FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
23.11.2024 klo 17:37:48 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 4 [5] 6 ... 10
 
Kirjoittaja Aihe: Ferran ”Sipilä” ”Sibylla” Sibila - ULOS!  (Luettu 50132 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
SoUWhat

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Kalakukot


Vastaus #100 : 16.11.2023 klo 17:43:43

Ei näytä alku hyvältä kun jää vielä maleksimaan sveduihin joulukuun loppuun asti jotain vastuita hoitelemaan jos olis kova kiima klubiin niin olis jo telineissä valmiina kun paukkulähtee, nyt jää sinne tai siis oikeasti menee epsanjan aurinkoon hoitamaan vastuitaan ja tulee sitten hesoihin kun muukin muukalaislegioona palaa kuka mistäkin päin aurinkolomiltaan tammikuussa starttailemaan pakkasessa kautta käyntiin.
Oulunkylän kenttä

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, Savannah Bananas


Vastaus #101 : 16.11.2023 klo 17:50:38

Eihän sitä tiedä, etteikö Ferranilla olisi Ruotsista maireita tuliaisia hakusessa.
Laukaisukoneenkuljettaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Claude Simon


Vastaus #102 : 16.11.2023 klo 17:57:43

Ei näytä alku hyvältä kun jää vielä maleksimaan sveduihin joulukuun loppuun asti jotain vastuita hoitelemaan jos olis kova kiima klubiin niin olis jo telineissä valmiina kun paukkulähtee, nyt jää sinne tai siis oikeasti menee epsanjan aurinkoon hoitamaan vastuitaan ja tulee sitten hesoihin kun muukin muukalaislegioona palaa kuka mistäkin päin aurinkolomiltaan tammikuussa starttailemaan pakkasessa kautta käyntiin.

Parempi Sibilan on siellä Katalonian subtropiikissa katsella kuukausi risat Espanyolin ja Barcan pelaamista ja hakea ammattilaisten arjesta ja pelin taktisista nyansseista uusia ideoita sovellettavaksi Klubin valmennuksessa alkavasta nälkämaanlaulun mieleen tuovasta pre-season kaamoskoomasta eteenpäin. On siinä kosmopoliitillemme ark(t)ista shokkihoitoa heti alkuunsa vetää jossain Talin hallissa kun ulkona on sysimustaa ja pappi saa taas kahvia juodakseen luterialaisessa synkiśtelyantikarnevaalissa lämpömittarin laskiessa samassa - 25 asteeseen Celsius.

Itsekin lähden mielummin off-seasoniksi "suljettuihin" merenrantakohteisiin hakemaan inspiraariota ja kirjoittamaan suurteosta. Runollis-melankoliseen miljööseen jossa leudonlauhkea talvi kutsuu kosteasilmäisen muusan tavoin herkimmät kielenkantimet esiin ja juttu laulaa kuin epiikka vain voi. Sen sijaan että tavaisin arktista arkea aivot jäässä vaikka karhupipo päässä vastatuuleen Töölönlahdella.  

Molempi parempi näin. Se on win-win, kaverit. Win-wittu-win.

Edit: https://youtu.be/Ix7MOUd195A?si=pJ1wTx_bEEQTeUtm
« Viimeksi muokattu: 17.11.2023 klo 17:41:07 kirjoittanut Laukaisukoneenkuljettaja »
Cantonakaskessa

Poissa Poissa


Vastaus #103 : 16.11.2023 klo 18:05:11

Ei tuolla asenteella tietenkään koskaan saavuteta kuin se vitun ankea kaurismäkeläisen estetiikan minimitaso, lähibaarin seinäruusu ja lakaisukoneenkuljettajan pesti ennen repsahtamista,

Taistelet tuulimyllyjä vastaan. Kaurismäen leffat ja Hectorin Lumi teki enkelin eteiseen...eivät ne sattumalta ole suosittuja. Suuri osa suomalaisista nauttii siitä kun asiat ovat päin vittua tai ainakin menossa siihen suuntaan. Olen varma, että Suomi-Unkari syksyllä 1997 herättää osassa faneista yhä edelleen outoa nautintoa ja fiilistä, että näin sen täytyikin mennä. Menestys ja onnellisuus, niistähän tulee jotenkin epäsuomalainen olo. Se on varmaan syvällä geeneissä kun esi-isät ajettiin tänne synkkään korpeen palelemaan ja lanttua syömään.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023 klo 18:08:16 kirjoittanut Cantonakaskessa »
Pasi Nyrkki

Poissa Poissa


Vastaus #104 : 16.11.2023 klo 18:15:33

Onpa taas perinteisen suomalainen, ankean "realistinen" kommentti. Tietenkin voi "tälläkin budjetilla" (joka ei ole mikään "tämä" vakio vaan jota on prosessin ohessa ja mukana tarkoitus kasvattaa ajan funktiona) mennä pitemmälle. Ja vopite iskeä kunnolla jackpotiinkin. Mutta se vaatii osaamista, day-to-daty tekemistä ja ennen kaikkea hengen voimia, uskoa ja kiimaa kentällä. Ei tuolla asenteella tietenkään koskaan saavuteta kuin se vitun ankea kaurismäkeläisen estetiikan minimitaso, lähibaarin seinäruusu ja lakaisukoneenkuljettajan pesti ennen repsahtamista, asioita johon me kyvykkäät ja kunnianhimoiset visionäärit ja joka päivä hommia painavat lahjakkaat maailmanrakentajat emme tyydy. Tavoitteemme ovat globaalin tai vähintään kansianvälisen tason läpilyönnissä. Just näillä työkaluilla, kyvyillä ja budjeteilla.

Eteenpäin vittu jaksa tätä ikuista surkuttelua jossain vitun soppajonossa ja sillan alla vaikka mielenkiintoisia miljöitä ovatkin ja aineistoa aineistoa luovalle mielelle.

Mielestäni toistaiseksi olisi paras jatkaa rauhallista kasvua tekemällä valintoja, jotka takaavat liigamestaruuden ja sitä kautta aina mahdollisimman todennäköisen lohkovaiheen. En nää, että ollaan vielä tarpeeksi lähellä sitä "seuraavan askeleen" ottamista, että kannattaa alkaa miettimään kuinka hyvin eurolohkoissa pärjätään, ja tehdä riskivalintoja paremman toivossa.

Edit: Ja enhän minä sanonut missään kohtaa, etteikö se budjetti sieltä nousisi ajan kanssa, ja mahdollisuudet olisi vaikka mihin? Vai väärinymmärrätte tahallaan, jotta pääsette puskemaan ilmoille tuota kultturellia ja valistunutta maailmankuvaanne?
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023 klo 18:25:07 kirjoittanut Pasi Nyrkki »
Sirkus Lakeus 2.0

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Poppius


Vastaus #105 : 16.11.2023 klo 18:25:24

Sibilan visiossa pelityylistä on kyse mukautumisesta jalkapallomaailman evoluutioon, kun menestyvät joukkueet ovat jatkuvassa liikkeessä ja juoksuvoimaisia. Kaboom!




Nimi: Ferran Sibila!
Kansalaisuus: Espanja!  
Aikaisempi seura: Malmö FF!
Ruotsi! Siis vittu Ruotsi!
Meriitit: Apuvalmentajana Ruotsissa!








                                                 Versus




Mutta erityisesti hyökkäyspeliin pyrimme saamaan lisää hitaampiakin malleja. Emme halua pitää palloa pelkästään pitämisen ilosta. Kontrolloimalla peliä pallon avulla pystymme liikuttelemaan vastustajaa ja löytämään sitä kautta erilaisia tapoja hyökätä



Nimi: Jorma Suomalainen!
Kansalaisuus: Suomi!
Aikaisempi seura: KuPS!

Meriitit: Mestaruuksia!





« Viimeksi muokattu: 20.05.2024 klo 11:02:04 kirjoittanut Sirkus Lakeus 2.0 »
Kausari

Paikalla Paikalla


Vastaus #106 : 16.11.2023 klo 18:27:17

Suomalaiset joukkueet ovat useamman kerran ylittäneet arvioidun tasonsa. Jo kauan sitten Rops, 69, Tps jne.... Mutta ne on kertaluonteisia voittoja tai puolivoittoja, mutta seuraavaan askeleeseen tarvitaan myös selkeästi nykyistä enemmän rahaa.
Pulloliitto

Poissa Poissa


Vastaus #107 : 16.11.2023 klo 18:31:25

Vähän sellainen fiilis jäi että Ferran satuili ääneen sitä mitä kansa halusi kuulla. Siellä on Ägä ja Mägi kirjannut ylös kaikki uhkakuvat jotka foorumilla ja somessa tässä parin viikon aikana noussut esiin, ja hyvin oli katalaani prepattu mitä kannattaa ja pitää sanoa jotta suupielet kääntyy vienosti ylöspäin. Ekkono oli manattu tabuksi, vai mainitsiko sitä ääneen kertaakaan. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita odotellessa!
Laukaisukoneenkuljettaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Claude Simon


Vastaus #108 : 16.11.2023 klo 19:23:16

Taistelet tuulimyllyjä vastaan. Kaurismäen leffat ja Hectorin Lumi teki enkelin eteiseen...eivät ne sattumalta ole suosittuja. Suuri osa suomalaisista nauttii siitä kun asiat ovat päin vittua tai ainakin menossa siihen suuntaan. Olen varma, että Suomi-Unkari syksyllä 1997 herättää osassa faneista yhä edelleen outoa nautintoa ja fiilistä, että näin sen täytyikin mennä. Menestys ja onnellisuus, niistähän tulee jotenkin epäsuomalainen olo. Se on varmaan syvällä geeneissä kun esi-isät ajettiin tänne synkkään korpeen palelemaan ja lanttua syömään.

Näin varmaan mutta edesmennyttä Finlandistia, runoilijaa ja häirikköä Arto Melleriä taas kerran siteraataksenme: Älä sano että näin on ollut maailman sivu. Se kääntyy. (Elävien kirjoissa, jne.)

No, ehkei se meno oikein koskaan kääntynyt asianomaisella elämäntapataiteilijalla. Mutta sehän kuuluu vain asiaan. Sellainen on itsensä toteuttavan ennusteen ja addiktion vahvassa istuva luonne.

Sen sijaan Aki Kaurismäki on vihdoin omien sanojensakin mukaan ”oppinut tekemään elokuvia” - ja katsomaan alkoholiongelmaansa silmästä silmään, peilistä peiliin. Siinä meillä todellakin inspiroiva esimerkki, kiitos siitä.

Samalla voimme huoletta huomauttaa että kukapa meistä haluaisi olla se pieni ihminen jos voi olla ”pienen ihmisen” brändätty, menestynyt ja juhlittu kuvaaja vilkuttamassa paprazzi-laumalle Cannes’n punaisella matolla. Ja näin päin pois.

Edelleen pitää muistaa, että urheilu ja kulttuuri ammentavat kansansuosionsa siinä missä menestyksensäkin radikaalisti eri lähteistä. Eikös se ole myös ja nimenomaan niin, että suomalaiset rakastavat urheilussa tunnetusti menestyjiä, eivät säälittäviä konkurssihikipajoja ja muita ynnä muut kategorian suorittajia.

Maailmaa siis muuttuu. Sukupolvet eivät ole deterministisesti alisteisia edellisten polvien traumoille ja itsetunto-ongelmille. Vapautuminen erilaisista kohtalolta ja kiroukselta vaikuttavista kierteistä on myös yksilötasolla aina mahdollista kunhan mahdollisuuden tiedostaa ja siihen rohkeasti ja määrätietoisesti tarttuu. Uudet urheiljasukupolvet ovat osoittaneet tämän kollektiivisella tasolla, ei toki vähiten syväinhokissamme kendossa. Mutta esimerkkejä on muitakin kuten jopa nyt Klubi.

Mitä minun henkilööni tulee, niin en taistele tuulimyllyjä vastaan. Olen korkeintaan itse sellainen: tuulimylly maailman tuulissa. Ja yksityinen taisteluni omia demonejani vastaan on päättynyt riemuvoittooni jo useampi vuosi takaperin. Ajattelin aikoinaan kirjoittaa aiheesta oman versioni muodikasta ja myyvää autofiktiota mutta eipä sellainen beesaus saati menneessä märehteminen sitten tuntunutkaan enää ajankohtaiselta tai edes mielenkiintoiselta projektilta: pöytälaatikkoon ”hautumaan ja kypsymään” (hautautumaan ja pölyttymään: kuinka sellainen teksti voisi tai olisi voinut kiinnostaa potentiaalista lukijaa alkurivejä pitempään jos se haukotutti kroonisesti kirjoittajaansakin!?)  Ei. Se on ohituskaistaa eteenpäin ja ulos näistä pienistä ja tunkkaisista ”kaikki tuntee kaikki” -piireistä. Tehtäväni on selkeä ja yksiselitteinen. Ulkoisesti määritellen ei enempää eikä vähempää kuin kansainvälinen menestys: kaikki tai ei mitään. Vähempään emme tyydy.

Jotta saamme sidottua tämän spontaanisti täällä, tässä ja nyt tarjoilemamme motivaatiotähtiluennon topiikkiinsa, toteamme vain, että toivomme samaa kunnianhimoa ja tinkimätöntä asennetta nyt vihdoin myös Klubilta. Päivittäisessä tekemisessä, ei vain paperilla. Kyllä minäkin osaan täällä raakkua, ”paperilla”. Mutta tekeminen ja sen taso punnitaan sitten ihan toisilla foorumeilla ja markkinoilla.

Eteenpäin! Taakse jääkööt menneisyyden haamut, juoksuhaudat ja epäonnistumiset. Turha niitä on mitenkään kerrata, glorifioida ja romantisoida (määräänsä enempää). Vapaus johtaa joukkoja! Eteenpäin! Vamos!

Kohtalomme on menestys.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023 klo 19:26:57 kirjoittanut Laukaisukoneenkuljettaja »
Cantonakaskessa

Poissa Poissa


Vastaus #109 : 16.11.2023 klo 23:34:29

Edelleen pitää muistaa, että urheilu ja kulttuuri ammentavat kansansuosionsa siinä missä menestyksensäkin radikaalisti eri lähteistä. Eikös se ole myös ja nimenomaan niin, että suomalaiset rakastavat urheilussa tunnetusti menestyjiä, eivät säälittäviä konkurssihikipajoja ja muita ynnä muut kategorian suorittajia.

Maailmaa siis muuttuu. Sukupolvet eivät ole deterministisesti alisteisia edellisten polvien traumoille ja itsetunto-ongelmille. Vapautuminen erilaisista kohtalolta ja kiroukselta vaikuttavista kierteistä on myös yksilötasolla aina mahdollista kunhan mahdollisuuden tiedostaa ja siihen rohkeasti ja määrätietoisesti tarttuu. Uudet urheiljasukupolvet ovat osoittaneet tämän kollektiivisella tasolla, ei toki vähiten syväinhokissamme kendossa. Mutta esimerkkejä on muitakin kuten jopa nyt Klubi.

Se on totta, että menestyjiä rakastetaan ja heidän saavutukset jopa "omitaan". Minuakin kutsuttiin maailmanmestariksi vuonna 95. Mutta ikonisimmat ja rakastetuimmat urheilijat ovat niitä, joiden kanssa on jaettu myös katkeran tappion hetkiä ja/tai joiden elämässä on riittänyt myös alamäkiä. Juha Mieto, Nykänen ja miksei Myllyläkin. Urheilukansa (tai ainakin osa kansasta) kaipaa sitä, kun saa juoda vertauskuvallisia tai oikeita kalsarikännejä itsesäälissä piehtaroiden. Sankarit eivät saa olla liian siloposkisia ja täydellisiä sibilöitä, mokailuja ja rosoja tarvitaan.

Mitä itsetuntoon tulee, niin sanonnan "ei mua varten tarvii keittää" on sanottu kuvaavan suomalaisuutta parhaiten. Se on tulkittu vaatimattomuuden ylistykseksi, mutta sehän kertoo myös arvottomuuden kokemuksesta: en ole ansainnut kahvia, en oo hääppönen. Tämä oli se suomalaisen joukkueurheilun itsetunnon kirous, jonka Curt Lindström mursi ensimmäisenä ja jota Rivekin jatkoi: te olette ansainneet voittoja ja mestaruuksia. Te olette arvokkaita, teitä varten tarvii keittää. Mutta trauman murtaminen ei ole tapahtunut automaattisesti eikä deterministisesti vaan ihan tietoisen valmennuskulttuurin muutoksen ja psykologisen tiedon myötä.

Asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja ihmiset eivät ole samanlaisia, mutta menestys ja onnellisuus voi ihan oikeasti aiheuttaa myös stressiä ja kalsarikännit tutulla sohvalla sopivasti vittuuntuneena maistuvat joskus hyviltä.  Formula 1- elokuvassa "Rush" on  hieno kohtaus, jossa Niki Lauda pohtii miten onnellisuus on vihollinen: https://www.youtube.com/watch?v=WhXmIIC5P5g
« Viimeksi muokattu: 16.11.2023 klo 23:53:04 kirjoittanut Cantonakaskessa »
Laukaisukoneenkuljettaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Claude Simon


Vastaus #110 : 21.11.2023 klo 01:40:49

Se on totta, että menestyjiä rakastetaan ja heidän saavutukset jopa "omitaan". Minuakin kutsuttiin maailmanmestariksi vuonna 95. Mutta ikonisimmat ja rakastetuimmat urheilijat ovat niitä, joiden kanssa on jaettu myös katkeran tappion hetkiä ja/tai joiden elämässä on riittänyt myös alamäkiä. Juha Mieto, Nykänen ja miksei Myllyläkin. Urheilukansa (tai ainakin osa kansasta) kaipaa sitä, kun saa juoda vertauskuvallisia tai oikeita kalsarikännejä itsesäälissä piehtaroiden. Sankarit eivät saa olla liian siloposkisia ja täydellisiä sibilöitä, mokailuja ja rosoja tarvitaan.

Mitä itsetuntoon tulee, niin sanonnan "ei mua varten tarvii keittää" on sanottu kuvaavan suomalaisuutta parhaiten. Se on tulkittu vaatimattomuuden ylistykseksi, mutta sehän kertoo myös arvottomuuden kokemuksesta: en ole ansainnut kahvia, en oo hääppönen. Tämä oli se suomalaisen joukkueurheilun itsetunnon kirous, jonka Curt Lindström mursi ensimmäisenä ja jota Rivekin jatkoi: te olette ansainneet voittoja ja mestaruuksia. Te olette arvokkaita, teitä varten tarvii keittää. Mutta trauman murtaminen ei ole tapahtunut automaattisesti eikä deterministisesti vaan ihan tietoisen valmennuskulttuurin muutoksen ja psykologisen tiedon myötä.

Asiat eivät ole niin yksinkertaisia ja ihmiset eivät ole samanlaisia, mutta menestys ja onnellisuus voi ihan oikeasti aiheuttaa myös stressiä ja kalsarikännit tutulla sohvalla sopivasti vittuuntuneena maistuvat joskus hyviltä.  Formula 1- elokuvassa "Rush" on  hieno kohtaus, jossa Niki Lauda pohtii miten onnellisuus on vihollinen: https://www.youtube.com/watch?v=WhXmIIC5P5g


Sankarien pitää tietysti olla samastuttavia, sehän on jo Aristoteleen Runousopista juontava opetus draaman ja fiktion kirjoittamisen menestystekijästä Nummer eins. Samastuttavia eli "inhimillisiä" merkityksessä epätäydellisiä, elämänmakuisia, ei kiiltokuvamaisia, mahdollisesti ja ehdollisesti "vahvoja" mutta vain heikkouksiensa taustaa vasten, niiden kohtaamisen ja voittamisen kautta fokukseen terävöityviä ihmisennäköisiä päähenkilöitä.

Niinpä "kansa" on aina rakastanut kansasta ja aikakaudesta riippumatta kunniansa loistosta rappion ja paheiden syövereihin lankeavia luopiosankareitaan, rehellisten roistojen rehevää huumoria viljeleviä veljeskuntia, vituiksi vetäviä veijareita ja kaikkia moraalin (tuolla) puolella operoivia suuria huijareita, voittajia jotka häviävät ja häviäjiä jotka voittavat, ainakin eurooppalaisen draaman ja epiikan syntyhetkistä eteenpäin, siitä asti kun teatteri ja kirjallisuus nyt saivat kulttuurista jalansijaa yhteiskuntaelämässä ja ihmisten itseymmärryksessä eikä kaikki sodankäynniltä ja nussimiselta yli jäänyt aika mennyt tryffelien tonkimiseen ja villisikojen seivästämiseen. Nykymaailman - siis juuri tämän itse itseensä kadonneen skitsoidisen välinpitämättömän ajanhetken, aikakauden jonka pulssi on poukkoileva, manipuloitu, häiriintynyt  ja synteettinen kuin sarjaportilla ja lsd-tipalla vahvistetulla rhesus-apinalla 50-luvun amerikkalaisessa psykologian laboratoriossa (aikaansa edellä ja nykytodellisuuttttamme ennakoiden), ajan jota manaamme puolellemme suu vaahdossa ja hampaat irvessä etu- ja keskisormiemojien ryhdikkäille riveille rakentuvan antidialogin loputtomissa ja loputtoman köyhissä variaatioissa, tämä "henkinen" tila jossa heiluttelemme selfie-stickejä hautasmaalle ääneti laahustavien mummojen rypistyneiden voitaikinakasvojen edessä vittuakaan välittämättä muusta kuin että näytämme kiinteiltä, treenatuilta, ylimeikaituilta, fitness-malleilta, jonneilta sekä mieshuorilta - tämän nykymaailman pääongelma siis maailman jonka sisäinen pieni sosiologi meissä kaikissa voisi nimetä esimerkiksi aivottoman diginarsismin vittumaiseksi ja epävarsinaiseksi ajaksi -  tämän meidän kadotetun aikamme pääongelma on siinä, että populismi on korvannut sankaruuden, viihde kirjallisuuden, siloitellunsulavat ammattilaiset suuret kapinalliset, boheemit ja taiteilijapersoonat. Mutta --- menestys vaatii sitä. Varsinkin jos ei ole lahjoiltaan ylivertainen joku vitun nero eikä sekään enää riitä transhumanistis-bionis-kyborgisen tieteellis-teknologisen suorituskyvyn optimoinnin dystooppisena maailmanaikana. Tähän on tultu.

Kuka sanoikaan: Rakastumme toisen epätäydellisyyteen? Rakastumme ihmisen klassisilta määritelmiltä lipeävään, perustavasti epälipevään  ihmisyyteen, ihmisen selittämättömään konkreettisuuteen, häneen (intiimissä kielenkäytössä (no pun intended) ja kohtaamisessa "sinään"), filosofisten ja esteettisten abstraktioiden ja kulttuuristen stereotypioiden ulottumattomissa kivien ja kallioiden, paasien, rotkojen ja pahtojen maailmassa atavistisena villi-ihmisenä operoivaan häkellyttävän todelliseen, arvaamattoman elävään persoonaan, emme universaalien kategorioiden paradigmaattisiin malliesimerkkeihin, kuinka voisimme edes: rakkaus on suuri anarkisti. Rakastumme, jos rakastumme, niihin yksilöllisiin erityispiirteisiin, joita voimme kutsua "kauneusvirheiksi" ja "anomalioiksi": oikkuihin, idiosynkrasioihin, omalaatuisiin ja eriskummallisiin luonteenpiirteisiin, partikulaarisiin persoonallisiin yksityiskohtiin, joita emme ehkä edes tiedosta saati kykene osoittamaan puhumattakaan nimeämään tyhjentävänä listana kysyttäessä. Rakkaus ei tämän - puhtaaksiviljeltynä "psykodynaamisen" (sillä mikään muu "psykologian haara" kuin dynaaminen ei edes periaatteessa voi sivuta psyyken ja rakkauden psykologian ratkeamatonta kompleksisuutta, ristiriitaisuutta ja dynaamisuutta, ei ainakaan riittävällä tai itsetietoisuuttamme tyydyttävällä käsitteellisellä resoluutiolla ja hermeneutiikalla) - näkökulman mukaan voi kohdistua plastiikkakirurgisen kauneusihanteen kokovartaloedustajaan, cat-walkilla niukan läpikuultavassa alusvaateiltapukusetissä korkokengissä perse pystyssä kävelevään unelmanaisen kävelevään määritelmään; emme voi rakastaa kauneuskuningatarta tai huippumallia an sich, miehisen katseemme/halun redusoivaan valokeilaan funktiossa s.e.x. maskeerattua esineellistettyä objektia juuri enempää kuin klassisen antiikin ulkoisesti virheetöntä nymfin tai neitsyen patsasta; ensin tuon kulissin, kuoren, stereotypian on sorruttava ja paljastettava kätkemänsä rosoinen ja hallitsematon todellisuus ja tuntematon toiseus. Kreko-romaanisessa mytologiassa kyproslainen kuvanveistäjä Pygmalion toki "rakastuu" työhönsä, aikansa naisihanteen marmoriin veistettyyn muotovalioon ruumilistumaan mutta Pygmalionia oireellisesti kauhistuttikin juuri lihallisen naisen toiseus ja todellisuus immoraalisine luonnonvaluvikoineen ja arvostelukyvyn sumentavine seksuaaliteetteineen. Nuff said.

Tai ehkä ei kuitenkaan. Voimme tulkita Pygmalionin myytin myös rakastumisen kriittisen edellytyksen kuvauksena siirryttäessä sielun valtaavan affektin evoluutiossa ihailusta hullaantumisen myrskyn kautta varsinaiseksi rakastamiseksi kutsumamme kahden ihmisen väliseen kohtaamisen hurmioon. Voimme ihailla "täydellistä objektia" (käsittelen tätä tematiikka tulevassa kansainvälisessä best-sellerissäni, joten tiedän mistä puhun, hajaantukaa jos olette täällä huutelemassa asiattomuuksia!) mutta emme voi hullaantua objektiin jossa ei ole liikkeen ja lihan seksuaalisia tunnuksia (jätämmä parafilian tässä huomiotta ei-tyypillisenä anomaliana); voimme hullaantua pornotähteen tai cat walk -malliin mutta emme voi rakastua persoonattomaan narsistiseen pintaan; voimme rakastua ja ehkä jopa ohimennen myös rakastaa vain ihmistä jonka suojakuori on särkynyt ja jonka kohtaamme tuntemattomalla ei kenenkään maalla ilman panssaria, "alastomana", siinä määrin alastomana että alastomuutemme kattaa kehon lisäksi merkittävän osan sielujamme

Tiivistäkäämme, eksplikoikaamme ja oikokaamme: Porno & narsismi & kitsch - kirjallis-filosofista älyäni ehtymättömästi kutkuttavat ja kiehtovat aiheet ja teemat - kaikki kolme hengenelämän hylkiötä määrittävät, rajaavat ja kehystävät rakkauden mysteeriä ulkopuolelta, kohteensa vulgaarisina  ja syvävaurioituneina negaatioina kuin aurinkoa kiertävät rujot hiilenmurikat ennen palamista alkutulimeressään takaisin tuhkaksi; ennen sulamistaan lasiksi ja kiinnittymistä yötaivaan hiljaisuuden kruunuun. Niin porno, narsismi kuin kitsch kiertävät, ympäröivät ja uhkaavat meidän autonomiaamme kuten kuolema ympäröi elämää ja hulluus mielenterveyttä, ne ovat kurjia loiseläjiä, joita kieroutuneisuuttamme kuitenkin tarvitsemme, rakkauden ja kauneuden irvikuvia, irvikuvia itsestään ennen lankeamista, irvikuvia siitä mistä puhumme kun puhumme rakkaudesta, silloin kun tai jos onnnistuimme joskus yhä ehkä puhumaan rakkaudesta tai kauneudesta ei ironisesti. Tarkentava sivuhuomio: Puhuminen ja kirjoittaminen ovat tässä yhteydessä yhtä, yhtä kuin kolikon tai kopulaation kaksi osapuolta ilman metafyysisiä preokkupaatioita tai presedenssejä.

Mitä tästä opimme? We are fucked up beyond recognition; we are fucked up without being fucked up at all.  Jos emme ole fucked up, olemme fucked up beyind recogniton. "Onnellisuus" romantiikan ja hedonismin alleviivaavissa merkitysyhteyksissä on kaksiteräinen miekka, salakavala ansa, monimerkityksinen harhama, "rakkaus" rihkamaa ja kauppatavaraa, "menestys" obsessio, joka ei koskaan vastaa sitä mitä viattomassa nuoruudessamme kuvittelimme ja edelleen uskottelimme itsellemme kaiken sen ajan jonka hukkasimme itse elämältä ja läheisiltämme menestyäksemme big time (emme tosin halua myöntää sitä, olemme jo unohtaneet ajan ennen vihdoin koittanutta suurta menestystä). Life is what passes you by like a merciless freight train while you're and were busy succeeding in it. Mukaillaksemme John Lennonia. Tiedämme mistä puhumme mutta puhumme siitä tuskin koskaan.

Elämä on. Mitä elämä on. Mutta kysymme silti kouristuksenomaisesti, mitä elämä on. Elämä on laiffii. Elämä on tätä elämää jota elämme. Elämä on toki myös kosmisen mittakaavan grande gusetus. Se on tietyssä ohittamattomassa metaforisessa mielessä myös eleetön juhlamarssi yksityiselle mestauslavalle, spektaakkeli ilman yleisöä, orkesteria, spottivaloja tai harppumusiikkia. Elämä on tussua, tinderiä ja tuhertamista. Miksei se voi olla myös se suuri rakkaustarina. Ja huima tutkimusmatka sanattoman salaisuuden äärelle. Esinäytös tai -puhe ennen loppusanoja. Niinpä. Elämä on. - Ja siksi suuri kirjallisuus osuu elämää suurempaan maaliinsa niin että kipunoi ja tekee kipeää muttei haittaa. Ilman elämää ja ilman elämää suurempaa kirjallisuutta olemme tai olisimme vain kasa paskaa paketissa, paketin päällä paskat mainossloganit ja vitunpaskat vibat. Elämä tarvitsee kirjallisuutta ihan yhtä paljon kuin kirjallisuus elämää. Kirjallisuus ei siten ole vain "muistin proteesi" vaan myös elämän kriittinen ylläpitäjä, ihmiselämän vesi ja viini, leipä ja suola.

Gertrude Steinin viimeiset sanat kuolivuoteellaan eivät turhaan kuuluneet: What was the question?  Kuolinvuoteella ei ole selittelyille tai itsepetokselle sijaa. Jäljellä vain ihmisen olemassaolon riisuttu ydin: Kysymys ihmisestä, kysymys kysymyksestä. Kysymys olemisen mielestä, jos haluamme. Kysymys jota emme arjessa kysy ennen kuin ei ole enää mitään muuta ja aiheellisempaa kysyttävää. Taaksepäin vilkaisten: Mistä vitusta tässä kaikessa oli kymysys? Kymysisen tarpeesta nyt ainakin. Ja siksi kirjallisuudesta.

Ehdotan siis lyhyen hämmennyksen jälkeen eteenpäin menoa. Erityisesti ehdotan erityisesti kaikille klubilaisille ns. yleiseen käyttöön voimaannuttavaa alkuperäisslogania ja elämänmottoa #Kohtalomme on menestys. Vaikka kyse on isossa kuvassa todennäköisesti pelkästä kirjoitusvirheestä ja asioiden jälkikäteisestä kaunistelusta, se sisältää silti myös sen suuren ja rapautumattoman viisauden, että inhimilliseen menetykseen sisältyy aina yhdessä jos toisessakin mielessä suurin ja kiistattomin menestyksemme. Paradoksaalista kuten kaikki syvimmät elämäntotuudet. Tietenkin surkea kohtalomme on "kaiken menetys" - San Marinon valmentajaa seurataksemme: "Tappio on kohtalomme." - mutta vaikka niin onkin, niin ihmishengen uljaina airuina me uhmaamme ja muunnamme urheasti ja peräänantamattomasti tätä päällemme langetettua kuolemantuomiota kuin vääntäisimme aikaa ja avaruutta ulkoa annetut luonnonlait musertavassa ihmismielen singulariteetissa; fuusioreaktorissa, supernovassa, gravitaatiokentässä ja näin muovaamme ja taomme tietoisuuteensa tuomitun kurjan piruparan vittumaisesta "menetystarinasta" yhä uudelleen ja taas uudelleen suuren menestystarinan. Sieluihimme aikojen alussa syväpoltettu ihmisyyden tunnuslause kuuluu ja kuulukoon siis: #Kohtalomme on mene(s)tys.

No niin. Nyt näemme kaiken taas hetken aikaa selvemmin. Voimme nähdä selvemmin vain ohikiitävinä hetkinä ja silloinkin vääristävien peilien ja huntujen ja harsoverhojen läpi. Selvyytemme on aina ohikiitävää, hetkellistä ja osittaista. Tarkastelemme (noina hetkinä) itseämme ja olemassaoloamme "peilistä arvoituksen tavoin". Se on ymmärryksemme ja estetiikkamme äärimminen raja-arvo. Siihen taiteemme pyrkii. Ehkä epäonnistuen mutta epäonnistuen sitten uljaasti. Ja yrittäen sen jälkeen uudestaan.

Hyvä on. Finito. --- Eihän tämä ihmisen universaalia ahdinkoa ja riemuvoittoa luotaava ja koplaava eksistentiaalishenkinen monologiesssee käsilläolevaan Sibila-ketjuun tietenkään asiasisällöltään ensisijaisesti kuulu paitsi laajakaarisena vastauksena edelliseen, yllä lainattuun, viestiin - joten olkoon, koska se on siellä. Kuten kangastus. Ja jätetään tekstin julkisen version myöhemmät kohtalot moderaattorien armoille. Ei siinä. Pidän klubilais-universaalista uusmotostamme. Siinä on kohottava, uhmakas mutta syvästi inhimillinen, maailmoja, elämää ja kanssaihmisiä syleilevä klangi: Kohtalomme on menestys, kahdella ässällä kieli keskellä suuta - ellei sitten sittenkin poskessa. (Ironia on saapunut pääteasemalleen. Mutta emme voi mitenkään varmistaa tai selvittää, onko se poistunut junasta. Tuskin kuitenkaan.)

Saa muuten suorittaa. Ja saa menestyä. Koskee myös Señor Sibilaa. Ja Klubia. Vamos! Wittu eteenpäin! Vamos!

#Kohtalomme on menestys.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2023 klo 02:39:22 kirjoittanut Laukaisukoneenkuljettaja »
Cantonakaskessa

Poissa Poissa


Vastaus #111 : 21.11.2023 klo 10:58:49

Gertrude Steinin viimeiset sanat kuolivuoteellaan eivät turhaan kuuluneet: What was the question?

Ja jätetään tekstin julkisen version myöhemmät kohtalot moderaattorien armoille. Ei siinä. Pidän klubilais-universaalista uusmotostamme. Siinä on kohottava, uhmakas mutta syvästi inhimillinen, maailmoja, elämää ja kanssaihmisiä syleilevä klangi: Kohtalomme on menestys, kahdella ässällä kieli keskellä suuta - ellei sitten sittenkin poskessa. (Ironia on saapunut pääteasemalleen. Mutta emme voi mitenkään varmistaa tai selvittää, onko se poistunut junasta. Tuskin kuitenkaan.)

Saa muuten suorittaa. Ja saa menestyä. Koskee myös Señor Sibilaa. Ja Klubia. Vamos! Wittu eteenpäin! Vamos!

#Kohtalomme on menestys.

Ehkä Gertrude oli vain unohtanut hoitajan kysymyksen, että ottaako mummo kahvia vai teetä. Näitä viimeisiä sanoja on aina tulkittu syvällisesti, haettu merkityksiä ja viisauksia ("Mehr licht"...saatana kun ei näe lukea tätä lääkepullon tekstiä?) Vanhan jalkapallovalmentajan viimeiset sanat olisivat ehkä "nyt loppu pimputtelu". Tämä tulkittaisiin syvälliseksi viisaudeksi, todellinen elämä ja muodon sisälle pääseminen alkaa vasta kuolinhetkellä.

Kyyninen totuus ja arki ovat jalkapallossa läsnä siinä kuin syvällinen jukkapakkasmainen ajattelu. Molempia tarvitaan. Onneksi jalkapalloiijat eivät ole ihan hokijätkiä, jotka hokevat purkka suussa: vain sanakirjassa menestys tulee ennen työntekoa....tai....sä et pelaa sille mitä sun selässä lukee vaan sille mitä sun rinnassa on. Toivottavasti Sibilässä on munaa olla myös ajattelija ja ymmärtäjä. Valakari ja Alpo Suhonen, respect.

Tuossa nyt olisi paljon muutakin mihin tarttua. Foorumilta puuttuu sellainen hämärä nurkkapöytä, jossa voisi leijailla arjen yläpuolella filosofisten kysymysten ja totuuksien parissa.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2023 klo 11:00:59 kirjoittanut Cantonakaskessa »
Pietari II

Poissa Poissa


Vastaus #112 : 21.11.2023 klo 13:11:56

Nyt kun Gertrude Stein on mainittu, lienee paikallaan kysyä se tärkein kysymys, eli onko Sipilän valmentama jalkapallo gay, onko klubin pelaajat sipilän valmennuksessa gay, miten vaikeuksia jossain kohtaa kautta tullessa, onko kaikki edelleen todella gay?
Laukaisukoneenkuljettaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Claude Simon


Vastaus #113 : 21.11.2023 klo 14:54:11

Ehkä Gertrude oli vain unohtanut hoitajan kysymyksen, että ottaako mummo kahvia vai teetä. Näitä viimeisiä sanoja on aina tulkittu syvällisesti, haettu merkityksiä ja viisauksia ("Mehr licht"...saatana kun ei näe lukea tätä lääkepullon tekstiä?) Vanhan jalkapallovalmentajan viimeiset sanat olisivat ehkä "nyt loppu pimputtelu". Tämä tulkittaisiin syvälliseksi viisaudeksi, todellinen elämä ja muodon sisälle pääseminen alkaa vasta kuolinhetkellä.

Kyyninen totuus ja arki ovat jalkapallossa läsnä siinä kuin syvällinen jukkapakkasmainen ajattelu. Molempia tarvitaan. Onneksi jalkapalloiijat eivät ole ihan hokijätkiä, jotka hokevat purkka suussa: vain sanakirjassa menestys tulee ennen työntekoa....tai....sä et pelaa sille mitä sun selässä lukee vaan sille mitä sun rinnassa on. Toivottavasti Sibilässä on munaa olla myös ajattelija ja ymmärtäjä. Valakari ja Alpo Suhonen, respect.

Tuossa nyt olisi paljon muutakin mihin tarttua. Foorumilta puuttuu sellainen hämärä nurkkapöytä, jossa voisi leijailla arjen yläpuolella filosofisten kysymysten ja totuuksien parissa.

Juuri tämä näkökenttäämme rajaava ja jossain tärkeässä mielessä hämärtävä "arkiymmärrys" ja siitä nousevat mundaanit kielipelit antavat meille mahdollisuuden vitsailla tyyliin sisäkkö-sairaanhoitaja Madame Boulot kumartuu koinsyömällä rokokoo-sohvalla gasellinnahan alla värjöttelevän läpikuultavan ohuen hahmon puoleen ja kysyy selvällä ja voimakkaalla äänellä: Neiti Stein, haluatteko morfiiniipiikin vasempaan vai oikeaan kankkuunne? Tai ehkä: Lady Stein, otatteko kamferitippanne darjeeling-teen kanssa vai kenties imeytettynä religieuseen? Kuinka vain. Kuluu hetki. Sitten pölyn pehmentämän ja kyyhkysten tahriman, ajan painon alla säröytyneen kattoikkunan takana häämöttävälle Pariisin sinitaivaalle poissaolevan katseensa jo kääntäneen Gertrude Steinin viimeiset sanat hivuttautuvat ulos ohuiden sinertävien huulien välistä kuivana kuiskauksena kuin kolme vaeltajasirkkaa (myrskyn jälkeen) hiekkaan kovertuneesta kolosta, kuin aavikkotuulen viimeinen henkäys ennen yön saapumista ja erämaan rikkumatonta rauhaa: Mikä - oli - kysymys?

Tietenkin voimme tulkita Steinin viimeiset sanat mundaanisti jos edellisenkaltainen konteksti sallitaan: En kuullut, madame Boulot, voisitteko toistaa hitaammin ja selkeämmin? Voimme tulkita ne myös retoris-ironisesti: Eikö lopultakaan muita relevantteja kysymyksiä ja vastauksia ole tarjolla edes tässä maatessani elämäni lopussa kuin karrelle palanut rukoilijasirkka auringossa, ei muita kuin tämän psykopatologisen maailman banaalit ja naurettavat, monenkirjavat seikat ja asiat? Edelleen voimme kuitenkin aavistaa, että Gertrude Stein kysyy samalla jotain muuta; hän on jo arjen rajojen tuolla puolen, poissa, ja hän esittää kysymyksen hengelleen joka liikkuu vapaana ja valtoimena tummien vetten päällä. Tämä kysymys on perimmäinen kysymys kaiken kysymisen taustalla. Ja olemme vain siitä kiinnostuneita taiteessamme; se vaikuttaa kirjoittamisemme taustalla kuin banaliteettien läpi säteilevä hämäränkirkas röntgensäde, ajatellaan tähän hätään nyt täysikuuta merellä, seisot yksin Titanicin reelingin äärellä kun sankka sumu nousee äkkiarvaamatta ja suodattaa  ja samentaa kuutamon elegantin valon, muuntaa maiseman, näkymän ja kokemuksen "kuun romanttisesta ihailiusta" kokonaisvaltaiseksi kokemuksesi, kaiken nieleväksi tunteeksi, painostavaksi tunnelmaksi, ymmärrykseksi jota olet pidätellyt sisälläsi kaikki aikuiselämäsi vuodet, ymmärrykseksi pian koittavasta törmäyksestä ja kaiken päättävästä lopusta. Tai jotain sinne päin. It is magic we are dealing with here. And we are the only magicians of this damn mundane world.


P.S. Mene ja perusta hämärä filosofinurkkaus yleiselle puolelle jos sellainen uupuu. Ei kai se sen enempää vaadi? Onhan siellä kaiken maailman junteinta mitä tiedän ja seikkailut tinderissä -topiikkejakin. Kyllä sinne nyt yksi filosofinen keskustelukin mahtuu sekoilemaan sekaan. Ehdotan otsikoksi: Kun totuus sattuu. Filosofiaa ja ruumiinavauksia pelottomille maailmanmiehille.
« Viimeksi muokattu: 22.11.2023 klo 20:15:56 kirjoittanut Laukaisukoneenkuljettaja »
Cantonakaskessa

Poissa Poissa


Vastaus #114 : 21.11.2023 klo 17:35:03

P.S. Mene ja perusta hämärä filosofinurkkaus yleiselle puolelle jos sellainen uupuu. Ei kai se sen enempää vaadi? Onhan siellä kaiken maailman junteinta mitä tiedän ja seikkailut tinderissä -topiikkejakin. Kyllä sinne nyt yksi filosofinen keskustelukin mahtuu sekoilemaan sekaan. Ehdotan otsikoksi: Kun totuus sattuu. Filosofiaa ja ruumiinavauksia pelottomille maailmanmiehille.

Tuollainen menisi liian helposti itsetarkoitukselliseen ja elämälle vieraaseen viisasteluun (tune: Melander & Revanlinna). Näitä nurkkapöytien  filosofeja näkee erilaisissa kulttuurikapakoissa (mm. Tampereen Telakka). Ennemmin sitä vaeltelee valmiiksi otsikoiduissa pöydissä - juo muutaman oluen, reagoi ärsykkeisiin/kysymyksiin, heittelee omia ajatuksia, joskus ottaa takkinsa ja poistuu, joskus kusee ärsytettynä pöydänjaloille. Nurkkapöytä tulee mieleen lähinnä silloin kun omia sanomisia haluaa jarrutella. Nämä Sibilä-, Toke-, Valakari- ja mitä näitä on -ketjut ovat ihan hyviä; sopivasti ankkuroitu arjen ja kentän tasolle.
Laukaisukoneenkuljettaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Claude Simon


Vastaus #115 : 22.11.2023 klo 20:19:00

Tuollainen menisi liian helposti itsetarkoitukselliseen ja elämälle vieraaseen viisasteluun (tune: Melander & Revanlinna). Näitä nurkkapöytien  filosofeja näkee erilaisissa kulttuurikapakoissa (mm. Tampereen Telakka). Ennemmin sitä vaeltelee valmiiksi otsikoiduissa pöydissä - juo muutaman oluen, reagoi ärsykkeisiin/kysymyksiin, heittelee omia ajatuksia, joskus ottaa takkinsa ja poistuu, joskus kusee ärsytettynä pöydänjaloille. Nurkkapöytä tulee mieleen lähinnä silloin kun omia sanomisia haluaa jarrutella. Nämä Sibilä-, Toke-, Valakari- ja mitä näitä on -ketjut ovat ihan hyviä; sopivasti ankkuroitu arjen ja kentän tasolle.

No, sittenhän kaikki on hyvin - tai niin hyvin kuin nyt voi olla. Jatketaan. Ylos
Cantonakaskessa

Poissa Poissa


Vastaus #116 : 23.11.2023 klo 10:14:46

Joo, nyt pitää huilata. Jaksaa sitten keväällä huutaa kaikkia ja etenkin Sibilää ulos, kuten ketjun etiketti vaatii.
00250

Poissa Poissa


Vastaus #117 : 29.11.2023 klo 15:44:27

Vaadin "Eroa Sipilä!" -kylttejä lehtereille viimeistään siinä vaiheessa kun ollaan hävitty pilkuilla liigacupissa SJK:lle esim.
Mr. Prick

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Spurs/Arsu; Chelsea/Fulam; QPR/WHU ja tietty Lupi


Vastaus #118 : 08.12.2023 klo 19:37:50

Aurinkovarjohan tuo on. Mitä muuta.

https://cdon.fi/asusteet/jattikokoinen-aurinkovarjo-vaalea-beige-460-x-270-cm-sibilla-p43666558
Kosmoksen Härkä

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ennakollinen näkemys ja alustava tieto


Vastaus #119 : 04.05.2024 klo 17:46:48

Painu vittuun, sut on nähty!
eepahh

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 1907


Vastaus #120 : 04.05.2024 klo 17:54:02

ULOS
Maduduwinini

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK Helsinki


Vastaus #121 : 04.05.2024 klo 17:56:33

ULOS! :keskari:
KeyserSöze

Poissa Poissa


Vastaus #122 : 04.05.2024 klo 17:57:00

Nyt vittu oikeesti :D Ägä mukaanlukien, kaikki hiuksista vittuun!
Joukahaisen lanko

Poissa Poissa


Vastaus #123 : 04.05.2024 klo 18:08:29

Lupi sipilällä ja vielä syksyllä ilman Keskistä. Vaasalaiset tykkää Ylos
eikka okapi

Poissa Poissa


Vastaus #124 : 04.05.2024 klo 18:10:00

Jokohan tämä vaihto-oppilas olisi nähty.

 
Sivuja: 1 ... 4 [5] 6 ... 10
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa