FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
24.11.2024 klo 23:44:14 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 9 [10] 11 ... 88

Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 298912 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Sudeetti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Banzai, kukkahattu

Vastaus #225 : 09.07.2008 klo 14:58:44

Teinpä sitten ensimmäisen todella typerän virheeni peleissä Helsinki Cupissa.

Maaliviivalta pelastettu pallo (mielestäni, puolueettoman katsojan mielestä oli sisällä), siitä pallo moken syliin. Tulkitsin tahalliseksi palautukseksi (tulkinnanvarainen tuomio, mutta mielestäni oikein).

Seurauksena toki epäsuora vapari, mutta pää löi tyhjää antamispaikan suhteen. Vein sen sivummalle 9.15 metrin päähän -> eka virhe. Näytin epävarmuuteni -> toka virhe.

Noh, lopulta vapari annettiin, puolustaja syöksyi tilanteeseen, pallo osui käteen pelaajan maassa ollessa (ei tietenkään pelaajan mielestä) ja pilkulle. no, kavennushan siitä tuli, peliaikaa viisi minuttia jäljellä ja molemmat joukkueet täysin kuumana meikäläiseen. Vihamielinen yleisö ei sinänsä hatkauttanut, tuomitsin homman normaalisti loppuun, mutta tilanne jäi kuitenkin harmittamaan ja mietityttämään. Varsinkin kun homma sinänsä oli hyvin yksinkertainen (epäsuora vapari maalivahdin alueen rajalta), mutta jonkinlainen jäätyminen vain tuli itse tilanteessa.

Ehkä tässä on se pelko, mikä on jäytänyt hommassa itseäni, eli että joskus oman virheen takia tulee ratkaisseeksi ottelun. Tällä kerralla oli onni, eikä ratkaisuni heilauttanut ottelun lopputulosta, mutta aina ei kai voi yhtä hyvä "tuuri" käydä.

Itseni tuntien tulen potkimaan tuosta itseäni ja tuntemaan epävarmuutta ainakin huomisissa matseissa.

Kuinka arvon kohtalotoverini käsittelevät tuollaisia tilanteita? Sääntökirjaa selaillaan toki illalla, mutta jos muuta vinkkiä löytyy, niin kuulisin mielelläni.
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi

Vastaus #226 : 09.07.2008 klo 15:08:32

Eihän tuo vielä mitään, kuulemma jossain kutsuturnauksessa joku tyttö oli vienyt muurin maalin viereen päätyrajalle eikä maalivivalle, kun epäsuora vapari oli tullut juurikin niin läheltä kun voi eli "vitosen rajalta" (mikäli rike lähempänä, niin vapari annetaan silti vitosen rajalta). Pelin jälkeen tarkkailija oli ihmetellyt asiaa, mutta ko. tuomari oli keskeyttänyt ja sanonut, että "joojoo kyllä mä tiedän että se muuri olis pitänyt viedä maalin taakse" :D Ylos

Ja itse asiaan. Muistan lähes kaikki tekemäni virheet sekä futistuomarina että kendotuomarina. Uraa toki takana vasta muutama vuosi. Pitkään ne vituttivat, mutta varsinkaan jossain junnupeleissä tehdyt virheet eivät enää harmita. Sen sijaan jossain esim. Kolmosessa tai B-SM:ssä sun muissa hyvissä sarjoissa tehdyt virheet jaksavat vieläkin pyöriä mielessäni aika ajoin. Joka tapauksessa tärkeintä on se, että samoja tyhmiä mokia en enää varmasti tule tekemään. Moni asia opitaan vasta kantapäänkautta ja sillä tavalla ne melkein parhaiten mieleen jäävät.

Mutta kieltämättä melko alokasmaista kohellusta sinulta, eikä tilannetta varmasti helpottanut yleisö ja vastustajat :)
Sudeetti

Poissa Poissa

Vastaus #227 : 09.07.2008 klo 15:32:49

Aloittelijahan minä olenkin. :-[

Eipä tuossa oikein mikään ärsyttäisikään, jos en olisi sitä epäsuoraa vaparia söheltänyt. Muut tilanteet menivät tulkinnan puolelle, ja toimisin niissä todennäköisesti ihan samalla tavalla.

Nyt vain ärsyttää ja pahasti, että tuli mokattua muuten hyvin mennyt peli ja luultavasti jätettyä kahdelle joukkueelle vähän ikävä maku ottelusta.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2008 klo 15:33:51 kirjoittanut Sudeetti »
ref

Poissa Poissa

Vastaus #228 : 09.07.2008 klo 16:38:56

Oppirahoja, ei sen kummempaa. Pelejä tulee ja virheitä niiden mukana, ja vaikka ne pyörisivät mielessä, niin ei niitä kannata sen kummemmin murehtia.
Eero

Poissa Poissa

Vastaus #229 : 09.07.2008 klo 16:47:46

Eihän tuo vielä mitään, kuulemma jossain kutsuturnauksessa joku tyttö oli vienyt muurin maalin viereen päätyrajalle eikä maalivivalle, kun epäsuora vapari oli tullut juurikin niin läheltä kun voi eli "vitosen rajalta" (mikäli rike lähempänä, niin vapari annetaan silti vitosen rajalta). Pelin jälkeen tarkkailija oli ihmetellyt asiaa, mutta ko. tuomari oli keskeyttänyt ja sanonut, että "joojoo kyllä mä tiedän että se muuri olis pitänyt viedä maalin taakse" :D Ylos

Samaa tarinaa muuten kerrottiin jo joskus -98 Kouvolan ETK:n peruskurssilla jonkinlaisena rohkaisevana esimerkkinä, "ei se voi huonomminkaan mennä"  ::)
mawerick41

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, KaVo

Vastaus #230 : 09.07.2008 klo 17:03:55

Hymähdin aika pahasti, loistava vasta kommentti :D
Hisingen

Poissa Poissa

Vastaus #231 : 09.07.2008 klo 21:08:52

Kuka tunnustaa?
http://fotbollskanalen.se/1.536869/2008/07/09/tv_full_domare_fick_hjalp_av_plan
Sudeetti

Poissa Poissa

Vastaus #232 : 10.07.2008 klo 19:52:28

Oppirahoja, ei sen kummempaa. Pelejä tulee ja virheitä niiden mukana, ja vaikka ne pyörisivät mielessä, niin ei niitä kannata sen kummemmin murehtia.
Noinhan tuo taitaa olla. Jos jotain hyvää koittaa tuosta etsiä, niin enpähän tee toiste tuota virhettä. ::)

Ja torstaihan oli taas ihan hyvä päivä, eli eiköhän tämä tästä. :)

Mitä nyt muutama idiootti katsojien joukossa aiheutti meikäläisen ensimmäisen todellisen maltin menetyksen tuomaroidessa. Saakelin junnut (olivat luultavasti jo tippuneen joukkueen pelaajia) potkaisivat varapallona pelissä olleen venäläisen joukkueen pallon pusikkoon/metsikköön. Luulin kavereitten haluavan auttaa, kun kävivät vapaaehtoisesti varsinaista pelipalloa etsimässä, palauttivatkin sen vielä peliin. Mutta sitten kun annoin varapallon pojille, että palauttaisivat pallon joukkueelle, niin taisi joku saada varsinaisen "vittuillaan noille ryssille" kuningasidean. Kumma että tuollaisia valopäitä tuntuu aina jostakin kolosta löytyvän.

--

Helpottaa muuten ihan hirveästi, kun ei ihan niin kiire ole pelien välissä (annettu jopa 50 minuuttia 2x20 min. + mahd. rankkarit läpiviemiseen). Ihan vakavasti ajattelin, että ensi vuonna en ilmoittaudu alkulohkopäiville, jos aikataulu on vedetty yhtä epärealistisen tiukaksi. Pitänee pistää palautetta, kunhan jaksaa näpytellä painokelvollista tekstiä.
ref

Poissa Poissa

Vastaus #233 : 10.07.2008 klo 21:26:43

Se on hieno homma, että joku jaksaa noissakin turnauksissa käydä viheltelemässä. Itseäni ei kyllä vähempää voisi kiinnostaa..
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal

Vastaus #234 : 10.07.2008 klo 21:54:59

Se on hieno homma, että joku jaksaa noissakin turnauksissa käydä viheltelemässä. Itseäni ei kyllä vähempää voisi kiinnostaa..
Jollain on noussut menestys kuuppaan.  Alas
Homer

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Valkeakosken Haka

Vastaus #235 : 10.07.2008 klo 22:07:15

Kiinnostaisi tietää, miten helvetissä kukaan viitsii tuomita mitään matseja surkealla korvauksella ja tietää olevansa kentän vihatuin henkilö. Tuli vain tämä asia mieleeni viime sunnuntaina kun kuuntelin Vuorelalle vittuilua niin kannattajien joukoista kuin vierasjoukkueen vaihtopenkiltäkin
Vernuri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, PuiU

Vastaus #236 : 10.07.2008 klo 22:43:06

Kiinnostaisi tietää, miten helvetissä kukaan viitsii tuomita mitään matseja surkealla korvauksella ja tietää olevansa kentän vihatuin henkilö. Tuli vain tämä asia mieleeni viime sunnuntaina kun kuuntelin Vuorelalle vittuilua niin kannattajien joukoista kuin vierasjoukkueen vaihtopenkiltäkin

siksi:
että se korvaus ei ole surkea,
homma on loppujen lopuksi ihan mukavaa,
tuomareita tarvitaan.

Ylos
Elmslie Ender

Poissa Poissa

Vastaus #237 : 10.07.2008 klo 23:04:20

Jollain on noussut menestys kuuppaan.  Alas

Tuolla muissa ketjuissa ref on saanut ylistystä ja mainittiinpa tänään "että tuleva huipputuomari mikäli motivaatio kantaa." Olin itsekin tulossa kirjoittamaan samaa. Tänään Viitosen pelissä ajattelin, että refistä tulee vielä jotain enemmän kuin piirinsarjojen jyrä, jos tosissaan haluaa ja jos pystyy pysymään nöyränä. Erottuu tuomarina kuin Tuomas Virkkunen selostajana. Kaikki tuomiot eivät menneet tänään kohdalleen, mutta silti pitää pelin hyvin käsissä, vaikka jokainen pelaaja kentällä on vanhempi. Ei tuo itseään esille, mutta on jämäkkä, selkeä ja pystyy puhumaan pelaajien kanssa muttei silti jää jaarittelemaan ja tuomioistakin suurin osa menee kohdalleen.

Mutta muista pysyä nöyränä, ref!
ref

Poissa Poissa

Vastaus #238 : 11.07.2008 klo 00:07:34

Jollain on noussut menestys kuuppaan.  : alas:
Puhu vaan omasta puolestasi :D Vai olitko silloin Särkkä Cupissa Pirkkahallilla aamulla viereisellä kentällä muka tyytyväisenä :o
Mutta muista pysyä nöyränä, ref! 
Joo ei tässä siitä ole kyse, joka vuosi tulee Särkkä Cupeissa sun muissa tuomaroitua, jostainhan kerhonkin on rahaa saatava. Mutta Särkkä Cupissakin mulla oli semmonen päivä, että 8-12 olin Pirkkahallilla pikkujunnuja vetämässä, jonka jälkeen piti olla jo klo 14 Hervannan keskuskentällä valmistautumassa A-Ykkösen peliin. Ei mitään herkkua, varsinkaan kun noista Särkkä Cup peleistä tienasi huikean 6€ per peli (peliaika 2x20, 5 peliä putkeen).

Siis: Jos Hesa Cupin hinnat on samat, eikä mukana ole edes tätä "kerholle rahaa" -pointtia, ei kyllä suoraan sanottuna huvittaisi hirveästi mennä viheltämään. Toki hyviä reenimatseja aloittaville tuomareille, mutta itse en koe enää saavani irti niistä mitään. Ja nimenomaan kehittyminen on se pääasia minulle, eikä "olla vain tuomaroimassa huvin vuoksi". Vitosen hyvät pelit, esim. tämänpäiväinen TPV/2-LaPro ovat juuri hyviä pelejä kehitysmielessä. Tempo kohtuullinen, pelataan suhteellisen kovaa, mutta pääosin sääntöjen puitteissa.

Ja myönnän, että tänään olisi voinut viheltää muutaman tilanteen eri tavallakin, mutta niinhän se aina on. Ja peli pysyi tosiaan pääosin hyvin käsissä, kuten sanoit, mikä on pelin kannalta tärkeämpää kuin jokaisen yksittäisen virheen näkeminen.

Ja tuohon ikäpointtiin sen verran, että tuomaroituja pelejä on takana jääkiekosta ja futiksesta jo useampi sata, joten kokemusta on ikään nähden kuitenkin suhteellisen paljon. Ja pelaajat ovat muutamia lukuunottamatta kunnioittaneet tuomarina iästä huolimatta samalla tavalla kuin ketä tahansa muutakin tuomaria, mikä on yllättänyt minut positiivisesti. Muutenkin vitosen pelit ovat olleet tänä vuonna siistejä, enkä ole joutunut kuin yhden kerran punaista näyttämään..
« Viimeksi muokattu: 11.07.2008 klo 05:48:02 kirjoittanut ref »
Sutemi

Poissa Poissa

Vastaus #239 : 11.07.2008 klo 08:01:17

Ensinnäkin tuomaroinnilla saa ihan kohtalaisesti verkostoiduttua... Eli saa ryyppykavereita  ::)

Korvaus ei ole surkea, terveisin "1,20 € per ottelu"

Rakkaus lajiin, eli kaikki lajinharrastajat vihaavat sinua.

Kasvaa henkisesti, eli oppii olemaan vittumainen.
Elmslie Ender

Poissa Poissa

Vastaus #240 : 11.07.2008 klo 08:33:38

Puhu vaan omasta puolestasi :D Vai olitko silloin Särkkä Cupissa Pirkkahallilla aamulla viereisellä kentällä muka tyytyväisenä :oJoo ei tässä siitä ole kyse, joka vuosi tulee Särkkä Cupeissa sun muissa tuomaroitua, jostainhan kerhonkin on rahaa saatava. Mutta Särkkä Cupissakin mulla oli semmonen päivä, että 8-12 olin Pirkkahallilla pikkujunnuja vetämässä, jonka jälkeen piti olla jo klo 14 Hervannan keskuskentällä valmistautumassa A-Ykkösen peliin. Ei mitään herkkua, varsinkaan kun noista Särkkä Cup peleistä tienasi huikean 6€ per peli (peliaika 2x20, 5 peliä putkeen).

Siis: Jos Hesa Cupin hinnat on samat, eikä mukana ole edes tätä "kerholle rahaa" -pointtia, ei kyllä suoraan sanottuna huvittaisi hirveästi mennä viheltämään. Toki hyviä reenimatseja aloittaville tuomareille, mutta itse en koe enää saavani irti niistä mitään. Ja nimenomaan kehittyminen on se pääasia minulle, eikä "olla vain tuomaroimassa huvin vuoksi". Vitosen hyvät pelit, esim. tämänpäiväinen TPV/2-LaPro ovat juuri hyviä pelejä kehitysmielessä. Tempo kohtuullinen, pelataan suhteellisen kovaa, mutta pääosin sääntöjen puitteissa.

Ymmärrän hyvin, etteivät tällaiset turnaukset kiinnosta, jos tähtäin tuomarina on korkealla. Valtaosa tuomareista viheltää kuitenkin etupäässä omaksi ilokseen, eikä uskokaan pääsevänsä tai halua korkealle. Kehityshaluiselle tuomarille junnuturnaukset tuskin antavat paljon. En usko, että niissä kehittyy paljon sen jälkeen, kun on päässyt tietylle tasolle. Oikeasti kehityshaluisen tuomarin pitäisi saada viheltää sopivan vähän pelejä, keskittyä niihin kunnolla ja analysoida ne myös jälkeenpäin.

Hyvä tuomari on silti nöyrä ja viheltäessään omaan tasoonsa nähden heikkoja pelejä kunnioittaa pelaajia ja vetää myös ne pelit kunnolla. Sivustakatsojana mielestäni on pahinta, jos tuomari käy ylimieliseksi ja luulee voivansa vetää pelejä puolihuolimattomasti tai ei arvosta pelaajia. Näitä nimittäin näkee. Sinulla en ole tällaista toimintaa nähnyt, mutta ainahan sellainen vaara on, kun jo nuorena menestyy ja ihmiset (erittäin ansaitusti) kehuvat.
ref

Poissa Poissa

Vastaus #241 : 11.07.2008 klo 14:14:15

Ensinnäkin tuomaroinnilla saa ihan kohtalaisesti verkostoiduttua... Eli saa ryyppykavereita  ::)

Korvaus ei ole surkea, terveisin "1,20 € per ottelu"

Rakkaus lajiin, eli kaikki lajinharrastajat vihaavat sinua.

Kasvaa henkisesti, eli oppii olemaan vittumainen.
Tuli repeiltyä aika pahasti :D Ylos
Höntsä

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tammela-01, Ilves, mänsester sity since 2008

Vastaus #242 : 11.07.2008 klo 17:17:04

Tuolla muissa ketjuissa ref on saanut ylistystä ja mainittiinpa tänään "että tuleva huipputuomari mikäli motivaatio kantaa."

Itse kun tiedän refin vain kiekkokeskusteluihin kirjoitettujen viestien perusteella, niin minulla oli päässäni kuva noin kolmikymppisestä janarista. Taitaa olla ikäisekseen harvainaisen kypsä ihminen  :o
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal

Vastaus #243 : 11.07.2008 klo 19:52:25

Itse kun tiedän refin vain kiekkokeskusteluihin kirjoitettujen viestien perusteella, niin minulla oli päässäni kuva noin kolmikymppisestä janarista. Taitaa olla ikäisekseen harvainaisen kypsä ihminen  :o
Tunnen kaverin henkilökohtaisesti ja voin kertoa, että olen tavannut tyhjäpäisempiäkin kavereita.
Höntsä

Poissa Poissa

Vastaus #244 : 11.07.2008 klo 21:37:49

Tuo korvauksen surkeus on tietysti aina suhteellista. Yleisradion toimittajien palkat ovat kai sitten sellaiset, että 350 euroa on mitätön raha, mutta keskituloisellekin suomalaismiehelle (3000 €/kk) se on jo merkittävä lisä tuloihin. Niitä kun lasket vaikka kolme yhteen kuuhun, se tekee jo 1050 €. Sillä pystyy jo esim. asumisensa ja autonsa tasoon vaikuttamaan jossain määrin.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2008 klo 21:38:56 kirjoittanut Höntsä »
Elmslie Ender

Poissa Poissa

Vastaus #245 : 11.07.2008 klo 22:08:04

Ikää taitaa olla vasta 17 vuotta, mutta niin vain tuomitsee komeasti miesten pelejä Ylos
soininjo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: VPS, FCB ja Kustaa II Adolfin valtava poni

Vastaus #246 : 14.07.2008 klo 20:07:28

Joo, kyllä nuo korvaukset on kuitenkin ihan mukavankin suuruisia. Itse en toki vielä kovin korkealle tasolle ole päässyt tuomitsemaan, avustavana kolmosta ja cupin ensimmäisiä kierroksia ja päätuomarina kerran naisten kakkosta, muuten junnupelejä. Esim. miesten kolmosessa kun olen avustavana, niin tienesti on 40€/peli. Kyllä kun noita jokusen pääsee kuussa liputtelemaan plus vielä jokunen junnupeli vihellettäväksi tai vaihtoehtoisesti nelosessa avustavana, niin ainakin omassa lompsassa tuntuu ihan kivalta.

Ja kyllähän tuo hommakin ihan mukavaa on, jollei oikein vittumaisia katsojia satu peleihin. Niillehän et voi mitään. Pelaajat ja valmentajat saa yleensä hiljaisiksi jos liiallista älämölöä alkaa syntymään(äärimmäisen harvinaista onneksi). Kerran olen tällä kaudella joutunut ajamaan yhden valmentajan katsomoon kun tuli rasistisia kommentteja vastustajan pelaajista. Ja kerran olen joutunut käymään yhtä valmentajaa rauhoittelemassa, eli sanomassa että seuraavasta katsomoon(silloin huuteli mulle, mutta tuohon se loppui). Summa summarum, tuomareihin suhtaudutaan ainakin täälläpäin ihan asiallisesti.
ref

Poissa Poissa

Vastaus #247 : 14.07.2008 klo 21:26:52

Joo, kyllä nuo korvaukset on kuitenkin ihan mukavankin suuruisia. Itse en toki vielä kovin korkealle tasolle ole päässyt tuomitsemaan, avustavana kolmosta ja cupin ensimmäisiä kierroksia ja päätuomarina kerran naisten kakkosta, muuten junnupelejä. Esim. miesten kolmosessa kun olen avustavana, niin tienesti on 40€/peli. Kyllä kun noita jokusen pääsee kuussa liputtelemaan plus vielä jokunen junnupeli vihellettäväksi tai vaihtoehtoisesti nelosessa avustavana, niin ainakin omassa lompsassa tuntuu ihan kivalta.
Mikä piiri/kerho? Täällä 43+matkat..
soininjo

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: VPS, FCB ja Kustaa II Adolfin valtava poni

Vastaus #248 : 15.07.2008 klo 22:15:56

Seinäjoen Erotuomarikerhonjäsenhän minä olen. Matkat tosiaan on meilläkin vielä siihen palkkion päälle. Vaasan piirin sarjoissa siis pääosin tuomaroin. Naisten kakkonen on sitten jo pöllöliiton alainen sarja. Ensi kaudelle tavoitteet alkavatkin olla jo vähän korkeammalla. Autokortti-ikään tuleminen parantaa kummasti mahdollisuuksia tuomaroida ulkopaikkakunnilla. Puhuinkin asiasta jo meidän paikkakunnan Collinalle ja muutenkin tuomaritoiminnan yleismiehelle, joka sanoi vinkkaavansa minusta eteenpäin. Nyt odotellaan innolla ensi kevättä ja yritetään tämä kausi kehittyä näillä peleillä niin pitkälle kuin mahdollista.

Onko muuten joku huomannut sellaista, että mitä korkeammalle tasolle miehissä nousee, niin sitä helpommaksi tuomarointi muuttuu. 5 ja 6-divareissa avustavanhommat ovat lähes mahdottomia, kun ei voi yhtään sanoa mitä seuraavaksi tapahtuu. Nelosen ja etenkin kolmosen peleissä on jo sen verran enemmän ajatus pelaajilla mukana, että on tuomareidenkin mahdollista vähän ennekoida tilanteita. Mussutuskin tuntuu vähenevän mitä ylöspäin mennään.
Höntsä

Poissa Poissa

Vastaus #249 : 15.07.2008 klo 22:20:01

Onko muuten joku huomannut sellaista, että mitä korkeammalle tasolle miehissä nousee, niin sitä helpommaksi tuomarointi muuttuu. 5 ja 6-divareissa avustavanhommat ovat lähes mahdottomia, kun ei voi yhtään sanoa mitä seuraavaksi tapahtuu.

Tuosta ymmärtää muuten helposti sen, kun maalivahdit ainakin kiekossa sanovat haastatteluissa, että liigassa on helpompi pelata kuin divarissa. Tilanteet tulevat selkeämmin, ja silloin niitä on helpompi ennakoida. Onhan tuossa varmaan sellainenkin ero, että jollekin kolmosdivarijengille on tärkeämpää pelaaminen, ja kutosdivarijengille työviikon paineiden purkaminen tuomareihin. Mutta kyllähän alasarjatuomarin pitää se tiedostaa, että juuri siitä hänelle maksetaan että porukka saa purkaa kotona ja töissä patoutuneen vitutuksensa. Ja on se varmasti niinkin, että mitä korkeammalle tasolle mennään, sitä paremmin pelaajat tuntevat säännöt.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2008 klo 22:22:37 kirjoittanut Höntsä »

Sivuja: 1 ... 9 [10] 11 ... 88

Siirry: