FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
02.12.2024 klo 00:43:34 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 17 [18] 19 ... 88

Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 299018 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Elukka

Poissa Poissa

Vastaus #425 : 27.01.2009 klo 22:15:10

Oikeastaan tuo, että kentältäpoistoon on lisää noita koodeja on hyvä juttu. Toivottavasti otetaan käytäntö, että esim. K-koodia käytettäessä ei enää tarvitsisi enää turhaakin turhempaa erotuomariraporttia. Noista maalinestämisistä, kun ei pahemmin ekstrabännejä jaeta.

Onpahan ainakin vaihteeksi kursseilla jotain asiaakin. Mielenkiinnolla odottelen, että mihin vedetään raja H:n ja I:n välille.
Frogman18

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Gnistan

Vastaus #426 : 28.01.2009 klo 19:32:40

H varmaankin sisältää nappulat-edellä-polviin taklaukset ja I sitten yleisesti tappelut ja rähinät eli pelitilanteiden ulkopuoliset puuhat.
Luis Garcia

Paikalla Paikalla

Suosikkijoukkue: 4-4-2

Vastaus #427 : 29.01.2009 klo 01:33:44

Puhutaan, mutta A:ssa ei puhuta mitään verbaalisista rikkomuksista, jollei "vähäistä rikkomusta" katsota sellaiseksi. No, kursseilla tämäkin selvinnee.
Itse ainakin miellän ei-tuomaristoon kohdistuvan verbaalin rikkomuksen epäurheilijamaiseksi käytökseksi --> A
Rusty74

Poissa Poissa

Vastaus #428 : 29.01.2009 klo 09:53:06

Itse ainakin miellän ei-tuomaristoon kohdistuvan verbaalin rikkomuksen epäurheilijamaiseksi käytökseksi --> A
Aivan näin.
Mielestäni koodit A ja B olisi voinut yhdistää yhdeksi koodiksi. Yhtälailla molemmat ovat epäurheilijamaista käytöstä. 
Lonkero

Poissa Poissa

Vastaus #429 : 29.01.2009 klo 11:56:35

Joo, kyllä se varmaan näin tulee olemaan, kun asiaa tarkemmin miettii.

A:sta muuten tulee melkoinen suosikkikoodi. Vanhoista koodeista kun sen sisälle menee:

4a, väkivaltainen peli
4b, epäurheilijamainen käytös (paitsi tuomaristoon kohdistuvien rikkomusten osalta)
3a, vaarallinen pelitapa
3b, kiinnipitäminen/repiminen
3c, taktinen rikkomus
2a, estäminen
sekä mahdollisesti myös 1b, luvaton lääkintä/huolto
Elukka

Poissa Poissa

Vastaus #430 : 29.01.2009 klo 11:59:05

H varmaankin sisältää nappulat-edellä-polviin taklaukset ja I sitten yleisesti tappelut ja rähinät eli pelitilanteiden ulkopuoliset puuhat.

Näinhän tämä näyttäisi menevän. Sääntöjen tulkintaosuudessa tätä oli tarkennettu.

Raaka peli = Pelaajaa kamppailee pallosta
Väkivaltainen käytös = Tilanteessa ei kamppailla pallosta
Sudeetti

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KuPS, Banzai, kukkahattu

Vastaus #431 : 03.02.2009 klo 23:39:02

Itselleni nuo uudet varoituskoodit vaikuttivat selkeämmiltä ja helpommilta kuin vanhat. Itselläni toki ei ole "rasitteena" sitä, että vanhat olisivat jo iskostuneet vahvasti mieleen. :)
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi

Vastaus #432 : 04.02.2009 klo 00:36:15

Tuskin jaksan noita opetella, helpompi kirjata vaan ylös. :)
Sutemi

Poissa Poissa

Vastaus #433 : 12.02.2009 klo 17:42:17

Mitäs erotuomarinkelloa muuten käytätte? Piti ostaa tuollainen Casio RFT-100-2VER, mutta joku sanoi ettei siihen saa laitettua tarpeeksi monipuolisesti pikkuturnausten "erikoisia" aikoja (esim. 20 minsaa) ja sitten "on kuulemma parempiakin". Mitä parempia? Tekisi mieli ostaa kunnon erotuomarikello prkl  >:(
ref

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Giallorossi

Vastaus #434 : 12.02.2009 klo 17:44:59

Ihan turhaa välineurheilua tollanen. 8) Itsellä käytössä ihan normi rannekello, jossa toki sekuntikello.
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal

Vastaus #435 : 12.02.2009 klo 17:49:43

Itselläni on käytössä Polarin kello, johon voi liittää sykemittarin. Tosin sykemittaria en peleissä käytä, vaan ainostaan kelloa. Yhtä nappulaa kun vaan painaa, niin aika lähtee käyntiin. Helppoa ja yksinkertaista. Tosin olen ajatellut, että paremmankin voisi hankkia, mutta tällä pärjään tällä hetkellä ihan hyvin.
Frogman18

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Gnistan

Vastaus #436 : 13.02.2009 klo 12:10:24

Ykköskellona on 10 eurolla Clas Ohlssonista ostetun urheilukellon sekuntikello, joka on toiminut erinomaisesti jo pari kesää. Toisena kellona on sykemittarin sekuntikello.

Osta mieluumin tollasia kympin kelloja pari kappaletta, kuin joku deluxe-malli, jonka opettelu vaatii aikaa.
PSH

Poissa Poissa

Vastaus #437 : 15.02.2009 klo 17:14:55

Mitäs erotuomarinkelloa muuten käytätte? Piti ostaa tuollainen Casio RFT-100-2VER, mutta joku sanoi ettei siihen saa laitettua tarpeeksi monipuolisesti pikkuturnausten "erikoisia" aikoja (esim. 20 minsaa) ja sitten "on kuulemma parempiakin". Mitä parempia? Tekisi mieli ostaa kunnon erotuomarikello prkl  >:(

Ensimmäinen tuomarointikello oli normaali rannekello, jossa oli pyöritettävä ulkokehä. Tuon kehän pyöräytin aina näyttämään puoliajan alkua, siitä sai seurattua kauanko oli pelattu.

Seuraavana Polarin sykemittarin kello. Valitettavasti tuossa kellossa ei ollut näppäinlukkoa, ja käynnistys/pysäytysnappi oli todella herkkä. Niinpä muutaman kerran ajanotto pysähtyi kesken ottelun kun nappi painui hihaa vasten. Piti sitten muistella moneltako peli tuli aloitettua.

Tällä hetkellä käytössä on uudempi Polarin sykemittari, tässä on näppäinlukko. Ei mitään valittamista toistaiseksi.
Sutemi

Poissa Poissa

Vastaus #438 : 23.02.2009 klo 15:37:37

Kiitoksia neuvoista, mutta nyt vakavaan aiheeseen:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta perinne on aina ollut että erotuomarit pärjäävät hankkimalla itselleen vuotuisen lisenssin, ja seurat järjestävät ilmaista koulutusta.

Nyt kehitys on mennyt varsin ikävään suuntaan, koska äsken tuli sähköpostia että kaikkien erotuomareina toimivien pitää osallistua jatkokurssille, joka maksaa 10 euroa. Lisäksi lisenssi ja vakuutus on mielestäni noussut edellisvuosista. Tuomarointi maksaa nykyään siis 67,50 euroa per vuosi. Ja kurssin kera 77,5 €

Tämä on mielestäni aika heikko juttu sellaisille vitosdivarilippumiehille/kakrujen paimenelle kuin minä, jonka pitää ostaa omat varusteet ja jonka palkkioista menee neljäsosa jo pelkästään koulutuksiin, lisensseihin ja vakuutuksiin.

Muistan että joskus oli aika parempi. Ja kyseessä ei ole isot rahat, vaan enemmänkin periaatteellinen kysymys. Ottakaa kantaa, onko tuomaroinnin kustannukset nousseet ja pitäisikö pakollisen koulutuksen olla ilmaista?

Edit: Lisäksi kurssit ovat melko joustamattomia aikojen suhteen ja vain suuremmissa kaupungeissa. Eli jos kihnioläinen tuomari ei ehdi keskellä viikkoa Tampereelle tiettyyn kellonaikaa (vaikka koskaan), niin oliko se siinä sitten  ??? Entäs Lapissa, mikäköhän siellä on tilanne, vai onko nyt kyseessä vain Tampereen seudun kuningasidea? Selvittäkää mulle onko tämä homma nyt niin tyhmä kuin miltä kuulostaa?  Alas
« Viimeksi muokattu: 23.02.2009 klo 15:47:21 kirjoittanut Sutemi »
Elukka

Poissa Poissa

Vastaus #439 : 23.02.2009 klo 16:29:50

Kurssin hinnassa on varmaan piirikohtaisia eroja, piirithän niiden järjestämisestäkin vastaavat. Tampereen piirissä ainakin on hinta ollut tuon 10 euroa varmaan niin kauan, kun euroja on käytetty. Jossain vaiheessa taisi kurssi olla kerran maksuton.

Ja kyllähän noita kurssi päiviä aika monta yleensä on. Itsellekkin napsahti Tampereen piirin päivät sähköpostiin, niin kurssi järjestetään 9 eri paikkakunnalla, joillain paikkakunnilla useampikin. Tarkkoja päivämääriä ei kyllä ollut vielä kuin Tampereen kohdalta

Ja ei, vaikka et varsinaiselle kurssille ehtisikään, niin homma ei välttämättä ole ohi. Kursseja on poikkeustapauksissa suoritettu mm. puhelimen välityksellä. Mitään asiaahan noilla kursseilla on hyvin harvoin.

Maikson

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Prutkuli

Vastaus #440 : 23.02.2009 klo 17:09:16

Helsingissä ei ole ainakaan toistaiseksi joutunut maksamaan kursseista yhtään mitään ja lisenssikin maksaa muistaakseni ~40€. Kursseja järjestetään myös sen verran usein, että luulisi kaikkien pääsevän paikalla. Pienemmissä paikoissa hommat taitavat olla toisin. ???
Hasselhoff

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJS, Suomen maajoukkue

Vastaus #441 : 23.02.2009 klo 18:34:12

Tuomarointi maksaa nykyään siis 67,50 euroa per vuosi. Ja kurssin kera 77,5 €

Erotuomaripassi ensi kaudelle maksaa 41,00 euroa, vakuutus siihen päälle on vapaaehtoinen, toki suositeltava.
Tommasino

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Biancocelesti

Vastaus #442 : 23.02.2009 klo 18:55:32

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta perinne on aina ollut että erotuomarit pärjäävät hankkimalla itselleen vuotuisen lisenssin, ja seurat järjestävät ilmaista koulutusta.

Nyt kehitys on mennyt varsin ikävään suuntaan, koska äsken tuli sähköpostia että kaikkien erotuomareina toimivien pitää osallistua jatkokurssille, joka maksaa 10 euroa. Lisäksi lisenssi ja vakuutus on mielestäni noussut edellisvuosista. Tuomarointi maksaa nykyään siis 67,50 euroa per vuosi. Ja kurssin kera 77,5 €

Tämä on mielestäni aika heikko juttu sellaisille vitosdivarilippumiehille/kakrujen paimenelle kuin minä, jonka pitää ostaa omat varusteet ja jonka palkkioista menee neljäsosa jo pelkästään koulutuksiin, lisensseihin ja vakuutuksiin.

Muistan että joskus oli aika parempi. Ja kyseessä ei ole isot rahat, vaan enemmänkin periaatteellinen kysymys. Ottakaa kantaa, onko tuomaroinnin kustannukset nousseet ja pitäisikö pakollisen koulutuksen olla ilmaista?

Edit: Lisäksi kurssit ovat melko joustamattomia aikojen suhteen ja vain suuremmissa kaupungeissa. Eli jos kihnioläinen tuomari ei ehdi keskellä viikkoa Tampereelle tiettyyn kellonaikaa (vaikka koskaan), niin oliko se siinä sitten  ??? Entäs Lapissa, mikäköhän siellä on tilanne, vai onko nyt kyseessä vain Tampereen seudun kuningasidea? Selvittäkää mulle onko tämä homma nyt niin tyhmä kuin miltä kuulostaa?  Alas

Itse en ainakaan toistaiseksi ole kuullut mitään pakollisista lisäkursseista. Lisenssistä itselläni taas ei ole tietoa, koska oma kilpailulisenssini kattaa myös tuomaritoiminnan.
Mutta onhan toki vanhan mallin erotuomarikortti, nykyinen toimijakortti vai mikä lieneekään, kallistunut noin nelinkertaiselle tasolle siitä kun aloitin reilu viitisen vuotta sitten.
Toki samaa mieltä siitä, että tuomareille koituvia kuluja tulisi yrittää pidätellä kurissa. Tuomaritilanne ainakaan omassa kerhossa ei ole kummoinen ja tuomareista on jatkuva pula.
Jopi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Joulukuusi

Vastaus #443 : 23.02.2009 klo 19:09:34

Edit: Lisäksi kurssit ovat melko joustamattomia aikojen suhteen ja vain suuremmissa kaupungeissa. Eli jos kihnioläinen tuomari ei ehdi keskellä viikkoa Tampereelle tiettyyn kellonaikaa (vaikka koskaan), niin oliko se siinä sitten  ? ?? Entäs Lapissa, mikäköhän siellä on tilanne, vai onko nyt kyseessä vain Tampereen seudun kuningasidea? Selvittäkää mulle onko tämä homma nyt niin tyhmä kuin miltä kuulostaa?  Alas

Aika sama tilanne, pitäisi myös tämän paimenen/satunnaisen lipunheiluttelijan panostaa tänä vuonna yllättävän paljon jos meinaa ns. elää. Mulle ainakin tulee ongelmaksi tuo jatkokurssien ajankohta, juuri tuolloin maaliskuu-huhtikuu alku Saksassa kun samaan aikaan näköjään Tampereella noi kurssit. Puhelimen välityksellä tapahtuvalle koulutukselle toki :D Ylos  
Sutemi

Poissa Poissa

Vastaus #444 : 23.02.2009 klo 20:55:22

Erotuomaripassi ensi kaudelle maksaa 41,00 euroa, vakuutus siihen päälle on vapaaehtoinen, toki suositeltava.

Niin niin, mutta ainakin itse lähden siitä että on vastuutonta harrastaa liikuntaa aktiivisesti ilman vakuutusta, missä voi helposti tulla reiteen tai nivuseen revähdys tms.

Tuossa Tommasino jo mainitsikin tuomaripulasta, ja varsinkin nuoria erotuomareita on vaikea haalia nykymenolla. Kuka on eri mieltä siitä, että koska tahansa kuka tahansa 15-vuotias saisi mennä viheltämään D-junnujen pelejä tai vaikka liputtamaan vitoseen jos kantti riittää ja paikallinen kerho päästää? Ei, pitää olla lisenssit ja kurssit kunnossa. Pistää vihaksi kyllä moinen.

Interwebissä on helppo olla itämaan tietäjä, mutta kyllä ihan selvästi nämä lisenssikikkailut pitäisi vetää pois nelosta alemmista sarjoista täysin. Viheltää kuka viheltää, liputtaa kuka liputtaa. Kun olisi edes joku! Paikalliset erotuomarikerhot saisivat täysin itsenäisesti määrätä tuomareistaan ja kun vaan otteluraportit kulkevat oikeaan osoitteeseen niin luulisi Pekka Hämäläisen olevan onnellinen. Menisin jopa niin pitkälle että alaikäisille erotuomareille pitäisi Palloliiton kustantaa vakuutus ensimmäisenä tuomarointivuotenaan.

Tuntuu jotenkin että Palloliitto käyttää häikäilemättömästi tuomarointia hyväkseen tehdäkseen pientä bisnestä: He saavat useilta tuomareilta pieniä pisaroita joista tulee joki, ja seurat maksavat yksinään tuomareiden palkkiot. Aikamoinen paskan maku jää kyllä suuhun. Tunnustettakoon etten tiedä mihin nämä lisenssimaksut suunnataan, mutta aika kyyninen olen asian suhteen. Vai mitä?

Eli lisenssit vaan vitosesta ylöspäin, palloliitto voi tarjota edelleen vakuutuksia meille ja alaikäisille kannustetta Palloliitolta (vaikka ilmaisella vakuutuksella). Kuka tukee ajatusta?
Elukka

Poissa Poissa

Vastaus #445 : 23.02.2009 klo 21:35:13

Kuka on eri mieltä siitä, että koska tahansa kuka tahansa 15-vuotias saisi mennä viheltämään D-junnujen pelejä tai vaikka liputtamaan vitoseen jos kantti riittää ja paikallinen kerho päästää? Ei, pitää olla lisenssit ja kurssit kunnossa.

No minä ainakin. Mielummin vihellän vitosen pelin ilman avustavia, kuin otan sinne liputtelemaan 2 sankaria, jotka eivät ole edes tuomarikurssia käyneet.

Itseä ei 40 euroa tuomakortista niin rassaa, tulee kuitenkin sen verran paljon käytyä pelejä katsomassa, että kortti maksaa itsensä melko nopeasti takaisin. Mutta ymmärrän hyvin, että jotain pikkupaikkakunnalla asuvaa, se voi risoa, jos lähettyviltä ei löydy seuraa, jonka peleihin ilmaiseksi mennä.

Sen verran palloliitto on tullut vastaan aloittelevien tuomareiden kohdalla, että nykyään tuomaroinnin aloittavilla tuomaripassi on ensinmäiset 3 vuotta voimassa kun sen on kerran maksanut
Jopi

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Joulukuusi

Vastaus #446 : 23.02.2009 klo 21:50:31

No minä ainakin. Mielummin vihellän vitosen pelin ilman avustavia, kuin otan sinne liputtelemaan 2 sankaria, jotka eivät ole edes tuomarikurssia käyneet.

Itseä ei 40 euroa tuomakortista niin rassaa, tulee kuitenkin sen verran paljon käytyä pelejä katsomassa, että kortti maksaa itsensä melko nopeasti takaisin. Mutta ymmärrän hyvin, että jotain pikkupaikkakunnalla asuvaa, se voi risoa, jos lähettyviltä ei löydy seuraa, jonka peleihin ilmaiseksi mennä.

Sen verran palloliitto on tullut vastaan aloittelevien tuomareiden kohdalla, että nykyään tuomaroinnin aloittavilla tuomaripassi on ensinmäiset 3 vuotta voimassa kun sen on kerran maksanut

...tosin juuri tuli pelottelupostia, että pitää olla tämän vuoden tarrat ynnä muut ledivalot, että kelpaa ensi kaudellakin toi kortti esim. pääsylippuna otteluihin.

Nykyisissä divaripelaajissa olisi monta potentiaalista ja hyvää tuomaria, mutta ei vaan montaa kiinnosta. Tähänkin asiaan sopii hyvin se vitsi opettajista ja liikunnanopettajista. Ei se mikään salaisuus ole, että monta vuotta pelanneista pelaajista tulee/tulisi keskimäärin parempia tuomareitakin.
Sutemi

Poissa Poissa

Vastaus #447 : 23.02.2009 klo 22:12:43

Näin minäkin aloitin, paitsi että olin käynyt kahden päivän erotuomarikurssin jossa opin teikkaamaan ja olemaan antamatta maalia suoraan rajaheitosta... Tiedät itsekin että ne kurssit ovat aika mitättömiä.

Jos ei olisi aikoinaan yksi vekkuli karkkilalaismies päättänyt ottaa mua vakioavustavakseen vaikka en tajunnut mistään mitään, niin en olisi koskaan päässyt alkuun. "Sankari", kuten sanoit... Pahoin pelkään että sulla on huono asenne aloittelevia tuomareita kohtaa, itselläni vuorostaan hyvin idealistinen. Aina jos nuori heittää syystä tai toisesta nappikset nurkkaan, ja kiroaa huonoja tuomareita, pitää moinen kaveri heti päästä itse vähintään lippumieheksi.

Ja vaikka ideasi on hyvä, että vaan kunnon virallista reittiä tulisi erotuomareita, niin ei se vaan toimi niin. Viimeistään siinä vaiheessa kun tulee 1-2 päivän junnuturnaus niin pitää äkkiä repäistä seinästä ketä tahansa pilliin varteen. Tiedän tämän valitettavasti kokemuksesta. Ja sellaisia lippumiehiäkin on omassa kolmikossa jo nähty paljon mitkä eivät edes tiedä mitä lipulla tehdään.

Mutta en aio kiistellä kanssasi. Ilmiselvästi olet eri mieltä lähtökohdista.
Tommasino

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Biancocelesti

Vastaus #448 : 24.02.2009 klo 14:30:59

Jos ei olisi aikoinaan yksi vekkuli karkkilalaismies päättänyt ottaa mua vakioavustavakseen vaikka en tajunnut mistään mitään, niin en olisi koskaan päässyt alkuun. "Sankari", kuten sanoit... Pahoin pelkään että sulla on huono asenne aloittelevia tuomareita kohtaa, itselläni vuorostaan hyvin idealistinen. Aina jos nuori heittää syystä tai toisesta nappikset nurkkaan, ja kiroaa huonoja tuomareita, pitää moinen kaveri heti päästä itse vähintään lippumieheksi.

Samoilla linjoilla, joskaan mitään mentoria ei itselläni ollutkaan. Kahden päivän sisällä tapahtuva yhteensä kuuden tunnin koulutus ja tunnin kenttäkoulutus, jossa käytiin katsomassa periaatteessa milloin pallo ylittää sivurajan kokonaisuudessaan ei hirveän kattava koulutus ole. Mutta jostain täytyy aloittaa. Totuus on se, että ne tyypit, jotka ensimmäisestä viheltämästään/avustavana olemastaan ottelusta lähtien oikeasti osaavat hommansa, on todella vähän. Se vaatii paitsi pohjatuntemuksen jalkapalloon(joka toki useimmilla aloittavilla tuomareille täytyy olla, koska jostain mielenkiinto on saanut alkunsa), myös sellaisen tietyn luonteen, jota en nyt osaa sanoiksi pukea. Tajuaa kuka ymmärtää.
Tuomarin luonne kehittyy kokemuksen myötä.
Nyt ehkä meni hieman ohi keskustelun, joka pyöri lähinnä koulutuksen ja maksujen suunnalla, mutta tuli tarve avautua.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2009 klo 14:32:01 kirjoittanut Tommasino »
o2j

Poissa Poissa

Vastaus #449 : 26.02.2009 klo 23:36:48

...tosin juuri tuli pelottelupostia, että pitää olla tämän vuoden tarrat ynnä muut ledivalot, että kelpaa ensi kaudellakin toi kortti esim. pääsylippuna otteluihin.

Sen takia siinä toimitsijakortissasi lukee 2008, että se on voimassa vain kauden 2008 (seuraavan kortin/tarran "julkaisuun" asti).  ::)

Kyllä aloittelevien tuomareiden se peruskurssi mielestäni pitäisi käydä ennen kun virallisiin sarjoihin eli piirinsarjoihin yms. päästetään. Ja vuosittaiset jatkokurssitkin olisi pakko suorittaa,jotta kaikki tuomarit viheltäisivät samojen sääntöjen mukaan(siis periatteen tasolla). Jatkokurssin tulisi olla kyllä ilmainen. Piiri voisi maksaa kouluttajille kulukorvauksen ja palkkion.

Sivuja: 1 ... 17 [18] 19 ... 88

Siirry: