Onneksi Paulus (ja katsojat) sai kokea näin monivivahteisen ja värikkään jäähyväisottelun. Paulus kuuluu ilman muuta unohtumattomien suomalaisten futislegendojen joukkoon. Hienon hieno mies.
Täytyy sanoa, että tämä ylempi loppusarja on HIFK:n osalta mennyt huomattavasti odotuksiani paremmin. Kokonaisuutena urheilullisesti kausi on ollut minusta varsin onnistunut, jos lähtökohtiin peilaa.
Talouspuoli on sitten asia erikseen, mutta joku selvyys siihenkin saadaan syksyn aikana. Voi olla, että tälläkin kertaa jotenkin selvitään kuiville, mutta näin ei tietenkään voi loputtomiin jatkua. Olisi tosi virkistävää lähteä kauteen niin, että huoli talouden kestävyydestä haihtuisi ja koettaisiin vakautta, vaihteeksi. Futis ei tunnetusti ole Suomessa kovin hyvä bisnes, kuluja on paljon ja tulonmuodostus ilman tappiot kuittaavaa namusetää usein valitettavan vähäistä.
Katsojakeskiarvon nostaminen olisi ehkä se tervehenkisin tapa, mutta joku pari-kolme tuhatta per ottelu ei ole helppo saavuttaa Ykkösessä, ja toisaalta liigassa sen pitäisi mielummin olla 5-6 tuhatta per matsi. Vaikeata.
Oikeastaan katsojien puutetta voi kompensoida vain sponsoreilla, pelaajamyynnillä ja… namusedällä tai saman asian ajavalla rahoittajaryhmällä. Lisätuloja voisi saada oheismyynnillä ja fanituotteilla, mutta niin kauan, kun Boltilla pelataan, ei oheismyynnistä tuloja heru, tai ainakaan niin kauan, kun nykyinen systeemi siellä toimii.
Olen itse joka kausi ostanut useita kausareita, osallistunut osakeanteihin, ostanut fanituotteita itselle ja lahjaksi ja ylipäätään tehnyt voitavani, vaikka en yleensä ole seurajohdon suunnitelmien realismiin uskonutkaan. Olen kuitenkin ollut valmis tukemaan omaa seuraa vuositasolla jonkunlaisella summalla, oman kausarin lisäksi, ja olen edelleen valmis. Tavallaan kyse on nykyisellään harrastuksesta samalla ja kaikki harrastuksethan maksavat.
Joskus pohdin, että kuinka monta sellaista fania pitäisi olla, jotka olisivat joka kausi valmiit laittamaan esim. tonnin tai pari likoon seuran futiksen puolesta, jotta toiminta pyörisi jotenkin omillaan. Ei lopulta kovin montaa, joitakin satoja ehkä. Seuran fanien ja periaatteellisten symppaajien joukossa on kuitenkin myös heitä, jotka voisivat halutessaan heittää paljon enemmänkin, ilman, että se tuntuisi käytännössä mitenkään heidän taloudessaan.
Tällä hetkellä meitä em. tavalla aktivoituneita (joilla on taloudellinen mahdollisuus ja halu) on joka tapauksessa liian vähän tähän savottaan. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö riittävää ryhmää olisi mahdollista koota asian taakse. Toistaiseksi yritykset ovat tässä asiassa kuitenkin epäonnistuneet. Voipi olla, että ne ovat jo lähtökohtaisesti lähteneet väärin liikkeelle.