FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
08.09.2024 klo 06:05:47 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: [1] 2 ... 87
 
Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 295790 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Sutemi

Poissa Poissa


: 29.09.2006 klo 11:03:18

En tiedä tuliko nyt oikealle alueelle ja kiinnostaako edes ketään, mutta ajattelin avautua...

Menin maaliskuussa työkaverini rohkaisemana erotuomarikursseille. Pari päivää siellä tuli päntättyä töiden jälkeen ja vähän hävetti olla hieman "yli-ikäisenä" verrattuna opiskelutovereihini, mutta hauskaa oli! Vihdoinkin sain vastauksia tärkeisiin kysymyksiin, kuten saako rangaistuspotkun aikana potkaisija pysähtyä jne.

Olin varsin aktiivisesti avustavana erotuomarina uudenmaan piirissä miesten vitosessa, ykkös- ja kakkoslohkoissa. Joskus saattoi olla kolmekin peliä neljän päivän sisään. Muutaman kerran olin myös yksin erotuomarina D12-pojissa.

Hirveän hankalaa hommaa tuo kyllä on, se on pakko tunnustaa. En mitenkään voinut kuvitella, miten erilaista on tuomita kotisohvalta kuin kentältä. Tilanteet menevät nopeasti ohi ja niihin pitäisi reagoida heti. Jo 10 sekuntia miettimistä on täydellinen tuho!

Alussa oli sellaiset fiilikset, että mä lopetan ton paskan... Tein virheitä, en saanut oikein hommaa kulkemaan kun hätäilin aina ihan päin persettä ja auktoriteetti ei pelannut. Kuitenkin loppukevättä kohden alkoi homma sujumaan, varsinkin jos pääsi oikeiden sällien kanssa tuomitsemaan.

Kauteni päättyi viime viikon tiistaina. Ensi vuodeksi on kaavailtu että mut korotetaan nelosdivarin avustavaksi. Täytyy nyt katsoa... Parissa lasten pelissä mulla on ollut mukana epävirallinen "tarkkailijakin", eli kokenut erotuomari. Arvosanat olivat 7+ ja 7.

Mutta eipä siinä mitään, en kerro nyt tämän enempää jollei kukaan halua kysyä mitään.

Edit: A-junnujen kakkosdivari meinasi unohtua. Ne oli kovia pelejä ne!



Vastis-edit: "takana" -sana pois otsikosta R3K:n pyynnöstä.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2010 klo 11:00:56 kirjoittanut Vastapallo »
Dickinson

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Mikaela Ingberg


Vastaus #1 : 29.09.2006 klo 11:12:34

Hienoa, jatka ihmeessä harrastusta.  Ylos Pallo
shots

Poissa Poissa


Vastaus #2 : 29.09.2006 klo 11:14:45

Et siis ole päässyt vielä nostamaan  Keltapuna tai  Punainen jos olet ollut pelkästään linjalla?
Ricky Rocket

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Los Búhos Reales


Vastaus #3 : 29.09.2006 klo 11:17:14

Vihdoinkin sain vastauksia tärkeisiin kysymyksiin, kuten saako rangaistuspotkun aikana potkaisija pysähtyä jne.

Saako?..
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #4 : 29.09.2006 klo 11:22:14

Kiitoksia tuesta Dickinson  Tuoppi

Shots,
kolme keltaista olen nostanut D12-peleissä, en koskaan unohda niitä :) Olivat vielä samassa pelissä :D Pelaajien valituksesta päätellen aika harva kortti on jäänyt nostamatta. Viimeisessä pelissä yksi pelaajista kirosi saatanaa, mutta en nähnyt tarpeelliseksi tehdä mitään asian eteen.

Ricky Rocket,
rangaistuspotkun on oltava yhtäjaksoinen ja lisäksi tuo katsotaan suoranaiseksi pelin viivyttämiseksi. Periaatteessa kaikki tilanteet, missä pelaaja on täysin valmiina jatkamaan peliä, mutta kirjaimellisesti viivyttää peliä, on selvästi katsottava varoituksen arvoiseksi toiminnaksi. Mutta koska peli on poikki, pelaaja saa yrittää uudestaan varoituksen jälkeen.
Liverbird

Poissa Poissa


Vastaus #5 : 29.09.2006 klo 11:29:01

Olin varsin aktiivisesti avustavana erotuomarina uudenmaan piirissä miesten vitosessa, ykkös- ja kakkoslohkoissa.

Olitko Lumotun Puutarhan matsissa avustavana?
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #6 : 29.09.2006 klo 11:32:32

Neverhööd liverbööd
Liverbird

Poissa Poissa


Vastaus #7 : 29.09.2006 klo 11:36:16

Neverhööd liverbööd

Uudenmaan 5.divari lohko 1. Kuulostaako FC LP tutummalta?
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #8 : 29.09.2006 klo 11:39:10

Itseasiassa mä katsoin ton joukkueen jo heti kun sä sanoit sen, mutta en ole vaan koskaan kuullut siitä. En sattunut olemaan koskaan sen peleissä.
Liverbird

Poissa Poissa


Vastaus #9 : 29.09.2006 klo 11:41:39

Itseasiassa mä katsoin ton joukkueen jo heti kun sä sanoit sen, mutta en ole vaan koskaan kuullut siitä. En sattunut olemaan koskaan sen peleissä.

ok...
Bristol Rovers

Poissa Poissa


Vastaus #10 : 30.09.2006 klo 13:16:26

Espoon erotuomarikerhon Vuoden Nuori Tuomari -palkinnon olen käynyt nappaamassa palkintokaappiin.. Ylos

Olen maailman paras tuomari.
CB10

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK


Vastaus #11 : 30.09.2006 klo 13:52:55

Viimeisessä pelissä yksi pelaajista kirosi saatanaa, mutta en nähnyt tarpeelliseksi tehdä mitään asian eteen.

Itse sain nuorempana keltaisen kun huusin rikkeen jälkeen tuomarille "MITÄ?!". Se oli mielenkiintoinen tuomio.

Hauskin tosta mieleen tulee, vastustajan pelaaja sanoi tuomarille "vedä käteen", tuomari vastasi "vedä itse" ja nosti punaisen. Pisti naurattamaan kyllä.
Gunner

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nuolen pääkirjoitusta


Vastaus #12 : 30.09.2006 klo 13:57:35

Aika pitkälle sama kuin avausviestissä täälläkin  Ylos
Bristol Rovers

Poissa Poissa


Vastaus #13 : 30.09.2006 klo 14:18:46

Olitko Lumotun Puutarhan matsissa avustavana?

 :o

Haukilahti kunniaan!
paveldo

Poissa Poissa


Vastaus #14 : 01.10.2006 klo 11:41:14

Hienoa, että olet viihtynyt uuden harrastuksen parissa Sutemi! Suunta on ylöspäin, jatka valitsemallasi tiellä, mutta varo, ettei nouse kusi päähän.
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #15 : 02.10.2006 klo 08:52:12

Hienoa, että olet viihtynyt uuden harrastuksen parissa Sutemi! Suunta on ylöspäin, jatka valitsemallasi tiellä, mutta varo, ettei nouse kusi päähän.

Kusi on jo päässä, mutta tämä erotuomarihomma voi ainoastaan nöyrryttää sen pois  ;)
baccalino

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vapauttakaa HUORAA TURPAAN!


Vastaus #16 : 02.10.2006 klo 10:07:41

Itsehän sain aikoinaan punaisen kortin näytettyäni tuomarille peukaloa (ylöspäin).  ;D

Tarkemmin raportoituna tilanne meni näin: Pääsin läpiajoon ja nokikkain veskarin kanssa mutta vastustajan pakki tuli takaa sukille. Maasta noustuani ihmettelin suureen ääneen tuomarille että miksi tämä MuSan pakki ei saanut tilanteesta edes varoitusta, vaan antoi meille vain vaparin n. 20 metristä. Tuomari totesi että lopeta valittaminen, tuomio on annettu jo. Tähän sitten näytin vain peukkua ja käännyin pois päin. Tuomari kävelee perässä puhaltaen pilliin niin että keuhkot menee lommoille. Kylmän viileästi vetäisee punaisen taskustaan ja heittää ulos kentältä. Jopa MuSan pelaajat naureskelivat tilanteelle.  Ylos
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #17 : 02.10.2006 klo 10:35:50

No siis varoituksesta kiittämisestä tulisi antaa punainen kortti, mutta onhan tuossa nyt ehkä hieman liioittelun makua. Ainahan sitä voi tehdä valituksen erotuomarista?

On kyllä valtava ihme ettei mun kohelluksista ole tehty valitusta? :D Tai sitten en vaan tiedä niistä  ???
paveldo

Poissa Poissa


Vastaus #18 : 02.10.2006 klo 10:58:02

Jotkut tuomarit tulkitsevat miltei kaiken kommunikoinnin vittuiluksi, joskus olen jättänyt pelin jälkeen tuomariston kättelyn ja kiittämisen väliin penaltin pelossa.
Raian

Poissa Poissa


Vastaus #19 : 31.10.2006 klo 11:04:54

Hienoa, että jotkut kuningaspeliin rakastuneet ovat löytäneet lajista uuden ulottuvuuden. Tuomarointi on yksi keino jatkaa lajin parissa. Minulle se tarjosi uuden mahdollisuuden ja poiki myös uuden kipinän, joka vei pelaamaan mutasarjoihin.

Jos luulit, että tuomarointi on pelkkää vittuilun kuuntelua, niin erehdyitpä pahasti. Minulla itselläni on tullut samat fiilikset niin Suomen peleissä kuin junnuturnauksen pelissä, missä kaksi isäntä kaupungin joukkuetta kohtasi. Toki kyseessä oli aivan pienet junnut, jolloin vanhemmatkin keskittyvät ainoastaan kannustamaan omiaan ja myös vieraita. Kun yleisö räjähtää valtavaan huutoon, maalin tullessa, tuntuu kuin seisoisi keskelle Stadikkaa Suomen tehdessä maalin. Maalin tehnyt pikkunassikka juoksee riemuissaan ympäri kenttää. Kymät väreet kulkevat pitkin selkäpiitä ja silmät kostuvat. Se on todellista jalkapallon riemua. (Toki en ole ollut kyseisessä tilanteessa keskellä hurraavia suomalaisia) 8). Mutta varmasti, uskon näin vakaasti, fiilis ei voi paljoa parempi olla.

Tuomarointi tarjoaa myös hyvän tilaisuuden skoutata paikkakunnan junnut hyvissä ajoin. Olen nähnyt 6 vuoden aikana monen junnun kehittyvän. Jotkut nykyään edustusjoukkueessa olevat junnut olen tiennyt lupaaviksi jo vuosia ennen. Tämä tuo myös seuran kannattamiseen uuden hyvän syyn: tunnen sen tähdet erittäin hyvin verrattuna muuhun yleisöön.
juikka100

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Hannover 96


Vastaus #20 : 31.10.2006 klo 11:13:43

On todellakin mukavaa olla tuomarina junnu peleissä jossa todellakin huomaa lahjakkuudet. Muistan kun Roman Jeremenko pelasi pikku kentällä Jaron junnuissa ja hän oli todella ylivoimainen..

GBKssa oli kanssa yks pelaaja mutta nimeä en muista, taisi siirtyä TPS pelaan mutta ei ole tällä kaudella listoilla näkynyt..liekö siirtynyt ulkomaille.
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United


Vastaus #21 : 01.11.2006 klo 04:11:37

Tuomarointi kyllä kiinnostaa näin ideana, mutta taidan olla myös liian vanha kurssille. Tiedä sitten löytyisikö tuohon aikaa ja intoakaan lopulta.
Raian

Poissa Poissa


Vastaus #22 : 01.11.2006 klo 20:56:20

On todellakin mukavaa olla tuomarina junnu peleissä jossa todellakin huomaa lahjakkuudet. Muistan kun Roman Jeremenko pelasi pikku kentällä Jaron junnuissa ja hän oli todella ylivoimainen..

Jahas, tuttuja?  ;) Olen tuominnut pari peliä, missä pelasi Erfan Zeneli. Oli Kokkolan pojat viennissä. Mutta oli vittumainen pelaajakin. Jatkuvaa itkemistä.
Elmslie Ender

Poissa Poissa


Vastaus #23 : 02.11.2006 klo 10:02:36

Tuomarointi kyllä kiinnostaa näin ideana, mutta taidan olla myös liian vanha kurssille. Tiedä sitten löytyisikö tuohon aikaa ja intoakaan lopulta.

No et kai nyt sentään, ellet jostain huipputuomarin urasta haaveillut.
Tsei Tsei

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United


Vastaus #24 : 03.11.2006 klo 05:08:43

No et kai nyt sentään, ellet jostain huipputuomarin urasta haaveillut.

No ei sinänsä. Mutta tiedä sitten kuinka kauan motivaatio riittäisi pelkkiin puulaakipeleihin. Toki junnusarjat ja kolmosdivarista ylöspäin olisi varmasti mielenkiintoista vihellettävää. Vaan enpä taida jaksaa. Alas

 
Sivuja: [1] 2 ... 87
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa