FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.04.2024 klo 07:22:55 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 69 [70] 71 ... 80
 
Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 274131 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ihminen123

Poissa Poissa


Vastaus #1725 : 28.07.2022 klo 17:46:28

Minkälaista vihkoa tuomarikollegat käyttävät peleissä? Itsellä on ollut käytössä vain tavallinen pieni vihko, mutta se uhkaa muodostua ongelmalliseksi jos pelissä tulee paljon maaleja. Verkkokauppoja olen selaillut läpi mutta olen löytynyt vain sellaisia, joissa jokin olennainen sarake kuvien perusteella puuttuu (esim. Paikka maalintekijän numerolle.) Voi kertoa jos on kokemusta jostakin näistä:
https://seurashop.fi/index.php?route=product/product&path=120_128&product_id=1960 https://www.unisportstore.fi/sekalaiset-tarvikkeet/unisport-erotuomarin-kortit-setti-musta/211589/#/ https://shop.2refs.com/fi/tuote/3789945-erotuomarin-korttikansio
https://www.xxl.fi/select-erotuomarin-kortit-musta/p/1160380_1_style
Pahoittelut että tuli näin paljon linkkejä.
Chuck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Путiн хуйло!


Vastaus #1726 : 28.07.2022 klo 23:13:49

Ihan mikä tahansa tuommoinen kansio ja palanen tavallista ruutupaperia. Jos on sateen uhka, niin sitten Motonetin vedenkestävää paperia.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/5508189/Motonet-vedenkestava-muistio-76-x-130-mm
Leijona33

Poissa Poissa


Vastaus #1727 : 29.07.2022 klo 14:21:29

Seitsemän kauden otannalla aika vähän tuomarit käyttää noita "valmiita" lehtisiä. Enemmän näkee ihan vaan juurikin ruutupaperia, johon kaikilla tuomareilla kai vähän oma tapa merkata asioita ylös. Loppujen lopuksihan sillä ei ole merkitystä mihin tai miten merkkaa, kunhan itse saa selvää.
Mombasa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Homovitun huutaminen


Vastaus #1728 : 29.07.2022 klo 15:37:27

Itselläni on käytössä tuollainen kansion tapainen, jonka sain aikoinaan lahjaksi kummierotuomarilta. Näyttää hieman itsetehdyltä, en ole varma onko kaupasta ostettu, mutta paljon jesaria siinä ainakin on. Välissä on aina ollut jotain satunnaista käden ulottuvilla olevaa paperia taiteltuna oikeaan kokoon. Esimerkiksi paperisia pöytäkirjoja tai ruutupaperia. Kynänä sitten töistä varastettuja kuulakärkikyniä. Sitä on tullut vaikka kuinka märissä olosuhteissa matseja vedettyä eikä ikinä ole ollut ongelmaa muistiinpanojen kastumisen kanssa. Jos jossain kaakkois-Aasian monsuunisateissa vetää useamman matsin päivässä, sitten voisin harkita minigrip-pussilla muistiinpanojen suojaamista, mutta ei ole vielä koskaan tuollaiseen tarvinnut turvautua. En ole ikinä tuollaisia valmiita lehtisiä edes kokeillut. Vaikuttavat turhalta rahanmenolta ja luonnonvarojen tuhlaamiselta. En ainakaan muista, että missään pelissä olisi koskaan tullut niin paljon maaleja, että ei olisi yhdelle sivulle mahtunut, mutta kait jossain 17-9 junnupelissä tuo voisi tapahtua. Siihen auttaa kun vaan sitten kääntää paperin.

e. Tuo seurashopin kansio muistuttaa eniten omaani.
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor


Vastaus #1729 : 10.08.2022 klo 10:12:04

Mitäs muut tuomarit olette mieltä seuraavasta?

Maalivahdilla on kortti alla. Hyökkääjä ja maalivahti syöksyvät pystypalloon. Hyökkääjä ehtii niukasti ensin ja tsippaa pallon maaliin ja maalivahti kaataa hyökkääjän käsillään. Maalivahdin rike ei mielestäni täytä varoituksen kriteeristöä kovuutensa puolesta. Jos pallo ei olisi mennyt maaliin, niin toinen varoitus olisi ollut selviö. Eikö maali kuitenkin lievennä tilanteen niin, että toista varoitusta ei tarvitse antaa? Jätin siis toisen varoituksen antamatta, ja hyökkäävä joukkue protestoi todella voimakkaasti tilanteessa ja vielä ottelun jälkeenkin.
Mombasa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Homovitun huutaminen


Vastaus #1730 : 10.08.2022 klo 11:01:44

Mitäs muut tuomarit olette mieltä seuraavasta?

Maalivahdilla on kortti alla. Hyökkääjä ja maalivahti syöksyvät pystypalloon. Hyökkääjä ehtii niukasti ensin ja tsippaa pallon maaliin ja maalivahti kaataa hyökkääjän käsillään. Maalivahdin rike ei mielestäni täytä varoituksen kriteeristöä kovuutensa puolesta. Jos pallo ei olisi mennyt maaliin, niin toinen varoitus olisi ollut selviö. Eikö maali kuitenkin lievennä tilanteen niin, että toista varoitusta ei tarvitse antaa? Jätin siis toisen varoituksen antamatta, ja hyökkäävä joukkue protestoi todella voimakkaasti tilanteessa ja vielä ottelun jälkeenkin.

Lainaus
Hyöty
Jos erotuomari soveltaa hyötyä rikkomuksesta, josta olisi peli katkaistaessa
annettu varoitus tai kentältäpoisto, tulee tämä varoitus tai kentältäpoisto
antaa, kun pallo menee seuraavan kerran pois pelistä. Kuitenkin, jos rikkomus
oli ilmeisen maalintekomahdollisuuden vieminen vastajoukkueelta, pelaajaa
varoitetaan epäurheilijamaisesta käytöksestä; jos rikkomus häiritsi (lupaavaa
hyökkäystä) tai pysäytti lupaavan hyökkäyksen, pelaajaa ei varoiteta.

Jos ilman pallon menemistä maaliin kyseessä olisi ollut lupaavan hyökkäyksen vieminen, niin sitten varoitusta ei tietenkään kuulu antaa (sitä lupaavaa hyökkäystä ei viety). Vastaavasti jos tulkitset, että tilanteessa olisi viety ilmeinen maalintekomahdollisuus, niin sitten toinen varoitus olisi oikea tuomio. Pallon mennessä heti tilanteen jälkeen maaliin tulkitsisin niin, ettei pelaajalta viety ilmeistä maalintekomahdollisuutta, jolloin ratkaisusi oli ihan oikea, kun kerta maalivahdin pelaaminen ei täyttänyt piittamattomuuden kriteerejä.
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor


Vastaus #1731 : 10.08.2022 klo 15:12:10

Itse tulkitsin tuon vähän eri tavalla. Tulkitsin tilsnteen kyllä ilmeiseksi maalintekomahdollisuudeksi, mutta kun maalivahti pyrki pelaamaan palloa, niin rangaistus olisi ollut varoitus. Ajattelin siis, että varoitusta ei anneta, koska pallo meni maaliin.

Jos siis samanlainen tilanne tapahtuisi esimerkiksi puolustajalle, joka repii hyökkääjän nurin, niin olisin antanut varoituksen, koska repimällä viedyn ilmeisen maalintekopaikan rangaistus on punainen.
-Auvo-

Poissa Poissa


Vastaus #1732 : 10.08.2022 klo 15:36:21

Mun mielestä kuulostaa, ettei rikehetkellä enää ollut lupaavaa hyökkäystä tai ilmeistä maalintekomahdollisuutta. Kertomuksen mukaan hyökkääjä siis ensin pelasi pallon kohden maalia, rike tapahtui vasta tämän jälkeen, eli sillä ei ole vaikutusta tilanteen kehittymiseen. Näin ollen ainoa syy henkilökohtaisille rangaistuksille olisi rikkeen vakavuus.
paveldo

Poissa Poissa


Vastaus #1733 : 10.08.2022 klo 16:01:30

Oletan että maalivahdilla oli yritys ja mahdollisuus pelata palloa ja kyseessä oli ilmeinen maalintekomahdollisuus. Tällöin tässä tapauksessa henkilökohtainen rangaistus riippuu siitä että tapahtuiko rike rangaistusalueella vai ei.
Keltainen jos ulkopuolella, ei korttia jos rankkarialueella.
Chuck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Путiн хуйло!


Vastaus #1734 : 10.08.2022 klo 18:25:50

Mun mielestä kuulostaa, ettei rikehetkellä enää ollut lupaavaa hyökkäystä tai ilmeistä maalintekomahdollisuutta. Kertomuksen mukaan hyökkääjä siis ensin pelasi pallon kohden maalia, rike tapahtui vasta tämän jälkeen, eli sillä ei ole vaikutusta tilanteen kehittymiseen. Näin ollen ainoa syy henkilökohtaisille rangaistuksille olisi rikkeen vakavuus.

Juurikin näin. Itse kävisin tilanteen läpi näin:

Estettiinkö ilmeinen maalintekomahdollisuus? Ei, joten sen perusteella ei voi antaa punaista.
Estettiinkö lupaava hyökkäys? Ei, joten sen perusteella ei voi antaa keltaista.
Oliko rike voimakkuudeltaan piittaamaton (tai muusta syystä keltaiseen korttiin oikeuttava)? Kertomuksen perusteella ei, joten ei tästäkään syystä keltaista.
Micky Lee

Poissa Poissa


Vastaus #1735 : 11.08.2022 klo 08:18:00

Juurikin näin. Itse kävisin tilanteen läpi näin:

Estettiinkö ilmeinen maalintekomahdollisuus? Ei, joten sen perusteella ei voi antaa punaista.
Estettiinkö lupaava hyökkäys? Ei, joten sen perusteella ei voi antaa keltaista.
Oliko rike voimakkuudeltaan piittaamaton (tai muusta syystä keltaiseen korttiin oikeuttava)? Kertomuksen perusteella ei, joten ei tästäkään syystä keltaista.
Tämä vaikuttaa aika lailla oikealta tulkinnalta tilanteeseen. Ylos
testi2

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Pentinkulman päivät


Vastaus #1736 : 28.08.2022 klo 22:15:39

Jos maalivahti yrittää avata käsistä ja hyökkääjä estää potkun blokkaamalla avauksen jalallaan --> varoitus.

Onko se A vai D. Itse ensin ajattelin, että D (pelin jatkamisen viivyttäminen), mutta toisaalta ei kai tuossa sitä tapahdu, koska peliä ei ole katkaistu. Eli vastaus on A (epäurheilijamainen käytös).

Näinkö on?
Chuck

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Путiн хуйло!


Vastaus #1737 : 28.08.2022 klo 22:37:22

Jos maalivahti yrittää avata käsistä ja hyökkääjä estää potkun blokkaamalla avauksen jalallaan --> varoitus.

Onko se A vai D. Itse ensin ajattelin, että D (pelin jatkamisen viivyttäminen), mutta toisaalta ei kai tuossa sitä tapahdu, koska peliä ei ole katkaistu. Eli vastaus on A (epäurheilijamainen käytös).

Näinkö on?

Jep. Olen tuon kerran D:ksi laittanut ja jälkeenpäin on kerrottu, että se on A.
batong

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KoiPS, West Ham United


Vastaus #1738 : 05.09.2022 klo 22:22:22

Pelejä alkaa olla kymmeniä kasassa, ja mietaakaan ei ylläty, että Kutonen on osoittautunut ylivoimaisesti vaikeimmaksi sarjaksi viheltää. Mutta tästä on hyvä jatkaa, kun peleissä linja on pysynyt selkeänä ja tuomiot ja kommunikaatio tulevat yhä jämäkämmin.
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor


Vastaus #1739 : 05.09.2022 klo 23:54:40

Pelejä alkaa olla kymmeniä kasassa, ja mietaakaan ei ylläty, että Kutonen on osoittautunut ylivoimaisesti vaikeimmaksi sarjaksi viheltää. Mutta tästä on hyvä jatkaa, kun peleissä linja on pysynyt selkeänä ja tuomiot ja kommunikaatio tulevat yhä jämäkämmin.

Millä alueella oot päässyt miesten peleihin? Mulla ei oo mitään muuta miesten luokitusta kuin AET M5. Aloitin siis huhtikuussa
batong

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KoiPS, West Ham United


Vastaus #1740 : 06.09.2022 klo 00:17:49

Millä alueella oot päässyt miesten peleihin? Mulla ei oo mitään muuta miesten luokitusta kuin AET M5. Aloitin siis huhtikuussa

Etelä, Kujekissa olen ja pk-seudulla suurin osa peleistä. Aloitin itse toukokuussa.
Vippi

Poissa Poissa


Vastaus #1741 : 06.09.2022 klo 08:32:56

Pelejä alkaa olla kymmeniä kasassa, ja mietaakaan ei ylläty, että Kutonen on osoittautunut ylivoimaisesti vaikeimmaksi sarjaksi viheltää. Mutta tästä on hyvä jatkaa, kun peleissä linja on pysynyt selkeänä ja tuomiot ja kommunikaatio tulevat yhä jämäkämmin.
Itse olen huomannut, ettei kannata antaa miesten pelata kovaa. Noissa miesten alimmissa sarjoissa pelaajat on useimmiten tyytyväisimpiä todella tiukkaan linjaan. Yleensä jos viheltää kaikki pienetkin selän puolelta tuuppaisut, repimiset jne., niin tekee matsista itselleen helpomman ja pelaajat tyytyväisiksi.
Ia

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KTP, PeKa, Çaykur Rizespor


Vastaus #1742 : 12.11.2022 klo 14:11:18

Nyt tosiaan alkaa olla ensimmäinen kausi paketissa. Kaksijakoiset fiilikset. Avustavana erotuomarina tiimityöskentely oli kivaa ja kokeneemmilta tuomareilta sai jatkuvasti hyviä vinkkejä ja ohjausta. Tarkkailupelejäkin tuli mukavasti ja palautteesta oli paljon hyötyä.

Erotuomarina sen sijaan tuntuu, että olen vähän tuuliajolla. Omaa liikkumista ja sijoittumista on vaikea arvioida. Taidan olla liian lepsu suunsoiton suhteen, koska havahduin syksyllä, etten ole antanut purnauksesta yhtäkään varoitusta kauden aikana. Yleensä tosin täydellinen tonninseteli-ilme asiattomalle lätinälle tappaa sen kitinän hyvin, kun kommunikointi on muuten toimivaa.

Käsivirheet, pelinjatkamistavan suuntineen ja jalkoihin kohdistuneet taklaukset hallitsen mielestäni ihan hyvin. Kaksinkamppailutilanteet, missä revitään ja tönitään sen sijaan tuottavat tuskaa, mutta se lienee vaikeaa kaikille. Ensi kaudella pitänee pyytää heti alkukaudesta aktiivisesti tarkkailijoita myös yksin viheltämiini peleihin, jotta saisi uudestaan juonen päästä kiinni.
Tobatus

Poissa Poissa


Vastaus #1743 : 14.11.2022 klo 09:38:24

Täällä kanssa yksi ensimmäisen kauden erotuomari. Kauteen on mahtunut reilu 60 ottelua ja vaikka kausi on paketissa niin homma jatkuu talvella winterliigan peleissä. Tuli lähdettyä oman pojan pelien tuomari tarpeesta, mutta homma on kyllä vienyt mukanaan ja innostus vaan kasvanut tätä tehdessä.
BenQu

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tuomarit, HJK, Hertha BSC, JäPS


Vastaus #1744 : 20.04.2023 klo 20:22:27

Nonniin ekat pelit vihelletty ja alkuluokitukset saatu. Yllättävän hauskaa hommaa on ainakin tähän mennessä ollut. Vähän ollu pohdinnassa jopa vähän tavotteellisemmin tuomaroinnin ottaminen, joten kaikki vinkit vasta-alkajalle otetaan vastaan.
Metsän poika

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: RoPS, TPV


Vastaus #1745 : 20.04.2023 klo 21:54:13

 Miten tuollainen luokitushomma siis menee? Millaisia tasoja tuossa "alkuluokituksessa" voi saada?
D mies

Poissa Poissa


Vastaus #1746 : 20.04.2023 klo 22:19:11

Puolikkaan kentän 8v8 peleistähän tuo kai melkeen kaikilla lähtee, mutta eteneminen riippuu sitten iästä ja taustasta ja paikkakunnasta; omalla peruskurssilla ollut kolmevitonen kokenut futari taisi viheltää jo samana kesänä Kolmosta. Myös pk-seudulla taitaa nousta aika nopeasti kun tuomareista on isompi pula?
Nigel Kugelschfeir

Paikalla Paikalla


Vastaus #1747 : 20.04.2023 klo 22:26:32

Meillä kävi yksi toimihenkilö tuomarikurssin ja taisi sanoa että vitosdivariin asti saa nyt viheltää. Junnupeleistä meinasi aloittaa. Itse olen ollut pelinohjaajana lähinnä oman lapsen peleissä kun innokkaita ei ole ollut mutta on tuo ihan kivaa ja mieluummin tekee itse kuin maksaa jollekin 12-vuotiaalle joka ei osaa edes sääntöjä, saatikka ohjaisi peliä mitenkään. Nuo 6-7-vuotiaat tarvii kuitenkin ihan oikeiden asioiden opettamista vielä.
Leijona33

Poissa Poissa


Vastaus #1748 : 20.04.2023 klo 22:28:05

Puolikkaan kentän 8v8 peleistähän tuo kai melkeen kaikilla lähtee, mutta eteneminen riippuu sitten iästä ja taustasta ja paikkakunnasta; omalla peruskurssilla ollut kolmevitonen kokenut futari taisi viheltää jo samana kesänä Kolmosta. Myös pk-seudulla taitaa nousta aika nopeasti kun tuomareista on isompi pula?
Juurikin noin. Varmaan kyllä melkein kaikkialla tällä hetkellä sen verran pulaa tuomareista, että eteneminen aika nopeaa jos yhtään ainesta pillin/lipun varteen.
Nafqbet

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FC PaSa ikuisesti, Huuhkajat


Vastaus #1749 : 28.04.2023 klo 23:05:06

Muutama vuosi on tullut pidettyä taukoa viheltämisestä muiden futiskiireiden painettua päälle ja tässä kevään aikana heräsi kipinä jatkaa pilliin viheltämistä. Noh, laitoin alueen erotuomariasiantuntijalle viestiä kiinnostuksestani ja kerroin taustoistani (seitsemän vuotta vihellyksiä, luokituksena Kolmosen AET ja Nelosen ET + Kakkosen harjoituspelejä vyön alla, lajin parissa valmentajana). Sain sähköpostiini viestiä, että peruskurssi pitäisi käydä uudestaan. Yritin löytää ajankohtaa, jona pääsisin osallistumaan. Tuloksetta, koska viikonlopuille osuvat työt eivät jousta kokonaista koulutuspäivää varten. Löysin kuitenkin ajankohdan, jolloin olisin pari tuntia lopusta joutunut jättämään väliin. Ei kuulemma onnistu, vaan koko koulutuspäivään on osallistuttava.

Viime viikonloppuna työmaalle kävellessäni näin sattumalta kentällä et-koulutuksen kenttävaihetta, jossa harjoiteltiin rivissä lipun nostamista. Hienoa, että tätäkin asiaa opetetaan, mutta voi nyt jumalauta, jos satoja pelejä tuominneena pitää tuollaisia käydä läpi, jotta voisi 10-vuotiaiden piirisarjapelejä käydä viheltämässä. Monissa Euroopan maissa tuomarit tulevat joukkueiden iseistä ja äideistä ja meillä Suomessa huudetaan tuomaripulaa, mutta ei olla valmiita antamaan muutaman vuoden taukoa pitäneille erotuomarikorttia esim. hyväksytyllä sääntömuutostestillä. Rippikouluiässä käydystä kurssiltani taitaa 0/15 enää viheltää. Varmasti meitä kaltaisiani löytyisi Suomesta satoja, jotka voisivat markkinoinnilla jatkaa tuomarointia lyhyemmän tai pidemmän tauon jälkeen matalalla kynnyksellä. Olkoon vaikkapa kaikille uustulokkaille luokitus alkuun alin mahdollinen. Tarkkailun tai ajan mittaan luokitus voisi taas nousta.

Sori katkerasta avautumisesta, mutta pakko oli jakaa tämä oma kokemukseni vaihtoehdoksi aina akuuttiin erotuomaripulaan.

 
Sivuja: 1 ... 69 [70] 71 ... 80
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa