FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
28.04.2024 klo 15:52:39 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 20 [21]
 
Kirjoittaja Aihe: Ruotsin sarjat 2023  (Luettu 52605 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
jjs

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Uolevi, Myy


Vastaus #500 : 02.12.2023 klo 15:23:21

Kleber Saarenpää ei jatka Bragessa, joten eiköhän Helsingborg lähipäivinä uutisoi tulevan kauden valmentajaratkaisusta.
Tähtirinta

Poissa Poissa


Vastaus #501 : 29.12.2023 klo 13:24:27

Ihan rosvojen seura:

Uutinen
Men bakom kulisserna finns knapphändig information om klubbens ekonomi, kopplingar till kriminella och frågor som ingen vill besvara.

https://fotbollsthlm.se/reportage/granskning-vad-ligger-bakom-kometlaget-nordic-united/

https://fotbollsthlm.se/intervju/prata-inte-med-mig-om-skatter-och-loner-sa-svarar-nordic-united/


Uutinen


Nämä Nordic Unitedia koskevat artikkelit olivat onneksi tulleet ilmaiseksi luettaviksi, mutta napataan ne tänne talteen:

Uutinen
Vad ligger bakom kometlaget Nordic United?

Nordic United FC har rusat genom seriesystemet och blivit Södertäljes bästa klubb på herrsidan.

I Division 1-laget har de senaste två åren en hel startelva med före detta allsvenska spelare spelat.

Men bakom kulisserna finns knapphändig information om föreningens ekonomi, kopplingar till kriminella och frågor som ingen vill besvara.

Stolsraderna är till övervägande del tomma på Södertälje Arenas branta betongläktare. Ljudet från E4:an överröstar de 500 supportrar som kommit för att se hemmalaget Nordic United ta sig an HTFF i Ettan Norras tolfte omgång.

HTFF, som är inne i en djup formsvacka, har svårt att försvara sin ledning som kom på en feldömd straff. När Nordic United i den 53:e minuten byter in Sebastian Rajalakso och Nsima Peter, som har 219 respektive 43 matcher i Allsvenskan på cv:t, blir trycket för stort. Peter kvitterar på en språngnick och tre minuter senare styr Shergo Shhab in 2–1.

Den här dagen är inte Sebastian Rajalakso och Nsima Peter de enda spelare på plan med meriter från högre nivå. Mellan stolparna har laget Dejan Garaca, som stod i mål för Syrianska senast klubben var i Allsvenskan. På plan är också Mahmut Özen, som spelat i Falkenberg och Mjällby, och den mångsidige ex-AFC-spelaren Alexander Michel.

Det är ovanligt namnstarkt för att vara Ettan, men den som följt Nordic United de senaste åren har inga skäl att bli förvånad. Genom åren har ännu fler högprofilerade spelaren passerat den för allmänheten okända klubben: Ammar Ahmed, Kebba Ceesay, Gabriel Somi, Mahmut Özen, Christian Rubio Sivodedov, Martin Lorentzson, Anders Bååth och Moestafa El Kabir, för att nämna några. Då spelade klubben till och med i Division 2. Sedan dess har de rusat i tabellen, lämnat Assyriska och Syrianska kvar i tvåan och blivit Södertäljes klart bästa lag.

Samtidigt som Nordic United fullt rättvist sätter 3–1 och beseglar sin femte raka seger funderar jag på hur en klubb på den fjärde serienivån lyckats kontraktera så många erfarna spelare. På klubbens hemsida hittar jag ingen information. Inga årsredovisningar finns uppladdade, det framgår inte ens vilka som sitter i styrelsen.

Men på plan stormar laget fram. Efter segern mot HTFF avslutar Nordic United vårsäsongen med att slå Täby FK på bortaplan med 3–0. Laget ligger i skrivande stund på 29 poäng, två ifrån serieledande Dalkurd. Hade serien avslutats idag är det bara målskillnad som håller Nordic United från att få kvala till Superettan. Några dagar efter segern mot Täby presenteras en ny tung värvning: Adhavan Rajamohan, som spelade i Allsvenskan med Degerfors ifjol.

– Han ska kunna vara en toppspelare i Division 1, helt klart, det är ren spets vi får in, säger sportchefen Daniel Shahho till LT.

Rajamohan blir den sjätte spelaren i årets Nordictrupp med allsvenska meriter, men vad som lockar med att spela just i Nordic är inte helt lätt att begripa.

För rik blir man inte, att döma av offentliga uppgifter. När Fotboll Sthlm hör av sig till Skatteverket för att begära ut klubbens arbetsgivaravgifter visar det sig att den uppgiften helt saknas från fem månader 2022. 2023 har Skatteverket bara dokumenterade arbetsgivaravgifter från januari och februari månad. Resten saknas. Inga arbetsgivaravgifter har betalats in de senaste fyra månaderna.

Då en idrottsförening är skyldig att vaje månad betala arbetsgivaravgifter så länge som lönen för en idrottare överstiger 26 250 kronor årligen är slutsatsen att Nordic Uniteds stjärnspäckade trupp otroligt nog består av amatörer, eller så gott som. Antingen är lönerna i Nordic United så pass låga att spelarna i klubben inte har mer än drygt 2000 i månaden eller så har samtliga spelare lirat gratis under året.

– De är registrerade som arbetsgivare, så de ska ju redovisa en arbetsgivardeklaration varje månad. Då är det förmodligen så att de antingen inte redovisat det alls, eller så har de inte haft några anställda, inte betalat ut några löner under de här månaderna, säger en handläggare på Skatteupplysningen.

Att en spelare på ålderns höst bestämmer sig för att varva ner i sin moderklubb utan ekonomisk ersättning har hänt förut. Men sex ex-allsvenskar i samma klubb? Varav flera utan koppling till Södertälje eller Nordic United?

Efter att ha tagit del av Nordic Uniteds arbetsgivaravgifter hör jag av mig till föreningens ordförande Daniel Halef. Jag skriver i ett sms att jag skriver en artikel om Nordic Uniteds framgångar i år och hur klubben tagit sig dit de är idag.

Senare under dagen ringer jag upp. I andra änden av telefonsamtalet finns ordförande Halef, men också sportchefen Daniel Shahho. Det står snabbt klart att det finns frågor som Halef och Shahho inte vill svara på. De vill inte att jag skriver att Nordic United ursprungligen grundades som en assyrisk förening i Rinkeby, men annars berättar de gärna om verksamheten. Nordic United är en ung, ambitiös förening med socialt ansvarstagande som ledstjärna. Att ta Ettan Norra med storm var inget de hade förväntat sig.

– Vi hade inte räknat med att tillhöra den övre halvan. Vi hade mest känt att vi inte ska ha någon stress eller press att vara där nere och kämpa. Men nu är vi ju där vi är, då är det bara att gasa på, säger sportchefen Shahho.

Det för serienivån väldigt välmeriterade laget förklaras med en lycklig slump. Den ena före detta allsvenska spelaren drog med sig nästa, som drog med sig nästa, tills laget mer eller mindre hade värvat ihop sig självt.

– Vi är väldigt familjära. Spelare trivs hos oss. Först kom El Kabir hit i tvåan. Han drog med sig Mahmut Özen, som drog med sig Mergim Laci, de drog med Nsima Peter. Det blev som en kedjereaktion. Sen är det Rajalakso, han hade lagt av med fotbollen, men honom kände vi sedan innan. Han har följt med sedan Division 3. Han trivs här. Vi tränar sent, mest kvällar, så det går att kombinera, säger ordförande Halef.

På frågan om varför klubben inte har några arbetsgivaravgifter kommer svaret blixtsnabbt.

– Jo, det har vi, säger Halef. De är på ingång. Det är en del som blivit försenade på grund av att det finns ett ärende hos Skatteverket som blir klart denna månad. Det fanns en spelare som inte var hos oss, men blev räknad hos oss via Skatteverket. Då har vi pausat allting. Och de messade mig faktiskt idag, Skatteverket, på måndag blir ärendet löst. Då faller alla deklarationer in för alla månader.

Så ni har deklarerat arbetsgivaravgifter?
– Jaja, det är klart, annars får man inte vara här. Det är självklart. Men det borde komma nästa vecka, på grund av det här ärendet. Annars får man inte vara här i elitfotbollen, säger sportchefen Shahho.

Vad är det för ärende? Vad har hänt?
– Vi hade en spelare som spelade med oss i Division 2. Sen bytte han klubb, men han har följt med i våra deklarationer. Vi har stått och betalat för honom i onödan. Någonstans står det att han har fått lön, men han spelar inte hos oss. Jag var tvungen att skicka kontoutdrag för att visa att han inte fått lön. Så det är ärendet. Vi har pausat allt. Vi ska få tillbaka skatt, säger Daniel Halef.

Förklaringen till den bristfälliga dokumentationen är alltså slarv. Nordic United hade betalat för mycket arbetsgivaravgifter och skulle därför, med Skatteverkets goda minne, inte betala något alls tills saken var ur världen. I mina öron låter det som en dålig bortförklaring.

Det förefaller det också att vara när jag begär ut mer information hos Skatteverket.



Uppgifter från Skatteverket. Summor är angivna i kronor.

Först gör jag ett stickprov och begär ut fem Ettanklubbars arbetsgivaravgifter. Det visar sig att Nordic Uniteds seriekollegor är bra mycket mer noggranna när det kommer till löneutbetalningarna. I snitt betalar de fem andra klubbarna ut 452 425 kronor i arbetsgivaravgifter per månad. Det ska alltså jämföra med Nordic Uniteds två betalningar på 5484 kronor i januari och 23 106 kronor i februari, och noll kronor de efterföljande fyra månaderna.



Fotboll Sthlm har begärt ut arbetsgivaravgifter för ett antal klubbar i Division 2 och Ettan Norra. Slutsatsen är att Nordic Uniteds trupp, stjärnspelarna till trots, ofta är gratis och annars rejält mycket billigare än konkurrenternas.

Även året dessförinnan, när klubben spelade i Division 2 Södra Svealand, betalade Nordic United uppseendeväckande låga arbetsgivaravgifter. Fotboll Sthlm begär ut fem andra Division 2-klubbars arbetsgivaravgifter från det året och finner där att samtliga betalar ut mycket högre arbetsgivaravgifter än Nordic United. Bara en klubb av fem har redovisat noll i arbetsgivaravgifter, och det bara en gång.

Nordic United? De hade missat att betala arbetsgivaravgifter fem månader av tolv det gångna året. Dessutom låg arbetsgivaravgifterna i snitt långt under genomsnittet under det granskade året. I snitt betalade Nordic United 8267 kronor i månaden 2022. Det kan jämföras med 52 466 i snitt i de andra fem klubbarna.

Det finns också exempel på liknande historier som den som Halef berättade för mig i telefon. Flera klubbar har vid olika tillfällen betalat för mycket i arbetsgivaravgifter, vilket inte låter särskilt märkligt för små kvartersklubbar med ideellt arbetande kanslister. Skillnaden mot Halefs version är att klubbarna i de fallen då fortsatt betala in arbetsgivaravgifter, för att retrospektivt få tillbaka pengarna. Att pausa sina arbetsgivaravgifter i flera månader för att man tidigare betalat för mycket har inte hänt i någon av de tio klubbarna jag begär ut uppgifter om.

När jag återger ordförande Halefs förklaring för handläggaren på Skatteverket tycker hon att det låter otroligt, men säger att en mer senior medarbetare ska få återkomma. Några timmar senare ringer det i telefonen.

– Den informationen har de inte fått från Skatteverket. När det gäller arbetsgivaravgifter gäller kontantprincipen. Varje gång man betalar ut lön ska man redovisa arbetsgivaravgifter, säger en medarbetare på Skatteverket.

När jag för andra gången ringer upp Nordic Uniteds ordförande är tonen annorlunda från den första intervjun. Halef är märkbart reserverad redan innan jag hinner ställa min första fråga och förstår inte alls varför jag igen vill prata om klubbens löner. Det dröjer bara en knapp minut innan Nordic Uniteds ordförande hotar om att koppla in jurister om jag så publicerar ett enda ord han sagt i bandad intervju. Resten av intervjun kantrar i personangrepp och återges i denna artikel.

Jag ringer Skatteverket en sista gång. Det visar sig att någon har vaknat till liv i Nordic United efter Fotboll Sthlms samtal med klubben. Nu har arbetsgivaravgifter för två månader 2023 betalats, men samtidigt har januarimånadens avgifter som tidigare fanns i registret blivit nollade. I sammanhanget rör det sig om små summor: Nordic Uniteds största inbetalning för året är inte ens fjärdedel av vad en Ettanklubb betalar i snitt.

Ett nytt försök att få kontakt med klubben visar sig vara förgäves. Varken Daniel Halef eller Daniel Shahho vill prata med Fotboll Sthlm. På klubbens hemsida noterar jag att de bådas telefonnummer tagits bort.



Kollage från polisens förundersökning. I sms skriver Daniel Shahho om hur han “köper” och “tar över” en svart spelklubb. Senare ska han hävda att han bara var på fel plats vid fel tillfälle för polisens husrannsakan.

Åtminstone Daniel Shahho har skäl att vilja verka utan att synas. För närvarande står Nordic Uniteds sportchef inför åtal om olovlig spelverksamhet, grovt brott. På en adress i centrala Stockholm har han drivit en svart spelklubb där polisen gjorde husrannsakan 6 november 2020. Vid tidpunkten för husrannsakan var också Daniel Halef på plats.

I förhör hävdar Shahho att spelklubben är som en “fritidsgård”, där man ses för att dricka kaffe och spela oskyldig poker utan att pengar byter hand, men polisens beslag tyder på annat.

I ett kassaskåp hittades då 324 700 kronor i sedlar, en stor mängd spelmarker med spelklubbens logotyp och ett skuldbrev för stammisarna. I Shahhos telefon framgår att vissa spelare har saldon på 363 000 kronor hos klubben, information om hur han instruerat spelare att överföra stora belopp, 75 000 och 100 000, till andra spelare. Andra spelare har kommit till klubben med över 50 000 kronor i kontanter. Han har också hanterat miljonbelopp på swish och banköverföring.

Det är inte första gången som Daniel Shahho driver spelklubbar. Det är i den rollen han beskrivs i boken Nätverket av grävjournalisten Baris Kayhan, där omnämnd (då med ett annat efternamn) som en person med “stort inflytande i den kriminella miljön i Södertälje” och som “nära vän” till gängledaren Bernhard “Berno” Khouri.

När polisen gjorde husrannsakan närvarade flera personer med kopplingar till organiserad brottslighet på spelklubben. Två personer är dömda för människorov respektive grov utpressning i en uppmärksammad rättegång mot Södertäljenätverket. En tredje närvarande har inte dömts för nätverksrelaterad brottslighet, däremot för vapenbrott. En fjärde person som närvarade på klubben häktades när fastighetshärvan i Södertälje rullades upp våren 2021. I samma ärende häktades också en femte person, som inte närvarade på klubben vid tidpunkten för polisens husrannsakan, men som Daniel Shahho samarbetat med för att få spelklubben registrerad som ett aktiebolag.

Själv säger Shahho att “han lämnat det kriminella bakom sig” i förhör. Han förnekar att han skulle vara ägare till klubben och att det ska ha spelats om pengar, men berättar gärna om sin karriär som professionell pokerspelare när Fotboll Sthlm ställer honom frågan.

– Kolla på PokerStars och alla de här. Kolla vilka som är deras affischnamn. Det är Piqué och Neymar. Det är inget konstigt. Jag har suttit i samma rum som Piqué och Neymar och spelat. Du förstår vad jag menar, jag har varit utomlands och spelat mycket.

Och intäkterna från klubben har aldrig kommit Nordic till gagn?
– Nej, snälla. Nordic betalar mig lön. Jag betalar inte till Nordic.

Ytterligare frågor om kopplingarna till organiserad brottslighet har inte Daniel Halef eller Daniel Shahho velat besvara.

https://fotbollsthlm.se/reportage/fri-lasning-vad-ligger-bakom-kometlaget-nordic-united/


Uutinen

”Prata inte med mig om skatter och löner” – så svarar Nordic United

Frågetecknen hopar sig när Fotboll Sthlm granskar kometlaget Nordic United.

Men klubben vill inte svara på frågor om uppgifterna som vi fått fram.

Istället hotar ordföranden Daniel Halef med att polisanmäla vår reporter.

Idag kan Fotboll Sthlm avslöja att Nordic United, nykomlingen som ligger trea i Ettan Norra, inte har betalat ut några arbetsgivaravgifter de senaste fyra månaderna.

Nordic United grundades 2004 som Assyriska FF Babylon. 2013 tog man över Assyriska Botkyrka FF, som tidigare hade hetat Assyriska Rinkeby IF. Så sent som 2019 låg man i Division 4, men de senaste åren har klubben rusat igenom seriesystemet. I år ligger Nordic United trea i Ettan Norra som nykomlingar.

Genom åren har en drös välkända spelare med meriter från Allsvenskan passerat genom Nordic United: Sebastian Rajalakso, Nsima Peter, Dejan Garaca, Mahmut Özen, Alexander Michel, Ammar Ahmed, Kebba Ceesay, Gabriel Somi, Mahmut Özen, Christian Rubio Sivodedov, Martin Lorentzson, Anders Bååth, Moestafa El Kabir och Adhavan Rajamohan.

Samtidigt finns mycket bristfällig information om klubbens ekonomi. När Fotboll Sthlm begärde ut klubbens arbetsgivaravgifter från Skatteverket visade det sig att de uppgifterna saknades från fyra månader 2023 och fem månader 2022. Slutsatsen är att klubben inte betalar ut några löner.

Att ett så namnkunnigt lag spelar gratis lät förbluffande, så Fotboll Sthlm hörde av sig till Nordic Uniteds ordförande Daniel Halef. I den första intervjun lämnade Halef en förklaring som gick ut på att klubben betalat för mycket arbetsgivaravgifter. En spelare hade lämnat klubben, men Nordic United hade fortsatt betala avgifterna. Därför skulle Skatteverket enligt Halef ha sagt att klubben fick lov att skjuta på inbetalningarna.

Förklaringen dementerades av Skatteverket och Fotboll Sthlm bad om en ny intervju med Daniel Halef. Samtalet inleds med att ordföranden förhör sig om varför Fotboll Sthlm granskar hans klubb.

– Jag tänkte kolla med dig lite. Vad har din artikel med Skatteverket att göra? frågar Daniel Halef.

Det var ju den här spelaren du pratade om. Vi pratade om era arbetsgivaravgifter senast.
– Ja, men vad har den med artikeln att göra också?

Det är ju såklart intressant att ni inte hade några arbetsgivaravgifter de senaste fyra månaderna.
– Men du säger ju att vi har haft det i januari och februari.

Exakt, men inte i mars, april, maj och juni.
– Ja, men vad har du med det att göra? Vad angår det dig och din tidning?

Så fortgår samtalet i några minuter. Daniel Halef är ovillig att kommentera något som rör hans klubbs ekonomi och hotar Fotboll Sthlm med rättsliga åtgärder.

– Bara så du vet, jag godkänner ingen artikel. Allt jag har sagt, allt jag har pratat om, du får inte lägga upp det, säger Nordic Uniteds ordförande.

Det är inte så det funkar.
– Vill du göra en artikel själv så får du jättegärna göra det. Det kan jag inte stoppa dig från. Men då kommer du få min advokat, min jurist på dig. Bara så du vet. Jag kommer att anmäla dig. Och jag har dina sms sparade också. Så det kommer att bli konsekvenser i så fall.

Parallellt med Nordic Uniteds uteblivna arbetsgivaravgifter har också åtal väckts mot föreningens sportchef Daniel Shahho för olovlig spelverksamhet, grovt brott. Det ämnet var inte Daniel Halef villig att diskutera, utan menade att sådant förekommer i många klubbar och att åtalet inte rör Nordic United.

– Står det i sms:et du skickade? Definierar den poker och Skatteverket, eller?, säger Daniel Halef.

Det står inte uttryckligen “poker och Skatteverket”, såklart inte. Men i hur ni tagit er dit ni är, då ingår ju såklart de här stjärnspelarna ni har haft och finansieringen av dem.
– Vad har stjärnspelarna med vår framgång att göra?

Det är väl de som har spelat i laget?
– Jo, men vad har poker med det att göra?

Att han själv närvarade på Shahhos svarta spelklubb och att polisen hittade en anteckning i Shahhos mobil med namnet på en spelare som senare skulle representera klubben, följt av texten “500k sek”, nämner han inte.

– Det har inte med laget att göra. Vi är inte den enda klubben där vi har anställda som har såna här konflikter. Eller som ska upp på rättegång eller vice versa. Så kom inte till mig och säg att det tillhör fotbollen. Har du läst de andra tidningarna så ser du klart och tydligt att fotbollsförbundet tar avstånd från det också. Att det är en privat grej, det här, säger Daniel Halef.

När ämnet om de obetalda arbetsgivaravgifterna kommer på tal kommer plötsligt en ny förklaring. Nordic United har inte fått lov att strunta i inbetalningarna, vilket Halef hävdade i den första intervjun, utan skickat in pengarna. Problemet är bara att myndigheten vägrat ta emot pappren, påstår Nordic Uniteds ordförande. Mer vill han inte säga.

– Du behöver inte få en förklaring om varför de inte finns. Varför… Om de inte finns.

Är det inte i ditt intresse att förklara?
– De finns. Men det har inte du med saken att göra.

Men om de finns, varför har inte Skatteverket dem?
– Det är inte dina problem. Det är Skatteverkets problem. De gör sitt jobb där borta och du har inte med saken att göra.

För dig som ordförande måste det ligga i ditt intresse att förklara varför ni inte redovisar några arbetsgivaravgifter?
– Inte till dig. Vem är du till, för det första? Viktor Asp, vem är du?

Kort därpå spårar samtalet ur. Daniel Halef hotar med polisanmälan och sina jurister och kommer med personangrepp. “När det gäller skatter eller löner, så prata inte med mig om det”, säger ordföranden och hänvisar till Skatteverket, som inte har några årsredovisningar från föreningen.

– Antingen är du jävligt dum i huvudet eller så är du hjärndöd. Fattar du inte att vi spelar i Division 1? Det är elit. Du har en elitlicens att tillhålla. Har du inga löner, har du fel på skattedeklarationerna så blir du av med licensen. Är du helt pantad i huvudet? Så det betyder att de finns. De frågorna får du prata med Skatteverket om, om du vill ha en upplysning. Prata inte med mig igen om Skatteverket och lägg inte upp ett ord när det gäller Skatteverket från oss. Vill du skriva själv? Jag säger till dig, då får du skriva vad du vill. Det är din tidning, du jobbar där, eller vad fan det är för något. Men jag kommer ändå oavsett anmäla dig, säger Daniel Halef.

I intervjun med Daniel Halef är det svårt att ställa klart frågorna. Ordföranden avbryter ofta och vill hellre prata om föreningens nystartade ungdomslag och rusning genom seriesystemet än den bristfälliga dokumentationen och sportchefens klammeri med rättvisan.

– Vad är det intressant om?

Enligt Skatteverkets uppgifter så finns det väldigt bristfällande dokumentation om hur ni har betalat ut löner. Samtidigt har ni i Division 1, och även i Division 2, haft seriens namnkunnigaste lag. Parallellt med detta så har ni en sportchef som har hanterat miljonbelopp på swishbetalningar och banköverföringar till ett stort antal människor. Har intäkterna från Daniel Shahhos spelverksamhet använts för att betala löner i Nordic United?
– Är du helt dum i huvudet eller? Det som hände, det var för tre år sedan. Det som hände var honom. Är du helt pantad? Ey, lyssna, skriver du en sån artikel, den får stå för dig. Jag kommer polisanmäla, bara så du vet. Jag kommer skicka mina advokater på dig. Därför nu vet jag vilken rutten människa du är. Förstår du det? Och din jävla tidning. Förstår du det?

Det är din kommentar på frågan alltså?
– Jag säger till dig nu. Jag säger till dig ordagrant: Din artikel är inte godkänd. Du har vilselett hela situationen, så den är inte godkänd. Vill du skriva någonting själv så får du hitta på saker själv och göra det.

Därefter spårar samtalet ur igen, med fler personangrepp och hot om jurister i drygt fem minuter. Något av värde för granskningen sägs inte.

Fotboll Sthlm har efter intervjun varit i kontakt med både Daniel Halef och Daniel Shahho för att erbjuda en ny möjlighet att kommentera uppgifterna. Båda har avböjt.

https://fotbollsthlm.se/intervju/prata-inte-med-mig-om-skatter-och-loner-sa-svarar-nordic-united/




Uutinen

Nordic Uniteds sportchef dömd i tingsrätten – lämnar klubben

I veckan inleds Södertäljeklubben Nordic Uniteds kvalspel till Superettan mot Örgryte IS.

Idag dömdes också lagets sportchef Daniel Shahho för grov olovlig spelverksamhet.

Nordic United gjorde en stark debutsäsong i Ettan Norra. Efter 30 omgångar slutade laget tre poäng efter seriesegrarna Sandviken, och får därmed kvala till Superettan. På torsdag och på söndag spelar laget mot Örgryte IS. Nordic inleder på hemmaplan.

Parallellt med lagets framgångar har frågetecken funnits kring föreningens ekonomi och ledande klubbföreträdares kopplingar till kriminalitet. De senaste åren har sportchefen Daniel Shahho utretts för grov olovlig spelverksamhet, efter att enligt polis och åklagare ha drivit den olicensierade spelklubben Krukan på Södermalm i Stockholm.

Idag kom domen. Daniel Shahho döms mot sitt nekande för olovlig spelverksamhet, grovt brott. Själv menar han att han bistått en annan person, som på grund av bristande språkkunskaper och kännedom om pokervärlden behövt hjälp.

Tingsrätten gör dock en annan bedömning och pekar bland annat på att Shahho i sms-konversationer skrivit om att han “tagit över Krukan”, varit med och bildat ett aktiebolag på addressen, beställt pokerbord, tagit fram design på klubbens logga och haft kontakt med hyresvärden och andra gäster.

För grov olovlig spelverksamhet finns fängelse i straffskalan. Daniel Shahho döms däremot till 70 dagsböter.

Fotboll Sthlm har varit i kontakt med Shahho, som hälsar att han kommer att överklaga domen, men i övrigt inte har några kommentarer. Till LT säger han att han lämnar rollen som sportchef med omedelbar verkan.

https://fotbollsthlm.se/nyhet/nordic-uniteds-sportchef-domd-i-tingsratten-lamnar-klubben/
Nelson Mandela

Poissa Poissa


Vastaus #502 : 29.12.2023 klo 18:46:31

Mielenkiintoinen juttu. Södertälje ja järjestäytynyt rikollisuus on melkoinen Mietaa ja mämmi -tason kombo. Ei ole eka kerta kun jalkapallon ympärillä sattuu ja tapahtuu kaupungissa. Eddie Moussan kuolema tulee mieleen.
FotbollSTHLM jutuille Ylos todella laadukasta jalkapallojournalismia.
iisakki

Paikalla Paikalla


Vastaus #503 : 29.12.2023 klo 21:54:02

Andreas Alm IFK Norrköpingin päävalmentajaks.
Bo-Göran

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Itävaltalaiset ja lauttasaarelaiset perinneseurat


Vastaus #504 : 30.12.2023 klo 23:21:19

Oli tosiaan mielenkiintoinen juttu FotbollSTHLM:ltä. Oletan itse rohkeasti, että rahaa on kierrätetty laittoman pelitoiminnan kautta seuran pyörittämiseen. Tutkivaa journalismia parhaimmillaan. Monellakin tapaa onneksi Nordic United ei noussut Superettaniin ainakaan vielä.

Tähän liittyen, Örgryte on nyt saanut uuden päävalmentajan kun Degerforsissa pienillä resursseilla menestystä saavuttanut Anders Holmberg sai kolmivuotisen sopimuksen. Uutena utj:nä aloittaa IFK Göteborgissa viimeksi vaikuttanut Pontus Farnerud. Ihan hyvältä vaikuttaa monen mielestä. Ei ainakaan heikommin voi mennä kun edellisten kanssa. Nyt on ainakin kokemusta ja menestystä näyttää historiasta. 
https://oisfotboll.se/2023/12/13/andreas-holmberg-ny-huvudtranare/?fbclid=IwAR3YEXRGln_Su0qK7i5pFR2IHjKFbDUZH02OFoiYTEHv1CKmNx5w2J2xG8g

Pelaajapuolella ei hankintoja ole vielä nähty, mutta runko tarvitsee vahvistuksia jo ihan siitäkin syystä, että viime kauden avauksen pelaajista moni on poistunut riveistä. Viialan Järnbrottin kusilaarilla Isak Vidjeskogia huhuttu ainakin.
shots

Poissa Poissa


Vastaus #505 : 04.01.2024 klo 09:05:22

Jatkuu tuolla: http://futisforum2.org/index.php?topic=269909.0

 
Sivuja: 1 ... 20 [21]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa