Rotaatiokaveri pelasi liigassa 1600 minuuttia. Esim 550 minuuttia enemmän kuin Saarinen. Heittämällä neljän eniten peliaikaa saaneen puolustajan joukossa ja taisi jossain vaiheessa loukissakin olla. Loppukaudella penkitti Saarisen ansaitusti.
Eiväthän nuo minuutit ja rotaatiopelaajan asema ole ristiriidassa!
Jos mä oikein katson Transfermarktista, niin Taneli aloitti (liiga+cup) 20 peliä kun kokonaispelimäärä oli 32.
Näistä hän pelasi vasempana pakkina kuusi kertaa. Antwin tuurajana.
Topparina hän pelasi kaksi kertaa. Selkeästi neljännen vielun soittaja siinä.
Oikeana pakkina hän sitten pelasi 12 peliä. (Saarinen 15, Savolainen 5.) Saarisen hän
ehkä ohitti nokkimisjärjestyksessä, mutta on syytä muistaa, että kun kauteen lähdettiin, niin oikean pakin tontti oli ensisijaisesti Savolaisen. (Liigacup ja kauden kaksi ekaa peliä.) Sitten ensin loukkaantui Saku ja kun Saku toipui joutui hän siirtymään laituriksi Lutumban loukkaannuttua. (Ja jos loppukaudeksi lasketaan vaikka kauden kymmenen viimeistä peliä, niin oikeana pakkina oli kuusi kertaa Saarinen, neljä kertaa Hämäläinen.)
Hämäläinen ei olisi ollut koskaan ykkösvaihtoehto millekään pelipaikalle jos kaikki pelaajat olisivat olleet käytettävissä.
Kuka tahansa - myös sinä, hyvä veli - olisit piirtänyt puolustuslinjaksi Antwi-Miettinen-Cisse-Savolainen jos mahdollista.
Mun mielestä oppikirjamääritelmä rotaatiopelaajalle.
Ja sen sanottuani,
meille on aivan hirveän tärkeää, että on tuollainen pelaaja, joka voidaan heittää mille tahansa puolustuslinjan paikalle ja saadaan ok-peliesitys. (Toki oli siellä jokunen kämmikin, mutta ei kannata muistella niitä.)
Mutta mä ymmärrän pelaajan lähtökohdan. On vaikeampaa myydä itseään maailmalle - tai maajoukkueeseen - jos on vain "ihan hyvä puolustuksen yleispelaaja" kuin jos olisi tarjota jonkin roolin erikoisosaamista. Jopa Saarinen, joka ei ole tainnut koskaan pelata muuta kuin oikeaa pakkia (RM, jos kolmen topparin linja), löysi paikan maailmalta vaikka meistä suuri osa pitänee Hämäläistä häntä parempana pelaajana.
Hirveän hankala nähdä, että Tanelin tilanne tulevaisuuden suhteen kovin heikolta näyttäisi KuPSissa, kun Saarinen lähti jo muualle, Da Graca palaa Ruotsiin ja Miettinen/Cisse-kaksikostakin todennäköisesti vähintään toinen lähtee ennen seuraavan kauden alkua.
Mun taas on hirveän hankala nähdä, että tässä talven aikana ei tuotaisi sisään 2-3 puolustuslinjan pelaajaa (riippuen Miettinen/Cisse kaksikon siirroista), joista jokainen kai lähtökohtaisesti pitäisi olla vahvistus. Lutuuriahan tietysti olisi mennä europeleihin (Antwi)-Miettinen-Hämäläinen-Savolainen linjalla, mutta mutta ...
Tietysti toivon sitä, että oma kundimme raivaa tieltään kuka ikinä onkaan iso ja karvainen topparihankintamme talvella, mutta ei se lähtökohtaisesti ole hirveän helppoa Hämäläiselle nousta ykkösavaukseen. Rotaatiossa sen sijaan minuutteja tullee ensikaudellakin runsaasti.