Kalvholmsträske
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn, Man U, AC Milan, Holland
|
|
Vastaus #325 : 09.09.2024 klo 11:14:23 |
|
Med tanke på det, och att han var den enda som blev kvar på bänken så ser elitkarriären rätt avlägsen ut just nu.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #326 : 13.09.2024 klo 11:54:39 |
|
Nu är annan sak som kommer att verifiera att "alla" vill att IFK flyttas ner. Enligt ÅT är gräsmattan nu för snabbt (!) för Veikkausligan, och måste kanske fixas. Om inte domare kan, så kanske "omständighetskommité" kan tvinga os nere till Ykkösliiga.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #327 : 13.09.2024 klo 14:17:15 |
|
|
|
|
|
OEA
Poissa
Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn
|
|
Vastaus #328 : 13.09.2024 klo 15:21:44 |
|
Ja precis. Har staden inte råd att byta mattan så är det väl bara att slänga lite mylla på och kalla det naturgräs, finns uppenbarligen inga krav alls då på hurdan planen är.
|
|
|
|
Zlatanic
Poissa
Suosikkijoukkue: GPR FC, futsal, Marcus "Mace" Forss ja Sirbi.
|
|
Vastaus #329 : 14.09.2024 klo 21:55:45 |
|
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #330 : 15.09.2024 klo 18:26:09 |
|
Bra spel igen och det var inte rättvist med förlust. Men man måste bli tuffare i båda boxar, vilket gåva att ge 2-1 så enkelt direkt efter pausvilan.
Och nu var det ett par spelare borta, men varför varför varför spelar Olawale. Han har inte satt en fot rätt sedan någon match i april eller så. Han lyckas inte med någonting. Jag förstår absolut ingenting, men nu har vi två tränare som spelat honom trots att det i princip är som att spela med tio man. Är det någon som förstår som kan förklara det jag inte ser? Jag hade hellre spelat Ojala, Nunez, Lundberg, Andersson eller fast en back hellre än honom.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #331 : 15.09.2024 klo 20:36:27 |
|
Den tunna truppen straffar sig, byten var ett måste för att ens lite jämna ut belastningen inför livsviktiga Lahti matchen, men tyvärr blev spelet sämre med varje byte. Olawale är en frustrerande spelare men ännu värre tycker jag Machados mjukhet är. Igen ett mål hemåt för att han inte ens försökte vinna sin man mot man. Riikonen har gjort många fina räddningar under året men idag var igen en match där man ser hur mycket en riktigt bra målvakt som äger boxen betyder. Wallius är viktig på högerkant, spelet där tog helt slut då Nissinen kom in istället.
Men mycket bra i anfallsväg. IFK måste fortsätta med samma aktiva spel och hålla bollen långt från egen box. Skapar man så här mot Lahti också så blir det bra. Hoppas killarna orkar med match på torsdag igen.
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
|
|
Vastaus #332 : 15.09.2024 klo 20:45:11 |
|
Ja, vad ska man göra? Spelar man dåligt förlorar man, spelar man bra så blir det heller inga poäng. Fruktansvärt frustrerande! Men det e klart, man kan inte stå å titta på då bollen dimper ner i eget straffområde heller. Lägg till känslan av att det andra laget alltid har bättre skyttar... Machado har säkert sina styrkor. Men snabbhet har han inte. Dessutom tenderar han att befinna sig precis i den zon varifrån motståndarna gör mål på oss. Jag är rätt besviken på honom för tillfället. Meeeen hade det inte handlat om en resultatsport hade man ju varit riktigt nöjd idag...
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #333 : 19.09.2024 klo 07:08:39 |
|
https://www.is.fi/veikkausliiga/art-2000010704683.htmlLite mer synlighet till Raitanen och hans mentala kamp (på finska). Alltid känns i hjärtat när unga människor har självmordstanken. Nu även det här reportage var gjort innan senaste knäskadan (?) så hoppas allt går fortsättningsvis bra. Allt eloge och fortsätt prata Patrik!
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #334 : 19.09.2024 klo 10:23:26 |
|
Jo Patrik är fin kille och fint att se hur varmt han nu pratat om sin tid på Åland. Familjesituation hjälper säkert där också men helt tydligt är IFK också en grupp det är lätt att vara en del av. Väldigt synd dock att han igen råkade ut för knäproblem (undrar för övrigt om det är det opererade knäet eller något nytt knäproblem, hoppas i varje fall inget långvarigt problem är kvar av ACL skadan).
|
|
|
|
Kalvholmsträske
Poissa
|
|
Vastaus #335 : 19.09.2024 klo 11:09:51 |
|
Ja det är för jä-ligt att skador ska drabba honom igen. Alltid surt med skador, men nån måtta på oturen och orättvisan borde det ju vara. Kämpa Patrik! Åland älskar dig!
|
|
|
|
masapp
Poissa
|
|
Vastaus #336 : 19.09.2024 klo 12:07:08 |
|
3 poäng inte alls omöjlit ida bara samma spel fortsätter, spelet mot Gnistan var ju egentligen bra trots uteblivna mål. Ser som nyckelfaktorer till fullpott idag att Olawale nöter bänk, Wallenius spelar fulla 90 och Machado har kollat Youtube på hur hårt men inom regelmässiga ramar Sergio Ramos spelar.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #337 : 19.09.2024 klo 18:26:02 |
|
Vi ligger under med 2-0 efter en timme i den här viktiga 6-poängsmatchen. Och vi tar ut Larsson. Sätter in Olawale.
HAHAHAHAHAHAH! Vilken förbannad jävla idioti.
Skicka ner IFK i ettan bara och få slut på lidandet.
|
|
|
|
Strongbow
Poissa
|
|
Vastaus #338 : 19.09.2024 klo 19:09:29 |
|
Ja, det här laget skall inte vara i ligan. Dåligt reklam för fotboll. Det enda de lyckas med i år är att misslyckas.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #339 : 19.09.2024 klo 19:17:17 |
|
Något gick helt fel i förberedelserna idag. Onödiga slarv av Sabo genast i de första minuterna visade vägen. Duarte hade även koll på ifk:s svagheter i boxarna.
Tyvärr visade ifk igen att det är det sämsta laget i ligan i boxarna. Däremellan är spelet ok, även om det idag var alltför mycket nervöst slarv också där.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #340 : 19.09.2024 klo 19:23:06 |
|
Sabo har varit klappkass sista matcherna, det är inte så att man förväntar sig se honom spela Bajen de närmaste åren.
|
|
|
|
Pelisilmä
Poissa
|
|
Vastaus #341 : 19.09.2024 klo 19:37:46 |
|
Sabo har varit klappkass sista matcherna, det är inte så att man förväntar sig se honom spela Bajen de närmaste åren.
Skulle säga att det var väldigt naivt av IFK att ta in honom från första början. Känns som att man överskattar svensk fotboll på åland.
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #342 : 20.09.2024 klo 07:30:11 |
|
Sabo hade värsta dagen igår, han verkade ha svårt med naturgräs (ärligt talat, båda lagen hade svårt med gräs). Jag tycker han har varit bra annars i matcher, men definitivt inte igår. Hela försvaret var också lite oplacerat hela tiden. Byterna var lite udda, men vi vet inte hur är skadeläget/trötthetnivån/kännelsen i musklar osv. Olawale har sämsta otur i hela ligan och det syns i hans mentala viljan, ett mål till honom och det skulle bli helt ok. Jag försöker vara positiv, men det är tufft läge nu.
|
|
|
|
TheBeastBenteke
Poissa
|
|
Vastaus #343 : 20.09.2024 klo 09:23:27 |
|
Skulle säga att det var väldigt naivt av IFK att ta in honom från första början. Känns som att man överskattar svensk fotboll på åland.
Det var väl en satsning som gick i enlighet med budgeten antar jag. Snål spar och fan tar. Naivt kanske att i utsatt läge ta in en 19-åring som inte är i närheten att platsa i Hammarby och tro att han ska vara en betydande skillnad. Men i de matcher jag sett honom spela har han ändå varit riktigt bra. Spelet har trots allt sett betydligt bättre ut sen den hopplöse Bruno lämnade och Sabo har helt klart bidragit till det. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att man överskattar svensk fotboll på Åland? Svensk fotboll är klasser bättre än finsk och bra spelare från den svenska sidan har i åratal varit livsviktiga för IFK. Det stora problemet nuförtiden är att man inte ens längre kan konkurrera med lönerna i Superettan.
|
|
|
|
Bob Maali
Poissa
Suosikkijoukkue: FC Lahti
|
|
Vastaus #344 : 20.09.2024 klo 10:32:28 |
|
Olawale har sämsta otur i hela ligan
Joka vuosi toistuvat asiat jne. IFK M (eller FC Lahti) är i alla fall storfavorit i kvalen. Bättre form än förra året, och Ykkösliigalag verkar vara även sämre än Gnistan 2023.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #345 : 20.09.2024 klo 11:22:56 |
|
Om man tar spelare som varit mer än ett år i klubben, så kan det inte finnas en sämre rekytering än Olawale. Eller jo, Willis Ochieng och Totti. Men sen måste han vara ohotad.
|
|
|
|
OEA
Poissa
|
|
Vastaus #346 : 20.09.2024 klo 11:51:10 |
|
Joka vuosi toistuvat asiat jne. IFK M (eller FC Lahti) är i alla fall storfavorit i kvalen. Bättre form än förra året, och Ykkösliigalag verkar vara även sämre än Gnistan 2023. Jo IFK borde inte ha problem med att vinna Jaro/Jippo, men IFK har ett ungt lag som lite saknar ledare. Sid, Dahlström måste stiga fram mer, mot Lahti misslyckades flera av de unga (Sabo, Fonsell, Wallius). 2023 hade IFK ett erfaret lag som inte blev nervösa då det gällde. Detta kan göra skillnad i år. Olawale hade lika många skott mot mål på sina minuter igår som övriga laget haft tillsammans på 180 min.
|
|
|
|
ifkerik
Poissa
|
|
Vastaus #347 : 20.09.2024 klo 13:38:54 |
|
Olawale hade lika många skott mot mål på sina minuter igår som övriga laget haft tillsammans på 180 min.
Å andra sidan var det fullstädigt urusla avslut på XG-1.00 lägen
|
|
|
|
Dalamaria
Poissa
|
|
Vastaus #348 : 20.09.2024 klo 14:06:39 |
|
Om man tar spelare som varit mer än ett år i klubben, så kan det inte finnas en sämre rekytering än Olawale. Eller jo, Willis Ochieng och Totti. Men sen måste han vara ohotad.
Totti spelade bra, och åtminstone gjorde mål från chanser. Som människan, absolut skit.
|
|
|
|
Pelisilmä
Poissa
|
|
Vastaus #349 : 20.09.2024 klo 15:14:49 |
|
Det var väl en satsning som gick i enlighet med budgeten antar jag. Snål spar och fan tar. Naivt kanske att i utsatt läge ta in en 19-åring som inte är i närheten att platsa i Hammarby och tro att han ska vara en betydande skillnad. Men i de matcher jag sett honom spela har han ändå varit riktigt bra. Spelet har trots allt sett betydligt bättre ut sen den hopplöse Bruno lämnade och Sabo har helt klart bidragit till det. Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att man överskattar svensk fotboll på Åland? Svensk fotboll är klasser bättre än finsk och bra spelare från den svenska sidan har i åratal varit livsviktiga för IFK. Det stora problemet nuförtiden är att man inte ens längre kan konkurrera med lönerna i Superettan.
Naivt att tänka att nivån i Sverige är så pass hög att en 19 åring som endast spelat på 3. högsta nivån i Sverige ska komma in och vara en nyckelpjäs för ett ligalag i Finland. Det är antingen en överskattning av nivån på svensk fotboll eller en underskattning av nivån på finsk fotboll. Helt hur man vill se på det.
|
|
|
|
|
|