FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.11.2024 klo 03:24:20 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2
 
Kirjoittaja Aihe: Täällä suunnittelemme harjoituksia ja keskustelemme niistä.  (Luettu 4072 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Tino Asprilla

Poissa Poissa


: 15.10.2023 klo 11:56:18

Foorumilla elää ja hengittää monenlaista pätevöitynyttä ja intohimoista valmentajaa. Suomifutiksen kehityksen eteen on syytä jakaa hyviä kokemuksia harjoitteista ja niiden muokkaamisesta.

Omakohtaiset kokemukset ovat p7-p11 tasolta ja miellän itseni ensisijaisesti lasten valmentajaksi, jollaisena haluaisin kehittyä.

Olen syksyn aikana miettinyt rondojen ajatusta valmennuksellisesti. Rondot ovat hyviä harjoituksia jotka kehittävät monipuolisesti pelin keskuksessa toimimista.
Kuitenkin funtsailen, että lasten täytyisi oppia tunnistamaan tilanteet jossa voidaan lähteä kuljettamaan pois "pienpelistä" tai syöttää isoon tilaan.

Tämän innoittamana ajattelin kokeilla tänä syksynä sellaista harjoitettua jossa on kaksi 3v1 rondoa about 10m päässä toisistaan. Rondojen välillä on kaksi pelaajaa joilla on yksi ylimääräinen pallo.

Rondot lähtevät käyntiin. Toinen alueiden välissä olevista pelaajista lähtee kuljettamaan palloa toista rondoaluetta kohti, toisen pelaajan liikkuessa samaa aluetta kohti pallottomana tarkoituksena vaihtaa pallo rondoalueella. Rondoa pelaavat joutuvat siis havainnoimaan milloin toinen pallo on tulossa peliin ja milloin aiemmasta pallosta kannattaa luopua pallotttomalle keskialueen pelaajalle.
Kun vaihto on onnistunut, keskialueen pelaajat kuljettavat pallon kohti toista aluetta tarkoituksena vaihtaa pallo siellä.

Mielestäni rondon kautta on vaarana että lapset oppivat pitämään pallon hyvin omalla joukkueella, mutta eivät välttämättä opi ymmärtämään missä tilanteissa kannattaa pelata syöttämällä tai kuljettamalla isoon tilaan. Ison tilan havainnointi tulisi tässä pelin keskuksessa tapahtuvien asioiden lisäksi.

Laitan toisen kehittelemäni harjoituksen myöhemmin.

Jakakaa ihmeessä ideoitanne. Itselleni harjoitteiden muokkaaminen on yksi intohimoni valmennuksessa.  
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 15.10.2023 klo 12:24:42

Jos haluaa rondon yhdistää tilanteeseen missä havainnoidaan milloin voitaisiin edetä, niin varmaan hyvin helppo on yhdistää esim. 3vs1 rondo tilanteeseen missä ylempänä kentällä on 1vs1 tilanne. Tässä hyökkääjän tehdessä aloitteen voidaan rondosta edetä. Tästä sitten helppo tehdä erilaisia variaatioita sääntöjen muodossa.

Pienien rondojen käyttäminen on vähän niin ja näin. Lämpönä menee, mutta pelkkänä harjoitteena en oikein tykkää. Varsinkin kun tuosta tulee Suomessa usein todella passiivinen harjoitus. isommat pallonhallintapelit erikseen, varsinkin suunnan kanssa. Niistä taas tykkään kyllä.
Elohiiri2

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 15.10.2023 klo 21:13:45


Rondot lähtevät käyntiin. Toinen alueiden välissä olevista pelaajista lähtee kuljettamaan palloa toista rondoaluetta kohti, toisen pelaajan liikkuessa samaa aluetta kohti pallottomana tarkoituksena vaihtaa pallo rondoalueella. Rondoa pelaavat joutuvat siis havainnoimaan milloin toinen pallo on tulossa peliin ja milloin aiemmasta pallosta kannattaa luopua pallotttomalle keskialueen pelaajalle.
Kun vaihto on onnistunut, keskialueen pelaajat kuljettavat pallon kohti toista aluetta tarkoituksena vaihtaa pallo siellä.


Kuulostaa sinällään hyvältä, ja ottamatta näkemättä kantaa tähän yksittäistapaukseen. Joskus vaan voi käydä siten, että pallonhallintapelistä ja sen liitännäistoiminnoista tulee ns. "paperilla hyviä", mutta ovat kuitenkin turhan monimutkaisia oikeaan peliin tai tarkoituksenmukaiseen asiaan (nykykielellä konseptiin nähden.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2023 klo 21:30:02 kirjoittanut Elohiiri2 »
Espen

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Valtti, Mainz 05


Vastaus #3 : 29.10.2023 klo 22:12:10

Jos hyviä treenipankkia haluaa itselle niin voin kehua JP Savolaisen treenipankkia. Kohtuuhintainen setti.

https://jpsavolainen.carrd.co/
Valonheitin

Poissa Poissa


Vastaus #4 : 01.11.2023 klo 15:36:18

Vähän yksinkertaisemman harjoitteen ajatuksella "rondosta isompaan" saa siten, että tekee kaksi yhtä isoa aluetta vierekkäin. Alue ykkösellä on 4-2 rondo ja toisella alueella odottaa kaksi rodon keskellä olevaa joukkuetoveria. Kun alue ykkösen joukkue saa pallon pois, he pyrkivät syöttämään kakkosalueelle ja myös siirtyvät sinne. Pallon menettäneestä joukkueesta kaksi siirtyy kakkosalueelle ja yrittävät ottaa pallon pois.

Jos nyt tuosta selityksestä saa mitään selvää...

EDIT: toki jos ykköskentän rondossa katkossa kestää, niin kakkoskentän kaksi lasta kaivelevat turhan kauan nenää. Eli varmaan aika tärkeää pitää ryhmässä tasaväkiset pelaajat, jotta harjoitus soljuu sujuvasti.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2023 klo 15:41:36 kirjoittanut Valonheitin »
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 01.11.2023 klo 15:42:37

Vähän yksinkertaisemman harjoitteen ajatuksella "rondosta isompaan" saa siten, että tekee kaksi yhtä isoa aluetta vierekkäin. Alue ykkösellä on 4-2 rondo ja toisella alueella odottaa kaksi rodon keskellä olevaa joukkuetoveria. Kun alue ykkösen joukkue saa pallon pois, he pyrkivät syöttämään kakkosalueelle ja myös siirtyvät sinne. Pallon menettäneestä joukkueesta kaksi siirtyy kakkosalueelle ja yrittävät ottaa pallon pois.

Jos nyt tuosta selityksestä saa mitään selvää...

Ihan hyvä harjoite. Toki jos haluttiin harjoitteessa(alunperin käsitys itselläni näin):

- Havainnoida mahdollisuutta syöttää pidempi syöttö tyhjään tilaan
- Kuljettaa tyhjään tilaan

Niin juurikaan tuota kuljetusta ei tule tuossa harjoitteessa. Sen sijaan toki syöttäminen tulee, mutta sekin suht. lyhyt. Toki riippuu aina vähän minkä ikäisistä pelaajista puhutaan, niin voi miettiä mikä on pidempi syöttö.

Otsikko kyllä todella hyvä ja varmasti monella on ajatuksia/kysymyksiä, niin kiva on harjoitteista keskustella. Esim. yllä mainittu harjoituspankki on hyvä, mutta aina olisi hyvä myös itse pohtia mitä harjoitukselta haetaan ja mitkä on tavoitteet. Usein otetaan vaan nopeasti valmis harjoitus ja unohtuu ehkä sitten sopiiko se täydellisesti teemaan tai omalle ryhmälle.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2023 klo 15:45:22 kirjoittanut Jortsukka »
Valonheitin

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 01.11.2023 klo 16:24:51

Ehkä tuossa kirjoittamassa  rondoharjoitteessa voisi myös kannustaa kuljettamaan riiston jälkeen toiselle alueelle?

Todella hyvä avaus ja moni saa varmasti arvokasta vertaistukea.

Onhan nykyään instat ja muut täynnä harjoitteita, mutta suurin osa sopii todella pienille ryhmille ja vaativat esim. tuhottoman määrän tötsiä jne. Eli nuorisokielellä eivät skaalaudu hyvin.
Jääpoiju

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Lukakun hylätyt maalit EM-kisoissa


Vastaus #7 : 01.11.2023 klo 21:51:38

Mites jollain pienellä alueella neljä maalia siten, että päätyjen kulmissa pienet maalit ilman maalivahtia? Ja joku 3 vs 3 peli käyntiin niin, että molempiin maaleihin saa tehdä. Pitää siis puolustaa leveyttä, ja toisaalta hyökätä käyttäen leveyttä. Tai ainakin jos joku hiffaa, että kuljettaa leveyteen niin saa tilaa, ja joku voi mennä "toiseen laitaan" odottamaan syöttöä ja sitten tyhjiin, ellei puolustavat ole hereillä havainnoinnissa?

-Havainnoida mahdollisuutta syöttää pidempi syöttö tyhjään tilaan
- Kuljettaa tyhjään tilaan


Lortto

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 01.11.2023 klo 22:42:24

Ihan hyvä harjoite. Toki jos haluttiin harjoitteessa(alunperin käsitys itselläni näin):

- Havainnoida mahdollisuutta syöttää pidempi syöttö tyhjään tilaan
- Kuljettaa tyhjään tilaan



Tässä piirrettynä tekstikenttään harjoite jossa tulee ylläolevat, ja voi muokata harjotetta miten haluaa. Toimii niin suht nuorilla, kuin vanhemmillakin pelaajilla pelaajamääriä ja alueita säätämällä

H=hyökkäävä pelaaja
P=puolustava pelaava
PP=Porttia Puolustava pelaava
X=tötsä
o=Pallo

                                    Maali+mv/Maalialue



                 H                                                           H



      X                    X          X       PP            X          X       PP              X


             H                                                                         H
                                       P                           P
             
                                               o
                                               H

                                           Maali+mv/maalialue


- Jaetaan kenttä kahteen alueeseen. Tehdään kenttäalueen keskelle kolme (tai neljä) porttia tötsistä, mielellään erivärisiä, jotta pelaajat hahmottavat
- Portteja vartioi kaksi polustavaa pelaajaa (PP), joiden tehtävänä on liikkua sivuttain ja puolustaa vähintään yhtä porttia (tällöin siis yksi portti jää aina vapaaksi)
- Tilanne lähtee ala-alueelta, jossa on 3v2 tilanne (helpommassa versiossa 3v1). Yläalueella on esimerkiksi 2 hyökkääjää. Yläalueella voi olla 1v1, tai 2v1 tai 1v0 tilanne.
- Peli lähtee aina ala-alueelta. 3v2 ylivoimajoukkueen pitää yrittää päästä jostain portista läpi kuljettaen/syöttäen, jotta voi tehdä maalin
- Kun puolustavat pelaajat riistävät ennen kuin pallo on saatu portista läpi, saavat he hyökätä 4v3, eli kaikki saa lähteä hyökkää

Esimerkkisääntöjä:
- Puolustavat pelaajat eivät saa vaihtaa aluetta, ennen kuin pallo on pelattu portista läpi. Kun pallo on pelattu portista läpi, niin peli on täysin vapaa, niin kauan kuin valmentaja määrittää (esim. pallo menee rajoilta yli, pallo kuolee, tilanteenvaihtoja tulee jatkuvasti yms). Tämän jälkeen täytetään alueet ja lähdetään alkutilanteesta
- Hyökkäävät pelaajat saavat/eivät saa vaihtaa alueita vapaasti (valmentaja päättää). Voi myös sallia yläalueelta ajoituksella ala-alueelle hakemisen jos haluaa


Jos haluat tehdä pelistä "maalittoman" pallonhallintapelin niin, että esimerkiksi:

-Jaa pelaajat niin, että 5 palloa hallitsevaa pelaajaa (3 pallollisella alueella ja 2 yläalueella).
- Portteja vartioi 2 puolustajaa ja 1 esim. prässää
- Vähintään 1-2 syöttöä alueella ennen kuin saa pelata vastakkaiselle puolelle
- Pyrkimys pelata pallo vastakkaiselle puolelle portin läpi. Pallollisella alueella aina 3v1 tilanne (+2 porttien puolustajaa)
- Aina 1 pallollinen pelaaja siirtyy toiselle alueelle luomaan 3v1 tilanteen(voi olla kuka tahansa), kun pallo saatu pelattua vastakkaiselle puolelle
- Voit myös kuljettaa portin läpi, jolloin tämä pelaaja jää alueelle luomaan 3v1 tilanteen
- Jos pallo pelataan portin läpi, niin prässääjä siirtyy porttivahdiksi ja toinen porttivahdeista prässäämään
- Riistosta pyrkimys syöttää valmentajalle/pikkumaaliin tai kuljettaa päädystä läpi

Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #9 : 02.11.2023 klo 11:09:08

Tässä piirrettynä tekstikenttään harjoite jossa tulee ylläolevat, ja voi muokata harjotetta miten haluaa. Toimii niin suht nuorilla, kuin vanhemmillakin pelaajilla pelaajamääriä ja alueita säätämällä

Vaikutti oikein hyvältä. Oma harjoitteeni mitä tuohon ehdotin oli varmaan sellainen U9 harjoitus. Jos siitä haluaa vähän vaikeamman tuo sinun toimii hyvin. Toinen voisi olla ihan vain pallonhallintapeli missä on päädyissä jokerit ja alueen keskelle laitakaistoilla portit. Keskeltä edetään syöttämällä ja laidalta kuljettamalla. Pelaajamäärä sitten tason mukaan. Enemmän käyttänyt tätä kyllä puolustuksen harjoitteena (välin puolustaminen, vartioinnissa kuinka lähellä olet omaa pelaajaa, jne.) mutta toimisi myös hyvin tuohon alunperin toivottuun teemaan.
ManuRe

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 02.11.2023 klo 21:26:22

Vaikutti oikein hyvältä. Oma harjoitteeni mitä tuohon ehdotin oli varmaan sellainen U9 harjoitus. Jos siitä haluaa vähän vaikeamman tuo sinun toimii hyvin. Toinen voisi olla ihan vain pallonhallintapeli missä on päädyissä jokerit ja alueen keskelle laitakaistoilla portit. Keskeltä edetään syöttämällä ja laidalta kuljettamalla. Pelaajamäärä sitten tason mukaan. Enemmän käyttänyt tätä kyllä puolustuksen harjoitteena (välin puolustaminen, vartioinnissa kuinka lähellä olet omaa pelaajaa, jne.) mutta toimisi myös hyvin tuohon alunperin toivottuun teemaan.

Itse en tee harjoitteita jossa pakotetaan tekemään jonkinlainen ratkaisu. Jos syöttö on oikea ratkaisu, syötä. Jos kuljetus on oikea ratkaisu, kuljeta. En halua että pelaaja kuljettaa laidasta tai syöttää keskeltä koska minä määrään että niin pitää tehdä.
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #11 : 05.11.2023 klo 12:45:20

Itse en tee harjoitteita jossa pakotetaan tekemään jonkinlainen ratkaisu. Jos syöttö on oikea ratkaisu, syötä. Jos kuljetus on oikea ratkaisu, kuljeta. En halua että pelaaja kuljettaa laidasta tai syöttää keskeltä koska minä määrään että niin pitää tehdä.

Ymmärrän ajatuksen. Toisaalta jos haluat harjoitella jotain tiettyä toistuvaa teemaa niin täysin vapaassa pelissä et välttämättä saa manipuloimatta säännöillä toimintoja riittävästi opetettavia toimintoja. Silloin vaikea myöskään oppia/opettaa toivottua asiaa. Jos siis vedät vain täysin avoimia pelejä, niin varmasti pelinomaisuus on maksimissaan, mutta opetushetket minimissään.

Vertailun vuoksi joku pallonhallintapeli missä pelaajat ovat molemmissa päädyissä ja edetään vuorotellen molempiin suuntiin. Ei pelissäkään ole pelaajaa ns. vapaana selustassa, koska hän olisi paitsiossa tai hänellä on oikeasti pelissä prässääjä selässä. Mutta tuolla vapaalla pelaajalla luodaan ylivoima ja meillä on kohdepelaaja jota etsiä. Noin esimerkkinä.

Tai meillä voi olla joku aluepeli missä tietyllä alueella on tietty määrä pelaajia, jotta voimme saada toivottuja toimintoja opetettavaksi. Vasta-argumentti "ei pelissäkään ole pelaajat sidottu tietylle alueelle". Ei olekaan, mutta harjoiteltavan teeman vuoksi tuo voi olla tarkoituksen mukaista.

Tuossa esimerkki harjoituksessa esim. jos halutaan että harjoitellaan tilanteita missä kuljetaan tilaan pidemmälle tai syötetään tilaa pidemmälle. Jos tuossa ei ole portteja/aluetta mistä syöttää niin käytännössä ratkaisu tulee toisteisesti melkein aina samalla tavalla. Nyt kun manipuloidaan syötettävää tilaa tai kuljettavaa tilaa, niin puolustajien toimintoja on helpompi ennakoida ja voidaan harjoitella haluttua asiaa enemmän.

Tämän takia harjoittelu on aina tasapainoilua sen suhteen että peli pysyy mahdollisimman pelinomaisena, mutta silti voit käydä haluttavaa asiaa lävitse. Kategorisesti en tykkää siitä että harjoittelussa on valtavasti asioita kielletty täysin. Esim. tykkään itse paljon enemmän peleistä missä ei liikaa rajoiteta pelaajia. Kuitenkin jos haluan opettaa tiettyä asiaa hyökkäävälle joukkueelle, niin voin hyvin rajoittaa puolustavaa joukkuetta-> hyökkäävä joukkue todennäköisesti valitsee enemmän niitä tilanteita mitä haluan ja pelinomaisuus säilyy.

Edit: Mielenkiinnosta vielä kysyn, että jos haluaisit harjoitella vaikka vartioinnista irtaantumista teemana, niin olisiko sinulla kuitenkin harjoitus missä ei luoda tilaa mihin pitää syöttää ja pelaajien liikkua? Eli tuolle alueelle voisi kuitenkin myös kuljettaa tai mitään rajoitteita ei olisi? Tai jos haluaisit harjoitella vaikka pallollisen puolustamisessa miten jatkat prässiä pallollisen pelaajan yrittäessä ohittaa niin et loisi mitään sääntöä mikä pakottaisi pelaajia kuljettamaan/ohittamaan enemmän? Tai puolustettaessa jos haluaisit harjoitella vaikka selustan puolustamista, niin et loisi sääntöä millä palloa joudutaan pelaamaan enemmän selustaan vaan sinusta olisi ok että kokoajan tilanteet ratkaistaisiin kuljettamalla/ohittamalla? Huom. en siis pakota tekemään ratkaisua omassa ehdotuksessani, vaan manipuloin tilaa jotta toivottuja asioita tulee enemmän kaikissa variaatioissa. Tai luon säännöt vastustajan joukkueelle. Sinusta tämä kaikki on aina väärin?
« Viimeksi muokattu: 05.11.2023 klo 13:03:06 kirjoittanut Jortsukka »
Valonheitin

Poissa Poissa


Vastaus #12 : 07.11.2023 klo 19:18:03

Kuinka monella forumistilla on seuran kautta valmiita harjoitteita ja valmennuslinjausta, vai joudutteko itse suunnittelemaan kaikki?
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #13 : 07.11.2023 klo 20:18:23

Kuinka monella forumistilla on seuran kautta valmiita harjoitteita ja valmennuslinjausta, vai joudutteko itse suunnittelemaan kaikki?

Uskoisin että Suomessa on 99% seuroista valmennuslinja. Eri asia kuinka ajan tasalla oleva ja toimiva se on. Toinen asia sitten tietenkin onko siinä myöskään selkeää sapluunaa mistä ottaa edes kausittaisia teemoja harjoitteluun. Ja jos mietitään tuota sinun kysymääsi tilannetta että kuinka monella seuroista on valmennuslinja jossa on valmiit harjoitteet, niin puhutaan varmaan ihan muutamasta seurasta koko Suomessa. Seuroissa joissa tiedän näin olevan niin edustavat n. 5% seuroista jotka tiedän/tunnen tai olen jutellut henkilöiden kanssa jotka tuntevat seuransa toimintaa. Ajan tasalla oleva valmennuslinja josta voi poimia teemoja kausisuunnitelmaan on varmaankin ehkä 20-25% seuroista. Loput 75-80% seuroista sitten sellaisia joilla ei ole kunnon valmennuslinjaa, se ei ole ajan tasalla tai sitten siitä ei saa konkreettista ohjeistusta mitä tehdä.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2023 klo 20:21:06 kirjoittanut Jortsukka »
Valonheitin

Poissa Poissa


Vastaus #14 : 07.11.2023 klo 22:44:28

Olisi ihan mielenkiintoista hieman vertailla noita seurojen materiaaleja ja linjauksia, mutta ovat varmasti vain seurojen sisäiseen käyttöön.
päätykatsomo

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 07.11.2023 klo 23:52:13

Olisi ihan mielenkiintoista hieman vertailla noita seurojen materiaaleja ja linjauksia, mutta ovat varmasti vain seurojen sisäiseen käyttöön.

Kyllähän googlettamalla löytyy seurojen valmennuslinjauksia selattavaksi.
Valonheitin

Poissa Poissa


Vastaus #16 : 08.11.2023 klo 06:50:03

Valmennuslinjauksia on tosiaan luettavana, osa menee yksityiskohtiin ja osa käsittelee enemmän suuria linjoja.

Mutta kovinkaan usein ei ole otsikon mukaista materiaalia näkyvillä, eli itse harjoitteita eri teemoihin.
Tino Asprilla

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 08.11.2023 klo 08:23:03

Mielenkiintoista keskustelua saatu aikaiseksi ja mukava aivojumppa aktivoituu viestejä lukiessa.

Seuraava harjoitus soveltuu pienille lapsille ja on hyödyllinen varsinkin silloin jos yhdellä aikuisella on iso ryhmä. Lapsimäärä voi olla oikeastaan mitä vain 5-20 väliltä. Itse olen vetänyt sitä 10-12 pelaajalle.

Alue rajataan lapsimäärän mukaan. Maaleja voi olla 1-4. Vaikka kaksi isoa maalia alueen päissä tai neljä minimaalia jokaisella sivustalla.

Alueelle ripotellaan esim neljää eriväriä keiloja reilusti. Esim jos lapsia on 10 niin keiloja voi olla vaikka 16-20

Pillin vihellyksestä lapset lähtevät kuljettamaan alueella välttäen törmäystä toisiinsa ja keiloihin. Painotetaan suunnan muutoksia ja isojen tilojen havainnointia johon kuljetetaan välillä täysvauhtisesti. Kuljettamisvaihe kestää n. 15sek

Toisesta pillinvihellyksestä pallo jätetään jollekin keilalle. Tämän jälkeen käydään koskemassa toisen väristä keilaa jolle oman pallon jätti. Tämän jälkeen otetaan joku toinen pallo kuin se jolla suorituksen aloitti ja tehdään maali.

Maalin tehneet pelaajat juoksevat kilpaa valmentajan eteen jonoon. Valmentaja kirjaa pisteet siten että jos pelaajia on 10, niin voittaja saa 10p, toinen 9p jne. Pelataan esim 6 kierrosta ja katsotaan kuka oli mestari.

Harjoituksesta tulee noin 30sek intensiivinen suoritus jossa yhdistyy kuljettaminen, harhauttelu, paljon erilaista havainnointia ja viimeistely höystettynä kisailulla.
Lisäksi harjoituksessa korostuu aina tietyn suorituksen jälkeinen aktiivisuus, joka korostaa sitä että pelissä täytyy olla jatkuvasti reaktiivinen ja orientoitua aina uuteen.

30sek suoritus jonka jälkeen tulee aina noin 1,5 min palautus.
00250

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 08.11.2023 klo 11:02:58

Laitetaas tähän nyt kirjanmerkki tähän kohtaan, kun tuntuu olevan joka viikko asiaa valmentajakoulutuksiin :)
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 08.11.2023 klo 11:08:05

30sek suoritus jonka jälkeen tulee aina noin 1,5 min palautus.

Miten toteutat palautuksen? Mietin vain että suhteessa työjaksoon ja pelaajien ikään ("pienet lapset") kuulostaa todella pitkältä palautukselta, ellei sitten jonkunlainen aktiivinen palautus?
Tino Asprilla

Poissa Poissa


Vastaus #20 : 08.11.2023 klo 13:44:33

Miten toteutat palautuksen? Mietin vain että suhteessa työjaksoon ja pelaajien ikään ("pienet lapset") kuulostaa todella pitkältä palautukselta, ellei sitten jonkunlainen aktiivinen palautus?

Onhan se sinällään pitkä. Palautusaika on ihan puhtaasti laskettu tosta pistelaskuosiosta. Sen saa nopeamminkin hoidettua kun rutinoituu ja tottakai ohi vetäneet hakevat pallonsa kauempaa tuona pistelaskuaikana jolloin kevyttä liikkumista tulee siinäkin.

Mut kokemuksen mukaan suorituksen jälkeen lapset kyllä puuskuttaa ihan mukavasti kun painavat täysillä ton puol minsaa suuntaa vaihdellen. Työosuutta voi myös pitkittää.

Itse olen kilpajoukkueen ulkopuolisten lapsien kanssa huomannut, että yksi suurimmista kehityskohteista on pidempiaikainen läsnäolo harjoituksessa tai pelitapahtumassa. Keskittyminen toisin sanoen ei jaksa kestää varsinkaan silloin jos et ole ns pelin ytimessä.

Sen vuoksi lyhyempikestoisilla harjoitteilla (intensiteettiä unohtamatta) voi alkaa sitä läsnäoloa myös kehittämään. Esim syöttödrillejä saatan alkajille vetää kisana siten että 10 syötön parikilpailu ja sit pieni tauko jonka jälkeen mennään taas uudestaan.
Haivaintoni mukaan eri tehot saa irti kuin että lapset syöttelisivät vaikka 2min sarjoissa.
Jortsukka

Poissa Poissa


Vastaus #21 : 08.11.2023 klo 13:48:56

Onhan se sinällään pitkä. Palautusaika on ihan puhtaasti laskettu tosta pistelaskuosiosta. Sen saa nopeamminkin hoidettua kun rutinoituu ja tottakai ohi vetäneet hakevat pallonsa kauempaa tuona pistelaskuaikana jolloin kevyttä liikkumista tulee siinäkin.

Mut kokemuksen mukaan suorituksen jälkeen lapset kyllä puuskuttaa ihan mukavasti kun painavat täysillä ton puol minsaa suuntaa vaihdellen. Työosuutta voi myös pitkittää.

Itse olen kilpajoukkueen ulkopuolisten lapsien kanssa huomannut, että yksi suurimmista kehityskohteista on pidempiaikainen läsnäolo harjoituksessa tai pelitapahtumassa. Keskittyminen toisin sanoen ei jaksa kestää varsinkaan silloin jos et ole ns pelin ytimessä.

Sen vuoksi lyhyempikestoisilla harjoitteilla (intensiteettiä unohtamatta) voi alkaa sitä läsnäoloa myös kehittämään. Esim syöttödrillejä saatan alkajille vetää kisana siten että 10 syötön parikilpailu ja sit pieni tauko jonka jälkeen mennään taas uudestaan.
Haivaintoni mukaan eri tehot saa irti kuin että lapset syöttelisivät vaikka 2min sarjoissa.

Juu ilman muuta ennemmin aina lyhyempi jakso, joka mennään täysiä, kun matalaa tempoa pidempään. Lähinnä siis se että jos on vaikka 20min harjoitus ja siitä työajan suhde lepoon on 1/4, niin toimintaa tulee aika vähän harjoitusten aikana. Kokisin että tuon ikäisille kyllä 1:1 olisi ihan riittävä tuollaisessa 30s jälkeen.
Julio Salinas

Poissa Poissa


Vastaus #22 : 08.12.2023 klo 00:13:02

Pillin vihellyksestä lapset lähtevät kuljettamaan alueella välttäen törmäystä toisiinsa ja keiloihin. Painotetaan suunnan muutoksia ja isojen tilojen havainnointia johon kuljetetaan välillä täysvauhtisesti. Kuljettamisvaihe kestää n. 15sek

Miten saat 1. vaiheen käytännössä toimimaan? Meidän pojat jäisivät vain norkoilemaan pallon kanssa jonkun keilan lähelle, jotta saisivat mahd nopean lähdön 2. vihellyksen jälkeen alkavaan kisaan.
Tino Asprilla

Poissa Poissa


Vastaus #23 : 08.12.2023 klo 19:53:30

Miten saat 1. vaiheen käytännössä toimimaan? Meidän pojat jäisivät vain norkoilemaan pallon kanssa jonkun keilan lähelle, jotta saisivat mahd nopean lähdön 2. vihellyksen jälkeen alkavaan kisaan.

1000 punnerrusta jos et kuljeta? ;)

No ei, enpä ole edes ajatellut kyseistä vaihtoehtoa jonka toit ilmi. Kyllä mä aina ennen uutta treeniä kerron mitä taitoa kyseisessä harjoituksessa pyritään kehittämään.

Sit olen kyllä joskus sanonut että pisteitä ei saa jos ei kuljeta kovalla vauhdilla. Kyllä lapset on siitä aina skarpanneet.
Zlatanic

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GPR FC, futsal, Marcus "Mace" Forss ja Sirbi.


Vastaus #24 : 08.12.2023 klo 20:48:42

Miten saat 1. vaiheen käytännössä toimimaan? Meidän pojat jäisivät vain norkoilemaan pallon kanssa jonkun keilan lähelle, jotta saisivat mahd nopean lähdön 2. vihellyksen jälkeen alkavaan kisaan.

Tähän voi valmentajat esimerkiksi tulla nappailemaan palloja pois ja vähän antamaan takaprässiä. Meillä ainakin lapset innostuu, kun saavat "haastaa" valmentajia.

 
Sivuja: [1] 2
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa