela säsongen är att vi INTE behöver nån #AHNAOUT taggen)
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #35 : 01.04.2022 klo 12:39:05

Klubben verkar tyvärr vara riktigt illa ute, emission igen nu. Hur många är villiga att slänga in pengar för ett par år igen?

Det största problemet är att det inte alls verkar finnas någon förståelse för hur man ska ge sig möjlighet att bedriva en fotbollsklubb och ge förutsättningar för att få någon form av ekonomi i det. Det enda spelarna som går att sälja från Finland är unga spelare, typ 16-22 års ålder, under kontrakt. Därför borde klubben alltid ha, typ som policy, att ha 5-6 spelare under fleråskontrakt (alltså sådana som hyfsat ofta åtminstone huserar i juniorlandslag) som är tillräckligt bra för att kunna utmana om speltid. Svårt förstås, men de är också rimligtvis billigare lösningar innan de slagit igenom.

I laget finns ju någon ung lokal spelare som kan bli något, men det är synd att de bästa unga spelarna bara är till låns och att HJK kommer att få pengarna om Raitanen eller Henriksson slår igenom.
Strongbow

Poissa Poissa


Vastaus #36 : 03.04.2022 klo 14:13:46

Premiären avklarad med inte alls dåligt spel. Tyvärr lyckas vi inte konkretisera det goda spelet i mål. Lahti imponerade inte, men samtidigt misslyckas IFK i sitt avslutningsspel. Försvarsspelet fungerar, nu är det dags att få igång målskyttet. Något som inte underlättas med Tamminens röda kort. Kanske vår bästa målskytt utifrån försäsongen och resultaten de senaste tre månaderna. Den mystiska nya anfallsspelaren är efterlängtad och behövd. Förhoppningsvis håller han en nivå som generar både resultat och framförallt mål.

äägee

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM


Vastaus #37 : 03.04.2022 klo 14:37:28

Pinsam publiksiffra på WHA, 614 åskådare. Alas Visst är det kyligt i april, men ligapremiär en vacker vårdag borde ändå locka mer publik. Covid påverkar säkert ännu en del, men det är svårt att använda det kortet när t.o.m. Haka drar över 1000 pers på sin premiär. Ungefär lika mycket folk på orten, om vi räknar Mariehamn med närmaste omnejd.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #38 : 03.04.2022 klo 20:11:06

Ja publiksiffran var nog en stor besvikelse. Man måste väl ha budgeterat med 1000+/- åskådare i snitt så det blir ett bortfall upp till 100KEUR på en hel säsong med den här nivån. Säkert mycket som inverkar, lördagsbastu, covid, kylan, dåligt med hype runt laget, Andres ruutu debut osv.

Men säsongen är igång. IFK borde ha vunnit igår, Lahti hemma är en match som skall ge tre poäng om man vill tävla i mitten av tabellen. Hoddle hade bra koll på öppningselvan, hade inte Raitanen skadat sig hade de kunna slå helt rätt.

Det mest positiva tycker jag försvarsspelet som helhet var. Var lite orolig på basen av försäsongen men tycker hela linjen skötte sig bra. Positivt att man vågar lita på Henriksson genast. Lahti&Coubronne såg till att Kandji och Geoffrey inte hade något att hämta i straffområdet och Sumusalo/Nissinen klarade sig bra mot kantspelarna.

Uppåt hade Ahna gjort sina hemläxor då IFK utnyttjade de förväntade luckorna bakom Zeqiri/Ademi. Abubakari visade sin klass igen men Baliso däremot hade svårt att ta roll i matchen, dock spelade ju IFK väldigt snabbt upp genast åt Sjöroos/Tamminen. Latonen förstås fint framme vid målsituationer men nu måste man ju få in ett mål på de chanserna.

De' har utvecklats mycket och ser ut att bli värdefull i år. Måste medge att jag haft helt fel här som inte trott på De', trots att i speluppfattning och avslutningar har han dock mycket att bättra ännu. Tamminen blir då borta mot IFK, så antar att Sid får öppna där istället. Hoppas också på mer speltid åt Wiklöf mot HIFK.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #39 : 04.04.2022 klo 12:11:14

http://www.veikkausliiga.com/uutiset/2022/04/04/odotamme-vain-hyvaa-keskushyokkaajaa-ifk-mariehamnilta-puuttuu-viela-yksi-pala

Även om det är sant så vet jag inte om det är en god ide att säga det så där rakt ut. Hambo kanske inte är helt nöjd med den rubriken.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #40 : 04.04.2022 klo 13:15:39

Efter matchen tänkte jag lite annorlunda, men nu när det är två dagar sen:
+ Bra laguppstämning (ljusår bättre än med L.S.), bra taktik (4-3-3 funkade mot 4-4-2 i här fallet) och god/bra prestation från hela laget
+ Henriksson, räddade vad behövde räddas
+ Nissinen's "arghet" (menar att han brydde sig ganska mycket, nästan över limiten) var positivt överraskning
- Missade målchanser (De's cykelkick, Latonen, Sjöroos mm.)
- Tamminen's röda kort
- Sjöroos skadat, hoppas det var bara litet känslan, men han såg ut ganska obekvämt med foten
- Publiksiffran, och det var jättemånga Lahti-fans, så ~550 IFKM-fans, eller "fans"
+- Ademi var inte hedrat så mycket
+- En av dom Lahti-fans urinerade på RUS-konsulatets staket
+- Ett poäng är bättre än ingen poäng

-jr-

Poissa Poissa


Vastaus #41 : 04.04.2022 klo 15:40:05

Iso kiitos vieraanvaraisuudesta Ettanissa ennen matsia!
shots

Poissa Poissa


Vastaus #42 : 07.04.2022 klo 12:14:04

Allsvenskanin maalikunkku vm 2016 siirtyy saarelle. 35-vuotias mutta ehkä sieltä vielä jotain löytyy.

http://www.ifkfotboll.ax/nyheter/ifk-mariehamn-varvar-valmeriterad-nigeriansk-anfallare
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #43 : 07.04.2022 klo 12:18:38


Kom tydligen via Abubakari så vi får lita på att han vet vad vi får, även om Owoeri varit utan klubb 2021. Behöver väl säkert en träningsperiod innan han kan spela större minuter. Säkert kan han trots åldern nå bra nivå i ligan precis som Abu  men samma gällde ju Kennedy ifjol, mycket fast i vilken motivation han kommer med. Ändå lite hoppfull pga länken till Abu.
Strongbow

Poissa Poissa


Vastaus #44 : 07.04.2022 klo 13:29:42

Abus arbete i denna fråga inger hopp, men sedan kommer man ihåg Kennedy från i fjol :( Åldern är lite oroande speciellt då han spelar anfallare där snabbheten är mycket viktig. Hoppas rutinen i boxen och förhoppningsvis målgörandet kompenserar upp för åldern. Laget behöver dock utan tvekan en central striker då Hambo inte levererar någonting överhuvudtaget på plan. Tror snabbheten är viktigt för IFK i år medtanke på fokuset på snabba omställningar.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #45 : 07.04.2022 klo 14:04:12

Håller med tidigare talare, annars hade jag varit väldigt orolig för en ny Kennedy, men faktumet att Abu har rekommenderat honom gör att jag tror på honom.

Efter 3 år i Kina måste det dock bli en lite annan ekonomisk verklighet för honom när det gäller lönekuvert! :D

 
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #46 : 10.04.2022 klo 09:44:34

Etta i ligan i skott, varningar och utvisningar. Underhållande matcher och noll förluster. Ofattbart att det är noll vinster också efter alla chanser IFK radat upp.

Synd att slutet av matcherna förstörts av de onödiga utvisningarna men vill man vara negativ ser det nog lite oroväckande ut hur tunnt med alternativ vi har på bänken. Felipe ser inte ut att hänga med i ligan åtminstone ännu, Sid har långt kvar till sin bästa form. Egentligen bara i mitten på mittältet som Wiklöf/Ngamba är goda alternativ. Försvaret ser dock bättre ut då Raitanens skada ändå inte tydligen var så allvarlig då han redan är tillbaka på träning och Nissinen spelat över förväntningarna.
Blir intressant att se Owoeri mot Pargas, lite frågan om ifall man önskar att IFK går långt i cupen eller ej, men mot Pargas skulle det förstås sitta bra att få målproduktionen igång.
Hoddle

Poissa Poissa


Vastaus #47 : 10.04.2022 klo 11:51:15

^
'
'

Så sant OEA.

De 7 skott, Latonen 7 skott i två matcher.
Två stolpar, två chanser (en av var) som skulle tävla om årets mål med lite bättre tur.
Annars väldigt fina chanser av andra också. I och för sig är det mycket positivt att man har kunnat skapa så många så bra chanser. Det är en bra basis att bygga på. Men snart måste det börja bli färdigt.

Om Raitanen blev mindre skadat än väntat skulle vara en jätte positiv nyhet. Jag tyckte Nissinen var god mot Lahtis men mot HIFK tyckte jag han inte var lika bra. Han saknade något kreativt och prestationen tyckte vara mera tvångsaktigt än avslappnad. Svårt att säga ordentligt vad.

Nästa ligamatch är ju sedan mot en hårdare motståndare. Räcker IFK's försvarspel mot Honka, kan det räcka för nästan alla i ligan.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #48 : 10.04.2022 klo 13:20:35

Jag är också lite orolig för hur Nissinen klarar sig mot bättre lag då tempot blir högre. Men om IFK tvingas försvara lägre ned mot Honka kan man tänka sig Mensah i mitten och Coubronne till höger. Antar att Coubronne nu spelat i mitten pga sin snabbhet jfr Lahti och Mensah (+ att Mensah var skadad). Men känns nästan som om Sumusalo-Coubronne-Lahti-Raitanen skulle vara idealet om alla är friska.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #49 : 11.04.2022 klo 09:39:22

+ Målchanser, anfallspelen/skott, lagstämning, Helsingfors matchomständigheter jämfört med t.ex. Valkeakoski
- Missade massor av gyllene målchanser, gjorde Beto bättre än vad han är, Hambo's näsrekonstruktion, onödig röda kort igen
+- ett poäng, Nissinen och Sjöroos på samma kanten, dom kan ju springa men kan dom faktiskt gå förbi/lura motståndare alls (måste kolla bättre nästa gång om det här stämmer)


 
Sivuja: 1 [2] 3 ... 8
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa