FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
15.09.2019 klo 13:36:32 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!

FF2-kauppa:kauppa.ff2.fi, Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 65 [66]

Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 179939 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Monska

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Avram Grant

Vastaus #1625 : 04.11.2018 klo 00:13:36

Niin, että mielummin sitä tekisi, kuin nostaisi toimeentulotukea tms..  Katsoin tota palkkiotaulukkoa, jo olishan tossa lisätienestejä ihan kivasti tarjolla, esim liputtamalla 1-2 kolmosen peliä viikossa. Joka sitten loi aasinsillan siihen, että tarviiko aloittaa jostain c-junnujen läpsyttelyistä? Jos, niin kuinka kauan, ennen kuin pääsee miesten peleihin.
Järkevintähän tuomareille olisi jos 3-5div pelattaisiin pelkästään pe ilta-su ilta ja aamupäivästä iltaan.  Junnupelit sitten viikolla.
Huomattavasti mieluummin, koska siinä tulee myös kuntoiltua. En mä tuomarin hommia uudestaan vajaan kuuden vuoden tauon jälkeen aloittanut massin takia, vaan kuntoilun. Käy piippailee kutosta, B:n ja A:n divareita niin saa sen kahdeksan-kymmenen kilsan lenkin iltaan ja vähän korvausta samalla.

Aluks joudut alottaa jostain C-pojista, mutta sun pelaajataustalla pääset aika nopeesti Vitoseen, ehkä jopa Neloseen.
Vanda

Poissa Poissa

Vastaus #1626 : 04.11.2018 klo 00:17:58

Kyllä Helsingissä on ainakin ollut joitain "ammattidumareita". Joillain toki useampia lajeja, mutta kyllä kaikenlaisia oppilaitosten sarjoja ja turnauksia yms riittää myös sarjapelien lisäksi. Tulot ei tietenkään ole tasaisia, mutta mahdollista on saada riittävä tulotaso koko vuodeksi.
Zlatanic

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: GPR FC, futsal ja Irakli Sirbiladze.

Vastaus #1627 : 04.11.2018 klo 00:36:04

Kiitos vastauksista.
frostymacfrost

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsenal, Altavastaajat

Vastaus #1628 : 04.08.2019 klo 20:47:25

Tänään viimeinen turnauspäivä. Kaksi edellistä olivat aika surkeita, mutta tänään meni hyvin. Kentältäpoistotkin händläsin hyvin. Nyt pizzaa ja lepiä.
Azazello

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Melchester Rovers

Vastaus #1629 : 07.08.2019 klo 20:23:34

Lueskelin tuossa ketjua vähän takaperin ja olisi kiinnostava kuulla vielä lisää mielipiteitä paitsiolinjasta yhdellä tuomarilla mentäessä. Itse olen ensimmäisellä kaudella viheltänyt pienen kentän junnupelejä, piirisarjaa ja puolen Suomen liigaa ja jotkut joukkueet pelaavat niin hyvin linjaan juoksupalloa että välillä on kyllä tosissaan vaikea nähdä onko paitsio vai ei, etenkin jos linjan alin pelaaja ei ole pallollisessa tilanteessa. Itse olen pitänyt vähän sellaista linjaa, että en vihellä jos en varmasti näe paitsioksi. Tästäkin on vissiin useampaa koulukuntaa, toiset tuntuvat ottavan kaikki "läheltä piti"- tilanteet pois ainakin ottelun alussa.
Velmu

Paikalla Paikalla

Vastaus #1630 : 07.08.2019 klo 20:40:34

Lueskelin tuossa ketjua vähän takaperin ja olisi kiinnostava kuulla vielä lisää mielipiteitä paitsiolinjasta yhdellä tuomarilla mentäessä. Itse olen ensimmäisellä kaudella viheltänyt pienen kentän junnupelejä, piirisarjaa ja puolen Suomen liigaa ja jotkut joukkueet pelaavat niin hyvin linjaan juoksupalloa että välillä on kyllä tosissaan vaikea nähdä onko paitsio vai ei, etenkin jos linjan alin pelaaja ei ole pallollisessa tilanteessa. Itse olen pitänyt vähän sellaista linjaa, että en vihellä jos en varmasti näe paitsioksi. Tästäkin on vissiin useampaa koulukuntaa, toiset tuntuvat ottavan kaikki "läheltä piti"- tilanteet pois ainakin ottelun alussa.
Tuntuu että ns. vanhassa polvessa on paljon noita "varman päälle" viheltäjiä eli viheltävät pois kaikki vähääkään sinne päin olevat tilanteet.

Itse vedän myös samalla linjalla kuin sinä eli jos en varma ole, niin ei paitsiokaan voi olla. Joskus toki huomaa viheltämisen jälkeen että vihkoon meni, mutta eipä noille mitään voi, koska todella vaikea nähdä noita. Varsinkin jossain B-tyttöjen alempien divareiden peleissä, kun roiskitaan pitkää palloa ja pelaajat eivät oikein osaa sijoittua, niin on todella vaikea noita katsoa, koska siellä voi joku laitapakki yhtäkkiä ollakin 10 metriä linjan alapuolella yllättäen.

Poikien ja miesten peleissä omasta mielestäni jotenkin helpompi, koska pelaajat käyttäytyvät ennalta-arvattavammin, kuin tyttöjen puolella.
Chuck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: kuriositeetit

Vastaus #1631 : 09.08.2019 klo 03:12:21

Itse vedin aluksi juurikin tuolla "en ole varma, siis ei paitsiota"-linjalla, mutta lopulta kyllästyin siitä seuranneeseen huuteluun ja kallistuin viheltämään tilanteita varman päälle. Toki siitäkin saa välillä kuulla mussutusta, mutta huomattavasti vähemmän kuin jos hyväksyy yhdenkin paitsiomaalin.

Vuosien tuomalla kokemuksella nuo kinkkiset tilanteet osaa haistella etukäteen jo melko hyvin, mutta aina niitä silloin tällöin tulee.
PaoloRos

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Oulun Pallo-Veikot

Vastaus #1632 : 09.08.2019 klo 09:36:44

Ymmärrän molemmat kannat hyvin, mutta kumpi sitten parempi en osaa sanoa. Hyökkäyshän siinä kärsii jos vihelletään vähänkin sinnepäin olevat ja puolustus taas voittaa vaikka ei oikeasti osaa sijoittua tai linjaa rakentaa.
Velmu

Paikalla Paikalla

Vastaus #1633 : 09.08.2019 klo 09:41:51

Helpommalla pääsee toki jos Chuckin linjalla vetää. Pelaajien on ymmärrettävösti helpompu sulattaa väärä paitsiovihellys kuin paitsiomaali
D mies

Poissa Poissa

Vastaus #1634 : 12.08.2019 klo 15:24:14

Parasta harjoitusta paitsioiden haistamiseen yksin viheltäessä on toimia mahdollisimman paljon linjatuomarina kolmikkopeleissä. Uskaltaisin väittää olevani tässä juuri siitä syystä aika hyvä - pari kertaa on tullut päästettyä tiukka tilanne läpi ottelussa, joka on kuvattu, ja myöhemmin nauhalta katsoessa on voinut todeta, ettei se paitsio myöskään ollut, vaikka mussutusta sai pelin aikana kuulla.

Toki myös myönnän sen, että tulee vedettyä aika paljon "ei ne kaikki paitsioita voi olla" -asenteella, eli kun ottelun alussa vihellät pari hiinä ja hiinä -tilannetta paitsioiksi, niin kolmas tilanne on jo helpompi jättää viheltämättä. Varmasti olen uran aikana viheltänyt enemmän paitsioita pois, jotka eivät niitä olleet, kuin jättänyt viheltämättä paitsioita. Myös tiukassa ottelussa viimeisen kympin aikana yritän olla jopa nihilistisen tarkka noiden kanssa ja pilli on herkemmässä - ei kai kukaan halua ratkaista peliä kyseenalaiseen maaliin? Lähtekööt hyökkääjät sitten kolme metriä linjan takaa, jos kerran eivät halua paitsiovihellystä kuulla, saatana! Yleensä kuitenkin se parempi joukkue muodostaa niin paljon enemmän tilanteita ja hyökkäyksiä, ettei muutamaankaan turhaan paitsiovihellykseen ottelu ratkea.

Kaikkein hankalimpiahan ovat tilanteet, jotka tapahtuvat aivan maalin edessä. Siinä yksi askel eteen tai taakse voi ratkaista paitsion ja se tapahtuu silmänräpäyksessä. Itsellä on vähän sellainen asenne, että puolustavan joukkueen pitäisi pystyä pelaamaan sen verran hyvin, ettei moista tilannetta pitäisi edes päästä syntymään, eli vihellän tuollaiset tilanteet paitsioksi vain, jos olen siitä kokolailla satavarma.

« Viimeksi muokattu: 12.08.2019 klo 15:27:42 kirjoittanut D mies »
Raian

Poissa Poissa

Vastaus #1635 : 12.08.2019 klo 16:49:10

Kaikkein hankalimpiahan ovat tilanteet, jotka tapahtuvat aivan maalin edessä. Siinä yksi askel eteen tai taakse voi ratkaista paitsion ja se tapahtuu silmänräpäyksessä. Itsellä on vähän sellainen asenne, että puolustavan joukkueen pitäisi pystyä pelaamaan sen verran hyvin, ettei moista tilannetta pitäisi edes päästä syntymään, eli vihellän tuollaiset tilanteet paitsioksi vain, jos olen siitä kokolailla satavarma.

Tähän sama. Maalin edessä tapahtuu jo niin paljon muitakin asioita, jotka kaikki pitäisi havannoida. Siinä, jos hyökkääjä on puoli metriä paitsiossa keskityksen lähtiessä, niin on todella vaikea tätä huomata, jolloin pilli pysynee hiljaisena.
Azazello

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Melchester Rovers

Vastaus #1636 : 07.09.2019 klo 23:24:39

Yksi inhottava puoli on ainakin mulla se että tuntuu jäävän loputtomasti päähän pyörimään joku mokattu tilanne tai vaikea peli, että olisiko voinut tehdä toisin ja miten. Tietysti pieni analyysi varmaan on ihan paikallaan, mutta kun ei oikein millään tunnu välillä pääsevän noista yli. Kun vähän muutenkin olen sellainen persoona että tuppaa jäämään tuollaisia asioita painamaan mieltä. Viimeisimmässä pelissä yksi tilanne jossa en nähnyt rikettä jos tuli sitten maali rikkoneelle joukkueelle, ja sen jälkeen tuntui menevän kaikki rajaheitot ja muut vähän väärinpäin. Ehkä tuokin kokemuksen kautta tulee, että ei jää märehtimään niitä yksittäisiä tilanteita, vaikka niistä välitön palaute kentänlaidalta tuleekin?
frostymacfrost

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Arsenal, Altavastaajat

Vastaus #1637 : 08.09.2019 klo 23:14:34

Yksi inhottava puoli on ainakin mulla se että tuntuu jäävän loputtomasti päähän pyörimään joku mokattu tilanne tai vaikea peli, että olisiko voinut tehdä toisin ja miten. Tietysti pieni analyysi varmaan on ihan paikallaan, mutta kun ei oikein millään tunnu välillä pääsevän noista yli. Kun vähän muutenkin olen sellainen persoona että tuppaa jäämään tuollaisia asioita painamaan mieltä. Viimeisimmässä pelissä yksi tilanne jossa en nähnyt rikettä jos tuli sitten maali rikkoneelle joukkueelle, ja sen jälkeen tuntui menevän kaikki rajaheitot ja muut vähän väärinpäin. Ehkä tuokin kokemuksen kautta tulee, että ei jää märehtimään niitä yksittäisiä tilanteita, vaikka niistä välitön palaute kentänlaidalta tuleekin?

Futis on onneksi niin tulkintalaji, että yleensä jonkun yksittäisen virheen pystyy itselleen perustelemaan sillä. Itselläkin on tapana tehdä yhden virheen päälle toinen perään, mutta paineidensietokyvyn kasvaessa tämäkin paranee. Kentänlaidan palautetta ei tarvitse kuunnella, sillä nämä ovat aina puolueellisia, yleensä tietämättömiä säännöistä ja tunnekuohun vallassa.
D mies

Poissa Poissa

Vastaus #1638 : 11.09.2019 klo 13:54:05

Ei kukaan ole noille jälkikäteisfuntsimisille immuuni. Eiköhän eräs skottikin ole tällä viikolla miettinyt kaikenlaista. Se kannattaaa ottaa myös positiivisena seikkana - ainakin suhtautuu harrastukseensa vakavuudella ja prosessoi ja oppii toiminnastaan. Osa pääsee noista yli nopeammin, osa hitaammin. Se lienee varsin yksilökohtista. Onhan se varmasti raskasta, jos koko ajan vaan niitä jatkuvasti kelaa. Luulisin, että vain kokemus ja aika noihin auttaa.

Sivuja: 1 ... 65 [66]

Siirry: