Onhan tämä kausi kuitenkin sellainen Kloppin ajan henkäys, jota itse päähahmon poistuminen raikasti ja seuraavalla kaudella pitäisi saada lisää happea.
Tämä on helvetin hyvä pointti. Ja sellainen, jota harvemmin tässä yhteydessä näkee. Voisi ehkä vielä jatkaa tästä siten, että ei ole oikein syytä olettaa, etteikö esimerkiksi Salahia voisi korvata. Olen itse sanonut, että se on todella vaikeaa ja olen edelleen samaa mieltä. Mutta kyllä se mahdollista on ja ennen kaikkea pakollista jossain kohtaa kuitenkin.
Liverpool ei ole viime vuosina tehnyt kovinkaan monta pelaajistoon liittyvää virhettä. Jos ne päättävät vaikka Salahin päästää pois, lienee syytä olettaa, että sekään ei ole virhe. Oli myös aika epätodennäköistä, että "tuntematon" hollantilainen valkku jalostaisi suuren ja mahtavan Kloppin joukkueen vielä paremmaksi. Tai että peli tällä kaudella toimisi ilman uutta kutospaikan pelaajaa..
Jalkapallossa lienee edelleen jäljellä aika paljon pelkästään tyhmyyksien ja epätäydellisyyksien korjaamiseen liittyvää kehittämispotentiaalia. Esimerkki: Mbappe ei puolusta, ja siihen sopeudutaan, vaikka on todettu ongelmaksi VS.: ei hankita Mbappea, jos se ei kerran puolusta. Tai vielä parempaa.. motivoidaan Mpappa myös prässäämään. Voisi olla, että Salahin korvaaminen voisi toimia jotenkin noin. Hommataan joku oikeanlainen tyyppi ja luodaan juuri sille sopiva rooli.
Aika monesti siirroissa kuitenkin on ongelmana, että pelaaja x ei ennakkohehkutteluista huolimatta sovikaan pelitapaan ja jää sitten armottomassa kilpailussa sivurooliin. Tämä on silkkaa rahan ja ajan tuhlaamista monesti. Usein taustalla on vielä jonkun Mourinhon tai Tuchelin kaltaisen känkkäränkkävalkun päivän fiilikset. Esimerkiksi dataorientoituneemmassa jenkkiurheilussa täysin päättömien siirtojen määrä lienee aika paljon eurofutista vähäisempää. Vaikka toki niitäkin aina sattuu. Mutta siis kenties Salahkin on korvattavissa, kun "systeemi" onkin kuninkaantekijänä, eikä pelkkä pelaajan x tai y lahjakkuus.