Felixiä flopiksi haukkuneet: kuten joku sanoi, Chelsea oli tuolloin aivan sekaisin. En itse saanut sellaista vaikutelmaa, että Felix olisi ollut hyvä tai huono pelaaja.
"The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results."Onko Atletico, Barcelona ja Portugalin maajoukkue myös olleet koko ajan aivan sekaisin Felixin niissä joukkueissa pelatessa? Felix on nimittäin jokaisessa noista jengeistä ollut ihan se täsmälleen sama pelaaja, mikä nähtiin myös Chelseassa.
Kuten nimimerkki Keynes tuossa ylempänä totesi, niin useiden vuosien otannalla Felixin taso on tämä ja ostajan pitää se tietää. Sopivilla reunaehdoilla (roima palkanalennus, maltillinen siirtosumma jne.) voisin kyllä nähdä tämän nykymuotoisenkin Felixin olevan vähintäänkin nyt edes rotaatiorooliin vahvistus, mutta ei mulla ainakaan ole enää tässä vaiheessa mitään harhakuvitelmia siitä, että sieltä oltaisiin nyt saamassa joku kukkaan puhkeamassa oleva supertähti.
Vasen laita: Neto > Felix
Kymppi: Palmer, Nkunku > Felix
Oikea laita: Palmer, Neto, Madueke > Felix
Kärki: Jackson, Nkunku > Felix
En vain kuollaksenikaan näe Felixille roolia ainakaan avauksen miehenä, kun jokaiselle Felixin pelaamalle pelipaikalle on se vähintään yksi, useimpiin jopa enemmän vaihtoehtoja hänen edellään. Varmaan peliaikaa tulisi silti ihan kohtalaisesti, kun voisi kuitenkin monipuolisena pelaajana tuurata ym. tonteista käytännössä missä tahansa. Jos Sterlingin saisi luiskattua johonkin pois tieltä, niin en olisi ainakaan ihan niin jyrkästi Felixiä vastaan, vaikkakaan en silti ihan täysin lämpenisi.
Rikkiviisas jo yllä kertoikin Felixin pelimäärät huippusarjoissa ja on siellä tehojakin kertynyt. En toki tiedä missä se "valmiin pelaajan" raja menee itse kullakin, mutta minun papereissa noin monta aikuisten peliä pelannut pelaaja on valmis. En väitä, että sieltä mitään maaliruiskua välttämättä tulee, mutta jotkut 10+10 kendotehot Valioliigassa on täysin mahdolliset oikeassa roolissa. Pelaaja on edelleen nuori ja kehitystä voi tapahtua paljonkin.
Isojen liigojen, europelien ja maajoukkueen 5v otannalla karkeasti noin maali per neljä peliä ja maalisyöttö per kahdeksan peliä. Tällaisella tahdilla joku 8+5 tms. olisi varmaan ihan realistinen tehopisteodottama Valioliigassa. Ei siis oikeastaan tehojen puolesta mitään sellaista mitä ei seura jo samojen pelipaikkojen nykypelaajiltaan pystyisi saamaan.
Itse tarkastelen tuota "valmiutta" sen kautta, mitä vahvuuksia ja heikkouksia pelaajalla on omassa pelaamisessaan. Jos niistä teinivuosien heikkouksista ei ole vielä 24-vuotiaaksi mennessäkään päässyt eroon, niin ei niistä varmaan pääse sitten enää myöhemminkään, joten sikäli olen kyllä samaa mieltä että pelaaja on tässä vaiheessa kehityksessään valmis, mutta en vain silloin näe siinä valmiudessa oikein paljoakaan positiivista. Sentään jonkun vastaavan muutama vuotta nuoremman pelaajan kohdalla voidaan vielä edes elätellä toiveita, että ne heikkoudet jäävät pelistä pois kunhan ikää ja kokemusta tulee vielä vähän lisää, mutta Felix on mitä on ja se vain pitää hyväksyä, jos hänet meinaa hommata. Felix on vain jostain syystä jäänyt pelaajana vähän raakileeksi, vaikka lahjakkuudesta homma ei ole ikinä jäänyt kiinni. Ehkäpä pari vuotta pidempään Benficassa olisi tehnyt hänen kehitykselleen aikanaan hyvää ja nyt joutui vähän liian nuorena megasiirtosumman takia liian isoihin parrasvaloihin.
Laitoit ylle lukuja taloudellisista spekseistä ja niistä on vaikea olla eri mieltä. Felixille olisi näyttöjen perusteella joku 125k viikko aivan maksimi ja miksi ihmeessä hän tähän suostuisi, kun Ticon kanssa on rahakasta sopparia jäljellä sinne 2029 vuoteen asti.
Yhteenveto: Mielestäni kokeilemisen arvoinen pelaaja sopivilla taloudellisilla spekseillä, mutta joku 200k viikko +40milj olisi ylihintaa. Romano on aiemmin puhunut Gallagherin siirron olevan varma, mutta viimeisimpään päivitykseen oli tullut maininta, että Felixin siirto Chelseaan on "crucial" jotta Tico saa Gallagherin siirron maaliin. Ottaisin Felixin pienellä taloudellisella riskilläkin, koska luottoa onnistumiseen löytyy.
Nythän on Law'n toimesta tuupattu ulos artikkelia, jossa kerrotaan Felixin olevan hyvinkin avoin "huomattavalle palkanalennukselle" jotta pääsisi siirtymään takaisin Chelseaan. Se jää nähtäväksi, mitä tuo huomattava alennus sitten käytännössä tarkoittaisi.
Nykyään siis Felixin palkka Atleticossa on lähempänä 300k€/vko, niin kyllä siitä aika pirun iso siivu pitäisi olla valmis tinkimään, että touhussa alkaisi olla Chelsean palkkarakenteen ja pelaajalle kaavaillun roolin kannalta mitään järkeä. JOS pelaaja niin isoon alennukseen suostuu, niin sitten ilman muuta otetaan vastaan puutteineen kaikkineen.