FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
19.09.2024 klo 04:01:49 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1]
 
Kirjoittaja Aihe: Kisojen poliittinen ja eettinen keskustelu  (Luettu 2835 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Tiimipelaaja

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Huuhkajat


: 21.06.2024 klo 15:38:06

Epäeettisistä laitamainoksista olikin jo ketju. Sen innoittamana aloin pohtia YLE:n roolia kisojen välittäjänä kuinka oikein se on. Kun tässä YLE:kin on lyönyt ihan aiheesta näitä Venäjälle myyntiä jatkavia yrityksiä, missä määrin on oikein, että se samalla itse jatkaa yhteistyötä vastaavan yrityksen kanssa? Tämä ei ole arvojohtajuutta. UEFA jatkaa myyntiään hyökkäyssotaa käyvän Venäjän kanssa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut, matsit myydään Venäjän televisioon jossa Putinia koskevat kriittiset kommentit sensuroidaan. Ei tämä näin voi mennä, että raha voittaa ihmisten tappamisen. Foorumistitkin kyllä muistavat heristellä sormea niille jotka tankkaavat Teboililla mässyttävät Maraboun tuotteita, mutta miksi boikotti ei yllä Uefaan tai Valioliigaan vaikka näiden TV-oikeuksien myynti Venäjälle jatkuu?
Ariaga II

Poissa Poissa


Vastaus #1 : 21.06.2024 klo 15:46:35

Epäeettisistä laitamainoksista olikin jo ketju. Sen innoittamana aloin pohtia YLE:n roolia kisojen välittäjänä kuinka oikein se on. Kun tässä YLE:kin on lyönyt ihan aiheesta näitä Venäjälle myyntiä jatkavia yrityksiä, missä määrin on oikein, että se samalla itse jatkaa yhteistyötä vastaavan yrityksen kanssa? Tämä ei ole arvojohtajuutta. UEFA jatkaa myyntiään hyökkäyssotaa käyvän Venäjän kanssa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut, matsit myydään Venäjän televisioon jossa Putinia koskevat kriittiset kommentit sensuroidaan. Ei tämä näin voi mennä, että raha voittaa ihmisten tappamisen. Foorumistitkin kyllä muistavat heristellä sormea niille jotka tankkaavat Teboililla mässyttävät Maraboun tuotteita, mutta miksi boikotti ei yllä Uefaan tai Valioliigaan vaikka näiden TV-oikeuksien myynti Venäjälle jatkuu?

Koska eettisessä keskustelussa tärkeintä on tuoda esille omaa erinomaisuutta ja osoitella toisia sormella, eikä oikeasti tehdä mitään, mistä aiheutuu itselle minkäänlaista vaivaa.
JunnunVPS

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vepsu, Barca, Liverpool


Vastaus #2 : 21.06.2024 klo 16:09:47

Ei tämä näin voi mennä, että raha voittaa ihmisten tappamisen.

Kai näillä on joku päivämäärä, kun vanhenee tuomiseminen?

Meinaan, että kun USA, UK ja Espanja hyökkäs Irakiin, niin tuomitseminen on jo ilmeisesti vanhentunut. Tai mä en muista miten tää meni, oliko YLEllä ja muilla medioilla jatkuva muistutus siitä, että kansalaiset tuomitsisivat hyökkäyssodan.

Mä nyt vaan oon niin tyhmä, etten mä oikein ymmärrä politiikkaa.
Raian

Poissa Poissa


Vastaus #3 : 21.06.2024 klo 16:40:17

Kai näillä on joku päivämäärä, kun vanhenee tuomiseminen?

Meinaan, että kun USA, UK ja Espanja hyökkäs Irakiin, niin tuomitseminen on jo ilmeisesti vanhentunut. Tai mä en muista miten tää meni, oliko YLEllä ja muilla medioilla jatkuva muistutus siitä, että kansalaiset tuomitsisivat hyökkäyssodan.

Mä nyt vaan oon niin tyhmä, etten mä oikein ymmärrä politiikkaa.

No onneksi tiedostat omat heikkoutesi.
JunnunVPS

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vepsu, Barca, Liverpool


Vastaus #4 : 21.06.2024 klo 17:09:25

No onneksi tiedostat omat heikkoutesi.

Kyllä. Ei kuollu kuin vaan puoli miljoonaa irakilaista ja öljyn jakelukin on nyt osaavissa länsimaisissa käsissä.
Mäkin ihan oikeesti uskon, että Bush ja kumppanit oli oikeesti huolissaan ja peloissaan joukkotuhoaseista.

Ei ne sinne öljyn takia hyökänny, vaikka jotkut niin uskookin.

Mut joo, hyvää juhannusta, itsekullekin säädylle.
Zazar

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Dreams can't be buy


Vastaus #5 : 21.06.2024 klo 18:17:57

Itse vähän moraalittomana ihmisenä vedän oman eettisen rajani johonkin kohtaan UEFA:n ja esim. Qatarin välissä, ja veikkaan että Yle vähän moraalittomana lafkana tekee samoin. Mutta maailman kannalta on vaan hyvä, että minua eettisemmillä puristeilla riittää energiaa ja aatteen paloa kritisoimaan myös näitä kisoja. Saatte kaiken hiljaisen tukeni. Ylos
1892

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 21.06.2024 klo 19:06:44

Top 5 paskimmat hallitukset

1. Georgia
2. Serbia
3. Unkari
4. Turkki
5. Slovakia

Top 5 parhaimmat hallitukset

1. Tanska
2. Saksa
3. Ukraina
4. Tsekki
5. Puola
J.Lambga

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Olarin Tarmo


Vastaus #7 : 21.06.2024 klo 19:46:50

Mitäs pahaa Itävalta on tehnyt? Joidenkin viesteistä saa semmoisen kuvan, että ovat Valko-Venäjän tapainen maa.
Thauvin

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: muchas gracias afición, esto para vosotros


Vastaus #8 : 21.06.2024 klo 19:49:16

Mahtaa olla synkkä elämä joillain, jos kaikki pitää katsoa poliittisen linssin läpi.
ratandy

Poissa Poissa


Vastaus #9 : 21.06.2024 klo 19:51:08

Mitäs pahaa Itävalta on tehnyt? Joidenkin viesteistä saa semmoisen kuvan, että ovat Valko-Venäjän tapainen maa.

Maa on yhä kaksi ja puoli vuotta hyökkäyssodan alkamisen jälkeen täysin riippuvainen ryssän kaasusta ja jotain pientä vakoiluskandaaliakin oli.
Djadjun

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 21.06.2024 klo 21:01:22

Itse kovasti odotan, että Ukraina ja Serbia häviävät seuraavat ottelunsa, niin päästään taas keskittymään jalkapalloon ja sotapaasaus voidaan sitten jättää siitä kiinnostuneille.
erno

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu


Vastaus #11 : 21.06.2024 klo 21:12:18

Mitäs pahaa Itävalta on tehnyt? Joidenkin viesteistä saa semmoisen kuvan, että ovat Valko-Venäjän tapainen maa.

Natsit nappaa vaalivoittoja ja ovat suhteessa kansakunnan kokoon kärkipäätä Venäjän tukemisessa rahallisesti.

Uutinen

When Russia attacked Ukraine on 24 February 2022, Austria was importing 80% of its natural gas from the state company Gazprom, a figure that has now risen to 98%.

The country’s energy minister, Leonore Gewessler, is urging rapid action to reverse this.

“The diversification of our gas imports is progressing far too slowly. This culminates in a new record share of Russian natural gas in December of 98%,” the Green minister told the press in Vienna on Monday.


Sen lisäksihän kyseessä on Euroopan näkäkulmasta käytännössä täysin tarpeeton valtio, josta ei ole vuosiin tullut oikeastaan mitään sellasta mitä kenenkään pitäs mistään syystä tietää. Itävallan historian kolme tunnetuinta keksintöä on Mozart, Hitler ja Red Bull -energiajuoma, eli edellisestä ihmiskuntaa jollain tavalla hyödyntäneestä keksinnöstä on nyt sellanen palttiarallaa 300 vuotta aikaa. Mitään muuta edes orastavasti maininnan arvoista sieltä ei ole tullut.
Arkon

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Wengerin Arsenal, AC Oulu


Vastaus #12 : 21.06.2024 klo 21:51:05

Schwarzenegger.
Pohdiskeleva tunnelma

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IF Gnistan


Vastaus #13 : 21.06.2024 klo 21:52:07

Mitäs pahaa Itävalta on tehnyt? Joidenkin viesteistä saa semmoisen kuvan, että ovat Valko-Venäjän tapainen maa.


Eipä tuo nyt niin kovin kaukana totuudesta ole tällä hetkellä.
atletico1

Poissa Poissa


Vastaus #14 : 21.06.2024 klo 22:19:41



Eipä tuo nyt niin kovin kaukana totuudesta ole tällä hetkellä.

Jotain rajaa nyt näihin. Itävalta on länsimainen demokratia ja erittäin sivistynyt valtio. Lisäksi tämä nykymaajoukkue on niin raikas ja dynaaminen että tästä on vaikea olla tykkäämättä.
Pemari

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: I support FF3


Vastaus #15 : 21.06.2024 klo 22:34:31

Jotain rajaa nyt näihin. Itävalta on länsimainen demokratia ja erittäin sivistynyt valtio.

Eipä ollu. "Politiikka kuvina" -ketjussa on hyvää ja asiantuntevaa pohdintaa Itävallasta usemman viestin verran. Alla nimimerkki Bo-Göranin johdatus Itävaltaan:

Aika paljon täällä jo muut ehtivät avata Itävallan poliittista historiaa ja (nyky)suhdetta Neuvostoliittoon / Venäjään, mutta voisin vähän jatkaa siitä vielä. Mielipidevaikuttamista on tapahtunut oikeastaan vuodesta 1955 lähtien (joku voisi sanoa 1945, jolloin maa jaettiin neljään eri vyöhykkeeseen voittajavaltioiden kesken), jolloin Itävallan parlamentin uuteen perustuslakiin kirjattiin lausuma pysyvästä puolueettomuudesta (ns. Moskau Memorandum). Päätäntävalta tässä jäi kuitenkin virallisesti Itävallan omalle parlamentille, joka voisi halutessaan sitä muuttaa, mutta tähän päivään mennessä näin ei ole tapahtunut. Yksi kaverini on Itävallan NATO-jäsenyyskomitean johtaja ja ajaa kovasti tätä, mutta aika hankalalta se vaikuttaa kun yhä uusimpien mielipidemittausten mukaan 70 % kansasta kannattaa puolueettomuutta. Puolueettomuus on toki ollut oikeastaan alusta asti sama asia kun Neuvostoliiton / Venäjän taskussa oleminen. Nyt käydyissä EU-vaaleissa ainakin FPÖ:llä ja Demareilla sen ylläpitäminen oli jonkinlaisena keihäänkärkenä kampanjoissa. Motiivit tälle toki eroavat sitten hiukan. FPÖ on enemmän Moskovan ja Putinin kätyreitä, Demarit näkevät sen taas enemmän Itävallan omana turvallisuuskysymyksenä ja rauhan takeena.

Taustalla tässä oli siis se, että tänä keväänä ÖVP:n ja Vihreiden muodostama hallitus alkoi salassa lähentyä NATO:a tavoitteena tiivistää yhteistyötä ns. WEP4 -ryhmän puitteissa, johon kuuluvat myös Malta, Irlanti ja Sveitsi ja nämä asiakirjat vuosivat lehdistölle. Kyseessä olisi vuodettujen asiakirjojen mukaan ollut lähinnä tiedonvaihtoa ja sotilastekniikan koordinointia, ei sen enempää (ulkoministeri vielä painotti, ettei tässä olla hakemassa NATO-jäsenyyttä).

Itävallalla on myös yhä hyvin vahva riippuvuussuhde venäläiseen maakaasuun ja Gazpromiin. 2022 vuoden lopussa näytti jo hyvältä ja vain n. 20 % siitä tuli enää Venäjältä, mutta nyt tilanne on palautunut taas entiselleen.

Nyt näissä EU-vaaleissa siis FPÖ nousi ensimmäistä kertaa koskaan suurimmaksi puolueeksi, mutta (onneksi) niukemmin kun mitä ennusteet antoivat odottaa. Silti sellainen 25 % kannatus on kyllä huolestuttavaa kun parlamenttivaalitkin on tulossa nyt syksyllä. Vuosi sitten oli ihan hyvä analyysi Standardissa (saksaksi toki) FPÖ:n kannatuksen syistä:
https://www.derstandard.at/story/3000000021253/was-kickl-als-volkskanzler-bedeuten-wuerde

Siinä yhdistyy Umberto Ecoa lainaten monia fasismin ulottuvuuksia alkaen pelon lietsomisesta keskiluokan pettymyksen kanavoimiseen, salaliittoteorioihin (erityisesti liittyen koronarokotuksiin) ja muukalaisvihaan (erityisesti liittyen muslimeihin, Jugot ym. naapurimaista tulevat ovat ok). Puolueen sanomassa yhdistyy sisäisen, kulttuurisen ja sosiaalisen uhan painottaminen yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden kannalta. Se mitä olen itse vähän tarkkaillut, vaikuttaisi tilaisuuksissa kyvän aika laajasti porukkaa ns. salonkinatseista työväkeen. Keski-ikä on yleisesti aika korkea, mutta niin se on muillakin puolueilla.

Yleisesti voisi sanoa kaikkien suurten puolueiden olevan enemmän tai vähemmän korruptoituneita ja se näkyy kaikkialla yhteiskunnassa virastoista alkaen, joissa on usein tuplamiehitys johtopaikoilla, kun Demareilla ja ÖVP:lla pitää kummallakin olla oma johtajansa valvomassa puolueen etuja. Wienissä Demareilla on laajat verkostot kaikkialle (googlettakaa Freunderlwirtschaft) ja homma toimii suhteilla, kun taas maakunnissa ja pienemmillä paikkakunnilla ÖVP on samassa asemassa.   

Joku kyseli koululaitoksesta ja sehän Itävallassa on yleisesti aika huonolaatuinen ja opettajien arvostus vähäistä. Koulujen välillä on myös järkyttävän suuria eroja ja siksi kilpailu opiskelupaikoista on pienestä asti kovaa. Neljän vuoden kansakoulu on kaikille yhteinen, mutta sen jälkeen haetaan ammatilliseen koulutukseen tai lukiokoulutukseen. Ei varmaan tarvitse edes sanoa, että opot ohjaavat kyllä aktiivisesti mamuja ammatilliselle puolelle. Tämä on ns. hallittua eriyttämistä. Oppiminen perustuu yleisesti enemmän ulkoaopetteluun kuin asioiden ja niiden välisten yhteyksien ymmärtämiseen. Sama juttu on muuten myös yliopistoissa. Koko yhteiskunnan läpäisee vahvat hierarkiat ja kyseenalaistamista ei pidetä hyveenä. 

Maakuntasatraappi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Armas Paskiainen päätykatsomossa


Vastaus #16 : 22.06.2024 klo 08:28:07

No ei Itävalta mikään Valko-Venäjä ole, mutta kylläkin vapaaehtoisesti Venäjästä riippuvaiseksi hankkiutunut demokratia, jossa Kremliin nojaavien salonkifasistien kannatus on varsin korkealla.
erno

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RMA, Dortmund, City, United, Chelski, Bayern, Arsu


Vastaus #17 : 22.06.2024 klo 08:37:24

mutta kylläkin vapaaehtoisesti Venäjästä riippuvaiseksi hankkiutunut demokratia

Mä en tulkitse tätä aivan näin kun lueskelee noita oopuksia maasta 40- ja 50-luvuilta, mutta sanotaanko että tässä on ollu nyt jonkinmoinen hetki aikaa hankkiutua Venäjästä eroon (n. 70 vuotta), mutta kiinnostusta siihen ei ole ollut. Jos meiltä Venäjän rajanaapurina onnistu tuo riippuvuussuhteesta eroon pääsy, niin pitäs sen onnistua sellaseltakin maalta, jonka tiluksilta on muutama tuhat kilsaa matkaa venäjän rajalle. Mutta kuten bo-göran tuossa toteaa, niin ei noilla valtapuolueilla oikein ole mitään halua tuohon, kun tuo systeemi on rakennettu rehdin korruption ja mulle-mulle-mulle -ajattelun varaan.
Porilaine

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: TamU, Porilainen jalkapallo


Vastaus #18 : 22.06.2024 klo 08:38:36

Itävalta on vanhanaikainen ja korruptoitunut versio Saksasta. Siinä ei ole mitään uutta.
futismies

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 22.06.2024 klo 18:44:44

Itse kovasti odotan, että Ukraina ja Serbia häviävät seuraavat ottelunsa, niin päästään taas keskittymään jalkapalloon ja sotapaasaus voidaan sitten jättää siitä kiinnostuneille.

Juuri näin.

 
Sivuja: [1]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa