FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
01.05.2024 klo 00:02:53 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5
 
Kirjoittaja Aihe: Omat ajatuksesi espanjalaisesta suosikkiseurastasi ja sen historiasta  (Luettu 4666 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Vavá

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Barcelona, Palmeiras, Haka - (Spurs, N'ham Forest)


Vastaus #75 : 14.08.2007 klo 21:08:48

"Toisen luokan futiksesta puhuminen taas on naurettavaa ja jätän sen omaan arvoonsa, sillä samaa rakastamani lajiahan se on. Kuitenkaan kannattamani seuran pelin taso ei kiinnosta minua vähääkään jos vain pisteitä tippuu. Muutenkin futis kuten muukin urheilu on aina livenä parasta, ja silloin se viitosdivari matsi kyllä päihittää kevyesti RM:n miljoonamiehien riplailutkin."

Tähän ehdoton sama. Suosikkijoukkuekimarani voi hämätä, mutta kaikkein mieluiten menen kotoani lähimmän futiskentän laitaan kannustamaan paikallisia junnuja (kentälle muuten sellaiset 80 metriä kotiovesta!!). Palmeiras on taas juuri tällainen joukkue, jonka pelejä menin junnuna livenä katsomaan (asuin tuolloin ulkomailla). Minua ei oikeastaan tippaakaan kiinnostunut sarjasijoitus vaan yleinen tunnelma, joukkueen värit ja niin edespäin. Haka taas on sellainen "sukurasite" vaikken itse ole koskaan asunut Hämeessä (huom. Pirkanmaata ei minulle ole olemassa :keskari:). Seuraan suomifutista paikanpäällä täällä kotikulmilla - junnuja, aladivaripelejä, puulaakipelejä, naisten sarjaa - taso on mitä on, mutta siinä näkee jalkapallokulttuuria puhtaimmillaan. Itse olen pelanut "kaverifutista" koko elämäni.

Barcelonaa olen enemmän tai vähemmän aktiivisesti seurannut piiitkään. Pidin jo alle 10-vuotiaana joukkueen pelifilosofiasta. Barcelonafanitukseni on puhtaasti etärakkautta, vaikka olen aika usein käynyt myös paikanpäällä. Pidän Barcelonan kaupungista yleensäottaen. Kun joukkuetta on sympannut pitkään, sille toivoo menestystä, mutta loppujenlopuksi sen tappiot eivät aiheuta samanlaista epätoivoa kuin Suomen ja Brasilian maajoukkueiden tappiot. Ns. maksupeleissä olenkin jo pitkään keskittynyt maajoukkueemme pelien liveseuraamiseen - niistä saan mielettömiä kicksejä, se on kannattamista koko sydämellä.

En ymmärrä kuitenkaan sitä, että ihmisiä nimitellään. Kaikilla on oikeus omaan fantasiaansa faniudesta, oli se hikisten karjujen katsomista räntäsateessa Anglian perämetsien liejuisilla kentillä tai hienostunutta kotistudioseurantaa tuoppi kädessä ja laajakuvatelevision välkkeessä.
el Blanco

Poissa Poissa


Vastaus #76 : 14.08.2007 klo 21:11:45

(huom. Pirkanmaata ei minulle ole olemassa :keskari:).

Lisätietoja jne. ???
Vavá

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Barcelona, Palmeiras, Haka - (Spurs, N'ham Forest)


Vastaus #77 : 14.08.2007 klo 21:25:36

Lisätietoja jne. ???

Pirkanmaa on tamperelainen keksintö muodostaa Ylä-Satakunnasta (Satakunnan hämäläinen osa eli ns. Sata-Häme) ja Hämeen kauneimmasta osasta oma maakunta.  ;) . Eikö se olisi voinut olla juurevasti vaikka Pohjois-Häme tai Pirkka-Häme (Onhan sisarmaakuntien nimet Kanta-Häme ja Päijät-Häme).

Edit: Isäni on asunut lapsuutensa ja nuoruutensa "Kanta-Hämeessä" ja "Pirkanmaalla", mutta on omien sanojensa mukaan asunut tuon ajan Hämeessä. (Noilla suunnilla ovat siis suomalaisjuureni).
« Viimeksi muokattu: 14.08.2007 klo 21:28:25 kirjoittanut Vavá »
el Blanco

Poissa Poissa


Vastaus #78 : 14.08.2007 klo 21:35:48

Edit: Isäni on asunut lapsuutensa ja nuoruutensa "Kanta-Hämeessä" ja "Pirkanmaalla", mutta on omien sanojensa mukaan asunut tuon ajan Hämeessä. (Noilla suunnilla ovat siis suomalaisjuureni).

Niin, periaatteessa (ilman maakuntarajoja ja byrokratiaa) kaikki tuo on aluetta, jota voidaan suruttua kutsua Hämeeksi ja sieltä tulevia ihmisiä hämäläisiksi. En nyt tiedä onko Häme (siis pelkkä Häme) ollut joskus historiallinen maakunta niin kuin Savo, joka on nykyisin Pohjois- ja Etelä-Savo. Onhan meillä myös kaksi Karjalaa ja kolme Pohjanmaata.
Vavá

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: Barcelona, Palmeiras, Haka - (Spurs, N'ham Forest)


Vastaus #79 : 14.08.2007 klo 21:39:01

Niin, periaatteessa (ilman maakuntarajoja ja byrokratiaa) kaikki tuo on aluetta, jota voidaan suruttua kutsua Hämeeksi. En nyt tiedä onko Häme (siis pelkkä Häme) ollut joskus historiallinen maakunta niin kuin Savo, joka on nykyisin Pohjois- ja Etelä-Savo. Onhan meillä myös kaksi Karjalaa ja kolme Pohjanmaata.

Joo, olihan tuollainen valtava "maakunta" kuin Hämeen linnalääni, joka ei sekään koskaan kattanut hämäläisten asuinaluetta, sillä hämäläisiä on aina ollut myös Satakunnassa, Uudellamaalla ja Kymessä. Menee hirveän paljon offtopic, mutta kannattaahan näitä ruotia, koska tällä hetkellä parasta futista Suomessa pelataan "Pirkanmaalla"  Ylos.

Ainakin nämä kunnat mielletään historiallisen Hämeen "jäseniksi" (osa kys. kunnista on vahvasti savolaistuneita - Jämsä, Padasjoki ja Päijänteen itäpuoli, mutta asukaat laskevat itsensä esim. Sysmässä hämäläisiksi, vaikka savolaismurteen "itähämäläistä" varianttia puhuvatkin):
Akaa
Artjärvi
Asikkala
Forssa
Hartola
Hattula
Hauho
Hausjärvi
Heinola
Hollola
Humppila
Hyvinkää
Hämeenkoski
Hämeenkyrö
Hämeenlinna
Ikaalinen
Janakkala
Jokioinen
Joutsa
Juupajoki
Jämsä
Jämsänkoski
Kalvola
Kangasala
Keuruu
Kihniö
Kuhmalahti
Kuhmoinen
Kuru
Kylmäkoski
Kärkölä
Lahti
Lammi
Leivonmäki
Lempäälä
Loppi
Luhanka
Mouhijärvi
Mänttä
Nastola
Nokia
Nurmijärvi
Orimattila
Orivesi
Padasjoki
Parkano
Pertunmaa
Pirkkala
Pälkäne
Renko
Riihimäki
Ruovesi
Somero
Sysmä
Tammela
Tampere
Tuulos
Urjala
Valkeakoski
Vesilahti
Vilppula
Virrat
Ylöjärvi
Ypäjä
« Viimeksi muokattu: 14.08.2007 klo 21:48:14 kirjoittanut Vavá »
aquel

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC Barcelona


Vastaus #80 : 14.08.2007 klo 21:58:50

Ahh kuinka "laajaa" keskustelu onkaan tämän topikin sisällä, mutta jatkakaa! Tätä on mielenkiintoista lukea. Ei tiedä mitä tulee seuraavaksi.. Tuleeko keihäänheitosta vaiko kenties Andalucian historiasta Rooman vallan aikana, jolloin alue tunnettiin Baeticana...  ;)

Edit: Helvetti kun olikin nolo kirjoitusvirhe.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2007 klo 19:58:53 kirjoittanut aquel »
xh6

Poissa Poissa


Vastaus #81 : 15.08.2007 klo 09:11:51

Loukkaukseksihan se on tarkoitettukin, ja nimenomaan kaltaisillesi kavereille. Todellisesta kannattamisesta et tosin tiedä mitään, kun olet "ollut mukana" lähestulkoon pelkästään katsellessasi nettistreamia tai televisiota. Seurojen oikeat kannattajathan lähinnä naureskelevat näille asiakkaille, jotka he tietävät pelkiksi rahasammoiksi. Todellista kosketuspintaa seuraan heillä ei ole. Ihailu tai sympatiseeraaminen ovat paljon osuvampia sanoja, ja ihan ohimennen minäkin symppaan Juventusta talvisin.

HJK ja Hjallis taas eivät liity mitenkään yhteen, ellei oteta lukuun Finskin syntytarinaa. Toisekseen sinä et merkitse Barcelonalle yhtään mitään, HJK:lle tai tapauksessasi SAPA:lle taas merkitsisit aivan helvetin paljon muttei sinua vain kiinnosta. Se ei ole kyynisesti ajateltua vaan pelkkää faktaa.

Vastaan vain tähän, koska tähän vastaamalla pystyn todennäköisesti kiteyttämään koko ideani. Et tiedä kosketuspinnastani vitun vertaa, joten olisin siitä ihan hiljaa. Mitä on edes kosketuspinta? Sitä, että asuu lähellä? Ei minulla ainakaan ole mitään kosketuspintaa johonkin HJK:hon, vaikka olen asustellut parin kilometrin päässä stadionista pienen ikäni. Saati sitten johonkin Viikinkeihin sitten, kun Vuosaaren-visiittini - läpimenoja lukuunottamatta - voidaan laskea sormilla. Varmaan saisin jotain "kosketuspintaa", jos väkipakolla tutustuisin seuraan ja kävisin mukakannattamassa seuraa istumalla stadionilla. Futista voisin kyllä kannattaa, mutta seuraa en.

Merkitsisin HJK:lle? Ihan vitusti joo varmaan. Samoin varmaan Pelastusarmeijalle ja niin edelleen. Totta, minua ei kiinnosta kannattaa joukkuetta, jota en kannata ihan vain sen takia, että joku Todellinen Suomifutiksen Sankari arvostaisi minua vähän enemmän. Kyynisesti ajateltuna tarkoitat kosketuspinnalla sitä, että minun pitäisi kantaa rahani lähellä olevan seuran kirstuun. Miksi? En halua kannattaa jotain HJK:ta. Mitä Sapaan tulee, niin todennäköisesti jatkan siellä pelaamista 2009, kun olen saanut polvivammani ja sen takia väliin jääneen intin hoidettua. Kävin aloittelemassa siellä pelejä vaihteeksi '05, mutta piti mennä inttiin, joten jäi sekin väliin.

Aikamoista jeesustelua taas kerran. Vaihteeksi taas tulee näitä Ainoita Oikeita Mielipiteitä. Tämän takia esitin vastakkaisen näkemyksen. Mielestäni jalkapallon seuraamisen ei tarvitse olla mitään sen ihmeellisempää kuin mitä se todellisuudessa on: viihdettä. Jos jalkapallon mieshuorista puhutaan, niin ainoita oikeita huoria ovat pelaajat, jotka jättävät oman seuransa ja lähtevät toiseen samantasoiseen isomman palkan perässä, sekä tietysti GH:t.

Lainaus
Edelleenkään mulla ei ole mitään näitä niiloja vastaan jotka seuraavat ulkomaalaisia jengejä ensisijaisesti kun he yleensä tunnustavat avoimesti ettei futis kiinnosta kun satunnaisena viihteenä. Sen sijaan nämä jannut jotka ihan kirkkain silmin väittävät kannattavansa jotain ulkomaalaista seuraa vailla mitään kosketuspintaa siihen ovat raivostuttavia. Kuin läpsy oikeiden kannattajien kasvoille, olivatpa he sitten mistä tahansa tai kannattivatpa mitä seuraa tahansa.

Kaikista ikävintähän taas on se, että sinä ja niin monet muut olette todisteita urheilukulttuurin puuttumisesta Suomessa. Te olette menestyskulttuurin tuotteita ja mainonnan uhreja. Onneksi tässäkin asiassa mennään oikeaan suuntaan edes pikkuhiljaa. Toivottavasti tekin edes joskus teette jotain suomalaisen futiskulttuurin puolesta jos kerran futisihmisinä itseänne pidätte.

Vähän lisää vielä.

Kuten edellisessä kappaleessa sanoin, futiksen katsominen ei ole kuin viihdettä. Oikea kannattaja? Ole sinä Aito Oikea Kannattaja™, minä en sitten varmaan ole sitä. Jos joku janari matkustaa tunnin autolla katsomaan matsia ja maksaa siitä bensat, niin minä maksan satoja euroja ja monta päivää siitä, että pääsen katsomaan matsia. Eikä matkan pointti ole itse matka, vaan nimenomaan se matsi.

Mitä tulee siihen, "minä" futis minua kiinnostaa, niin todellakin enemmän kuin satunnaisena viihteenä. Satunnaisena viihteenä se kiinnostaa niitä, jotka katsovat telkkarista UCL-matsit, ja ihmettelivät viime kaudella, että missä Juve.

Ihan näin loppukaneettina sanottakoon vielä se, että minusta et ole parempi tai huonompi (joukkueen) kannattaja, kannatit sitten mitä tahansa joukkuetta, jos olet omistautunut sille. Mukafanit, jotka ostavat RMA- tai vaikka FCB-paitansa Virosta piraatteina ja huomaavat lähinnä joukkueen menestyksen UCL:ssä, koska iltis muistaa aina kertoa aiheesta saavat aikaan kyllä lievää vitutusta. Jos taas olet sitä mieltä, että minä olen huono ihminen, koska kannatan Barcelonaa, niin ihan vitun sama. Mielestäni olet huono ihminen, jos et voi hyväksyä sitä, että olen sattunut jäämään kiinni seuraan niihin aikoihin, kun opin lukemaan, ja sen takia kannatan sitä yhä edelleen.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2007 klo 09:34:21 kirjoittanut xh6 »
Udi

Poissa Poissa


Vastaus #82 : 15.08.2007 klo 09:13:17

Ikibänniä  :D Ja suomen kielen alkeet kuntoon >:(
JR:lle hienosta kirjoituksesta Ylos
xh6

Poissa Poissa


Vastaus #83 : 15.08.2007 klo 09:50:56

"Toisen luokan futiksesta puhuminen taas on naurettavaa ja jätän sen omaan arvoonsa, sillä samaa rakastamani lajiahan se on. Kuitenkaan kannattamani seuran pelin taso ei kiinnosta minua vähääkään jos vain pisteitä tippuu. Muutenkin futis kuten muukin urheilu on aina livenä parasta, ja silloin se viitosdivari matsi kyllä päihittää kevyesti RM:n miljoonamiehien riplailutkin."

Tulipa tästäkin vain mieleen, että tarkoitin toisen luokan futiksella lähinnä jotain Finnair-stadion-meininkiä. Ollaan niin olevinaan suuren maailman tyyliä, mutta kun ei. Kaikista pahinhan oli aikoinaan FC Jokerit, silloin menetin mielenkiintoni aika pahasti. Vähän sama kuin joku lätkä nykyään. Mainoksia ja isoja valotauluja, eikä itse pelillä ole niin väliä. Alasarjafutiksen seurailu on tietysti toinen asia, sillä näistä kavereista ei kukaan kirjoita iltapäivälehtiin eikä heistä kukaan tee sitä pakon edessä, sopimuksen alaisena, vaan jokainen pelaa puhtaasti omaksi ilokseen.
quesis

Poissa Poissa


Vastaus #84 : 15.08.2007 klo 10:40:57

Paikoin hyvää tekstiä JR:lta, mutta myös xh:lta. Nimittäin tuota Rambon vihaa en ymmärrä, enkä tuota jalkapallokulttuurin ymmärtämistä tuolla yhdellä, kapealla tavalla. Esimerkiksi minä lankesin kannattamaan Barcelonaa jo hyvin pienenä poikana. Ja toki minulla oli suosikki Suomessakin, Ilves, jonka juniorina pelasin, ja jonka pelejä kävin silloin tällöin katsomassa, vaan eipä ole enää Ilvestäkään. Mutta jos kykenet ymmärtämään jalkapallofaniutta myös hiukan toisesta vinkkelistä, niin ymmärrät varmaan että jos on pienestä saakka kannattanut jotain seuraa, sitä ei voi muuttaa siksi että joku tulee vuosikausien jälkeen kertomaan tämän olevan epäaitoa faniutta. Olet ehkä oikeassa siinä että en ole useinkaan paikan päällä kannattamassa seuraani (vaikka olen Barcelonassa ajoittain asustellutkin), ja olet ehkä oikeassa siinä että minun kannattajuuteni ja minun rahani eivät merkkaa juuri mitään Barcan korporaatiolle. Silti jostain käsittämättömästä syystä Barcan ylä- ja alamäet aiheuttavat minussa paljon voimakkaampia tunteita kuin vaikka TamUn otteet (TamU, Ilveksen perillisenä, on suosikkini Suomessa). Olen mielissäni jos TamU menestyy, mutta en pysty pakottamaan itsestäni sitä samaa voitonriemua TamUn voittaessa mestaruuden verrattuna siihen kun Barca voittaa. Eikä TamUn takaiskut aiheuta minussa sitä samaa vitutusta kuin mitä Barcan tapauksessa (Olin viime kauden kaksi viimeistä kierrosta Barcelonassa. Ehkä joku arvaa kuinka raskaasti korpesi).

Ja kyllä, tykkään katsella myös kyläseurojen pelejä, tai kaupunginosaseurojen. Paikan päällä katsominen on aina eri asia. Mutta näiden pelien katsominen ei aiheuta minussa kannattajan reaktiota. Se on vain jalkapallon seuraamisen iloa. Samoin kun asuin Granadassa, missä kaupungin joukkueet ovat perinteisesti rämpineet ties missä alasarjoissa, oli mukava katsella silloisen kotikaupungin joukkueiden otteita. Mutta edelleenkään, faniutta en saanut siitä tehtyä pakottamalla. Minä olen sydämeni menettänyt, ja ehkä sinunkaltaisiasi vituttaen, John Rambo, olen menettänyt sen yhdelle suurelle seuralle jossain kaukana. Mutta minkäs minä sille teen, se tapahtui jo kauan sitten. Eikö olisi omituista teeskennellä jotain muuta ja yrittää väenvängällä kannattaa jotain paikallista (asun Helsingissä nykyään, ja vanhana tamperelaisena olen aina inhonnut periaatteesta kaikkia helsinkiläisseuroja, paitsi sitä vitosdivarijengiä missä pelaan)? Entä, kun olen muuttamassa Barcelonaan noin vuoden päästä (ja heh, en pelkästään Barcan takia)? Olenko yhä pelkkä mieshuora? Tai jopa poikahuora, ottaen huomioon iän jossa Barcaan tykästyin.

Ehkä jos asuisin jossain muualla kuin Helsingissä tai Barcelonassa (mikä ei juuri nyt ole todennäköistä), sanotaan vaikka Raumalla tai Pontevedrassa tai Lutonissa, ihastuisin paikalliseen pikkuseuraan ja siitä ajan kanssa tulisi minulle yhtä tärkeä kuin Barcasta. Ja edelleen, toivon että Suomessa jalkapallokulttuuri voimistuu, ihmiset löytävät omat seuransa jne. Siihen tosin tarvitaan muutakin kuin pelkkiä fanaattisia katsomonkuluttajia, mutta ei siitä tässä sen enempää. Itse teen sen minkä parhaaksi katson, seuraan pelejä kun voin, pelaan itse alasarjassa, esitän kritiikkiä siitä miten suomifutis saataisiin nousuun, kannatan maajoukkuetta jne. Mutta jos sinulla, John Rambo, on tarve tyrmätä kaikki sellaiset jalkapallon ystävät jotka eivät istu sinun muottiisi, en voi sille mitään. Epäilen vain että tuollainen puritanismi ei palvele ketään, mm. niitä puolityhjiä katsomoita joiden minäkin toivoisin täyttyvän. Gloryhuntteriksi en ikinä tunnustaudu, huoraaja saatan mielestäsi olla, hyväksyn sen. Mutta on se vaan hiton tympeää jos on pikkunappulasta asti rakastanut vain yhtä urheilulajia ja vain yhtä seuraa, ja joku tulee kertomaan että et ole oikeanlainen jalkapalloihminen.



Edittiä: lisään vielä sen, että arvostan mielipiteitäsi John Rambo, sinulla oli paljon hyviä pointteja ja sinunkaltaisia puristeja tarvitaan mm. siihen että saadaan Suomessa ihmisiä innostumaan jalkapallon pienistä kauniista asioista.

Ja vielä: paikan päällä katsominen on tietysti parasta, ja kotona yksin streamin tuijotus niin ja näin. Mutta älkää unohtako sitä mikä jää sinne välimaastoon! Baarissa porukalla pelien seuraaminen on parhaimmillaan mahtavaa myös. Olen viettänyt loistavia hetkiä mm. Barcelonassa, Firenzessä, Tampereella ja Helsingissä seuraten peliä täysillä eläytyvän baarillisen ihmisiä kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2007 klo 11:00:41 kirjoittanut quesis »
Moviola

Paikalla Paikalla


Vastaus #85 : 15.08.2007 klo 12:42:41

Baskeilla ja katalaaneilla on suunnilleen toisiaan vastaavat autonomiat, mitä taas ei muilla maakunnilla ole, ja tämä on toki aiheuttanut närää.

Ei se ihan noin mene, vaan Espanjan autonomisiset alueet ovat jokseenkin samanlaisessa asemassa paitsi että Baskimaa ja Navarra saavat päättää itsenäisesti omien verotulojensa käytöstä. Tämä asia on herättänyt närää Kataloniassa, joka maksaa valtiolle enemmän kuin sieltä saa. Tämän lisäksi katalaanit ovat tyytymättömiä siihen, että Espanjan julkisia investointeja on suunnattu huomattavasti enemmän Madridin seudulle. Esimerkiksi Renfen rautatieverkosto on Barcelonassa retuperällä ja paikallisjunat myöhästelevät jatkuvasti. Myöskään Barcelonan lentokentän kapasiteetti ei riitä (matkatavaroita on kesällä joutunut odottelemaan välillä tuntikaupalla), ja viime aikoina kaupungissa on esiintynyt pahoja sähkökatkoksia. Ei siis ihme jos Kataloniassa aletaan pikku hiljaa havahtua siihen, että asiat voisi hoitaa itse paremmin.

Toisin kuin täällä on väitetty, Kataloniassa että Baskimaalla itsenäisyysliike on varsin vahva. Gallupien mukaan Baskimaassa itsenäisyyden kannatus on lähellä 50 prosentin luokkaa, Kataloniasta en ole varma mutta veikkaisin jotakuinkin samaa.
Udi

Poissa Poissa


Vastaus #86 : 15.08.2007 klo 12:59:37

Tottakai Baskimaassa itsenäiseeyden kannatus on kova ja 90-luvulla tehdyssä virallisessa (paikallisten!) mittauksessa yöi 40% kannattai itsenäisyyttä. Yli 50%:n ei kuitenkaan sielläkään ole koskaan menty.
Katalonia taas on aivan ytoinen juttu ja jo 15% itsenäisyyden kannatus olisi ihme.

Katalonian liikenne: sekä lentokentän että rautateiden hoito on katalaanien omasta toiveesta hoidettu paikallishallinnon voimin jo pitkän aikaa. Lähinnä kränää tällä hetkellä aiheuttaa se, ettei kv-lentoja anneta katalaanien mielestä tarpeeksi Barcelonan kentälle vaan ne keskitetään Madridiin. Ihmetystä tosin aiheuttaa se, että miksi Espanjassa kv-lentoliikenne pitäisi jakaa pitkin maata, kun se muissa maissa on vahvasti keskitettyä. Lisäksi kv-lentoreittien suunnittelu ei tue jakamista.

Rautatieliikenne: Katalonian alueella Renfen rakennustöistä vastaavat katalaanit. Esim. Aven rakennustyöt välillä Madrid-Barcelona sujuivat aina Lleidaan saakka hyvin, kunnes katalaanit ovat nyt pitkittäneet radan valmisumista jo VIIDELLÄ vuodella.

Asiat tosiaan voisi Kataloniassa hoitaa paremmin. Siirtämällä vaikkapa vastuu kansallisille yhtiöille, jotka ovat asiat muualla maassa hoitaneet varsin hyvin ;)

Ja rahasta vielä: KAtalonia saa potista enemmän kuin siihen antaa.
Moviola

Paikalla Paikalla


Vastaus #87 : 15.08.2007 klo 13:40:25

Katalonian liikenne: sekä lentokentän että rautateiden hoito on katalaanien omasta toiveesta hoidettu paikallishallinnon voimin jo pitkän aikaa. Lähinnä kränää tällä hetkellä aiheuttaa se, ettei kv-lentoja anneta katalaanien mielestä tarpeeksi Barcelonan kentälle vaan ne keskitetään Madridiin. Ihmetystä tosin aiheuttaa se, että miksi Espanjassa kv-lentoliikenne pitäisi jakaa pitkin maata, kun se muissa maissa on vahvasti keskitettyä. Lisäksi kv-lentoreittien suunnittelu ei tue jakamista.

Tarkistapa uudelleen faktasi. Kataloniassa kulkee toki myös paikallishallinnon operoimia FGC:n junia (jotka ovatkin pysyneet aikataulussaan), mutta suurimmasta osasta liikennettä (mm. kaikista päälinjoista) vastaa edelleen valtiollinen Renfe. Mitä lentokenttään tulee, niin sitäkin hallinnoi Espanjan AENA. Viime vuonna voimaan tulleessa uudessa autonomialainsäädännössä toki puhutaan lentokentän siirtämisestä Generalitatin eli aluehallituksen alle, mutta prosessi on edelleen alkutekijöissään.

Itsenäisyyden kannatuskin on varmasti suurempi kuin 15 prosenttia. Katalonian nationalistisilla puolueilla on reilusti yli 50 prosentin kannatus.
Udi

Poissa Poissa


Vastaus #88 : 15.08.2007 klo 13:48:30

Eihän Kataloniassa tietenkään omaa yhtiötä näiden asioiden hoitamiseen perusteta, mutta asioiden hoito on annettu Katalonian viranomaisille. Sama asia, kuin jos Turkuun perustettaisiin oma "Turun Rautatiet" hoitamaan alueen rautateitä.

Ja nationalistipuolueiden kannatuksella vaaleissa ja itsenäisyyden kannattamisella ei suoraa yhteyttä ole. Sehän nyt on aivan selvää.
Moviola

Paikalla Paikalla


Vastaus #89 : 15.08.2007 klo 14:01:29

Katalonian hallitus ei kuitenkaan tällä hetkellä vastaa sen enempää lentokentän kuin Renfenkään toiminnasta millään tasolla.
Masiina

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oranssinen, timanttinen, nuori mutta ikuinen!


Vastaus #90 : 15.08.2007 klo 14:38:22

Omat ajatukseni espanjalaisesta suosikkiseurastani eli Real Madridista: ihan vitun asiaa  Ylos Hulinaa on ollut ilmeisesti ainakin 60 vuotta, oli sitten kyseessä muiden seurojen kyykytystä ja kusettamista Francon kanssa tai Becksin ja Gutin kohuttua lumisotaa. Pari vuotta sitten Realissa vielä pelasi kaikki asiajätkät, kuten Roberto Carlos, Fantastinen, Läski, Zidane ja Robinho. Vielä sieltä ainakin Robinho ja Emerson löytyy, muuten suht ällöttävää porukkaa kyllä. Silti Realille vieläkin röhmyn kokoinen  Ylos
El Conejo

Poissa Poissa


Vastaus #91 : 15.08.2007 klo 14:54:31

Ihmetystä tosin aiheuttaa se, että miksi Espanjassa kv-lentoliikenne pitäisi jakaa pitkin maata, kun se muissa maissa on vahvasti keskitettyä. Lisäksi kv-lentoreittien suunnittelu ei tue jakamista.

Oletko nyt ihan tosissasi? Milleköhän kentälle esim. Saksassa tai Italiassa kv-lentoliikenne on vahvasti keskitetty?

Edit: Piti vielä jatkaa, että kyllä sille, että Barcelonaan on suoria kansainvälisiä lentoyhteyksiä on ihan vahvat perusteet. Kataloniassa on kuitenkin aika paljon yrityksiä, jotka toimivat kansainvälisesti...
« Viimeksi muokattu: 15.08.2007 klo 15:01:37 kirjoittanut El Conejo »
el Blanco

Poissa Poissa


Vastaus #92 : 15.08.2007 klo 15:06:33

Edit: Piti vielä jatkaa, että kyllä sille, että Barcelonaan on suoria kansainvälisiä lentoyhteyksiä on ihan vahvat perusteet. Kataloniassa on kuitenkin aika paljon yrityksiä, jotka toimivat kansainvälisesti...

+ tietysti vielä se, että Barcelona on jo pitkään ollut enemmän turisteja vetävä kohde kuin Madrid.
Udi

Poissa Poissa


Vastaus #93 : 15.08.2007 klo 15:09:36

Tarkennetaan: mannertenväliset lennot.
Saksassa Frankfurt on selvä ykkönen (tosin Saksa on hieman poikkeava muihin maihin verrattuna), Ranskassa Pariisi, Italiassa Milano, Englannissa Lontoo jne...Tottakai Barcelonaankin on suoria kv-lentoja, mutta mannertenväliset lennot taitavat puuttua kokonaan, kuten puuttuvat muissakin maissa pienemmillä kentillä. Mannertenvälisten lentojen keskittäminen yhteen paikkaan onnistuu muuallakin ja sille löytyy perusteita, miksei siis Espanjassakin?

Edit: ja siis jo nykyisellään Prat on varsin vilkas lentokenttä ja liikennettä on kaupungin koon mukaisesti. Ja kun vieläpä joka puolelta Eurooppaa pääsee suoralla lennolla Barnaan (vieläpä paremmin kuin Madridiin!), niin mistäköhän taas kiikastaa.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2007 klo 15:11:31 kirjoittanut Udi »
El Conejo

Poissa Poissa


Vastaus #94 : 15.08.2007 klo 15:31:35

Mannertenväliset on tietysti vähän eri asia... Niillä kun kuitenkaan ei lennetä "illaksi kotiin" -periaatteella.

Tosin Italiassa kyllä noita long-haulejakin lennetään niin Malpensalle kuin Leonardo da Vincillekin...
Hidegkuti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Real Betis, Nottingham Forest


Vastaus #95 : 15.08.2007 klo 15:44:50

Ja nationalistipuolueiden kannatuksella vaaleissa ja itsenäisyyden kannattamisella ei suoraa yhteyttä ole. Sehän nyt on aivan selvää.


Sama. Muutenkin on todella suuri ero maltillisten ja äärimmäisien nationalistipuolueiden välillä. En usko Kataloniasta löytyvän esim. Batasunan linjoilla olevia puolueita. Baskimaassa taas suurin puolue, baskien nationalistipuolue PNV kannattaa lähinnä laajennettua itsehallintoa.

Oikeisto-vasemmisto -jaottelu Real Madridin ja FC Barcelonan välillä on kyllä pulmallinen. RMA on selvästi oikeistolainen, mutta en kyllä Barcaakaan pitäisi minään vasemmistolaisena. Varsinkin kun ottaa huomioon, että Barcelonassa Espanyolin kannattajat ovat perinteisesti olleet työväenluokkaisia ja Barcan kaupungin katalaanieliittiä. Olkoonkin, että Espanyol on kannattajakunnaltaan oikeistolainen seura, niin ei kuitenkaan millään kokoomuslaisella tavalla (hölmö vertaus tosin, mutten parempaakaan keksi).

Espanjassa muuten vähemmistöillä tilanne on todella hyvä, ja esim. Ranskan puolella katalaanien ja baskien kansallistunne on hävitetty paljon tehokkaammin yhtenäisvaltion toimin. Kuitenkaan kukaan ei syytä Ranskaa samoin kriteerein kuin Espanjaa, jossa pienimmätkin yhtenäisyyden puolustamiset nähdään heti jonain fasistisina kannanottoina. Eipä silti, toki vähemmistöjen kannalla olen minäkin ja toivon esim. baskeille ja katalaaneille mahdollisen laajaa itsehallintoa (mutta en itsenäisyyttä, koska Eurooppaan ei tarvita enää yhtään rajaa lisää)
John Rambo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomen seksikkäin


Vastaus #96 : 15.08.2007 klo 17:23:03

Topic on jo ajautunut takaisin raiteilleen, mutta joudun näköjään ohjaamaan sitä uudelleen ulos aiheesta pärskäyttämällä hieman lisää tajunnanvirtaa eetteriin.

tuota Rambon vihaa en ymmärrä, enkä tuota jalkapallokulttuurin ymmärtämistä tuolla yhdellä, kapealla tavalla.

Ymmärrän kulttuuria monella tapaa ja väittäisin osaavani katsoa asiaa useista eri näkökulmista, en vain arvosta kaikkia näkökantoja yhtä korkealle. Siinä on vissi ero. Vihasta puhuminen on liioiteltua, mutta palaan aiheeseen ja syihin tuossa hieman alempana.

Lainaus käyttäjältä: quesis
Esimerkiksi minä lankesin kannattamaan Barcelonaa jo hyvin pienenä poikana. Ja toki minulla oli suosikki Suomessakin, Ilves, jonka juniorina pelasin, ja jonka pelejä kävin silloin tällöin katsomassa, vaan eipä ole enää Ilvestäkään.

Klassista kertomaa, ainoa ero "normaaliin" on se, ettei kyseessä ole Liverpool, Aulis Virtasen yskiminen ja sateiset lauantai-illat vaan Barcelona ja pikkupojan silloinen identiteetin etsiminen.

Ilveksen menettämiselle osoitan surunvalitteluni, samoin kuin kaikille muillekin seuransa menettäneille. Ymmärrät varmaan kuinka turhautuneeksi tuollaiset surutapahtumat tekevät minut ja niin monet muut jalkapalloihmiset, varmasti sinutkin aikoinaan. En itsekään osaa sanoa mitä tekisin, jos minulta vietäisiin tuosta vain seura alta.

Lainaus käyttäjältä: quesis
Silti jostain käsittämättömästä syystä Barcan ylä- ja alamäet aiheuttavat minussa paljon voimakkaampia tunteita kuin vaikka TamUn otteet (TamU, Ilveksen perillisenä, on suosikkini Suomessa). Olen mielissäni jos TamU menestyy, mutta en pysty pakottamaan itsestäni sitä samaa voitonriemua TamUn voittaessa mestaruuden verrattuna siihen kun Barca voittaa. Eikä TamUn takaiskut aiheuta minussa sitä samaa vitutusta kuin mitä Barcan tapauksessa (Olin viime kauden kaksi viimeistä kierrosta Barcelonassa. Ehkä joku arvaa kuinka raskaasti korpesi).

Tässä tullaankin asian ytimeen. Hienoa, että seuraat kotimaista futista ja olet jopa löytänyt suosikkisi, ja ymmärrän kyllä että tunteet voivat ajoittain tuntua jopa pakotetuilta vielä melko nuorta ja ikävä kyllä muovista seuraa kohtaan. Hardcore-kannattajaa sinusta ei taida koskaan tulla, mutta miksi tarvitsisikaan? Toivottavasti käyt jatkossa kenties jopa enemmän TamU:n ja muiden kotimaisten seurojen matseissa, sillä seurat ja TamU todella tarvitsevat juuri sinunkin apuasi. Tunnet kuitenkin vielä voimakkaammin seuraa kohtaan, joka pelaa satojen kilometrien päässä sinusta mikä ei minusta ole hirvittävän luonnollista, mutta toisaalta en koe voivani neuvoa tai auttaa (miten tämän nyt muotoilisi, pahoittelen jos sanavalinta tuntuu alentavalta) sinua asiassa koska sinulta on muutenkin mennyt jo yksi seura alta siinä vaiheessa kun suosikit ovat jo normaalisti vakiintuneet. Toisinsanoen hyväksyn asian, ja olen iloinen että jaksat silti viedä kotimaista futista eteenpäin parhaaksi katsomallasi tavalla.

Lainaus käyttäjältä: quesis
Mutta edelleenkään, faniutta en saanut siitä tehtyä pakottamalla. Minä olen sydämeni menettänyt, ja ehkä sinunkaltaisiasi vituttaen, John Rambo, olen menettänyt sen yhdelle suurelle seuralle jossain kaukana. Mutta minkäs minä sille teen, se tapahtui jo kauan sitten. Eikö olisi omituista teeskennellä jotain muuta ja yrittää väenvängällä kannattaa jotain paikallista (asun Helsingissä nykyään, ja vanhana tamperelaisena olen aina inhonnut periaatteesta kaikkia helsinkiläisseuroja, paitsi sitä vitosdivarijengiä missä pelaan)? --- Ehkä jos asuisin jossain muualla kuin Helsingissä tai Barcelonassa (mikä ei juuri nyt ole todennäköistä), sanotaan vaikka Raumalla tai Pontevedrassa tai Lutonissa, ihastuisin paikalliseen pikkuseuraan ja siitä ajan kanssa tulisi minulle yhtä tärkeä kuin Barcasta.

Aivan, kannattajaksi ei millään tulla pakottamalla vaan siihen kasvetaan pikkuhiljaa. Kuitenkin olet silti jostain syystä "pakottanut" itsesi seuraamaan Barcelonaa aikoinaan ja kasvanut hiljalleen kiinni alunperin täysin vieraaseen kulttuuriin ja seuraan. Mielestäni nimenomaan tämä kertoo suomalaisen urheilukulttuurin puutteesta. Missään vaiheessa kotiseurasi Ilves ei ole saanut sinua sitoutettua seuraan niinkuin olisi voinut, vaan sinä olet syystä tai toisesta ihastunut suurempaan, kuuluisampaan ja tunnetumpaan ja jäänyt siihen onnettomaan rakkauteen kiinni, vaikkei se sinusta välittäisikään. Se on minusta potentiaalin haaskausta.

Seuraa ei tietenkään vaihdeta asuinpaikan mukaan, eikä kukaan sinua ole klubi- tai honkalaiseksi vaatimassakaan kun sinulla ei niitä luonnollisia siteitä niihin suuntiin ole, mutta tottakai toivoisin että kävisit katsomassa niitä TamU:n matseja vaikka Helsingissä asutkin.

Lainaus käyttäjältä: quesis
Entä, kun olen muuttamassa Barcelonaan noin vuoden päästä (ja heh, en pelkästään Barcan takia)? Olenko yhä pelkkä mieshuora? Tai jopa poikahuora, ottaen huomioon iän jossa Barcaan tykästyin.

Kuulut selkeästi passiivisempaan kannattajakuntaan kuin minä, enkä halua lähteä elitistiseen kannattajaluokitteluun tapauksessasi, onhan sinulta jo viety se yksi seura alta. Toivotan sinulle onnea Barcelonaan ja hyviä hetkiä ihailemasi seuran kanssa.

Lainaus käyttäjältä: quesis
Ja edelleen, toivon että Suomessa jalkapallokulttuuri voimistuu, ihmiset löytävät omat seuransa jne. Siihen tosin tarvitaan muutakin kuin pelkkiä fanaattisia katsomonkuluttajia, mutta ei siitä tässä sen enempää. Itse teen sen minkä parhaaksi katson, seuraan pelejä kun voin, pelaan itse alasarjassa, esitän kritiikkiä siitä miten suomifutis saataisiin nousuun, kannatan maajoukkuetta jne. Mutta jos sinulla, John Rambo, on tarve tyrmätä kaikki sellaiset jalkapallon ystävät jotka eivät istu sinun muottiisi, en voi sille mitään. Epäilen vain että tuollainen puritanismi ei palvele ketään, mm. niitä puolityhjiä katsomoita joiden minäkin toivoisin täyttyvän. --- lisään vielä sen, että arvostan mielipiteitäsi John Rambo, sinulla oli paljon hyviä pointteja ja sinunkaltaisia puristeja tarvitaan mm. siihen että saadaan Suomessa ihmisiä innostumaan jalkapallon pienistä kauniista asioista.

Erinomaista, samat tulevaisuuden visiot ja toiveethan sinulla on kuin minullakin. Vaikka osiltaan melko puritaaniseksi tunnustaudunkin, niin en sentään noin äärimmäisyyksiin mene. Toivon todellakin, että jatkat sitä omaa juttuasi ja toimintaasi suomifutiksen puolesta kuten tuossa kerrot, ja mielestäni vaikutat selvästi jalkapalloihmiseltä vaikkei se tietenkään siunaustani vaadikaan. Jos aktiivisemmaksi kannattajaksi tuntuisi olevan halua, niin ei muuta kuin liittymään Suomen maajoukkueen kannattajiin ja tervetuloa B20:een. En pane tietenkään pane pahakseni mikäli haluat kannustaa suomifutista eteenpäin muilla keinoin ja maksat sen lippusi vaikkapa pääkatsomoon, kaikki työ on arvokasta ja pienistä teoista syntyy lopulta suuria työmääriä. Kehittyäksemme tarvitsemme erilaisia ihmisiä tekemään töitä yhteisen hyvän eteen.

Gloryhuntteriksi en ikinä tunnustaudu, huoraaja saatan mielestäsi olla, hyväksyn sen. Mutta on se vaan hiton tympeää jos on pikkunappulasta asti rakastanut vain yhtä urheilulajia ja vain yhtä seuraa, ja joku tulee kertomaan että et ole oikeanlainen jalkapalloihminen.
En ymmärrä kuitenkaan sitä, että ihmisiä nimitellään. Kaikilla on oikeus omaan fantasiaansa faniudesta, oli se hikisten karjujen katsomista räntäsateessa Anglian perämetsien liejuisilla kentillä tai hienostunutta kotistudioseurantaa tuoppi kädessä ja laajakuvatelevision välkkeessä.

Kaikilla on toki näkemyksensä asiasta, mutta yrittäkää nyt hyvät ihmiset tajuta, että ne jotka uhraavat asiansa eteen enemmän kuin muut saman liikkeen kannattajat, tuntevat aivan luonnollista kautta lievää ylemmyyttä niitä muita kohtaan. Oli kyse mistä liikkeestä tahansa. Mistään muusta tässä ei ole kyse. Minulle romantikkona kannattajuus on jo arvo sinänsä, mutta toisille asia ei näin ole. Silti väitän, että noiden toistenkin unelma olisi elää kuten kannattajat, joukkueensa mukana aina ja kaikkialla.

Vastaan vain tähän, koska tähän vastaamalla pystyn todennäköisesti kiteyttämään koko ideani. Et tiedä kosketuspinnastani vitun vertaa, joten olisin siitä ihan hiljaa. Mitä on edes kosketuspinta? Sitä, että asuu lähellä? Ei minulla ainakaan ole mitään kosketuspintaa johonkin HJK:hon, vaikka olen asustellut parin kilometrin päässä stadionista pienen ikäni. Saati sitten johonkin Viikinkeihin sitten, kun Vuosaaren-visiittini - läpimenoja lukuunottamatta - voidaan laskea sormilla. Varmaan saisin jotain "kosketuspintaa", jos väkipakolla tutustuisin seuraan ja kävisin mukakannattamassa seuraa istumalla stadionilla. Futista voisin kyllä kannattaa, mutta seuraa en.

Olet käsittääkseni suomalainen ja helsinkiläinen jannu, ja et ainakaan aikaisemmin kirjoittanut Barcelonassa asuneesi vaan jopa harkitset sinne muuttoa. Et myöskään kertonut jos vanhempasi ovat seuran kannattajia sieltäpäin. Luonnollista sidettä ja kosketuspintaa seuraan sinulla ei kuitenkaan ole, kunhan olet sen muksuna tai kenties vähän vanhempana valinnut ja alkanut seuraamaan. HJK:n ja Viikingit otit esille ihan itse, SAPAahan sinä aiemmin mainostit seuraksesi ja HJK:n vastustajaksi!

Lainaus käyttäjältä: xh6
Merkitsisin HJK:lle? Ihan vitusti joo varmaan. Samoin varmaan Pelastusarmeijalle ja niin edelleen. Totta, minua ei kiinnosta kannattaa joukkuetta, jota en kannata ihan vain sen takia, että joku Todellinen Suomifutiksen Sankari arvostaisi minua vähän enemmän. Kyynisesti ajateltuna tarkoitat kosketuspinnalla sitä, että minun pitäisi kantaa rahani lähellä olevan seuran kirstuun. Miksi? En halua kannattaa jotain HJK:ta. Mitä Sapaan tulee, niin todennäköisesti jatkan siellä pelaamista 2009, kun olen saanut polvivammani ja sen takia väliin jääneen intin hoidettua. Kävin aloittelemassa siellä pelejä vaihteeksi '05, mutta piti mennä inttiin, joten jäi sekin väliin.

Taas otit HJK:n aivan itse esille, SAPAnhan se seurasi piti olla. Seuran puolesta toimiminenhan sinua ei kiinnosta näköjään pätkääkään, näkeehän tv:stä parempia matseja. Ja nimenomaan merkitsisit seurallesi paljon, aivan niinkuin sille Pelastusarmeijallekin. Se on fakta. Kosketuspinnasta puhuin jo aiemmin, sillä sitä kauttahan se side seuraan syntyy. Edelleen tässä naurattaa myös se, että kerroit aiemmin toivovasi suomifutiksen nousua jne. Mikset sitten tee mitään sen eteen vaikka se olisi kuinka helppoa? Pienetkin teot merkitsevät paljon! Sen sijaan mollaat kannattajia vääristä näkemyksistä. Jos sinulla todella olisi kosketuspintaa ihailemaasi seuraan, ei sitä tarvitsisi edes selittää. Nyt tyydyt vain ihailemaan Barcaa kaukaa.

Lainaus käyttäjältä: xh6
Aikamoista jeesustelua taas kerran. Vaihteeksi taas tulee näitä Ainoita Oikeita Mielipiteitä. Tämän takia esitin vastakkaisen näkemyksen. Mielestäni jalkapallon seuraamisen ei tarvitse olla mitään sen ihmeellisempää kuin mitä se todellisuudessa on: viihdettä. Jos jalkapallon mieshuorista puhutaan, niin ainoita oikeita huoria ovat pelaajat, jotka jättävät oman seuransa ja lähtevät toiseen samantasoiseen isomman palkan perässä, sekä tietysti GH:t.

Kuten edellisessä kappaleessa sanoin, futiksen katsominen ei ole kuin viihdettä. Oikea kannattaja? Ole sinä Aito Oikea Kannattaja™, minä en sitten varmaan ole sitä. Jos joku janari matkustaa tunnin autolla katsomaan matsia ja maksaa siitä bensat, niin minä maksan satoja euroja ja monta päivää siitä, että pääsen katsomaan matsia. Eikä matkan pointti ole itse matka, vaan nimenomaan se matsi.

Sinulle jalkapallo on pelkkää viihdettä, mutta kuitenkin harkitset muuttavasi Barcelonaan pelkän viihteen vuoksi? Omituista ja ristiriitaista ainakin minun mielestäni. Hassua on myös se, että puhut ns. gloryhuntereista mitään, itse kuitenkin ihailet globaalisti äärimmäisen tunnettua, menestynyttä brändiä vaikka kotimainen seurasi on aivan vieressä tai aivan yhtä hyvin voisit olla kiinnostunut vaikkapa Leganésista jos se espanjalainen futis niin paljon nappaa. Sinunkin kiinnostuksesi on lähtenyt ihailusta menestynyttä seuraa kohtaan. Ja kuten jo quesikselle ylempänä vastasin, kyseessä ei tietenkään ole "Ainoa Oikea Mielipide" vaan oma näkemykseni. Kannattajia tarvitaan tottakai kaikkia laatuja.

Tuo lihavoitu alue taas kertoo kaiken arvostuksestasi kannattajia kohtaan. Etkö todella näe eroa siinä, että (ääri)kannattajat kiertävät joukkueensa mukana aina ja kaikkialla, menestyksestä riippumatta ja muuta elämäänsä seuransa pelien mukaan järjestäen? Kuvitteletko todella, että heille tärkeintä ovat matkat? Sinun mielestäsi mukava lomamatka kerran vuodessa aurinkoiseen Barcelonaan katsomaan jotain megatapahtumaa jossa miljonäärit potkivat palloa, muuten otteiden seuraaminen netistä ja televisiosta sekä paidan ostaminen kerran parissa vuodessa on sama asia. Minulle kannattajat ovat yhtä kuin seura, he ovat ainoat jotka ovat aina mukana tapahtui mitä tahansa. Surulliseksi minut tekee myös se, ettet edes arvosta noita kannattajia vähääkään. Suomifutiksenkin puolesta töitä tekeviä kutsut tuossa janereiksi.

Lainaus käyttäjältä: xh6
Mitä tulee siihen, "minä" futis minua kiinnostaa, niin todellakin enemmän kuin satunnaisena viihteenä. Satunnaisena viihteenä se kiinnostaa niitä, jotka katsovat telkkarista UCL-matsit, ja ihmettelivät viime kaudella, että missä Juve.

Ihan näin loppukaneettina sanottakoon vielä se, että minusta et ole parempi tai huonompi (joukkueen) kannattaja, kannatit sitten mitä tahansa joukkuetta, jos olet omistautunut sille. Mukafanit, jotka ostavat RMA- tai vaikka FCB-paitansa Virosta piraatteina ja huomaavat lähinnä joukkueen menestyksen UCL:ssä, koska iltis muistaa aina kertoa aiheesta saavat aikaan kyllä lievää vitutusta. Jos taas olet sitä mieltä, että minä olen huono ihminen, koska kannatan Barcelonaa, niin ihan vitun sama. Mielestäni olet huono ihminen, jos et voi hyväksyä sitä, että olen sattunut jäämään kiinni seuraan niihin aikoihin, kun opin lukemaan, ja sen takia kannatan sitä yhä edelleen.

Ennenkaikkea tämä pätkä minua hämmentää kovasti. Toisaalta kerrot, että futis on sinulle pelkkää viihdettä eivätkä muiden mielipiteet sinua kiinnosta, mutta toisaalta haukut ja haukuit jo aiemmin näitä kiinalaisia jannuja jotka vain tekevät vastaavaa kuin sinä. Kenties itsekin ihmettelet urheiluruudun katsottuasi Allianssin puuttumista pääsarjan taulukosta.

Samoin lainaan itseäsi hieman ylempää: "Kuten edellisessä kappaleessa sanoin, futiksen katsominen ei ole kuin viihdettä." Jos sinusta on omistautumista seurata ja kirjoitella seuran edesottamuksista netissä, katsoa matsit televisiosta ja nauttia viihteestä, niin sitten et ole kokenut seuralle omistautumista itse. Uskon kaikkien kannattajien allekirjoittavan tämän. Boixos Noisille ja muille seurojensa mukana kiertäville sinä olet pelkkä tyhjä numero, kasvoton asiakas muiden joukossa.

Huonoksi ihmiseksi en sinua ole missään vaiheessa sanonut koska en sinusta tiedä mitään, mutta helpollapa pääsin huonoksi ihmiseksi sinun kirjoissasi.

Lainaus käyttäjältä: xh6
Tulipa tästäkin vain mieleen, että tarkoitin toisen luokan futiksella lähinnä jotain Finnair-stadion-meininkiä. Ollaan niin olevinaan suuren maailman tyyliä, mutta kun ei. Kaikista pahinhan oli aikoinaan FC Jokerit, silloin menetin mielenkiintoni aika pahasti. Vähän sama kuin joku lätkä nykyään. Mainoksia ja isoja valotauluja, eikä itse pelillä ole niin väliä. Alasarjafutiksen seurailu on tietysti toinen asia, sillä näistä kavereista ei kukaan kirjoita iltapäivälehtiin eikä heistä kukaan tee sitä pakon edessä, sopimuksen alaisena, vaan jokainen pelaa puhtaasti omaksi ilokseen.

Tässä kohtaa viimeistään eksytit minut täysin. Valitat suomifutiksen viihteellistymisestä vaikka itsellesi futis ei ole kuin pelkkää viihdettä? Miten kuvittelet suurseurojen hoitavan brändiään, kuvitteletko että siinä peli on tärkeintä? Seuraatko lainkaan Mestareiden liigaa, ajatteletko sen olevan perustettu ja kasvatettu noinkin megalomaaniseksi vain pelin vuoksi? Suomifutis on viihdettä mutta La Liga ei, mitä oikein ajat takaa? Tässäkin taitaa loppujen lopuksi olla perisuomalainen syy takana. Suora lainaus: "Ollaan niin olevinaan suuren maailman tyyliä, mutta kun ei", eli kun ei olla menestytty niin miksi tuota edes seuraamaan, paskaa se on kuitenkin.

katsokaas tämä vielä uudelleen niin ehkä ymmärrätte minunkin ärtymykseni näitä kannattajiksi itseään kutsuvia satunnaisihailijoita kohtaan. Suurin inhohan minulla kohdistuu suomalaisten mentaliteettiin, jolle kelpaa vain menestys ja tämä synnyttää enemmän näitä ulkomaalaisia sarjoja seuraavia. Ykkössija kolmen kilpailijan kilpailussa on suomalaisille hienompi saavutus kuin neljäs sija kilpailussa jossa mukana on ollut monta sataa osanottajaa. Suurin potentiaali suomifutista ajatellen kuitenkin löytyisi nimenomaan näistä jannuista, joista monet väittävät olevansa vieläpä laji-ihmisiä! Edellisten sukupolvien ja jalkapallojohtajien virheet pistävät todella vihaksi, mutta onneksi edelleen täällä ollaan menossa siihen urheilukulttuurin suuntaan menestyskulttuurin sijaan. Siihen tarvitaan kuitenkin edelleen runsaasti töitä.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2007 klo 17:38:16 kirjoittanut John Rambo »
el Blanco

Poissa Poissa


Vastaus #97 : 15.08.2007 klo 20:55:28

en kyllä Barcaakaan pitäisi minään vasemmistolaisena. Varsinkin kun ottaa huomioon, että Barcelonassa Espanyolin kannattajat ovat perinteisesti olleet työväenluokkaisia ja Barcan kaupungin katalaanieliittiä. Olkoonkin, että Espanyol on kannattajakunnaltaan oikeistolainen seura, niin ei kuitenkaan millään kokoomuslaisella tavalla (hölmö vertaus tosin, mutten parempaakaan keksi).

Barsa ei missään nimessä ole vasemmistolainen, mutta sitä ei ole myöskään Espanyol, vaikka sen kannattajakunta varmasti kattaa suhteutettuna enemmän työväenluokkaa. Barsa on koko kansan seura, aina kermaperseistä köyhälistöön. Espanyolin ristiriitaisuutta Kataloniassa on historian saatossa lievennetty nimen vaihdoksella, jolloin seuran virallinen nimi muutettiin katalaaninkieliseksi (vrt. Español - Espanyol). Seuran Ultra-kulttuurin ideologia tunnetusti on samaa sakkia Real Madridin vastaavan kanssa.

Mutta niinhän se oli, että Españolin perustamisen jälkeen seura heti muodostui vastalauseeksi "ulkomaalaiselle" FC Barcelonalle - nimikin sen jo kertoo. Español sai helposti kannattajia katalaaneista, jotka tunsivat olevansa paljolti myös espanjalaisia sekä muualta Barcelonaan muuttaneista, jotka luonnollisesti vierastivat Barsan erityisluontoista ilmettä (joka siis oli olemassa paikoin jo ennen sisällissotaa ja Francoa). Espanyol on kuin - vähän naiviisti ilmaistuna - poliisirotta rikollisjengin keskellä (tai toisinpäin, heh); yksi sisäinen kanava keskushallinnon propagandalle - Madridin frendi, Espanjan lipun liehuttaja (toki tänä päivänä Espanjan lipun vieressä on vahvasti ja jopa ylväämpänä Katalonian vastaava).
Hidegkuti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Real Betis, Nottingham Forest


Vastaus #98 : 15.08.2007 klo 22:33:42

Joo, mutta myös Cádizissa toimi 1900-luvun alkuaikoina seura nimeltään Español. Veikkaisin (melko mutu-tuntumalta, mutta suhteutettuna jalkapallon historiaan mielestäni uskottavasti), että nimi Español viittaa pikemminkin britteihin, jotka lajin Espanjaan toivat. Pelaajat siis olivat espanjalaisia, eivät englantilaisia. On melko epäselvää, miten laajalle levinnyttä katalonialaisnationalismi tuohon aikaan oli. Ei välttämättä niin laajalle kuin nykyään. Barcelonan Espanyolkin näki päivänvalonsa huomattavasti Francon kautta aiemmin, joten yhtäläisyysmerkkien vetäminen los periquitosin ja tämän sympaattisen galicialaispoliitikon välille on harhaanjohtavaa.
El Conejo

Poissa Poissa


Vastaus #99 : 15.08.2007 klo 22:36:29

Veikkaisin (melko mutu-tuntumalta, mutta suhteutettuna jalkapallon historiaan mielestäni uskottavasti), että nimi Español viittaa pikemminkin britteihin, jotka lajin Espanjaan toivat. Pelaajat siis olivat espanjalaisia, eivät englantilaisia.

Tätä näkemystä tukee myös Espanyolin kotisivuilta löytyvä varsin lyhyt historiikki.

Lainaus käyttäjältä: www.rcdespanyol.com
In 1900 Angel Rodríguez founded the Sociedad Española de Football, a club of university students keen to play a new sport that had recently been imported from England. He called it Sociedad Española de Football to differentiate it from Barcelona’s other clubs, which were dominated by foreign players.

 
Sivuja: 1 ... 3 [4] 5
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa