Jalkapallon MM-kisat ovat 40 vuoden ajan olleet parasta viihdettä, mitä tiedän. Varhaisin muisto MM-kisoista on vuoden 1978 kisojen pronssiottelu Brasilia-Italia. Ottelun ensimmäinen puoliaika aiheutti niin suuren innostuksen, että piti lähteä itse pihalle potkimaan palloa broidin kanssa. Emme palanneet toiselle jaksolle.
Seuraavissa kisoissa otteeni oli jo ammattimaisempi. Espanjan 82 kisaennakko oli hankittu R-kioskilta ja joukkue-ennakot luettu tarkasti. Lehti löytyy vieläkin kaapista – joukkueiden kokoonpanot on raapustettu lyijykynällä 12-vuotiaan käsialalla. Samoin otteluiden tulokset, finaalin maalintekijät ja maalien syntyajat. Näistä kisoista lähtien olen katsonut kaikki ottelut, mitä YLE on MM-kisoista lähettänyt.
Meksikon kisoissa pelit tulivat yöaikaan, mutta onneksi taloudessa oli videonauhuri, ja ottelut pystyi katsomaan seuraavana aamuna. Samoin 8 vuotta myöhemmin, kun kisat olivat USA:ssa. Kaikki matsit on katsottu, vaikka sitten nauhalta jälkikäteen. Ja joskus hieman pikakelaten.
Tällä vuosituhannella parisuhde ja perhe-elämä ovat tehneet kisojen seuraamisesta hiukan hankalampaa, mutta silti ne on aina katsottu alusta loppuun. Olen jopa onnistunut ajoittamaan lasten syntymät niin, että olen saanut pitää isyysvapaita kisojen aikaan. Sitten on oltu olennaisen äärellä sohvalla: kisat telkkarissa ja vauva kainalossa.
Kesken Brasilian 2014 kisojen äiti kuoli. Silloin tuli muutaman päivän tauko katseluun. Matsit olivat kuitenkin tallentuneet digiboksille, joten katsoin ne viipeellä. Itkin ja katsoin. Mutta katsoin.
Koska MM-kisat ovat parasta viihdettä, mitä tiedän. Parasta pakoa todellisuudesta.
Mutta nyt FIFA:n valopäät ovat pilaamassa tätä hupia. Jo Qatarin kisoissa on niin paljon vialla, että vioille on oma Wikipedia-sivunsa:
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_FIFA_World_Cup_controversies. Rakennustyöntekijöiden olosuhteet ja kuolemat, korruptio, kisojen siirtäminen talvelle, jne.
Ja tulevina vuosina on vain lisää paskaa tulossa. Kisojen laajentaminen 48 joukkueeseen on jo päätetty, seurauksena tason lasku ja älytön pelijärjestelmä. Ja nyt suunnitellaan kisojen pitämistä joka toinen vuosi, kun MM-kisojen arvo on ollut juuri siinä, että niitä ei pelata kovin usein (vrt. esim. jääkiekon vuosittaiset höpökisat).
Tämän vuoksi mieleen on hiipinyt ajatus Qatarin kisojen boikotista. Ei pelkästään sen vuoksi, että Qatarin kisat ovat paskat, vaan myös siksi, että tulevaisuudessa on tarjolla pelkästään paskoja kisoja. Näin voisi näyttää FIFA:lle, että minua ei kiinnosta se suunta, mihin he ovat tuotettaan kehittämässä. Vaikka tuskin ne mitään huomaisivat. Mutta kuitenkin.
Kisojen aikataulukin helpottaisi boikottia. Marras-joulukuussa ei oikein voi/viitsi lomailla, joten pelien tunkeminen työ- ja perhe-elämän väliin voisi olla todella vaikeaa. Ei riitä vuorokauden tunnit.
Koska forkalla on ilmeisesti muitakin boikotoijia (tai vähintään sen yrittäjiä), perustin topikin, jossa voimme tarjota toisillemme vertaistukea tässä vaativassa pyrkimyksessä. Vähän AA-kerhon tyyliin voimme rohkaista tosiamme pysymään erossa ”kamasta”.
Tosin voi olla, että minä olen ensimmäisten joukossa retkahtamassa, kun kisat alkavat. Mutta ainakin aion yrittää, että marras-joulukuussa 2022 minä pysyisin erossa jalkapallon MM-kisoista – parhaasta viihteestä, mitä tiedän. Täytyy keksiä jotain muuta tekemistä. Vieläköhän broidi lähtisi pihalle potkimaan?