FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
20.04.2024 klo 04:38:57 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 8
 
Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2022 - Nystart och 18:e ligasäsong  (Luettu 40265 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #75 : 10.06.2022 klo 14:47:24

Håller med. Kahnberg har ju klarat sig bra, några större missar men det hör till när man är ung. Men viktigt att han får växa in i lugn takt, man kan inte vänta sig att han skall bära 90 min ansvar i varje match genast. Om inte Raitanen är frisk så är nästan enda alternativet Mensah in i mitten och Coubronne ut på kanten.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #76 : 14.06.2022 klo 08:29:46

Som "legendariska" Bubi Wallenius sa: I slutändan matchen vinnas av den som gör mest mål.
Jag vet inte om det bara otur, men sååå många chanser och ingen resultat. Och enda mål var offside kanske (på samma sätt som Mensah gjorde på första halvlek).
Annars det var jätte kul match att titta på, många läge för båda, lite "emotion", lite tur, stora mängder av skrikande barn, Beto's teaterperformans börjar dock bli gammalt redan nu osv osv osv. Men IFKM har problem som kan se att dom hamnar i Ykkönen. Men kanske när "ketchupflaskan" öppnar, det räcker till alla "måltider". :)
Wanha futaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jag ser rött...


Vastaus #77 : 14.06.2022 klo 09:19:57

Som "legendariska" Bubi Wallenius sa: I slutändan matchen vinnas av den som gör mest mål.
Jag vet inte om det bara otur, men sååå många chanser och ingen resultat. Och enda mål var offside kanske (på samma sätt som Mensah gjorde på första halvlek).
Annars det var jätte kul match att titta på, många läge för båda, lite "emotion", lite tur, stora mängder av skrikande barn, Beto's teaterperformans börjar dock bli gammalt redan nu osv osv osv. Men IFKM har problem som kan se att dom hamnar i Ykkönen. Men kanske när "ketchupflaskan" öppnar, det räcker till alla "måltider". :)

Ja, nog var det en underhållande match med en mycket bra stämning från början till slut och spännande också ända till slutavgörandet. Ett kamratmöte som heter duga. Ylos
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #78 : 15.06.2022 klo 15:34:06

Vilken fantastisk nyhet med Wiklöfs kontrakt till Freiburg.

Tufft med bundesligakontrakt även om vägen till Bundesliga ännu säkert är lång. Stort lycka till!

http://www.ifkfotboll.ax/nyheter/oscar-wiklof-sc-freiburg
Kim Suomisen ponnari

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ainoastaan omien sarjojensa mestarit


Vastaus #79 : 15.06.2022 klo 16:30:00

Hienoa ja tsempit Wiklöfille (pelaaja, ei omistaja) Ylos Koskas viimeksi maailmalle lähti Maarianhaminassa futiskasvatuksensa saanut pelaaja? Onko Dajan ja Lyyskin jälkeen ketään?
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #80 : 15.06.2022 klo 16:55:15

Olisiko Tommy Wirtanen vielä noiden jälkeen, mutta ei kai 1983 ikäluokan jälkeen ole ketään. Ja nyt heti perään 03 ikäluokkaa. Tai no Petteri Forsell tietenkin siinä välissä
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland


Vastaus #81 : 16.06.2022 klo 08:27:18

Thomas Mäkinen var ju iväg till italienska Renate i Serie C. Kommer inte ihåg om han fick spela.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #82 : 16.06.2022 klo 08:49:46

Stort lycka till Oscar!
Och Joel Mattsson var ganska nära att gå till Vejle (DK). Trots studiepausen, han ÄR deras spelare fortfarande...
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #83 : 16.06.2022 klo 10:00:45

Heh, dem borde man ju ha kommit ihåg... Och visst var ju Marc Nordqvist också ett år utomlands. 
äägee

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM


Vastaus #84 : 17.06.2022 klo 09:49:39

Wilhelm Ingves blev ju i tiderna erbjuden ett proffskontrakt av Ascoli, men tackade nej. Sen rann det hela ut i sanden, han tappade väl lite grann intresset också. Serie B blev istället IS Halmia långt nere i det svenska seriesystemet, innan den aktiva karriären på "elitnivå" tog slut.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #85 : 20.06.2022 klo 08:39:03

Bra att se IFKM-supportrar på bortamatch. Var det enda positiv sak i matchen, ja kanske. Fruktansvärd dåligt igen med 12 skott, 10 hörnan och 1 mål (och 1 mål efter matchen var redan klart). Och hur är T. Lahti efter lite otur i tacklingen? Hoppas han skadades inte och kan spela mot HJK.
HJK alltså på onsdag, dom förlorade mot Oulu så dom kommer med stort tempo till WHA. Är vi beredd? Kan vi testa nånting annat än 4-3-3 eller 3-4-3? Måste jag stanna hemma och marinera midsommar grillrätter bara? :)

Lite allmänt sommarprat:
- Det som beskriver laget i år är att spelaren som har spelat minst får mest (O. Wiklöf, som går fram i karriären).
- Vad hände (igen) med HIFK kan komma och hända här också när A. Wiklöf slutar betala notan. Det kommer förr snarare än senare.
- Ingen juniorer alls med i Haka-matchen, whattafuckisthatshit?
- Hambo, FC Åland skulle passa dig bäst. Du inte ens försöker, vilken i mina ögön är dödssynd för spelaren.
- Abubakari och Ngamba läget? Båda nära att komma med i truppen igen?
äägee

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM


Vastaus #86 : 20.06.2022 klo 10:22:29

Bra funderingar där, Dalamaria. Man börjar ju nog undra, ifall inte Ettan trots allt skulle vara en "bättre" nivå för IFKM i dagsläget, så man kunde satsa mer på egna produkter. Det verkar vara en stor bidragande orsak till ett dalande intresse, att truppen består till största del av spelare utan någon anknytning till Åland. Alternativt kunde man rikta blicken västerut och satsa på svenska talanger. Nu finns det väl inte en enda svensk i truppen.

I ärlighetens namn har väl ålänningar också blivit lite lata och bortskämda med högklassig fotboll. Publiksiffrorma är pinsamma med 700-800 i snitt (ifall vi glömmer Alandia Cup-matchen mot HIFK). Nöjesutbudet på Åland i april och maj är inte så otroligt, att inte fotbollen kunde locka minst 1000 pers per match i ligan. Risken finns förstås att ett IFKM med egna talanger och svenskar i Ettan bara skulle locka de samma 700 personerna som går aktivt på ligamatcherna. Alltså är det eventuellt bara ett svepskäl för att man helt enkelt är mer intresserad av hemmasoffan eller krogen.

e. Tilläggas bör, att jag verkligen inte vill att Grönvitt ska åka ner. Känns ändå som att värvningspolitiken lämnar mycket att önska och i varje fall inte höjer intresset för IFK.
« Viimeksi muokattu: 20.06.2022 klo 10:55:39 kirjoittanut äägee »
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #87 : 20.06.2022 klo 16:26:01

Blir nog tyvärr svårt eller tom omöjligt att undvika kval i år. Haka och VPS är så klart bättre coachade lag än IFK att de inte ramlar bakom. Lahti är enda hoppet tror jag.

Jag undrar om div1 alls är något för IFK eller blir det att börja om i div3 om man åker ut. Div1 är tung serie med långa resor och ekonomiskt kommer man inte ha råd med många heltidsproffs.

Div1 är igen jämn serie men bra om TPS går mot serieseger i år så undviker man dem. De övriga borde IFK ändå klara med normal nivå.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #88 : 21.06.2022 klo 13:54:27

http://www.ifkfotboll.ax/nyheter/ordforande-har-ordet-22
Det finns alla sorter av oss åskådare i arenan: nån bara sitter tyst, nån skriker, nån bara konstaterar "vittusaatana" hela tiden (denna särskilt personen också kanske borde lite tänka på sig hur det låter...), nån jubilerar osv osv osv. MEN förhoppningsvis ingen skadar barn på nåt sätt!
äägee

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM


Vastaus #89 : 21.06.2022 klo 16:07:56

Antagligen någon byfåne som blivit irriterad på att barnen hejade på bortalaget. Helt rätt att stänga av, ifall ett barn skadats. Alas Den familjen lär ju inte turista på Åland igen.

e. Barn kan ju vara otroligt irriterande, men helt oacceptabelt att agera våldsamt trots det.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2022 klo 16:11:07 kirjoittanut äägee »
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #90 : 21.06.2022 klo 16:58:38

"kannattaja on pelikiellossa kaikista kotiotteluista" http://www.veikkausliiga.com/uutiset/2022/06/21/ifk-mariehamn-kommentoi-cup-ottelun-tapahtumia
Fan också, tänk om han var en bra målskytt...

Kanske fel dock att skämta om en sådan nyhet. Faktum är att det är ganska billigt att bli portad bara resten av säsongen om någon faktiskt gett sig på ett barn. Bra att man så här offentligt tar upp detta, men tycker Mikkola kunde ha tagit mycket kraftigare avstånd, även om det då enligt IFK står ord mot ord. Då ett barn blivit skadat, om ens lindrigt (?), finns inga ursäkter.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #91 : 21.06.2022 klo 23:10:12

Det var ett ganska obegripligt statement av ordförande som dessutom igen ackomponjerades  av en helt omotiverad selfie. Jag begriper inte alls vad de försöker sig på rörande Facebook, inte är det någon succé åtminstone det står helt klart.

Laget håller inte för ligan, det är tydligt. För man har missat / chansat hejdlöst på det viktigaste och det funkar inte. Anfallsspelarna är för dåliga. Jämför mot FC Haka som troligen inte sprängt någon större budget i jämförelse för att få så många duktiga offensiva spelare. IFK förlängde med anfallare som var helt hopplösa redan ifjol, sedan vilda chansningar på en till brasse som spelat skolfotboll typ och ytterligare en avdankad med Kennedy meriter.

Ser man det från den ljusa sidan så kanske det är i Ettan vi ska vara på sikt, kunna lyfta upp och spela lite fler unga från akademin som jag förstått har väldigt mycket intressanta spelare att lyfta upp kommande år.
Wanha futaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jag ser rött...


Vastaus #92 : 22.06.2022 klo 22:45:05

Gratulerar broderföreningen till vinsten över Klubi, som nu inte är någon vardagsmat i ligan, för nån. Tuoppi

Om inte annat så får ni fira midsommar under lite roligare omständigheter.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #93 : 23.06.2022 klo 08:35:29

Bra match, bra resultat, bra stämning i matchen fast jag tror det var säsongens höjdpunkt i publiksiffran pga Alandia Cup juniorer.
Och HJK spelade ganska dåligt om jag är ärlig. Men 3 poäng är 3 poäng. Trevlig midsommar till alla! :)
äägee

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM


Vastaus #94 : 23.06.2022 klo 08:58:54

Bra match, bra resultat, bra stämning i matchen fast jag tror det var säsongens höjdpunkt i publiksiffran pga Alandia Cup juniorer.
Och HJK spelade ganska dåligt om jag är ärlig. Men 3 poäng är 3 poäng. Trevlig midsommar till alla! :)

Publiksiffran var ju ändå förvånansvärt hög, även med Alandia Cup: 2122. Ylos Bra mycket bättre än mot HIFK i cupen, trots motsvarande arrangemang.

Jävla kul att se IFK äntligen ta tre poäng. Blev att kolla MuSa - GrIFK igår, men på basis av höjdpunkterna från WHA var stämningen på topp och hemmalaget visade en otrolig kämpaglöd. Vackert med en fullsatt huvudläktare också. Var ett tag sedan man såg det. Är ett längre midsommaruppehåll nu, nästa match är den 2.7 i Hagalund mot FC Honka. Lördagsmatch med start kl. 15.00, blir knappast bättre än så.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #95 : 23.06.2022 klo 10:47:27

Alla verkar överens om att detta bortsett från cup-finalen mot Ilves var häftigaste upplevelsen på WHA sedan guldmatchen 2016. Mycket folk, vinst och till köpet mot HJK.

Jag har klagat på Owoeri och Dés effektivitet, men de får gärna fortsätta motbevisa mig som igår.

Men upplevelsen igår visar att det är så otroligt viktigt att det är folk på matcherna. Folk drar folk. Man måste få dit människor i horder, för att många ska vilja betala och gå och titta kontinuerligt. Förr fick man ju biljetter överallt från företag när man köpte saker, kanske var det en del av framgången också.

Men de måste göra något åt speakern, han är snett på det hela tiden, framförallt med jinglarna.

OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn


Vastaus #96 : 23.06.2022 klo 10:57:41

Jo det här var ju fint på alla sätt. Måste absolut ge beröm då det är läge för det och hoppas det här ger ett behövligt flyt för de kommande matcherna. Då också HIFK vann så var ju poängena också livsviktiga. Man kan bara hoppas att båda föreningarna skulle ta sig förbi Lahti.

Så här dagen efter hoppas man dock Ahna ser på video, tex HJK:s första mål. Det fanns ofta mycket utrymme mellan linjerna, speciellt mellan Nissinen och Tamminen, som HJK var försvånansvärt dåliga på att utnyttja. Också lite konstig intervju med Sid på radion då det funderades på varför alla spelare inte kämpat tidigare på samma sätt. Men som sagt, hoppas detta nu ger det lyft som behövs då VPS och HIFK kommer emot efter Honka.
ifkerik

Poissa Poissa


Vastaus #97 : 23.06.2022 klo 12:34:23

En annan sak jag kom på är frågan hur man gör på målvaktspositionen. Fillion fick en stjärna igår, men i ärlighetens namn var han ganska darrig? Jag gissar dock att han fortsätter även när Elmo är tillbaka pga vinst framförallt.
Dalamaria

Poissa Poissa


Vastaus #98 : 23.06.2022 klo 13:12:57

Men de måste göra något åt speakern, han är snett på det hela tiden, framförallt med jinglarna.
Det är sponsorkrav, inte Dan's fel. :)
En annan sak jag kom på är frågan hur man gör på målvaktspositionen. Fillion fick en stjärna igår, men i ärlighetens namn var han ganska darrig? Jag gissar dock att han fortsätter även när Elmo är tillbaka pga vinst framförallt.
Henriksson 1:a, Fillion 2:a. (Gabbe och Hautamo reserv/FC Åland) Som jag tycker och såg live och efteråt i sammanfattning, Fillion är fortfarande felplacerat, och har svårt att kontrollera bollen riktigt. Jag är ingen coach, men vinnande laget är också hård att byta bort...Mensah har spelat superbra nu också, så vi har ju val för vissa spelplatser. Men "wings" funkar inte, vi behöver nån bra kombination av Tamminen-Sjöroos-Sid-Wiklöf-Latonen-Nissinen-Sumusalo, som inte har öppna dörrar/skit försvarsspel hela tiden. Det kan jag inte lösa just nu med grill på gång :)
Strongbow

Poissa Poissa


Vastaus #99 : 24.06.2022 klo 14:43:06

Härlig seger! Tyckte dock Filion var alltför "orolig" mellan stolparna. Räddade en del men verkade spela med glidmedel på handskarna...;) Henriksson känns både lugnare och säkrare. Hoppas dock denna seger vänder säsongen...Behöver poäng!

 
Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 8
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa