Bergvalls pris ligger bakom Kups höga krav på DjurgårdenDjurgården ser ut att bygga på med mer finskt.
Efter Santeri Haarala i somras kan Matias Siltanen följa – den unge mittfältaren som rankas som Finlands kanske mest spännande spelare just nu.
Men han kommer att kosta – och jag hör om att Lucas Bergvall har fungerat som ett riktmärke för det höga pris som satts på 17-åringen.
Det var vintern 2022, efter en flera månader lång beslutsprocess, som Djurgården till sist tog beslutet att köpa loss Lucas Bergvall. Vånda handlade till stora delar om att det handlade om så stora pengar. Det krävdes att Bosse Andersson gjorde sitt dyraste spelarköp någonsin för att det skulle bli verklighet.
Trots enbart matcher i superettan gick det så långt som till en affär på tio miljoner kronor.
Resultatet av övergången skulle emellertid överträffa alla förväntningar. Bergvall är i dag en milstolpe i Djurgårdens historia och blev i somras historiens dyraste allsvenska transfer för 110 miljoner kronor till Tottenham.
Och allt det här har Kups alltså hörsammat och ligger till avgörande delar bakom priset som Dif:s ledning har informerats om.
När finländske Matias Siltanen nu har blivit högaktuell så är han i stort sett i samma ålder som när Djurgården tog Bergvall. Lägg där till att han som 17-åring som central mittfältare har haft en huvudroll i ett Kups som är nyblivna mästare.
Kuopio-klubben är säkra på att det här är en spelare som ”givet” på sikt kommer att inbringa plus 50 miljoner kronor.
Vidare pekar den finländska klubben, enligt mina uppgifter, på att om Dif betalade Brommapojkarna sådana summor så varför ska inte vi kunna tjäna lika mycket? Lägg där till spaningen att svenska klubbar allt oftare betalar 5-10 miljoner kronor för spelare från superettan.
Det konstateras även att ett första bud från Djurgården ännu inte har presenterats – samtidigt som Kups nyligen har tackat nej till flera bud på 6-8 miljoner kronor. Utöver Djurgården uppges bland annat två ytterligare allsvenska klubbar finnas med i bilden. Vilka det handlar om har jag ännu inga uppgifter om – men det är inte vare sig Hammarby eller AIK.
https://fotbolldirekt.se/opublicerade-nyheter/lucas-bergvalls-pris-ligger-bakom-kups-hoga-krav-pa-djurgarden/ KuPS on hylännyt useita alle miljoonan euron tarjouksia. Allsvenskanista Djurgårdenin lisäksi pari muuta seuraa (ei Bajen eikä AIK) on kiinnostunut Siltasesta.