FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
17.02.2025 klo 03:10:59 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 [2] 3 ... 7

Kirjoittaja Aihe: IFK Mariehamn 2025 - Ett steg framåt - Riittäkö yksi askel eteenpäin?  (Luettu 32907 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
masapp

Poissa Poissa

Vastaus #25 : 21.11.2024 klo 13:09:26

Kevin Lund känns som ett bra hot mot Riikonen trots lägre division och ingen kunskap. De svenska spelare har nästan alltid varit väldigt lyckade värvningar och nåt har han ju gjort rätt om han imponerat så mycke under sin testvecka. Höstmötet visade att man gått på plus 520 euro detta år, nån som kommer ihåg siffror från föregående år? Har för mig att man alltid annars gjort förlust
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #26 : 21.11.2024 klo 13:53:09

Jag läste den så att Supporterföreningen hade gjort plus, inte själva IFK. :)
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #27 : 21.11.2024 klo 23:07:32

Förlusten var förra året knappa 80K och året innan runt 130K om jag minns rätt.
Eftersom man varit så hårda med kostnaderna och bara tagit in spelare i princip gratis, när man annars har värvat dyrare, så kanske man hade hoppats på ett lite bättre resultat. Men skönt att trenden med förlust är bruten åtminstone. Det är väl de nya TV-pengarna som räddar resultatet i år. Det skulle väl komma lite mer nästa år, men om jag minns rätt skulle de mesta pengarna riktas till ungdoms/akademi-arbete.
Dalamaria

Poissa Poissa

Vastaus #28 : 11.12.2024 klo 14:27:17

...i väntan på Sid's kontrakt...
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #29 : 11.12.2024 klo 15:58:09

Ja sen finns det en bra grund, men det behövs ju verkligen riktigt feta spetspjäser till den här truppen för att det ska kännas rimligt att hoppas på någonting.
Minst två spelare som kan göra 10+ mål om det stämmer.

Jag tyckte en av anfalarna som skeppades från Ilves såg intressant ut med tanke på speltid och mål, både i Ilves och andra ligor. Men det kanske fanns annan problematik där förstås...

Sen måste det in en ledare i mittförsvaret också.

Sid + 3 stjärnor fördelat på en mittback, två anfallare så ser det väl ändå skapligt ut.

Sen är det förstås illa att det verkar som väldigt få spelare är säljbara, alla sitter på utgående kontrakt i princip bortsett från nya mittfältaren från HJK och om jag minns rätt en option på Patut.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2024 klo 17:34:45 kirjoittanut ifkerik »
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #30 : 12.12.2024 klo 13:44:16

Vet inte om det är en realistisk värvning, men såg att Lanquedoc lämnar Haka, det hade varit en uppdaterad och mer effektiv Hugo Cardoso.
Nu minns jag inte vilken kant han spelar på, men det hade varit otroligt intressant att se Hugo och Lanquedoc på varsinn kant.
OEA

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: IFK Mariehamn

Vastaus #31 : 12.12.2024 klo 18:51:44

HG läget ser rimligt bra ut vilket absolut är positivt. Hoppas förstås Sid fortsätter även om han tydligen på allvar också överväger andra alternativ. Men ser man på utländska spelarna så är det inte direkt imponerande. Cardosos fortsättning är som enskild spelare ok, men ser man nu på helheten Lund, Okereke, Olawale,Reid,Cardoso så hade jag hoppats kvaliteten på utländska förstärkningarna skulle ha börjat stiga redan. Riktigt svagt ser det ut på utländska fronten så här långt.

Lite frågetecken också kring det här med nya testspelare i januari. Kvalitet hittar man sällan där och det är vad IFK nu behöver. Machado, Wallius, Sabo, Larsson är de fyra som ännu behöver ersättas med helst samma nivå och även då är vi först på en nivå som med minsta marginal höll oss kvar. På målvaktsfronten hotar IFK att (igen) vara sämsta laget, försvaret ser så här långt direkt svagt ut precis som anfall. Oerhört avgörande att de sista 3-4 spelarna håller bra kvalitet.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #32 : 12.12.2024 klo 20:05:14

Ja nu ramlade ju Hugo in strax efter jag skrev förra inlägget, och vackert så. Gillar den spelartypen.

Men precis som OAE skriver måste resten av spelarna hålla riktigt hög kvalitet, skeptisk till att kvaliteten till det finns hos eventuella januari-provspelare från lägre nivåer i Sverige/Finland.

Men nu när Hugo är klar så upprepar jag min tidigare förhoppning om att se Hugo och Lanquedoc på varsinn kant. Och en riktig tank i mitten.
Sen både för utländska spelares trivsel samt att man hittat ett spår där man har koll på nivån, tycker jag man borde forsätta titta på Portugal.

« Viimeksi muokattu: 12.12.2024 klo 20:14:25 kirjoittanut ifkerik »
Bollan

Poissa Poissa

Vastaus #33 : 13.12.2024 klo 09:42:37

Hoppas förstås Sid fortsätter även om han tydligen på allvar också överväger andra alternativ.
Är detta enbart spekulation eller har det på något sätt bekräftats att han överväger andra alternativ?
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #34 : 13.12.2024 klo 10:19:26

Vet ej hur många spelare man kommer ha i truppen i år men ser i stort sett lika dåligt ut som i fjol. Sid får gärna lämna upplever han trampar vatten på plan och inte hänger med i ligatempot lite som Ojala i år. Krävs ett mirakel i de sista värvningarna för att nästa säsong skall bli bättre än i år. Om nu inte nuvarande spelare höjer sig minst en klass.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #35 : 13.12.2024 klo 11:54:20

Är detta enbart spekulation eller har det på något sätt bekräftats att han överväger andra alternativ?
vet bara det som fanns i ÅT dvs att han bett om mer betänketid
TheBeastBenteke

Poissa Poissa

Vastaus #36 : 13.12.2024 klo 13:09:10

Som ni säger är det enormt viktigt att spelarna som ännu ska in håller hög klass. En högerfotad back som är bättre än Machado, en vänsterfotad mittback/vänsterback som är bättre än Auvinen, en anfallare som är minst lika bra som Larsson och gärna större och mer fysisk. Sen behövs det enligt mig ytterligare en riktig bra offensiv spelare som kan producera både mål och assist. Utöver det måste ju förstås spelare som Patut, Fonsell, Enqvist, Cardoso och Riikonen ta ytterligare steg i utvecklingen. Skulle inte heller skada om Reid och Raitanen hölls skadefria. Lite fundersam också hur man ska tänka med Okereke och Olawale. Låna ut det är möjligt eller behålla?
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #37 : 23.12.2024 klo 23:49:20

Alla har väl gått och väntat på Sids förlängning och så får vi en förmodlig ersättare från ykkösliiga. Mera HG bredd men spetsen saknas fortfarande helt, dock kommer väl de dyraste in först mot våren.

Hoppas förstås Huttunen lyckas och kan bidra med poäng, men oftare ser man tyvärr det motsatta då spelare tar en trappa upp till VL.
Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #38 : 24.12.2024 klo 00:04:46

Saknar inte Sid - däremot mittback och en central striker! Huttunen kan bli bra - men synd att man bara ger honom ett år. En lirare. Får se om han är vuxen den mer fysiska Ligan?
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #39 : 24.12.2024 klo 00:41:35

Vi har inte så många exempel på stjärnor i ettan som kommer till IFK? Den man kommer på direkt är Latonen och där gjorde IFK något rejält fel...
Sipa77

Poissa Poissa

Vastaus #40 : 24.12.2024 klo 10:14:54

Anttoni Huttunen oli hyvä haku,mitenköhän Sidin kanssa käy kun tuntuu venyvän päätös ?
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor

Vastaus #41 : 24.12.2024 klo 16:37:14

Huttunen tosiaan pyöri kaudet 2021-2023 jämäminuuteilla. Kaudella 2024 tapahtui ihan järkyttävä harppaus eteenpäin. Huttunen oli paikoin maaginen. Jos kehitys jatkuu, niin se läpilyönti liigassa kyllä tapahtuu. Mutta tapahtuuko se heti ensi kaudella vai vasta myöhemmin, on arvoitus
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #42 : 25.12.2024 klo 09:48:35

Sid:in jatkosta ei tietoa mutta näyttäähän tämä siltä että Ojala ja Sid vaihtuu Kujasaloon ja Huttuseen. Molemmilla mahdollisuus breikata liigatasolle, käytännössä ainakin toisen olisi se pakko isosti tehdäkin, muuten uhkaa jäädä liian ohueksi kk. Nurmi toki myös ns uutena pelaajana kun viime kausi meni kokonaan ohi.

Sid on kantanut isoa ja raskasta henkistä vastuuta edelliset kaudet. En nyt ihmettelisi jos nousukamppailu EIF kanssa houkuttelisi enemmän kuin taas yksi kausi taistelemassa putoamista vastaan.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #43 : 27.12.2024 klo 14:32:36

Mittbacken Ardy Mfundu kommer på test i januari enl ÅT. Ingen CV att skryta med men har några landskamper främst i Belgiens U16, vilket då tyder på att han fått en bra fotbollsgrund som junior.

Osannolikt att Sid stannar enl Jimmy i samma blaska.
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #44 : 28.12.2024 klo 14:04:00

Då är det bekräftat att Sid lämnar, får väl anta att det är han EIF publicerar idag. Spelmässigt kanske inte den största förlusten mer, men i omklädningsrummet blir det ett jätte tomrum. Blir Dahlström den enda ledande erfarna spelaren nästa år?
Kalvholmsträske

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: 💚Patrik Patu Raitanen🤍

Vastaus #45 : 28.12.2024 klo 22:46:11

Som katalysator och puls i gänget och omklädningsrummet kommer Sid att vara omöjlig att ersätta.
Vill sticka ut hakan och påstå att han varit en av de viktigaste personerna i IFK. Trots kriser, bottenstrid och snålblåst så har Sid ändå manat på sina mannar och bjudit på sig själv. Min känsla är att han varit pulsen, nerven och tryggheten. Blir tufft att fylla Sids skor.
Legend!
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #46 : 29.12.2024 klo 12:11:49

Håller med ovan och samtidigt är det mot den bakgrund lätt att förstå om det inte kännats så lockande att dra samma roll ännu ett år i bottenstrid.

Då det nu verkar sannolikt att det inte blir mer kontarktsförlängningar så kan man väl anta läget ser ut ungefär så här:

Reid                      xxx                 Cardoso
 (Tehe)              (Lundberg)           (Andersson, Nunez)

Dahlström
                         (Huttunen)

Patut              xxxx
                 (Nurmi)         (Kujasalo)

Enqvist       Fonsell          xxx              Raitanen
                        (Okereke)               (Nissinen)

Riikonen
                         (Lund)

Mao saknas då ännu tre nyckelspelare = mittback, central mittfältare och center. I praktiken då ersättare åt Sid, Larsson, Machado. Alla bör då hålla hög nivå, speciellt mittback och center naturligtvis där det är väldigt tunnt ännu. Antar det förutom dessa blir 1-2 spelare för att ge ytterligare bredd i truppen, kanske dessa hittas av de testspelare som kommer in. De tre nyckelspelare som behövs har jag svårt att tro hittas via test, de skall vara etablerade spelare som inte behöver acceptera testspel.

Strongbow

Poissa Poissa

Vastaus #47 : 29.12.2024 klo 13:08:58

Ja. Det krävs 3 etablerade spelare in i truppen. Framförallt en striker. Måste vara prio 1 att finna en bekväm målgörare! Hade inte sagt nej till Inters Darren Smith som är kontraktlös..Den belgiska mittbacken Mfundy gjorde ett ganska bra intryck i Molde i somras när han privspelade. Borde hålla liganivå med Schalke och Mechelen erfarenheter från yngre år...Men vi MÅSTE ha en målgörare!
OEA

Poissa Poissa

Vastaus #48 : 29.12.2024 klo 13:58:27

Ja det man är orolig över är att lagbygget igen blir helt beroende av att centern lyckas göra 10-12 mål, vilket inte är en självklarhet att hitta. Dock kan Reid överraska om han hålls frisk men knappast någon annan. Skulle vara viktigt med en ”second striker” man kan lita på att säkert ger ca 5 mål.
ifkerik

Poissa Poissa

Vastaus #49 : 30.12.2024 klo 14:09:48

OEAs uppställning ligger nog förstås nära verkligheten, men är rätt säker på att åtminstone Huttunen är tänkt startspelare. Kanske även Kujasalo.
Men kanske Huttunen som tia, dra ner Dahlström ett steg.
Gissar att han inte tar LW före Reid.

Sen tror jag att Lopez från FC Lahti är free agent, han hade ju varit en bra ersättare till Larsson. Gjorde 9 mål i år, tidigare 10 i Oulu och finns nog potential för mer.

Sivuja: 1 [2] 3 ... 7

Siirry: