FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
31.01.2025 klo 08:09:29 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 46 [47] 48 ... 88

Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 300296 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
-Nisula-

Poissa Poissa

Vastaus #1150 : 02.04.2012 klo 09:04:27

Menee kyllä vähän överiksi toi Marjamäen visiot. Mun mielestä lakko on enemmän kuin paikallaan. Mitä liigaseurat siinä häviävät jos muutama tuomari pääsee ilmaiseksi tyhjiin katsomoihin? Ymmärrän ongelman sitten kun saavutetaan sama tilanne kuin jokerit-hifk sarjassa että tilaa ei yksinkertaisesti ole kaikille. Näin lätkädumarina ainakin meillä ne innokkaimmat matseissa kävijät ovat juuri näitä nuoria joilla ei ole sitä ylimääräistä rahaa liikaa, me perheelliset käytämme tätä etua huomattavasti vähemmän. Lisäksi nämä nuoret saavat samalla loistavaa oppia siitä kuinka korkeimmalla tasolla hommat hoidetaan, ja se vaatii nimenomaan paikanpäällä olemista, tuomarityöskentelyä on mahdotonta seurata tv kuvasta kokonaisvaltaisesti.

No onpas naurettavaa itkua. Ensiksi ollaan ylimpiä sarjatasoja lukuunottamatta ainoita jotka kentällä saa jotain korvausta ja korvaus ei edes ole mikään kovin pieni. Ja sitten kun otetaan sellainen etu pois jota ei kellään muullakaan ole niin aletaan lakkoilemaan. Hienoa toimintaa!

Kyllä mä luulen että tämä etu on kaikilla palloilutuomareilla, paitsi nyt sitten futisdumareilla mikäli marjamaan tahto menee läpi. Ja tervetuloa tuomaritoimintaan mukaan jos kerran tuomaritoiminalla pääsee rahoille! Mitä nyt menetetystä vapaa-ajasta, eihän sille voi arvoa laskea...
Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #1151 : 02.04.2012 klo 09:42:47

Liittotuomareilla joka lajissa, mutta ns. harrastelutuomareilla harvassa lajissa.
Kaihlamo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Jalkapallo

Vastaus #1152 : 02.04.2012 klo 09:54:44

Ja tervetuloa tuomaritoimintaan mukaan jos kerran tuomaritoiminalla pääsee rahoille! Mitä nyt menetetystä vapaa-ajasta, eihän sille voi arvoa laskea...

Jokaisen oma valinta mitä tekee vapaa-ajallaan ja harvalle kuitenkaan harrastuksesta maksetaan yhtä hyvin kuin tuomareille. Mutta hei hyvä asenne sulla - jos harrastus on menetettyä vapaa-aikaa niin suosittelen uuden harrastuksen etsimistä.
Jalkapalloministeri

Poissa Poissa

Vastaus #1153 : 02.04.2012 klo 09:55:49

No onpas naurettavaa itkua. Ensiksi ollaan ylimpiä sarjatasoja lukuunottamatta ainoita jotka kentällä saa jotain korvausta ja korvaus ei edes ole mikään kovin pieni. Ja sitten kun otetaan sellainen etu pois jota ei kellään muullakaan ole niin aletaan lakkoilemaan. Hienoa toimintaa!

Totta, hämmästyttävää että tuosta täytyy ylipäätään maksaa. Minä ainakin suorastaan nauttisin jos pääsisin junnupeleihin tai alasarjamatseihin kuuntelemaan kun isät, pojat ja pelaajat vittuilevat päin näköä.
Kaihlamo

Poissa Poissa

Vastaus #1154 : 02.04.2012 klo 10:03:48

Totta, hämmästyttävää että tuosta täytyy ylipäätään maksaa. Minä ainakin suorastaan nauttisin jos pääsisin junnupeleihin tai alasarjamatseihin kuuntelemaan kun isät, pojat ja pelaajat vittuilevat päin näköä.

Pointti hienosti väistetty. Ylos
-Nisula-

Poissa Poissa

Vastaus #1155 : 02.04.2012 klo 10:05:30

Jokaisen oma valinta mitä tekee vapaa-ajallaan ja harvalle kuitenkaan harrastuksesta maksetaan yhtä hyvin kuin tuomareille. Mutta hei hyvä asenne sulla - jos harrastus on menetettyä vapaa-aikaa niin suosittelen uuden harrastuksen etsimistä.

Harva harrastus sitoo ja edellyttää yhtä paljon kuin tuomaritoiminta.
Kaihlamo

Poissa Poissa

Vastaus #1156 : 02.04.2012 klo 10:21:34

Edelleenkin se on a) jokaisen oma valinta, b) väitteenä jo aika erikoinen. Tuomaritoiminta edellyttää ja sitoo ihan just sen verran kuin olet siihen valmis panostamaan. Vai väitätkö oikeasti, että valmentaminen, pelaaminen tai joukkueen toimihenkilönä toimiminen olisi jotenkin vähemmän sitovaa tai edellyttäisi suhteessa vähemmän?
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal

Vastaus #1157 : 02.04.2012 klo 12:05:43

Edelleenkin se on a) jokaisen oma valinta, b) väitteenä jo aika erikoinen. Tuomaritoiminta edellyttää ja sitoo ihan just sen verran kuin olet siihen valmis panostamaan. Vai väitätkö oikeasti, että valmentaminen, pelaaminen tai joukkueen toimihenkilönä toimiminen olisi jotenkin vähemmän sitovaa tai edellyttäisi suhteessa vähemmän?

Itseltäni löytyy tällä hetkellä rooli sekä valmentajana ja erotuomarina, joten pystyn ainakin omakohtaisesti kommentoimaan tätä asiaa. Mitään täysin aukotonta vastausta on mahdoton antaa, koska tässä on jo mainittu se oman panostamisen taso isona vaikuttavana tekijänä. Uskallan kuitenkin väittää, että ainakin omalla panostustasolla erotuomaritoiminta vie enemmän aikaa. Tein nopeasti vertailua näiden kahden asian välillä jolloin laskin kolme tapahtumaa per viikko ja saman tapahtumapaikan, jonka jälkeen vertasin suoraan toimintaan käytettyä aikaa. Suurin ero ei tule tapahtumien pituudesta, vaikka siinä homma kallistuu erotuomaritoiminnan suuntaan. Ero tulee lähinnä ns. oheisharjoittelusta, kuten punttisalilla käymisestä tai omista juoksuharjoituksista. Tämä taas tarkoittaa sitä, että pelaaminen vie suurin piirtein erotuomaritoiminnan kanssa yhtä paljon aikaa.

Lyhyesti sanottuna oma näkemykseni on tämä: Pelaaminen = Erotuomaritoiminta > Valmentaminen
Kaihlamo

Poissa Poissa

Vastaus #1158 : 02.04.2012 klo 12:16:30

Itseltäni löytyy tällä hetkellä rooli sekä valmentajana ja erotuomarina, joten pystyn ainakin omakohtaisesti kommentoimaan tätä asiaa. Mitään täysin aukotonta vastausta on mahdoton antaa, koska tässä on jo mainittu se oman panostamisen taso isona vaikuttavana tekijänä. Uskallan kuitenkin väittää, että ainakin omalla panostustasolla erotuomaritoiminta vie enemmän aikaa. Tein nopeasti vertailua näiden kahden asian välillä jolloin laskin kolme tapahtumaa per viikko ja saman tapahtumapaikan, jonka jälkeen vertasin suoraan toimintaan käytettyä aikaa. Suurin ero ei tule tapahtumien pituudesta, vaikka siinä homma kallistuu erotuomaritoiminnan suuntaan. Ero tulee lähinnä ns. oheisharjoittelusta, kuten punttisalilla käymisestä tai omista juoksuharjoituksista. Tämä taas tarkoittaa sitä, että pelaaminen vie suurin piirtein erotuomaritoiminnan kanssa yhtä paljon aikaa.

Lyhyesti sanottuna oma näkemykseni on tämä: Pelaaminen = Erotuomaritoiminta > Valmentaminen

Niin kuten itsekin totesit tuo kertoo ainoastaan siitä, että panostat tällä hetkellä enemmän tuomaritoimintaan. Eli kuten kirjoitin niin nämä ovat täysin riippuvaisia siitä kuinka paljon mihinkin panostaa. Osa valmentajista vetää kerran viikossa treenejä ilman mitään suunnittelua - osa tuomareista myös viheltää korkeintaan sen 1 junnupelin viikossa ja eivätkä vedä yhtään mitään oheisharjoittelua. Osa taas tekee kumpaakin enemmän. Itsellä menee noin 25-30 tuntia viikossa helposti valmennusjuttuihin ja esim. vapaita viikonloppuja ei ole kuin muutamia koko vuoden aikana. Ja en todellakaan oleta, että kaikilla valmentajilla on näin. :) Oma kommentti oli lähinnä tähän aika ylimieliseen ja yleistyksenä paikkansa pitämättömään Nisulan kommenttiin:

« Viimeksi muokattu: 02.04.2012 klo 12:52:58 kirjoittanut Kaihlamo »
-Nisula-

Poissa Poissa

Vastaus #1159 : 02.04.2012 klo 12:42:05

Just. Mä voin kertoa omat luvut, mulla tulee vuodessa yli 150+ tuomaritehtävää. Se tekee kuukautta kohden sellaset 15-25 matsia. Yleensä 4-6 viikonloppuna ja viikolla muutama. Yhteen matsiin menee vähintään sellaset 2,5h, joskus reilusti enemmänkin. Se olisi hienoa jos jokainen dumari vois vaan viheltää sen yhden valkkaamansa matsin viikossa, mutta kuka ne loput pelit sitten viheltää? Todellisuudessa kaikki mukana olevat joutuvat venymään enemmän kuin mitä ovat suunnitelleet ja jos meinaat saada joskus jotain vähän parempia matseja, täytyy myös niellä aika paljon niitä ei-niin-hehkeitä matseja. Tämä tarkoittaa niitä sunnuntaiaamun 8:00-> matseja tai niitä harrastesähellyksiä mitkä loppuvat arkena lähempänä puolta yötä. Viime kuussa mulla oli 23 matsia, eli niihin meni +60h, kun ihan oikeaan duuniin meni se 160h.
Kaihlamo

Poissa Poissa

Vastaus #1160 : 02.04.2012 klo 13:13:31

Just. Mä voin kertoa omat luvut, mulla tulee vuodessa yli 150+ tuomaritehtävää. Se tekee kuukautta kohden sellaset 15-25 matsia. Yleensä 4-6 viikonloppuna ja viikolla muutama. Yhteen matsiin menee vähintään sellaset 2,5h, joskus reilusti enemmänkin. Se olisi hienoa jos jokainen dumari vois vaan viheltää sen yhden valkkaamansa matsin viikossa, mutta kuka ne loput pelit sitten viheltää? Todellisuudessa kaikki mukana olevat joutuvat venymään enemmän kuin mitä ovat suunnitelleet ja jos meinaat saada joskus jotain vähän parempia matseja, täytyy myös niellä aika paljon niitä ei-niin-hehkeitä matseja. Tämä tarkoittaa niitä sunnuntaiaamun 8:00-> matseja tai niitä harrastesähellyksiä mitkä loppuvat arkena lähempänä puolta yötä. Viime kuussa mulla oli 23 matsia, eli niihin meni +60h, kun ihan oikeaan duuniin meni se 160h.

Niin ei nuo lukemat ole mitenkään ihmeellisiä jos kerran panostat tosissasi tuomarointiin. Mä panostan valmennukseen tosissani ja mulla oli viime kaudella keskimäärin 7-10 tapahtumaa viikossa ja yhden tapahtuman kesto sen 1,5 tuntia vähintään + harjoitusten suunnittelut + ym. sälät mitä nyt varsinkin vastuuvalmentajille kertyy jatkuvasti. Siihen sitten noin 150 tuntia vielä valmennuskoulutusta päälle. Ehdin siinä sivussa istumaan kymmeniä tunteja katsomassa muiden harjoituksia, pelejä ja turnauksia, istumaan seuran johtokunnan ja jaoston kokouksissa sekä lähettämään ja puhumaan satoja sähköposteja ja puheluja liittyen kiinteästi päivittäiseen valmennustyöhön. Ei, en saa palkaa ja kulukorvauksillakaan ei edes taida omat kulut tulla katetuksi. Mutta en mä ole menossa lakkoon, jos en pääse liigapeliin ilmaiseksi. Maksa ihan ilomielin sen lipun hinnan niinä kertoina kun kerkiän ylipäätään katsomoon muulta jalkapallotoiminnalta. Haluatko venyttää sitä pippeliä vähän vielä lisää?

Pointti on se, että on paljon eritasoisia toimijoita lähes kaikissa harrastuksissa ja on ihan turha väittää, että tuomarointi olisi jotenkin enemmän panostusta vaativaa tai edellyttäisi jotain eritasoista sitoutumista kuin muut jalkapalloon liittyvät harrastukset. Silti tuomarit on ainut ryhmä joille maksetaan aina taulukoiden mukainen hyvä korvaus harrastuksesta ja tuntuu, että tuomarit on ainoita jotka itkevät myös näiden korvausten perään. Naurettavia vääntöjä jostain senttien korotuksista palkkioihin ja lakkouhkailuja. Ihan oikeasti valoja päälle. Jollet ole ilman kitinöitä valmis uhraamaan vapaa-aikaasi toimintaan - josta maksetaan vielä hyvä tuntikorvaus - niin lopeta se homma. En mä ainakaan harrasta mitään mikä ei tunnu kivalta.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2012 klo 13:16:40 kirjoittanut Kaihlamo »
Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #1161 : 02.04.2012 klo 13:18:08

... Naurettavia vääntöjä jostain senttien korotuksista palkkioihin ja lakkouhkailuja. Ihan oikeasti valoja päälle. Jollet ole ilman kitinöitä valmis uhraamaan aikaasi - josta maksetaan vielä hyvä tuntikorvaus - niin lopeta se homma. En mä ainakaan harrasta mitään mikä ei tunnu kivalta.
Sä varmaan kerrot mistä vitusta niitä tuomareita löytyy jos ei hommasta maksettaisi?

Kyllä se puhaltaminen on varmaan tuomareiden mielestä kivaa, mutta eiköhän tuossa aikalailla toimi kysynnän ja tarjonnan laki. Eli pelejä on aivan helvetisti ja tuomareita aika vähän, joten niille täytyy kohtalainen korvaus maksaa siitä että tulevat viheltämään silloinkin kun ei välttämättä huvittaisi.

Jos etuja heikennetään, niin kerrotko mulle yhden ammatti/ihmisryhmän, joka ei sitä vastaan taistelisi?
-Nisula-

Poissa Poissa

Vastaus #1162 : 02.04.2012 klo 13:24:32

Mä panostan valmennukseen tosissani

Niin, sehän tässä onkin kun esimerkiksi minä en panosta tuomarointiin täysillä, vaan se on nimenomaan harrastus ja roikun mukana eikä mulla ole mitänä ihmeellisiä ambitioita uran suhteen. Ja harrastus joka syö resursseja enemmän kuin mitä aina viitsisi. Mutta meitäkin tarvitaan tai pelejä jäisi pelaamatta melkoinen määrä.
Kaihlamo

Poissa Poissa

Vastaus #1163 : 02.04.2012 klo 13:26:40

Sä varmaan kerrot mistä vitusta niitä tuomareita löytyy jos ei hommasta maksettaisi?

Kyllä se puhaltaminen on varmaan tuomareiden mielestä kivaa, mutta eiköhän tuossa aikalailla toimi kysynnän ja tarjonnan laki. Eli pelejä on aivan helvetisti ja tuomareita aika vähän, joten niille täytyy kohtalainen korvaus maksaa siitä että tulevat viheltämään silloinkin kun ei välttämättä huvittaisi.

Jos etuja heikennetään, niin kerrotko mulle yhden ammatti/ihmisryhmän, joka ei sitä vastaan taistelisi?

Onko valmentajat mennyt lakkoon tai edes uhkailleet sillä kun toimijakortin ehtoja on kiristetty ja etuja heikennetty?

En mä kritisoi sitä, että tuomareille maksetaan. Täysin ymmärrettävää ja perusteltua. Ja varmaa myös tuomareista joillain alueilla on pulaa. Mutta sitä kritisoin, että kitistään sellaisten etujen menettämisestä joita ei muillakaan ole. Tai sitä, että aletaan uhkailemaan joillain lakoilla tässä asiassa tai  esim. hiljattain futsal-palkkioiden osalta. Ja kehdataan vielä marista siitä että ne palkkiot eivät ole tarpeeksi suuria :D
« Viimeksi muokattu: 02.04.2012 klo 13:41:15 kirjoittanut Kaihlamo »
Kaihlamo

Poissa Poissa

Vastaus #1164 : 02.04.2012 klo 13:37:36

Niin, sehän tässä onkin kun esimerkiksi minä en panosta tuomarointiin täysillä, vaan se on nimenomaan harrastus ja roikun mukana eikä mulla ole mitänä ihmeellisiä ambitioita uran suhteen. Ja harrastus joka syö resursseja enemmän kuin mitä aina viitsisi. Mutta meitäkin tarvitaan tai pelejä jäisi pelaamatta melkoinen määrä.

Niin ja mä olen oikeasti tosissani myös sen suhteen, että tälläisellä asenteella kannattaa pilli heittää kaivoon tai tunkea jonnekin mihin aurinko ei paista. Liian paljon on mukana roikkujia ja se ikävä kyllä näkyy myös kentällä. Liian usein toistuva näky, että pelaajat ja valmentajat on tosissaan mukana ja tuomari tulee huonosti valmistautuneena juuri ennen ottelun alkua paikalle, tulee puolilla valoilla kentälle hiihtämään tai sitten jo valmiiksi siviilielämän murjomana kiukkua täynnä.

Varmaan jossain periferiassa voi ollakin pulaa tuomareista - en tiedä kun en ole asiaan perehtynyt (eikä itse asiassa edes kiinnosta) - mutta esim. Turun piirissä ei ainakaan tuntuisi mitään pulaa olevan tuomareista millään tasolla. Tuskin se tuomaritoiminta kuitenkaan pakottamalla pyörii missään. Turussakin näyttäisi isompi ongelma olla se, että millä rajoitettaisiin osan tuomareiden ahneutta pelien haalimisen suhteen. Käsittääkseni tätä on jo rajoitettu. Kuten myös seurojen suoranaista kusettamista matkakorvausten suhteen vaihtamalla pelejä keskenään korvausten maksimoimiseksi.
linux

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Stadin buliröda, MuSan Salama, Arsenal,Galatasaray

Vastaus #1165 : 02.04.2012 klo 17:30:37

Mutta meitäkin tarvitaan tai pelejä jäisi pelaamatta melkoinen määrä.

Tästä olen eri mieltä. Eihän pelejä jää pelaamatta, vaan pitää vain sijainen hankkia peliin.
Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #1166 : 02.04.2012 klo 17:34:14

Tästä olen eri mieltä. Eihän pelejä jää pelaamatta, vaan pitää vain sijainen hankkia peliin.
no mutta jos niitä ei ole. Pointti oli että tuomareita on jo nyt liian vähän moninpaikoin ja jos ne hirveästi vähenevät niin pelejä ei yksinkertaisesti saada vedettyä kunnialla läpi, koska ei mitään sijaisia ole.

Jos esim Nisula(+150 tuomaritehtävää) lopettaa, niin häntä paikkaamaan tarvitaan tod näk 3 tai jopa 4 tuomaria. Lisäksi kun tuomareita on muutenkin liian vähän, niin do the math! Kaihlamo vielä valittaa asenteesta.

Toki tuomarin pitää valmistautua kunnolla ja olla pelin arvoinen, mutta aika usein tuomari on oikeasti kuitenkin se asiansa osaavin siellä kentällä.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2012 klo 18:06:33 kirjoittanut NOFXAK »
linux

Poissa Poissa

Vastaus #1167 : 02.04.2012 klo 17:42:07

Toki tuomarin pitää valmistautua kunnolla ja olla pelin arvoinen, mutta aika usein tuomari on oikeasti kuitenkin se asiansa osaavien siellä kentällä.

Tarkotit varmaan asiansa osaavin?
Velmu

Poissa Poissa

Vastaus #1168 : 02.04.2012 klo 18:06:23

Tarkotit varmaan asiansa osaavin?
Juu. :)
linux

Poissa Poissa

Vastaus #1169 : 11.04.2012 klo 15:09:02

.....................
« Viimeksi muokattu: 12.04.2012 klo 19:13:13 kirjoittanut linux »
Yli-ikäinen junnu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PaTo

Vastaus #1170 : 12.04.2012 klo 15:40:43

Tänään ja maanantain pitämään pelinohjaajakurssia junnuille, lisäksi vielä huomenna pari tarkkailua peruskurssilaisten ekoista matseista. Itse tuomarikausi tuli jo futiksen puolellakin avattua muutama viikko sitten. Ei ollu ihan AET-hommat hallussa syksyisen polvileikkauksen jäljiltä, ku naisetkin oli vielä vikkelämpiä :-) Kai tää tästä pikkuhiljaa, ku alkaa luottamaan jalkaan enemmän ja enemmän.
linux

Poissa Poissa

Vastaus #1171 : 13.04.2012 klo 00:04:12

Kaihlamo vielä valittaa asenteesta.

Tulee lähinnä mieleen, että siellä on varmaankin asiat sitten paljon paremmassa jamassa(siis siinä piirissä).
linux

Poissa Poissa

Vastaus #1172 : 13.04.2012 klo 10:51:37

Tai sitä, että aletaan uhkailemaan joillain lakoilla tässä asiassa tai  esim. hiljattain futsal-palkkioiden osalta. Ja kehdataan vielä marista siitä että ne palkkiot eivät ole tarpeeksi suuria :D

Olet sitä mieltä, että ne palkkiot ovat juuri oikeassa mittasuhteessa siihen, mitä tehdystä pelistä saa? Lukitaanko?
perduzzi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: AC Oulu

Vastaus #1173 : 13.04.2012 klo 11:13:10

Huomenna pitkästä aikaa tuomaroimaan b-junnuharkkamatsi. (Y) Intti ei tee hyvää tuomaroinnillekaan kyl..
linux

Poissa Poissa

Vastaus #1174 : 13.04.2012 klo 19:13:17

Huomenna pitkästä aikaa tuomaroimaan b-junnuharkkamatsi. (Y) Intti ei tee hyvää tuomaroinnillekaan kyl..

Huomenna pitkästä aikaa turnausmuotoista tuomarointia Porissa...

Sivuja: 1 ... 46 [47] 48 ... 88

Siirry: