Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #150 : 22.04.2024 klo 07:29:15 |
|
Jag tror mesta markerade HJK-bortamatchen med "noll poäng" i kalendern tidigare. Så det var bra att det inte va total massaker. Kunde ha varit 4-0 lätt, men Riikonen spelade bra, och HJK också hade mycket otur (Bande och Plange hindrade sin egen spelare från att göra mål). Sid har varit helt osynlig tre matcher nu, hoppas det är bara taktikförändringar. Finns vissa oro i mitt huvud när jag tänker att Raitanen, Larsson, Tehe och Riikonen är ända som har gjort bra i alla tre matcher. För mycket slarvigt OCH långsamt spelbygge. Ilves kommer säkert att vara tufft eftersom deras såsong har inte startat så bra trots förväntningar, so Romao måste förbereda truppen tydligt! Lite detalj: Nunes gjorde sitt första mål i cupen och prisades med...att spela mot Masku i 2-laget, och inte ens reste till Helsingfors. Kunde ha varit bra chans att visa honom hur "mästarna" spelar osv "lilla saker som utvecklar unga spelare"...men jag är inte beslutsfattare, så vet ej vad tanken var dår. (Joo joo, jag vet att han kommer att ha många chanser i framtiden)
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #151 : 22.04.2024 klo 12:56:28 |
|
Efter KuPS och HJK som poäng var bonus, och EIF som det krävdes en trea. Så känns Ilves-matchen som en spännande värdemätare på var vi står i relation till mot lag som inte förväntas vara i toppen eller botten. Skulle sitta riktigt fint med en trea här. Och jag tror man har alla möjligheter för det har inte sett dåligt ut alls, och Ilves verkar ha det lite skakigt. Intressant förresten att redan både Larsson och Olawale slagit Dés målskörd från i fjol. Och är bara 1 mål efter Hopcutt.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #152 : 25.04.2024 klo 12:38:37 |
|
Cup-motståndare på nästa rundan kommer från listan: Gnistan (VL) JäPS (YL) KäPa (YL) PK-35 (YL) Atlantis FC (1) EPS (1) PKKU (1) EBK (2) FC Honka (2) JäPS/47 (2) NJS (2) PPJ (2) VJS (2) LPS (3) PuiU (3) TuPS (3) Pöxyt/TNT (4) FC Kuusysi (3) tai EIF/Akademi (3) Polin Pallo (5) tai Töölön Taisto (3) FC Kontu (3) tai GrIFK (2) LoPa (4) NJS/3 (4) NuPS/2 (4)
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
|
Vastaus #153 : 26.04.2024 klo 12:48:07 |
|
Okereke och Patut nämndes för möjliga återförsäljningsalternativ, får int glömma raitanen eller olawale som båda sitter på kontrakt över nästa säsong och som båda börjat galant.. Kanske tilome även riikonen ifall han fortsätter med likadana räddningar som mot hjk och försvare håller bra
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #154 : 26.04.2024 klo 17:46:53 |
|
Så är det, men de 3 spelarna känns å andra sidan som redan givna. Även Patut börjar väl hamna där småningom. Men får Okereke ordning på det taktiska och mer tajming så har han hög potential för vidareförsäljning, vilket kraftpaket och så ung ännu.
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland
|
|
Vastaus #155 : 28.04.2024 klo 21:28:13 |
|
Nu har ju Bruno redan beklagat och ursäktat dagens insats, så alla vet då redan att spelarna presterade under sin nivå. Men det här var ju matchen då IFK skulle få sin värdemätare. Nu fick man istället känslan att laget fastnat i gamla hjulspår utan idéer och planer på att ta sig loss. Något enstaka inlägg från högerkanten fick dom till, men det borde ju skapats mera, i synnerhet under perioden med en man mer på plan. Bruno har fått mycket mycket credd hittills och fans har andats hoppingivande morgonluft. Har det bara varit falska förhoppningar? Upp till bevis efter en sådan bottennotering.
|
|
|
|
OEA
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn
|
|
Vastaus #156 : 28.04.2024 klo 22:12:25 |
|
Tillsvidare litar jag på att Bruno inser att truppen är svag och att spelet måste anpassa enligt det. Långsamma anfall gör ifk inte mål på, visst måste man hålla bollen för att få vila men resultaten uppåt kommer mest sannolikt via snabba motanfall via kanterna. Hoppas Reid snart är tillbaka så vi slipper se Sallinen eller Ojala på kanterna som de två senaste matcherna
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #157 : 29.04.2024 klo 07:22:21 |
|
Jag har fruktansvärd känslan att opponenter har redan scoutat Bruno klar. Och Bruno måste visa nånting ny i sin spelbok, hoppas han kan gräva upp annorlunda taktiken mot Inter. Att slå höga inlägg till Larsson eller Sid som högsta IFK-spelare mot Miettunen, Pikkarainen, Virtanen mm (alla över 185cm) är riktigt dumt. Enqvist var kört (efter skadan tar lite tid att gå upp till 90min) efter första halvan redan. Varför inte byta Nissinen in då? Dale fick sitt rött kort i 62:e minuten, varför vänta till 76:e att byta in Ojala??? Osv osv osv. Och "man up" i post-match intervjuer. Säg inte hela tiden att ni är sorry.
Publiken börjar också fatta att det går ingenstans om man bara passar bakåt när man försöker kvittera/anfalla. Patut, Machado, Sallinen var kanske det mest "syndabocken" igår. Man måste säga att Ilves spelade ganska bra, pressade rätt, och när man tittade på namnlistan på planet, så det var mycket väntat rörelse i alla positioner. Inte bara RÖÖÖRELSE, men man sprang till öppna positioner, bytte platser osv. och med detta såg dom ut tydligare en klass bättre än IFK. En sak som jag har hatat alltid i fotboll är teater, och Jorginho är nu i nära toppen av "äckligaste skådis" som jag sett live. Jag ska inte kasta Nevalainen under tåget, men frågesätter assisterandes syn också. Joo joo, Arifi också fick sitt rött i lite oklart läge. "Den som skriker mest, får sitt ljud hört". :P
|
|
|
|
Raven32
Poissa
|
|
Vastaus #158 : 30.04.2024 klo 16:12:40 |
|
Eikö MIFK:llä ole lippuverkkokauppaa? Ja onko mahdollista jonkun pelin olevan loppuunmyyty?
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #159 : 30.04.2024 klo 16:16:16 |
|
Eikö MIFK:llä ole lippuverkkokauppaa? Ja onko mahdollista jonkun pelin olevan loppuunmyyty?
Ei ole, ensi vuodeksi ehkä on luvassa verkkokauppa. Ei ole mahdollista, seisomapaikkoja on aina kentän ympärillä jos jostain syystä pääkatsomon penkeissä on täyttä. Vieraskannattajille on yleensä oma osasto varattuna pääkatsomon pohjoispäädyssä.
|
|
|
|
Keskiympyra
Poissa
|
|
Vastaus #160 : 02.05.2024 klo 17:30:21 |
|
Päävalmentaja Bruno Romao tänään vieraana Keskiympyrässä klo 19 jälkeen. Suora lähetys löytyy osoitteesta twitch.tv/keskiympyra
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
|
Vastaus #161 : 05.05.2024 klo 20:23:56 |
|
Vad skall man säga, de vänder snabbt.. Mittiallt känns ifk som ett farligt lag åter med Patut och Ojala som gör sina bästa matcher, Larsson och Olawale bombar mål och nu ren gjort mera mål en anfallarna ifjol, Sid kanon och verkar enligt mig starkare och mera i balans än tidigare säsonger, tilome Nissinen som enlit mig varit den minst säkra spelaren kom in och skötte sig galant.. Allt detta när man hadde motorn och bästa spelaren avstängd dessutom.
Ända negativa är att backlinjen int helt ännu sitter vilket har synts i ett par tidigare insläppta mål och idag i form av dålig kommunikation som t.ex. Machados gula kort och ett par andra momentum då man hoppa till.. 4 matcher hemma, 2 vinst, 1 oavgjord och förlust bra facit och godväg på Brunos lovord att göra wha till "hemmaborg"
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #162 : 05.05.2024 klo 20:41:43 |
|
Två helt olika halvlekar men glädjande att Bruno och Daja reagerade med ny formation då första halvlek inte var bra försvarsspel. Tex Ojala tycker jag var riktigt dålig i första men bra i andra. Bra att få gå med högre själförtroende nu mot Lahti och Oulu.
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland
|
|
Vastaus #163 : 05.05.2024 klo 22:00:49 |
|
Ja, man undrar verkligen vad som hände och sades i halvtid. Otrolig energi laget kom ut med i andra. Inter såg lamslagna ut. Andra gången Tehe snappar upp en målvaktstavla. Det bakslaget bidrog nog delvis till att Inter tappade tron. Men roligt att IFK faktiskt lyckas vinna en tränarkamp också. Starkt med omorganiseringen till andra halvlek. Första såg inte så katastrofal ut som senast mot Ilves. Och Inters mål skulle troligen ha underkänts om inte Riikonens krock med stolpen inträffat. Utan den incidenten hade troligen domaren blåst av i situationen med Smith istället. Kul att se Patut ta för sig, och utan att ta några kort dessutom. Söndagskänslan är genast så mycket bättre!
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #164 : 05.05.2024 klo 22:39:17 |
|
Väldigt viktig och fin vinst idag! Så roligt att det ser så mycket bättre ut än vad det gjort sista åren. Det känns som vi visat så pass mycket att vi borde vara trygga i förmågan att vara minst ett mittenlag i år, borde klara oss undan nedflyttningsstriden... Nya mål på Larsson och Olawale... Känns som vi får gå långt tillbaka för att hitta två målskyttar som levererar så bra, skadefria gör ju båda över 10 mål.
Ska bli intressant att se hur Bruno resonerar med formationen. Kanske drar man förhastade slutsater på den här andra halvleken idag, men det känns som spelarmaterialet är mer lämpat i 5-3-2. Det känns tryggare defensivt, och sen verkar det fungera jättebra uppe med Tehe och Larsson.
|
|
|
|
ruippa
Poissa
|
|
Vastaus #165 : 05.05.2024 klo 22:58:06 |
|
Asialliset junnupitoiset kannattajat Ruudun lähetyksen perusteella B)
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #166 : 06.05.2024 klo 08:19:36 |
|
Ska bli intressant att se hur Bruno resonerar med formationen. Kanske drar man förhastade slutsater på den här andra halvleken idag, men det känns som spelarmaterialet är mer lämpat i 5-3-2. Det känns tryggare defensivt, och sen verkar det fungera jättebra uppe med Tehe och Larsson. Håller med om det här speciellt defensivt mot sådana lag IFK nu spelat mot. Materialet räcker inte riktigt för en fyrbackslinje, Machado förlorar för mycket närkamper och är väldigt långsam och blir för mycket tomrum framför. Mycket lättare för Patut att täcka sina ytor om mittbackarna kan försvara lite mer aktivt än Machado/Auvinen gjort i fyrbackslinje. Dessutom ger wingbacks mer utrymme att variera, då i praktiken bara Enqvist och Raitanen har förtroende som ytterbackar i fyrbackslinje. Trots det här tror jag 4-3-3 kunde vara bra igen mot Lahti för att få Cardoso och Olawale att utmana Lahtis backar. Lahti har heller inte sådana hot på kanten uppåt som de senaste motståndarna haft med Keskinen, Haarala, Stavitski osv.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #167 : 06.05.2024 klo 14:33:17 |
|
Bra andra halvlek, bra jobbat och bra support från juniorer också. Jag trodde efter första halvlek att "domarna vill att IFK går ner" men Hämäläinen var riktigt bra i andra. Allt äran till dom som valde att byta taktik i halvtid och tog bort Andersson. Tyvärr "öppningselva-skorna" är fortfarande för stora. Nu vinstena i alla nästa tre bortamatcher ser inte så utopistiskt!
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
|
Vastaus #168 : 10.05.2024 klo 15:37:26 |
|
Gårdagens cupmatch visade iallafall Sulemans nivå är tveksam mot div 3 lag
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #169 : 13.05.2024 klo 07:08:16 |
|
Några kommentarer på basen av gårdagens match. Lahti var klart bättre, även om målen var lite oturliga och 3-0 inte helt visar skillnaden mellan lagen. Men IFK hade noll målchanser så ingen oklarhet i att Lahti klart förtjänade att vinna.
Försöker man se var IFK har problem så är det tycker jag ganska tydligt. Även om Riikonen gärna hade fått ta första målet så har han spelat tillräckligt bra så här långt. IFK faller generellt inte på målvakt nu. I försvaret är också mitten+vänsterkant tillräckligt bra. Enqvist spelar på gränsen av sin potential, men gör det ändå tillräckligt bra och Auvinen täcker upp nedåt då det behövs. Machado-Auvinen i mitten är tillräckligt bra. Uppe är Larsson och Olawale bra vilket 7 mål tillsammans visar.
Problemen blir alltså mittfält och högerkant. Mittfältet skulle vara IFKs starka del, men har varit ojämnt. Ett problem är att Ojala-Dahlström inte fungerar ihop, båda vill vara en box-to-box och ta ansvar åt båda hållen. Med dem samtidigt på plan är IFK:s målskillnad 0-5 så här långt. Patut-Dahlström-Sid är det enda som fungerat bra. Samtidigt borde man hitta en roll åt Fonsell som är den som bäst kan hitta fickorna för bra passningar i djupled.
Till höger hade Raitanen en riktig off-match. Har spelat bra i fyrbackslinje, men igår fungerade det inte alls. Men problemet är att IFK inte har någon wingback till höger som duger. Med Nissinen ger man i praktiken bort hela högra kanten uppåt då hans offensiva spel är så dåligt. Lösningen kanske borde vara Ojala som inte hittar sin roll på mittfält. Förstår inte alls att Raitanen tog sitt anda gula, som verkade mycket avsiktligt. Med Okereke redan borta satte han IFK i problem mot Oulu helt i onödan. Hur frustrerad man än är så kan man inte göra så där med en så tunn trupp som IFK har.
Överlag om IFK vill spela med fembackslinje så måste man hitta en till försvarare, antingen då flytta Ojala till wingback eller hitta någon som är utan kontrakt. Med bara sex försvarare i truppen (varav Nissinen och Okereke knappt så de kan läggas in på liganivå) räcker det inte till helt enkelt.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #170 : 13.05.2024 klo 09:33:15 |
|
Jag tycker det är svårt att dra några riktiga slutsatser igår. Annat än att det suger att förlora 3-0 mot ett bottenlag. Men spelare tycker jag är svårt att kritisera, för detta var en helt annan sport än vad de pysslat med tidigare under säsongen. Det är otroligt, om än en tidsfråga, att det tillåts spela på så dåliga gräsplaner. Alla lag borde ha konstgräs i dagens läge. Det finns så mycket andra krav på allt som ska vara si och så i ligan, att allt ska vara på samma sätt. Men nu har vi två lag som inte erbjuder ens fotbollsplaner utan snarare någon form av krigsfält.
Nu vet jag inte var man följer upp Xg för finska ligan, men den siffran måste vara jobbig att se som IFK-are då jag inte tror man hade en enda riktig målchans. Men ett spelande lag som kommer till Lahti och Oulu för att spela fotboll kommer att få det jobbigt.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #171 : 16.05.2024 klo 11:58:21 |
|
KuPS i cuppen hemma. Samma resultat som förra året?
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #172 : 16.05.2024 klo 12:22:12 |
|
Svårt att säga vad man skall hoppas på med en så tunn trupp som årets. Men följande omgång mot PePo/JBK, så vinner IFK mot Kups så är det bra möjlighet att nå 8 bästa. Så ganska bra lottning ändå.
|
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #174 : 17.05.2024 klo 12:07:03 |
|
Ingenting mot OEA eller andra som tittar på xg. Min personliga vyn är att statistik är för mycket överskattat, och Big Data osv är faktiskt ytterst värdelös för vanliga folk som jag. Inte alla är "moneyball" lagar som vinner via analys. Lite samma som 10 år sen, man tittade på "boll innehavande", men ingenting hände: laget som har mer boll kanske vinner, kanske inte. Gäller inte bara fotboll, men med allt sport som också har betting....aaaaagh. Kanske därför jag hatar att jobba med Excel, "fuck this shit" som ger mig stadiga inkomst
|
|
|
|
|
|