Litmanen kannattaa FC Lahden mallia
Kisapuiston kanssa ei syytä hätäillä, seurojen yhteistyö tiiviiksi
ESS–Veli-Pekka Paavola
Lahti
Jalkapallo
Jari Litmasen kannanottoja lahtelaisesta jalkapalloilusta kuullaan harvakseen. Reilu kymmenen vuotta sitten Litmanen liputti FC Lahden perustamisen puolesta.
Nyt Lontoosta kuuluu uutta viestiä. Litmanen kehottaa lahtelaisia yhteistyöhön. Kisapuiston stadionhankkeeseen hän on luvannut asiantuntija-apua.
Litmanen ei vielä tule suoraan omalla nimellään ja äänellään ulos, vaan sanansaattaja on Olli Vahter, mies joka veti aikoinaan FC Lahden selvitystyöryhmää.
– Olen ollut erääseen vaikutusvaltaiseen lahtelaiseen yhteydessä, ja saanut häneltä valtuudet puhua. Hänen nimensä jokainen arvaa, kertoo Vahter tarkoittaen Kuningasta itseään.
Litmasen piti tulla itse Lahteen lujittamaan yhteistyötä ja Kisapuistohanketta, mutta työkiireet Fulhamissa ja maajoukkueen kanssa ovat toistaiseksi estäneet saapumisen.
– Minulla on kalenterissa monta yliviivattua päivää, kun suunnitelmat ovat muuttuneet, Vahter vahvistaa.
Vahter ei aio lähteä samanlaiseen projektiin kuin FC Lahden perustamisessa, mutta on seuran aktiivisena jäsenenä luvannut auttaa, että yhteistyö saadaan paremmaksi, ja Kisapuisto-hanke liikkeelle.
Asiantuntija-apua
Kisapuisto nytkähti vähän aikaa sitten eteenpäin, kun halliyhdistyksen puheenjohtaja Reijo Mäki-Korvelan polkaisema työryhmä esitti kentän pikaista parantamista. Ensin rakennettaisiin tekonurmi ja sen jälkeen pikku hiljaa uusi stadion ympärille.
– Ei tämän asian kanssa kannata hätäillä. Parempi tehdä ensin yhdessä kunnon suunnitelma, ja lähteä sitten liikkeelle, Vahter korostaa.
Litmanen on itse lupautunut lähtemään asiantuntijaksi Kisapuiston stadion-hankkeelle. Hän korosti viestissään Vahterille, että Kisapuistosta pitää tehdä kaikkien lahtelaisten urheiluparatiisi, jossa olisi kunnon jalkapallostadion.
Litmanen ei tiettävästi lämmennyt tekonurmesta, vaan haluaisi kunnon nurmen, ja stadionin viereen tekonurmen harjoituskäyttöön.Yhteen hiileen
Syksystä lähtien on ollut pieniä merkkejä, että yhteistyö Kuusysin, Reippaan ja FC Lahden välillä voisi toimia paremminkin. Vaikeuksia on ollut lähinnä Kuusysin kanssa, eikä seura ole näillä näkymin lähdössä mukaan yhtiöittämiseen.
Litmanen näkee yhä FC Lahden mallin ainoaksi oikeaksi.
– Yhteistyö seurojen kesken on tärkeää. Kuusysi ja Reipas ovat parhaimmillaan juniorien kasvattajina. Olen keskustellut seurojen puheenjohtajien kanssa, ja näyttäisi siltä, että entistä tiiviimmälle yhteistyölle on hyvät edellytykset, Vahter uskoo.
Yhtiöittäminen etenee
FC Lahden yhtiöittäminen on hyvässä vauhdissa, ja Litmanen on tietoinen tästäkin hankkeesta.
FC Lahti on kysellyt mukaan myös muita ulkomailla pelaavia lahtelaisia.
– Kyse on kokonaisuudesta. Jos yhtiöittäminen ja kisapuistohanke saadaan hyvin liikkeelle, niin uskon, että ulkomailla pelaavat lahtelaiset tulevat mukaan, FC Lahden toiminnanjohtaja Jussi Lumio.
Lähde:
www.ess.fi