Aina ajoittain tänne kirjoitan aiheesta... En tiedä kiinnostaako moinen enää nykyisin ketään, kun suurin osa kaikesta löytyy netistä... Pistin tämmöisen mailin seuroihin (kuten joka vuosi)....
Jos apuja löytyy tätä kautta, niin mahtavuutta. Toki mulla on myös baihdokkeja melkoisen paljon, jos jota kuta kiinnostaa...
Terve,
Selkeä syksyn merkki on ilman muta se, että ahdistelen suomalaisia futisseuroja tällä mailillani. Yleensä juuri kukaan ei vastaa, mutta yritän silti.
Aloitetaan sillä, että anteeksi kun ahdistelen taas. Toiseksi, tästä tulee pitkä juttu, joten jos tuntuu, ettet jaksa lukea, niin ei muuta kuin deleteä sitten vain :-) En pahastu.
Pyydän tälläkin kertaa apuja. Harvat näihin vastaavat, mutta toivon, että edes joku Teistä. Aina joskus joku on niin tehnyt ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen.
Olen kerännyt jalkapallokäsiohjelmia vuodesta 1979. Eli nyt jo yli 40 vuotta. Jonkun mielestä varmasti ihan turhaa ja täyttä humpuukia. Eittämättä. Niinhän hamstereiden homma aina on... Eihän keräilyssä mitään järkeä ole, mutta silti...
No, Suomessa futisohjelmien kerääminen on edelleen erittäin vaikeaa. Nykyisin vielä paljon vaikeampaa kuin taannoin kun homman aloitin. Ellei itse pääse paikalle otteluun, on matsilehdykän saaminen pääsääntöisesti mahdotonta tai ihan ylivoimaista. Aivan liian monet seurat ovat valitettavasti jopa menneet siihen, etteivät edes sellaisia enää tee tai jos tekevät, eivät ne laadullaan päätä huimaa.
Silti minä kerään niitä. Olkoot sitten A4/A5 -kokoisia kokoonpanolistoja tai kuten joissain maissa, 100-sivuisia, kunnollisia miltei kirjamaisia julkaisuja. Kaikki kelpaa, sanoi kaatopaikka.
Suomessa meitä keräilijöitä on tosi vähän. Kaikki Te varmasti tunnette Heinosen Maken. Hänen kanssaan tehdään paljon yhteistyötä. Leirilaakson Tommi Lahdesta on kolmas, joka meidän tapaamme kerää kaikkea. Laitoin hänelle muutama vuosi sitten noin 1700 käsiohjelman ensiapupaketin homman aloittamiseksi :-)
Suomessa tilanne on samalla myös se, että ellei pelistä saa lehdykkää, useimmat seurat viskaavat ne ylijääneetkin suoraan roskikseen. Surettaa, koska meitä kylähulluja kuitenkin on jokunen, joille ne kelpaisivat. Kun apua pyytää, 95% ei edes vastaa. Eli... jos olette kauden päättyessä tyhjäämässä kaappejanne, niin älkää hyvänen aika sentään roskiin laittako sen enempää ohjelmia kuin pääsylippujakaan... Mieluusti ottaisin niitä vastaan ja pistäisin sitten maailmalle jakoon vaihdellen.
Tähän mennessä olen saanut kerättyä noin 40 000 käsiohjelmaa. Niistä olen ehtinyt naputella excel-taulukkoon reilut 39 500... Vaihtelemalla ja joskus ostamallakin saan niitä lisää lähes joka viikko. Erityisesti olen yrittänyt kerätä lehdyköitä suomalaisten seura- ja maajoukkueiden otteluista Euroopan kentillä (ja maailmankin toki).
Suomalaisten Europelejä on pelattu seuratasolla noin 660 kpl. Kaikissa ei ole käsiohjelmaa ollut, mutta itselläni on nyt noin 500 kpl noista. Maaotteluita en ole laskenut, mutta Suomessa pelatuista vanhin lehdykkäni on vuodelta 1939 Suomi v Italia. Yhteensä Suomessa pelatuista maaotteluista ja turnauksista kokoelmassani on noin 1000 käsiohjelmaa/teamsheetiä/presskitiä yms. Lisää mahtuisi... *wink wink*
Nyt tullaan siihen avunpyyntö-kohtaan...
Eli, jos Sinulle/Teille on jäänyt roikkumaan mitä hyvänsä seura- tai maajoukkuekäsiohjelmia miltä hyvänsä kaudelta tai mistä tahansa matsista, etkä niitä itse tarvitse, olisi syvästi kiitollinen, jos auttaisit seinäjokelaistunutta kylähullua keräilyn kanssa. Kirjaimellisesti ihan kaikki kelpaa.
Kyllä minä tiedän, että Teillä on taatusti parempaakin tekemistä. Ja kuten jo aiemmin sanoin, en minä pahastu, ellet ehdi/muista/jaksa penkoa nurkkia/laatikoita/kaappeja ja komeroita. Silti, kokeilenpahan nyt taas kerran tätäkin konstia.
Itsehän olen myös tehnyt käsiohjelmia useille seuroille. Matkan varrella yhteistyötä on tehty mm. HJK:n, Ilveksen, TPV:n, SJK:n, FC Viikinkien, TP-55:n, Sepsi-78:n, Sisun, ABK-48:n ja monen muunkin kanssa Veikkausliigasta alasarjoihin. Harmi vain, että seurat eivät näe tätä tarpeelliseksi ja maaotteluidenkin käsiohjelmat ovat lakastuneet vuosien saatossa, vaikka juuri nyt voisi olla erinomainen aika kehittää ja kasvattaa niitä kun menestystäkin on välillä tullut. Nythän niitä ei sitten ole liioin enää lainkaan. No, mistäs minä mitään tiedän *hymy*
Kiitos jos jaksoit lukea näin pitkälle. Erinomaisen hyvää loppuvuotta Seinäjoelta toivottelee...
Tuommoisen jutun teki muuten YLE harrastuksestani joku aika sitten:
https://yle.fi/uutiset/3-10619003?fbclid=IwAR0aHw5vNjmdxj5nd7vVhYgOi9sv15eh1tHca2PSy3v4rNq83bMC2oWzPHE