Olen osittain samaa mieltä, mutta väitän että boldatussa on se mikä pitäisi olla VL organisaation merkitys. Tehdä kotimaisesta pääsarjatason jalkapallosta mielenkiintoista. Ei kai tuolla maailmallakaan katto-organisaatiot sano miten miljardiaseurat tekevät oman työnsä, vaan he ottavat kaiken irti siitä itse tuotteesta ja myyvät sitä niin perkeleesti, jotta niillä seuroilla on mahdollisuus olla isoja ja kasvaa isommiksi. Miksi Valioliiga on niin suosittu globaalisti? Ei se johdu siitä, että City ja Pool pelaa hyvää xG-futista ja someen on laitettu yksi mainos matsista. Se johtuu siitä, että siellä on monta sataa ihmistä töissä tekemässä Valioliigan strategian mukaista bisnestä.
Kiva kun otit tuon Valioliigan esimerkiksi.
Valioliigalla on toki monisatasivunen manuaali jossa ohjeistetaan seuroja ottelutapahtumien järjestämisestä akatemiatoimintaan, mutta suuressa mittakaavassa sielläkin seurat ovat luovuttaneet Valioliigalle vain yhden merkittävän oikeuden: oikeuden myydä liigan tv- ja liigatason kaupalliset oikeudet.
Ja siinä Valioliiga on tehnyt yhden kilpailijoista poikkeavan strategisen valinnan. Se jakaa televisiotulot suunniilleen tasan kaikille seuroille. (Toisin kuin monissa muissa maissa, joissa esim Espanjassa Real ja Barca kahmivat leijonan osan tv-tuloista.)
Lainattakoon Valioliigan strategian tiivistelmästä:
The Premier League [is], thanks to our distribution model, which is the most equitable in top-flight European football, [...] incredibly competitive, unpredictable and exciting.
Veikkausliigan tv-tulot eivät valitettavasti ole lähivuosina kasvamassa niin merkittäviksi että niillä muutettaisiin suomalaisen seurajoukkuefutiksen tilaa. Mutta yksi tuloerä on muuttunut: europelitulot. Suomeen tullee lähivuosina vuosittain 5-10 miljoonaa europelirahaa.
Suurin strateginen kysymys liittyy siihen: pyritäänkö liigaan tuleva raha jakamaan suht' tasaisesti kuten Valioliigassa on tehty tv-rahoille, vai annetaanko sen rahan kertyä niille, jotka sen rahan tienaavat (= HJK:lle), kuten esim Espanjassa on tehty tv-rahoille.
Pyritäänkö Veikkausliigasta kehittämään tasaisempi, jännittävämpi ja keskimäärin laadukkaampi sarja vai pyritäänkö siihen, että Suomeen kehittyy yksi pohjoismainen huippujoukkue, joka dominoi kotimaista sarjaa ja pelaa jännimmät pelinsä jonkun eurocupin lohkoissa ja pudotuspeleissä?
Mulla ei ole oikeaa vastausta siihen mitä pitäisi tehdä.
Mutta sen mä osaan ennustaa, että kellään ei ole lähivuosina voimaa ottaa Klubilta sen tienaamia euromiljoonia ja pelastaa vaikkapa HIFKiä niillä rahoilla. Ei vaikka Stadin tasavahva kilpailuasetelma saattaisi olla lajin media-arvon ja yleisen kiinnostavuuden kannalta parasta mitä voisi tapahtua. (Vertaa SM-Liiga tai ruotsalainen futis.)