Nyt varattuna näyttäisi saavan huomiselle 1160 eurolla suoran 2h45min kestävän menolennon välille Helsinki-Bukarest ja paluumatkan perjantaille yhdellä välilaskulla kokonaismatka-ajan ollessa 6,5 tuntia.
Jos nämä reissut on varattu heti avauskierroksen jälkeen niin täytyy kyllä ihmetellä mihin on saatu tuollainen summa rahaa uppoamaan.
Näin matkailualan ammattilaisena on hauska seurata tätä asiantuntevaa keskustelua….
Yhdelle hengelle matkan varaaminen on aivan eri asia kuin varaaminen 30 hengen ryhmälle, joka lentopaikkojen lisäksi tarvitsee mukaansa kassitolkulla tavaraa. Lentoyhtiöiden kalusto- ja henkilöstötilanne on koronan jälkeen sitä luokkaa, että monet yhtiöt eivät pysty (tai ei ole halua) edes hoitamaan tällaista ryhmää. Lisäksi lentoja perutaan päivittäin, tuoreimpana tämä kotimaisen sinivalkoisen useat Lontoon lennot johon sentään on jatkuvasti valtavat määrät matkustajia. Ja mitä syvemmälle itään mennään sitä haastavampaa kaikki on.
Lentojen lisäksi tarvitaan paikallisia kuljetuksia, majoituksia (joiden saaminen näin Euroopan lomakautena on yksi iso haaste kun kyseessä on vähänkin isompi ryhmä), ruokailuja jne.
Puhumattakaan sitten siitä, että ryhmänä matkustettaessa hinta/hlö on aina korkeampi kuin yksin matkustavalla,koska ryhmälle taataan mahdollisuus matkustajien nimenmuutoksiin, mikä joukkueilla on ihan arkipäivää.
Jos taas puhutaan koneista, niin koronan aikana yhtiöt poistivat kalustoaan ja henkilöstöään koska niille ei ollut tarvetta. Ja nyt kun on käyttäjiä, niin ei ole koneitaeikä henkilökuntaa. Tämä on iso maailmanlaajuinen ongelma jonka varmaankin kaikki ovat huomanneet. Lisäksi europelien aikaan kaikki joukkueet tarvitsevat charter-koneita samoille päiville, joten nyt on myyjän markkinat jolloin hinnat ovat pilvissä.
Mielenkiintoista on myös tämä kuvitelma että Kupsin väki itse järjestäisi nämä matkat. Ymmärtääkseni heillä on monivuotinen yhteistyö matkatoimiston kanssa jolla on ammattitaito matkojen järjestämiseen ja kontaktit kansainvälisiin agentteihin….