äägee
Poissa
Suosikkijoukkue: GrIFK, CFC ja IFKM
|
|
Vastaus #125 : 28.04.2023 klo 12:22:04 |
|
Verkligen ett mysterium. Ifall det inte handlar om kärlek till idrotten och ett sista försök att få spela i Europa (vilket jag verkligen hoppas), så vete fan vad som ligger bakom. Måste väl vara första saudiern i finska ligan också?
|
|
|
|
OEA
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn
|
|
Vastaus #126 : 02.05.2023 klo 17:50:35 |
|
Ser väl 4 stora risker i IFK för tillfället: 1. Hittar man inte en center som presterar blir det mycket svårt i anfallsväg 2. Kommer man att lyckas bygga ett fungerande mittfält runt Ndom där rollerna funkar 3. Hålls nyckelspelarna friska, bredden i laget verkar bli sämre kvalitet än tidigare. Ingen av de nya ser så här långt ut att vara bättre än de spelare de ersatt. 4. Har tränarparet det som krävs för att utveckla lagets spel under säsongen. Så här långt har IFK under Ahna varit väldigt förutsägbart med bara 1 taktik i form av 4-2-3-1 där snabba motanfall är det enda reella hotet.
Ingen är förstås nöjd med hur säsongen börjat, för att trösta sig kan man se tillbaka hur man tänkte för några månader sedan 1. Tuco har kommit in och haft öppna chanser till ca 5 mål redan. Tycker IFK har hittat den center man behöver i Tuco 2. Defensiva mittfältsspelet är min största oro i laget. Vet inte riktigt vad man skall tycka om Ndom-Ngamba ännu, men med 2 mål bakåt per match kan man inte säga att defensiva spelet har fungerat bra... Tänk om vi hade Baliso kvar som alternativ... 3. Skadeläget bra men oron över att vi inte kan vänta oss mycket från bänken har inte ändrats. 4. Så här långt finns inga tecken på att man har några andra alternativ än 4-3-3 där enda variationen är hur högt man lägger pressen i olika situationer. Motanfallen från kanterna har man haft överraskande svårt med, tex Kups stängde kanterna bra och då IFK inte har mycket annat i anfallsväg blir det svårt. Vad kan man göra och ändra mot VPS? Svar: Inte mycket. Har svårt att se några bra alternativ till Ndom-Ngamba-Hopcutt-Anini-Tuco femman, om inte Sid då tar plats brevid Ngamba som i början mot Kups. Svårt ändå att se att det skulle vara hans plats i längden utan han får tävla med De/Sjöroos/Asiri på kanten (var Asiri verkligen det som behövdes mest...) I försvarsväg är det väl tillbaka till seniorerna med Nissinen och Henrique på bänken. Henrique var lite som Nissinen, bra insatser varvade med flera misstag. Nissinen klarade sig dock bra mot Tuominen. Jag hoppas Ahna inte försöker för stora panikändringar. IFKs Top12 spelare är tillräckligt bra för att vända på detta. Men visst prövas Ahna nu, kanske första gången riktigt ordentligt.
|
|
|
|
Alkuperäinen Ribun
Poissa
Suosikkijoukkue: Grani, Klaksvik, kestävyysjuoksijat
|
|
Vastaus #127 : 05.05.2023 klo 16:47:27 |
|
Sjöroos och Sallinen i löpningen, Asiri på bänken. Vad är detta för skräp. Man vill tydligen inte ta några poäng ikväll.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #128 : 05.05.2023 klo 16:55:35 |
|
Ja är besviken på att Suleman tydligen inte är veikkausliiga nivå då han inte får spela. Nu har vi ju bara en defensiv mittfältare på plan. Mittfältet skulle vara starkaste delen och nu plötsligt det största problemet
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #129 : 05.05.2023 klo 16:58:49 |
|
Funderar på om det inte skulle vara läge att testa Alan Henrique som ankare på mitten. Kan bli en succé.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #130 : 05.05.2023 klo 17:06:23 |
|
Alltså det här laget är ju helt kört, hur kan man vara som yra höns så tidigt i matchen.
Visste att det var dåligt att ledningen gick ut och sa innan säsongen att det inte finns något hopplöst lag likt HIFK tidigare som är avsågat tidigt. Vet man inte vilket lag som är sämst, så är man det laget.
|
|
|
|
Alkuperäinen Ribun
Poissa
Suosikkijoukkue: Grani, Klaksvik, kestävyysjuoksijat
|
|
Vastaus #131 : 05.05.2023 klo 17:09:20 |
|
Verkligen bedrövligt!
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #132 : 05.05.2023 klo 17:31:34 |
|
Vad finns det för lediga tränare? Malinen? Är läget desperat så får man nog frångå det där med svenska modersmålet
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #133 : 05.05.2023 klo 17:36:29 |
|
Det finns väl knappt någon i laget som pratar svenska ändå. Betydligt fler finska.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #134 : 05.05.2023 klo 17:51:21 |
|
Hur kan försvarsspelet vara så dåligt organiserat, var pyyköläs roll så stor ifjol? Nu får man ju vara rädd varje gång bollen är på ifks planhalva
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #135 : 05.05.2023 klo 18:17:15 |
|
Skicka hem han där s-tans Ndom (är han den sämsta värvningen IFK gjort under liga-tiden), skicka hem hopplösa Hopcutt som spelar karriärens sämsta fotboll Spela juniorer och förbered för Ettan. Sjöroos spelar kanske sin sämsta match någonsin, då är det dåligt. Försvaret är ok i veteran-FM.
|
|
« Viimeksi muokattu: 05.05.2023 klo 18:21:55 kirjoittanut ifkerik »
|
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #136 : 08.05.2023 klo 09:40:14 |
|
Nu när också Sid och Coubronne kommer att missa tid, det börjar bli dystert. Tur att vi har bästa agentkontakter i hela fotbollsvärlden, som har hittat oss Asiri, Suleman, Ndom mm. Jag tror spelarna tycker om Ahna's insatser, så det är bara att köra vidare med honom. Men kanske kan också nån slags "konsult" hjälpa till med laget, typ just Malinen. Men mirakler kommer inte bara att hända, det behövs mycket arbete.
|
|
|
|
Strongbow
Poissa
|
|
Vastaus #137 : 08.05.2023 klo 19:39:08 |
|
Börjar tyvärr bli van med att vi rör oss i bottenträsket. Det är också svårt att se någon förändring i det mönstret. Det som är mest oroväckande är att det just nu är svårt att hitta ett sämre lag i ligan än IFK. Helt övertygad om att detta också blir vår sista säsong i ligan. För svaga spelare med för lite hjärta för klubben. För låg ambitionsnivå och en slentrian hos klubben som i år leder till uttåg ur ligan.
|
|
|
|
Pelisilmä
Poissa
|
|
Vastaus #138 : 08.05.2023 klo 19:57:54 |
|
För svaga spelare med för lite hjärta för klubben. För låg ambitionsnivå och en slentrian hos klubben som i år leder till uttåg ur ligan.
Lite snedvridet i och för sig att exempelvis backlinjen borde på pappret hålla top 4 nivå enligt mig men spelarna upplevs ändå för svaga. Tycker själv att truppen är ganska bra nivå i och med att jag inte kan sätta fingret på vem de svaga spelarna är i en öppningselva jämfört med andra mitten- och bottenlag i ligan? Målvakten ok, Försvaret bra, Mittfältet ok, yttrarna ok, anfallarna nöjaktiga. Materialet borde nog räcka till en mittenplacering enligt mig men har nog inget emot att IFK faller i år.
|
|
« Viimeksi muokattu: 08.05.2023 klo 20:07:13 kirjoittanut Pelisilmä »
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #139 : 08.05.2023 klo 20:40:00 |
|
Det är så mycket svårigheter både på och utanför plan just nu, tror inte heller man lyckas reda ut detta och det är nog högst troligen sista året i ligan.
Man är nog sämst i ligan på spelarrekryteringar, dåliga spelare i jämförelse mot andra klubbar i samma kategori som exempelvis FC Haka.
Det verkar finnas noll förståelse hur man ekonomiskt ska bedriva elitverksamhet med unga spelare som kan säljas vidare.
Mycket interna stridigheter, sitter några småpåvar år efter år IFK som inte verkar ha många rätt men ändå harvar på och mest verkar skapa konflikter med (tidigare) supportrar.
Arenan och träningsmöjligheterna är med stor marginal sämst i ligan. Finns inga visioner. Trodde nog att man skulle dra igång solläktar-projktet efter man fick bort friidrotten.
Bara några punkter som jag tänker på direkt utan eftertanke.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #140 : 08.05.2023 klo 21:10:30 |
|
Jag tycker öppningselvan är tillräckligt bra för att kämpa om placeringar kring 7-9 med Ilves och Haka. Men dock tycker jag man i lagbygget misslyckats med bredden vilket man sett under hela försäsongen.
Tex har vi inte en andra målvakt som kan hoppa in och ta pressen från Elmo som haft en svår början. Några matchers paus kunde vara bra för honom. Finns inte heller någon som kan spela istället för Ndom-Ngamba som defensiv mittfält. Nu då Anini, Coubronne och Sid är borta blir truppen redan mycket svagare. Endast i backlinjen med Nissinen och Henrique som alternativ är läget ok. Generellt kommer det alltid en sämre spelare från bytet och då Ahna inte gör taktiska ändringar blir det sällan någon positiv inverkan av IFKs byten.
Ifjol hade vi ändå Baliso, Latonen, Hambo, Tamminen osv på bänken. Alla med ligaerfarenhet som kunde hoppa in. Kanske vi inte direkt saknar dessa (förutom Baliso), men de var ändå spelare som kunde spela i ligan. Bänken i år är betydligt sämre enligt mig.
Men om hela laget underpresterar så är nog det stora problemet varken öppningselvan eller bänken. Frågan är nu om Ahna lyckas organisera defensiva spelet och höja laget en nivå eller om man fort måste hitta vår egen Honkavaara (tänk om vi på riktigt hade Honkavaara, tror inte ett ögonblick på att tex VPS hade gjort ett enda mål mot IFK, så stora brister i spelet berodde de båda målen på).
Sen håller jag nog med om att utmaningarna på sikt är stora och att det är svårt att se hur man skall komma ur nedflyttningskampen även om man nu skulle hållas kvar. Många lag utvecklas mycket nu både på och utanför plan, Oulu som bästa exempel.
|
|
|
|
Gunvald Larsson
Poissa
|
|
Vastaus #141 : 13.05.2023 klo 19:51:07 |
|
En stor seger ikväll för IFK. Dessutom såg själva spelet ut mycket bättre nu tycker jag.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #142 : 13.05.2023 klo 20:18:41 |
|
Jep håller med. Mittfältet fungerade betydligt bättre då Suleman hölls nere och spelade riskfritt. Ndom och Hopcutt också bra i sina roller idag. Fint också att Enqvist klarade sig bra på sin kant i sin första hela match.
Jumbofinal mot Inter nästa, det skulle man inte ha trott sig se.
|
|
|
|
Beggo
Poissa
|
|
Vastaus #143 : 13.05.2023 klo 21:25:03 |
|
Hur presterar Saudikillen? Är han förstärkning för IFK? Sorry för min svaga svenska. Jag ser att denna topik är helt svenskspråkig
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #144 : 13.05.2023 klo 21:51:41 |
|
Bra skrivet på svenska men ok att skriva på finska också..
Asiri har bara spelat i slutet av två matcher utan att ännu visa något. Behöver tid ännu att komma i matchform. Men om IFK fortsätter som idag med Hopcutt som anfallare så blir det svårare för Asiri att få speltid, då Hopcutt,De och Anini kämpr om samma positioner
|
|
|
|
Beggo
Poissa
|
|
Vastaus #145 : 13.05.2023 klo 22:20:33 |
|
Bra skrivet på svenska men ok att skriva på finska också..
Asiri har bara spelat i slutet av två matcher utan att ännu visa något. Behöver tid ännu att komma i matchform. Men om IFK fortsätter som idag med Hopcutt som anfallare så blir det svårare för Asiri att få speltid, då Hopcutt,De och Anini kämpr om samma positioner
Om jag fattat rätt så kom han efter speltid. Han lär sticka inom kort
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #146 : 14.05.2023 klo 14:47:41 |
|
Asiri får nog säkert sin chans bara han kommer i form och sen är det upp till honom att ta sin plats. På träning har han väl sett helt pigg ut. Men förstås, får han inte speltid så blir han knappast länge kvar.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #147 : 15.05.2023 klo 07:23:18 |
|
Jep håller med. Mittfältet fungerade betydligt bättre då Suleman hölls nere och spelade riskfritt. Ndom och Hopcutt också bra i sina roller idag. Fint också att Enqvist klarade sig bra på sin kant i sin första hela match.
Alla spelade sin bästa match hittills. Nu det behövs "bara" att göra samma 20 gånger i rad, typ. Jag var lite rädd när man såg att spelare började bli trötta och Ahna gjorde inga byte, men det gick ok. I det här matchen. Men hoppas reagering till motståndare's taktik/byte kommer snabbare i framtiden. Jättebra vinst och hoppas det visar väg till killarna hur mycket man behöver faktiskt vilja och kämpa att ha succé i Veikkausligan.
|
|
|
|
|
Kroatian Pele
Poissa
Suosikkijoukkue: HJK
|
|
Vastaus #149 : 16.05.2023 klo 10:51:53 |
|
Asiri oli koirankopissa, kun Ronaldo tuli harjoituksiin? Eihän ne sitten ole yhdessä treenanneet, vaikka sellaista käsitystä tarjotaan?
Cupissa saa toivottavasti avauspaikan. Koska raha ei ole ongelma, niin ehdotan diiliä PPJ:n kanssa. PPJ ottaa Asirin ja MIFK saa Tuomas Mustosen. Lisäksi välirahaa jätkäsaarelaisille puoli milliä. Ja tämä on nähdyn perusteella urheilullisesti MIFKin kannalta erinomainen vaihtokauppa.
|
|
|
|
|
|