FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.04.2024 klo 03:25:33 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 64 [65] 66 ... 80
 
Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 274121 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Yli-ikäinen junnu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PaTo


Vastaus #1600 : 16.10.2018 klo 13:35:56

Itse ajattelin ensi kaudeksi itse hankkia myös ja kaveri vinkkasikin Kiinan suunnasta katsomaan, kun ns. viralliset headsetit ovat pirun kalliita eikä muutenkaan ole intoa useita satasia tai jopa tuhansia euroja noihin upottaa.

Kannattaa myös piiristä varmistaa, että näitä saa käyttää. Länsi-Suomessa nämä ainakin on muistaakseni kielletty kaikilta piirin tasoilta ilman erillistä lupaa, lukuunottamatta Kolmosta ja ASM-sarjaa. Syynä taisi olla jokin "joukkueiden saattaminen eriarvoiseen asemaan", kun osalla on headsetit käytössä ja osalla ei. Toki tämä tuomareiden keskuudessa aiheuttaa lähinnä huvittuneita naurunhörähdyksiä, eiköhän esim. liigatuomarin käyttäminen yksittäisissä Komosen otteluissa vaikuta enemmän kuin headsettien käyttö...
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #1601 : 16.10.2018 klo 13:40:45

Kannattaa myös piiristä varmistaa, että näitä saa käyttää. Länsi-Suomessa nämä ainakin on muistaakseni kielletty kaikilta piirin tasoilta ilman erillistä lupaa, lukuunottamatta Kolmosta ja ASM-sarjaa. Syynä taisi olla jokin "joukkueiden saattaminen eriarvoiseen asemaan", kun osalla on headsetit käytössä ja osalla ei. Toki tämä tuomareiden keskuudessa aiheuttaa lähinnä huvittuneita naurunhörähdyksiä, eiköhän esim. liigatuomarin käyttäminen yksittäisissä Komosen otteluissa vaikuta enemmän kuin headsettien käyttö...
Ootko tosissasi? :D Ei saatana. Piippiliputkin kiellettävä.
Thalian

Poissa Poissa


Vastaus #1602 : 16.10.2018 klo 13:44:48

Kannattaa myös piiristä varmistaa, että näitä saa käyttää. Länsi-Suomessa nämä ainakin on muistaakseni kielletty kaikilta piirin tasoilta ilman erillistä lupaa, lukuunottamatta Kolmosta ja ASM-sarjaa. Syynä taisi olla jokin "joukkueiden saattaminen eriarvoiseen asemaan", kun osalla on headsetit käytössä ja osalla ei. Toki tämä tuomareiden keskuudessa aiheuttaa lähinnä huvittuneita naurunhörähdyksiä, eiköhän esim. liigatuomarin käyttäminen yksittäisissä Komosen otteluissa vaikuta enemmän kuin headsettien käyttö...

Mitä siellä Länsi-Suomessa oikein vedetään kun tuntuu, että siellä tehdään aika paljon näitä "mielenkiintoisia" päätöksiä?
Yli-ikäinen junnu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PaTo


Vastaus #1603 : 16.10.2018 klo 13:45:56

Mitä siellä Länsi-Suomessa oikein vedetään kun tuntuu, että siellä tehdään aika paljon näitä "mielenkiintoisia" päätöksiä?

Jaa-a, kyllä näitä yhdessä ollaan tuomarien keskuudesa itketty ja naurettu. Kuten myös se, että kurinpitopäätöksiä ei voida saada millään tavalla julkisiksi, eikä näistä tiedoteta jälkikäteen mitenkään esim. kyseisen ottelun tuomareita.
Velmu

Poissa Poissa


Vastaus #1604 : 16.10.2018 klo 13:46:25

Mitä siellä Länsi-Suomessa oikein vedetään kun tuntuu, että siellä tehdään aika paljon näitä "mielenkiintoisia" päätöksiä?
Täytyy sanoa, etten kyllä ole kuullutkaan tuollaisesta päätöksestä. Kukakohan tuollaisen on mahtanut tehdä? Todella erikoiselta kuullostaa.
piiparinen

Poissa Poissa


Vastaus #1605 : 18.10.2018 klo 13:43:51

Jaa-a, kyllä näitä yhdessä ollaan tuomarien keskuudesa itketty ja naurettu. Kuten myös se, että kurinpitopäätöksiä ei voida saada millään tavalla julkisiksi, eikä näistä tiedoteta jälkikäteen mitenkään esim. kyseisen ottelun tuomareita.
Kurinpito pelkää tätä yksityisyyden suojaa niin paljon ettei viittitä panostaa enää mitään. Tulospalvelusivustolla sarjakohtaisesti näkee kyllä saadut pelikiellot ja missä otteluissa ne on kärsittävä. Surullista toki myös se että on tapauksia joissa pelikiellon syy on erotuomarin fyysisen koskemattomuuden loukkaaminen eikä pelikieltopäätöksestä ole vaivauduttu toiselle asianomistajalle eli erotuomarille edes ilmoittamaan. Päätöksestä on valitettava tietyn ajanjakson kuluessa mutta mistä aika alkaa jos päätöstä ei ole toimitettu.
Mombasa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Homovitun huutaminen


Vastaus #1606 : 01.11.2018 klo 23:43:04

Nyt kun kausi on saatu päätökseen, olen miettinyt uuden pillin hankkimista. Tällä hetkellä käytössä on Fox40, mutta useasti olen kuullut avustavilta, että vähän heikolta ääni tuosta kuulostaa. Vika toki on varmaan ainakin osittain viheltäjässä, mutta tekisi mieli silti vähän päivittää jo hieman vanhaksi jäänyttä pilliä. Molten Dolphiniä ja Valkeenia olen tutkinut. Ensimmäinen maksaa noin parikymppiä ja toinen jo lähemmäs kuuttakymppiä. Onko pilleissä oikeasti selvä ero? Tähän hommaan kuitenkin tekee mieli panostaa jonkun verran, joten tuo kuusikymppiä ei nyt aivan poissuljettu vaihtoehto ole.

Mitä itse kauteen tulee, eteenpäin on menty ja melko nopeasti. Tarkkailijoita on käynyt peleissä ja olen huomannut omissa otteissa selvää kehitystä, joten hyvillä mielin voi ottaa pientä taukoa piippailusta ja alkaa taas selvästi panostamaan hommaan ensi vuonna. Tuoppi
Thalian

Poissa Poissa


Vastaus #1607 : 02.11.2018 klo 09:08:04

Tähän hommaan kuitenkin tekee mieli panostaa jonkun verran, joten tuo kuusikymppiä ei nyt aivan poissuljettu vaihtoehto ole.

Kun kuitenkin saat ihan rahaa tuosta hommasta, niin hankinnat ovat verovähennyskelpoisia. Näin muistutuksena, jos ei ole tullut mieleen.
Levante Utd

Poissa Poissa


Vastaus #1608 : 02.11.2018 klo 09:22:13

Nyt kun kausi on saatu päätökseen, olen miettinyt uuden pillin hankkimista. Tällä hetkellä käytössä on Fox40, mutta useasti olen kuullut avustavilta, että vähän heikolta ääni tuosta kuulostaa.
Mikä Fox40? Esim. Eclipse on mielestäni sysipaska mutta Sonik Blastilla lähtee vaikutkin korvista. Toki vihellystekniikka ja kuinka pillistä pidät kiinni vaikuttaa hieman.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #1609 : 02.11.2018 klo 09:31:54

Nyt kun kausi on saatu päätökseen, olen miettinyt uuden pillin hankkimista. Tällä hetkellä käytössä on Fox40, mutta useasti olen kuullut avustavilta, että vähän heikolta ääni tuosta kuulostaa. Vika toki on varmaan ainakin osittain viheltäjässä, mutta tekisi mieli silti vähän päivittää jo hieman vanhaksi jäänyttä pilliä. Molten Dolphiniä ja Valkeenia olen tutkinut. Ensimmäinen maksaa noin parikymppiä ja toinen jo lähemmäs kuuttakymppiä. Onko pilleissä oikeasti selvä ero? Tähän hommaan kuitenkin tekee mieli panostaa jonkun verran, joten tuo kuusikymppiä ei nyt aivan poissuljettu vaihtoehto ole.

60 € pillistä ei ole järkevä hinta, jos ei saa edes 20 euron pilliä soimaan. Suosittelen treenaamaan ihan sitä pillin soimaan saamista, koska Fox40 saa pienellä treenillä sen luokan äänet, että naapurikentälläkin peli pysähtyy. Treenin kautta. Sitten kun perustekniikat pillin puhaltamiseen on kunnossa, niin testailemaan kalliimpia pillejä.

Tuossa on hyvä basic-video Fox40 puhallustekniikoista. https://youtu.be/n-WnVriVP7s
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #1610 : 02.11.2018 klo 09:59:34

Monska tuossa jo samaa edellä kommentoi, mutta olen samaa mieltä siitä, että kyse on enemmän vihellystekniikasta kuin pillistä. Olen sanonut monesti nuoremmille erotuomareille vinkkinä, että hyvä ääni pilliin tulee keuhkoista ja huono ääni pelkistä poskista. Näköjään noissa aiemman viestin videoissa on samaa ajettu takaa. Hyvänä nyrkkisääntönä on myös itse pillin suhteen se, että pillissä ei saa olla ns. hernettä sisällä tai sillä ei tee mitään.

Itsellä on käytössä jalkapallossa Fox Classic ja futsalissa Fox Mini, joilla pärjää varsin mainiosti. En ainakaan ole vuosikausiin kuullut, että kukaan olisi valittanut liian hiljaisesta pillistä. Käytän näistä molemmista vielä sitä CMG-mallia eli sitä kumisuojallista versiota. Siihen taas ei ole mitään muuta syytä kuin se, että hammaslääkäri on näin ohjeistanut. :D
-Auvo-

Poissa Poissa


Vastaus #1611 : 02.11.2018 klo 10:47:06

Molten Dolphiniä ja Valkeenia olen tutkinut. Ensimmäinen maksaa noin parikymppiä ja toinen jo lähemmäs kuuttakymppiä. Onko pilleissä oikeasti selvä ero?

Multa löytyy molemmat. Valkeen on kyllä paras pilli mitä mulla on ollut ja tykkään sen soundista. Mutta ei se missään tapauksessa ole ainakaan meille piirinsarjatason viheltäjille hintansa arvoinen. Ero dolphiniin on aika vähäinen. Valkeen tuntuu käteen laadukkaammalta ja tosiaan soi hitusen paremmin. Mutta usein käytän silti dolphinia.

Ja kuten edellä moni on kertonut, niin Fox40 on hyvä kapistus. Jos se ei kuulu, niin todennäköisesti syy löytyy pillin takaa.

Ps. Kyllä tota dolphinia on löytänyt usein n. kympin pintaan.
Mombasa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Homovitun huutaminen


Vastaus #1612 : 02.11.2018 klo 11:01:08

Kiitos vastauksista! Tuo nykyinen Fox40 on myös melko kulunut ja sen sisältä löytyy kaikenlaista pientä paskaa, joten voi olla, että se jo itsessään vaikuttaa hieman soundiin. Sikälikin olisi ihan päivitettävää pilliosastolla. Vaihtelun vuoksikin olisi kova kokeilla uusia pillimalleja, sillä tuolla nykyisellä on vedetty alusta asti jokainen peli poislukien ihan ensilmäiset, joissa mentiin kerholta saadulla hernepillillä :D

Syy kyllä varmasti on myös osittain viheltäjässä. Tuota keuhkoista puhaltamista täytyy kyllä vähän harjoitella, sillä usein tulee juuri puhallettua poskista pienen puhalluksen vaativissa tilanteissa.
Zlatanic

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GPR FC, futsal, Marcus "Mace" Forss ja Sirbi.


Vastaus #1613 : 02.11.2018 klo 12:30:35

Kysymys, voiko alasarjoja viheltämällä päästä n 2500e/kk?
Thalian

Poissa Poissa


Vastaus #1614 : 02.11.2018 klo 12:58:11

Kysymys, voiko alasarjoja viheltämällä päästä n 2500e/kk?

Riippuu voimakkaasti alueesta. Suurimmassa osassa pitää varmaan viheltää myös junnujen matseja, jotta tuonne noin 2000e/kk korville pääsee. Ja tuollainen taso on ainakin mahdollinen, kun Kokkolassa yksi nuori kaveri pääsi siihen jo joskus 10v sitten, mutta tyyppi vihelsikin sitten noin joka ilta niitä pelejä.

Edit: ja sanomattakin lienee selvää, että tuollaisia ansiota on ei tule kuin kesäkuukausina.
RTS

Poissa Poissa


Vastaus #1615 : 02.11.2018 klo 13:25:51

Ps. Kyllä tota dolphinia on löytänyt usein n. kympin pintaan.
Dolphinia ostaessa kannatta katsoa tarkkaan minkä mallin ostaa - monet tykkäävät sen sormipidikkeestä. Mutta yleensä halvimmissa malleissa ei sitä ole eikä saa erikseen ostettua.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #1616 : 02.11.2018 klo 13:33:00

Kysymys, voiko alasarjoja viheltämällä päästä n 2500e/kk?
Voi. Mä "tienasin" kahden ottelun viikkotahdilla syyskuussa reilu 300 €. Se, onko tuo sen arvoista, onkin ihan toinen juttu. Mutta esmes Turussa jos piippaat alasarjoja ja pubiliigaa, niin aika ok tienesteille pääset.
D mies

Poissa Poissa


Vastaus #1617 : 03.11.2018 klo 20:55:43

Täh? Kysymys siis kai kuuluu "Voiko erotuomaroinnilla elää?". Ei voi. Vaikka kuinka piippaisit kaikki mahdolliset illat kaikkia mahdollisia lajeja, niin ei sitä oikein tuonne 2500 e/kk mielestäni pääse millään. Arkisin rahakkaita pelejä ei määräänsä enemmän ole missään.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #1618 : 03.11.2018 klo 21:06:42

Täh? Kysymys siis kai kuuluu "Voiko erotuomaroinnilla elää?". Ei voi. Vaikka kuinka piippaisit kaikki mahdolliset illat kaikkia mahdollisia lajeja, niin ei sitä oikein tuonne 2500 e/kk mielestäni pääse millään. Arkisin rahakkaita pelejä ei määräänsä enemmän ole missään.
No ei ympäri vuoden, mutta kyllä voi huhtikuusta lokakuulle elää helpostikin.
Velmu

Poissa Poissa


Vastaus #1619 : 03.11.2018 klo 21:08:57

No ei ympäri vuoden, mutta kyllä voi huhtikuusta lokakuulle elää helpostikin.
Voi yksinäinen ihminen halvassa kämpässä, mutta ei 2500€/kk kyllä saa kasaan. Tai onhan se mahdollista yksittäisinä kuukausina, jos painaa viikonloppuisin aamusta iltaan matseja.

Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #1620 : 03.11.2018 klo 21:15:17

Voi yksinäinen ihminen halvassa kämpässä, mutta ei 2500€/kk kyllä saa kasaan. Tai onhan se mahdollista yksittäisinä kuukausina, jos painaa viikonloppuisin aamusta iltaan matseja.


Olen edelleen eri mieltä. Mä vihelsin 8 ottelua syyskuussa, ja nettona tuli tilille yli 300 euroa, oisko ollut joku 350 tms. Kaksi noista peleistä oli kuntoliigaa, eli ne oli tunnin per matsi ja putkeen.

Näin ollen pelkästään kertomalla tuon 7 päivää tuomarihommissa neljällä viikolla päästään matsi illassa tahdilla noin 1400 € nettona. Ja toi ei vaadi vielä edes hirveää panostusta.
Velmu

Poissa Poissa


Vastaus #1621 : 03.11.2018 klo 21:34:05

Olen edelleen eri mieltä. Mä vihelsin 8 ottelua syyskuussa, ja nettona tuli tilille yli 300 euroa, oisko ollut joku 350 tms. Kaksi noista peleistä oli kuntoliigaa, eli ne oli tunnin per matsi ja putkeen.

Näin ollen pelkästään kertomalla tuon 7 päivää tuomarihommissa neljällä viikolla päästään matsi illassa tahdilla noin 1400 € nettona. Ja toi ei vaadi vielä edes hirveää panostusta.
Jos laskee vaikka 40€ keskipalkkiolla matsit, niin reilut 60 matsia kuukaudessa pitää tuohon 2500€ viheltää. Eli siis kyllä mahdollista on, mutta vaatii tosiaan sitä, että joka ilta on painamassa pelejä ja viikonloppuisin myös.

Eli on toki mahdollista max muutamana kuukautena vuodessa.
D mies

Poissa Poissa


Vastaus #1622 : 03.11.2018 klo 21:41:04

40 e keskipalkka pelistä on jo aika kova ja ei niitä pelejä vain riitä joka illalle ympäri vuoden millään. Jos joku tosiaan pystyy esittämään edes 2500 e/kk keskitulot vuodessa erotuomaroinnilla, niin muuta ei voi sanoa kuin hattua nostaa. Jonkinmoisen kivijalan taloudelleen pystyy tuomaroinnilla kyllä itselleen hankkimaan, muttei se itsessään kyllä ketään elätä.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vain single malt on oikeaa viskiä


Vastaus #1623 : 03.11.2018 klo 21:45:52

40 e keskipalkka pelistä on jo aika kova ja ei niitä pelejä vain riitä joka illalle ympäri vuoden millään. Jos joku tosiaan pystyy esittämään edes 2500 e/kk keskitulot vuodessa erotuomaroinnilla, niin muuta ei voi sanoa kuin hattua nostaa. Jonkinmoisen kivijalan taloudelleen pystyy tuomaroinnilla kyllä itselleen hankkimaan, muttei se itsessään kyllä ketään elätä.
Ensimmäinen kysymys oli voiko tuomaroinnista saada 2500 €/kk, johon vastasin täysin oikean tiedon valossa kyllä. Sitä en tiedä tarkoitti Zlatanic jotain koko vuoden keskiansioita, mutta tuskin, koska vähääkään futista seuraavana (ja Zlatanic seuraa paljon) tietää alasarjojen olevan tauolla pitkät pätkät.

Ennen kuin tuomaripalkkiot siirtyivät piirin vastuulle, Turussa oli useampia kavereita, jotka elättivät itsensä tuomaroinnilla. Nykyään tiedän muutaman kaverin, joiden ainoa työ on puhaltaa kesät futista ja talvet futsalia. Kun ottaa huomioon harkkapeleistä ja turnauksista tulevan massien suoraan handuun, niin ihan ok tulotaso heillä on. Ei sillä rikastu, mutta ei nälkäänkään kuole.
Zlatanic

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GPR FC, futsal, Marcus "Mace" Forss ja Sirbi.


Vastaus #1624 : 04.11.2018 klo 00:10:47

Niin, että mielummin sitä tekisi, kuin nostaisi toimeentulotukea tms..  Katsoin tota palkkiotaulukkoa, jo olishan tossa lisätienestejä ihan kivasti tarjolla, esim liputtamalla 1-2 kolmosen peliä viikossa. Joka sitten loi aasinsillan siihen, että tarviiko aloittaa jostain c-junnujen läpsyttelyistä? Jos, niin kuinka kauan, ennen kuin pääsee miesten peleihin.
Järkevintähän tuomareille olisi jos 3-5div pelattaisiin pelkästään pe ilta-su ilta ja aamupäivästä iltaan.  Junnupelit sitten viikolla.

 
Sivuja: 1 ... 64 [65] 66 ... 80
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa