Jari Ilola talar ut om skadehelvetet
Jari Ilola har haft en skadejournal utan dess like de två senaste säsongerna. Men finländaren har dock inte gett upp karriären trots motigheterna.
Publicerad: 30 november 2009 15:24
- Jag är sjukskriven.
Jari Ilolas första svar när FotbollDirekt ringer upp honom för en lägeskoll är knappast förvånande.
Elfsborgs-mittfältaren har spelat en ynka allsvensk match under de två senaste säsongerna. Fyra operationer senare, varav tre i det ena benet/knäet och en i det andra knäet är han nu på väg tillbaka - än en gång.
- Men jag har svårt att säga hur det går och om jag kan vara med i premiären. Just nu är jag mest inriktad på att komma tillbaka och delta i bollövningar i januari, säger Ilola.
Har du någonsin haft en tanke på att lägga av med tanke på alla motigheter du varit med om de senaste två säsongerna?
- Nej faktiskt inte. Det har jag inte haft en tanke på, även om jag kanske ibland funderat på om jag kanske spelat min sista match. Men att lägga av det har jag inte funderat på. Jag vill fortsätta spela fotboll, fastslår Ilola.
Den nyblivne 31-åringen som varit i Elfsborg sedan 2003 går kommande säsong in på sitt sista kontraktsår. Och även om han kan ta sig tillbaka är konkurrensen mördande på Elfsborgs mittfält med spelare som Anders Svensson, Stefan Ishizaki, Martin Ericsson med flera.
- Ja, det är bra spelare och vi får se vilken nivå jag kan nå upp i när jag är tillbaka. Men det kändes ganska bra i somras när jag kunde träna med laget och spela lite B-lagsmatcher. Jag var nära den nivån som de höll och kan jag komma dit igen finns chansen, säger Ilola.
- Men speltid är inte viktigt som det känns just nu. Det viktigaste är att bli frisk. Jag glad om jag spelar fotboll igen. Jag vet inte vilken nivå jag hamnar på när jag kommer tillbaka.
Han menar dock att det är lättare att komma tillbaka i ett lag som Elfsborg jämfört med ett annat lag.
- Med tanke på den hårda konkurrensen är det lättare att ta sig tillbaka. Jag känner att pressen inte är lika stor på mig som den hade varit om jag varit i ett mindre lag, där det inte varit lika många bra spelare runtomkring.
Finländaren betonar flera gånger att han i första hand vill ta sig tillbaka till fotbollsplanen. Sedan får resten komma i andra hand.
- Jag ser inte längre fram än till januari just nu. Det kan komma bakslag på vägen fram och jag har ju haft lite skador och börjar få rutin när det gäller att komma tillbaka om man säger så, säger han med ett leende.
Vad har du hört från läkarteamet?
- Jag träffade läkaren för ett par veckor sedan och det såg bra ut. Jag kunde springa nästan direkt och det har så fort det bara kan. Enligt läkaren ska jag inte ha några hinder att komma tillbaka fullt ut men broskskador kan vara luriga. Jag har också haft lite problem med menisken i det andra knäet men med tanke att jag tagit det lugnt, så har det kunnat läka. Hade menisken gått sönder helt hade det varit helt kört.
Men att ta sig tillbaka från att ha tappat nästan två hela säsonger låter som ett nästan omänskligt uppdrag men Ilola tar det hela med fattning.
- Håller man bara fysiken så tror jag ändå att det ska gå ganska bra. Jag har ju som sagt varit lite skadad tidigare i karriären och jag vet då att håller man bara fysiken uppe går det ändå rätt bra att komma tillbaka på en skaplig nivå rätt snabbt.
Ilola, som varit i Elfsborg sedan 2003 och ses som en av lagets absoluta trotjänare, tycker också att han blivit väl mottagen av klubben under sin skadefrånvaro. Många andra klubbar hade kanske rivit kontraktet med en spelare som inte kunnat spela på två säsonger.
- Ja, så hade det lätt kunnat ske på annat håll men här har dem haft förståelse för min situation. Jag har fått väldigt mycket hjälp av klubben, så det har det inte alls varit några problem med.
Ja google tarjoaa käännöksen:
Jari Ilola puhuu noin vahinkoa Hell
Jari Ilola on ollut vahingon kirjaa, mutta sen kuin kahdella viime kaudella. Mutta suomalainen ei ole luopunut urastaan huolimatta motigheterna.
Julkaistu: marraskuu 30, 2009 15:24
- Olen sairas.
Jari Ilola ensimmäinen vastaus, kun Jalkapallo Suora jossa hänen silmien on tuskin yllättävää.
Elfsborg-Seura on ollut surkea Veikkausliiga ottelun kahden viimeisen kauden aikana. Neljä toiminnan myöhemmin, joista kolme on yksi jalka-, polvi-ja yksi toinen polvi, hän on nyt matkalla takaisin - jälleen.
- Mutta minun on vaikea sanoa, miten se menee, ja jos voin olla ensi-ilta. Juuri nyt olen eniten keskittynyt että palata ja osallistua jalkapallon harjoitukset tammikuussa, kertoo Ilola.
Oletko koskaan ollut ajatellut lisätä sen, koska kaikki vastoinkäymiset sinulla on ollut viimeisen kahden kauden ajan?
- Ei, ei oikeastaan. En ole ollut ajatellut, vaikka en voi joskus miettinyt, jos olisin ollut viimeinen peli. Mutta lisäämällä, että en ole ajatellut. Haluan jatkaa pelata jalkapalloa, jossa Ilola.
Odottava 31-vuotias, joka on ollut Elfsborg vuodesta 2003 siirtyy ensi kaudella tekee lopullisen sopimuksen aikana. Ja vaikka hän voi saada takaisin on armoton kilpailu Elfsborg keskikentän pelaajien kanssa, kuten Anders Svensson, Stefan Ishizaki, Martin Ericsson ja muut.
- Kyllä, siellä on hyviä pelaajia ja saamme nähdä, miten paljon voin päästä ja kun olen takaisin. Mutta se tuntui aika hyvä tänä kesänä, kun en voinut junan kanssa joukkueeseen ja joidenkin B-Team esiintymisiä. Olin lähellä tasoa, koska ne eivät, ja saan siellä jälleen mahdollisuus ", sanoo Ilola.
- Mutta pelissä aika ei ole tärkeä, koska se tuntuu nyt. Tärkeintä on saada hyvin. Olen iloinen, jos olen pelaa jalkapalloa uudelleen. En tiedä, millä tasolla olen maa kun palaan.
Hän tekee sitä mieltä, että on helpompi saada takaisin tiimin Elfsborg verrattuna toisen joukkueen.
- Koska kovaa kilpailua, se on helpompi saada takaisin. Tiedän, että lehdistö ei ole niin tärkeä minulle, että se olisi ollut, jos olisin ollut pienempi joukkue, joka ei ole niin paljon hyviä pelaajia ympäri.
Suomi korostaa useaan otteeseen, että hän haluaa ennen kaikkea palata jalkapallokenttä. Anna loput ovat toissijaisia.
- En näe mitään muita kuin tammikuun nyt. Se voi olla takaiskuja siitä eteenpäin ja olen saanut joitakin vammoja, ja alkaa olla rutiinia, kun se tulee palata, jos niin sanot, "hän sanoo hymyillen.
Mitä olette kuulleet lääkärin joukkue?
- Tapasin lääkärin pari viikkoa sitten ja se näytti hyvältä. Voisin alkaa lähes välittömästi, ja se on niin pian kuin mahdollista. Mukaan lääkäri, minulla ei ole mitään esteitä tulla takaisin kokonaisuudessaan, mutta rusto vahinko voi olla hankalaa. Olen myös ollut joitakin ongelmia meniski toisella kierroksella, mutta koska otin sen helposti, joten se on voinut parantua. Meniski oli katkennut kokonaan, se oli käytetty loppuun.
Vaan saada takaisin on menettänyt lähes täydet kaksi vuodenaikaa kuulostaa melkein epäinhimillisen tehtävä, mutta Ilola vie kaiken heidän voittajana.
- Oletteko vain fysiikassa, joten olen sitä mieltä, että pitäisi mennä oikein hyvin. Minulle on kerrottu, että jotkut loukkaantui aiemmin urallaan, ja tiedän, että pitää sitä vain fysiikassa, on kuitenkin selvää, melko hyvä saada takaisin kunnollinen oikeus nopeasti.
Ilola, joka on ollut Elfsborg vuodesta 2003 ja sitä pidetään yhtenä joukkueen ehdoton työhevonen, myös että hän on hyvin vastaan seuran hänen poissa. Monet muut klubit olivat ehkä kuvattu kanssa pelaaja, joka ei voi pelata kaksi kautta.
- Kyllä, se olisi ollut helppo tehdä muualla, mutta nyt ne olivat ymmärtää minun tilannetta. Olen ollut hyvin paljon apua klubin, joten se ei ole ollut mitään ongelmia.