FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
25.04.2024 klo 20:53:37 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 80
 
Kirjoittaja Aihe: Erotuomarikausi - Raporttia foorumille  (Luettu 274189 kertaa)
1 Jäsen ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #50 : 06.05.2007 klo 10:08:56

Tänään on sitten se ns. virallinen debyytti, hieman jännittää ,mutta se luultavasti kuuluu asiaan. 5.divarin pelissä tänään avustavanerotuomarin roolissa. Olisiko Sutemilla ja kumppaneilla sellaisia viime hetken vinkkejä?
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #51 : 06.05.2007 klo 10:56:03

Tule ajoissa paikalla (laukaisee paljon jännitystä) ja myötäile erotuomaria. Kannattaa aloittelijana liputtaa paitsiot mieluusti liian herkästi kuin liian nuukasti.

Kaikissa ratkaisuissa on tärkeintä miettiä 3 sekuntia ennen kuin teet mitään (virallinen ohje), äläkä hermostu vaikka joku sanoo että "aina se lippu nousee myöhässä".

P.S. Mä en tosiaan tiennyt että noille E-junnuille on noin karsitut säännöt ettei saa edes keltaista näyttää  :-[ Nuorimmat mitä olen itse viheltänyt ovat D-junnuja ja sitä nuorempien erikoissäännöistä en tiedä, mutta noilla E-junnuilla niitä tosiaan on paljon. Heillä ei taida olla edes paitsiotakaan vai onko?
paveldo

Poissa Poissa


Vastaus #52 : 06.05.2007 klo 11:53:30

Ei taida olla paitsiota E-junnuissa. Näihin junnupeleihin lähtiessä on aina syytä tarkistaa erikoissäännöt ja kerrata ne myös joukkoiden kanssa.
Tänä vuonna ilmestyneessä uusimmassa sääntökirjassahan on kuulemma myös nämä Kaikki Pelaa säännöt samoissa kansissa. Pakko hankinta joka nuijalle.

Ai niin, vinkkejä Referee3k:lle:
Jos olet "ykkönen" muista pitää penkki kurissa! Alkuun aina ja muutenkin kunnon särmäys, se tuo uskottavuutta, hyvin se peli menee!! Ylos Tuoppi
Raportoihan miten menee, tauolla liveseurantaa  ;)!
« Viimeksi muokattu: 06.05.2007 klo 11:57:44 kirjoittanut paveldo »
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #53 : 06.05.2007 klo 13:27:51

Liveseuraantaa ei ole tulossa ,mutta raporttia pelin jälkeen luultavasti.  Ylos
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #54 : 06.05.2007 klo 21:15:57

Nyt se on sitten aloitettu. Yllättävän helpolla pääsin, pääasiassa näytin vain pelkkiä sivurajaheittoja, kulmapotkua ja maalipotkua, mutta kyllä tuli liputettua 3 paitsiota ja yksi rike. Erotuomariltakin tuli positiivista palautetta eli tästä hyvä jatkaa.  Ylos
Jayton

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SVW


Vastaus #55 : 06.05.2007 klo 22:11:03

Nyt se on sitten aloitettu. Yllättävän helpolla pääsin, pääasiassa näytin vain pelkkiä sivurajaheittoja, kulmapotkua ja maalipotkua, mutta kyllä tuli liputettua 3 paitsiota ja yksi rike. Erotuomariltakin tuli positiivista palautetta eli tästä hyvä jatkaa.  Ylos
Ylos

Itsekin olen aatellut että junnupelien dumarointi voisi olla mielenkiintoista. Minkäslaisia rajoituksia tähän on (en siis omaa mitään futistaustaa), ja minkälainen koulutus on? Ikää on 16, joten ura alkaa ilmeisesti ö-junnuista.. :-[
prymme

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FF Jaro


Vastaus #56 : 06.05.2007 klo 23:20:32

Liveseuraantaa ei ole tulossa ,mutta raporttia pelin jälkeen luultavasti.  Ylos
Olisit voinut toki tehdä saman kuin jokunen vuosi sitten eräs Pudasjärveläinen avustava. Kyseinen herra juoksi kännykkä korvalla lipun kanssa sivurajan tuntumassa :D. Lisäksi hän oli pukeutunut kotijoukkueen verkkareihin.
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #57 : 07.05.2007 klo 14:40:46

Ylos

Itsekin olen aatellut että junnupelien dumarointi voisi olla mielenkiintoista. Minkäslaisia rajoituksia tähän on (en siis omaa mitään futistaustaa), ja minkälainen koulutus on? Ikää on 16, joten ura alkaa ilmeisesti ö-junnuista.. :-[
Tuo peli missä olin avustavana ei ollut mikään junnujenpeli vaan paikallista miesten 5.divaria. Tähänkin tosin vaikuttaa se meneekö pelinohjaajakoulutuksen vai erotuomarin peruskurssin. Pelinohjaajille vain tulee näitä pikkujunnujen pelejä, paitsi turnauksissa saattaa tulla poikkeuksia. Todennäköisesti tällä kaudella tulee iselleni pääasiassa tuomaroitavaksi näitä vitosen pelejä avustavana, d-junnujen pelejä erotuomarina ja jotain paikallisten turnausten pelejä.

Koulutus ,missä itse olin kesti n. 7h kattaen sääntöjen läpikäymisen ja niiden tulkinnat ja yms. Pelinohjaaja koulutuksesta ei ole kokemusta ,mutta tietääkseni se on lyhytkestoisempi. Ainakin Tampereen piiri suosittelee tuomarin alaikärajaksi 15v. ,mutta tosin pelinohjaajana voi aloittaa jo 14v. ,joten iän puolesta voisit aloittaa. Eikä tuomarin välttämättä tarvitse omata futistaustaa jos vain ymmärrät peliä ja tunnet säännöt.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2007 klo 14:50:22 kirjoittanut referee3000 »
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #58 : 21.05.2007 klo 15:56:01

Anteeksi tyhmä kysymys ,mutta kummalle puolelle rintaa ,siis kumman rintataskun päälle erotuomarimerkki pitää ommella vai onko väliä?
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #59 : 21.05.2007 klo 16:24:19

Anteeksi tyhmä kysymys ,mutta kummalle puolelle rintaa ,siis kumman rintataskun päälle erotuomarimerkki pitää ommella vai onko väliä?

Kato miten muilla kerhosi jäsenillä on se ja laita samalla tavalla  :) Seuraavaksi kun olette kolmikkona liikkeellä niin pitkä viipyvä katse manboobseissa...
mustaash

Poissa Poissa


Vastaus #60 : 24.05.2007 klo 11:43:10

Anteeksi tyhmä kysymys ,mutta kummalle puolelle rintaa ,siis kumman rintataskun päälle erotuomarimerkki pitää ommella vai onko väliä?

Pienenä vinkkinä vaan, että kannattaisi ommella semmoiset nepparisysteemit jolla kiinnittää merkin paitaan ettei tartte jokaiseen paitaan ostaa uutta merkkiä.
Jayton

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SVW


Vastaus #61 : 30.05.2007 klo 12:57:44

Eipä näköjään mistään uudeltamaalta löydä "alkeiskoulutusta" nyt kesällä, joten joutuu venaamaan syksyyn. :-[
No,onpahan joku tulonlähde ympäri vuoden.
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #62 : 30.05.2007 klo 13:09:57

Repesin "tulonlähteelle", mutta tervetuloa vaan messiin.
Jayton

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: SVW


Vastaus #63 : 30.05.2007 klo 13:22:24


Repesin "tulonlähteelle", mutta tervetuloa vaan messiin.


En mä sitä duunina pidä, mutta kiva että siitäkin saa jotain käteen. ;)
Seiskanikki

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: KäPa, Lyon


Vastaus #64 : 31.05.2007 klo 07:46:41




En mä sitä duunina pidä, mutta kiva että siitäkin saa jotain käteen. ;)


Mä ainaki alotin ihan vaan sen takia, et 15-16 vuotiaana on kuitenki aika vaikee saada kesätöitä, jos ei oo hyviä suhteita. Nykyään dumaus on jo ihan kivaa jos/kun matsit menee hyvin ja luokitus nousee.
Tuomaes

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PuiU, Huuhkajat, La Liga, Stadin jengit yleensäkin


Vastaus #65 : 08.06.2007 klo 23:26:59

uuh/uhh, ens torstaina Jakiksen hornankattilaan dumaamaan jotain ison kentän peliä yksin, D-13
Saa nähä pitääkö kirjotella pöllöliitolle raporttia tai jotain  ::)
Tosi mukavaa hommaahan tää on ja massia tippuu ihan sopivasti Ylos
Kuninkaanmies

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Suomi


Vastaus #66 : 09.06.2007 klo 03:04:35

itse olen nyt ollut 4 matsia avustavana ja yhden et:nä. ihan kohtuullisesti on menny ja huomenna (tänään) on tähän asti kovin koitokseni kun olen et:nä B-junioreiden matsissa. katsotaan miten käy. yritän muistaa laittaa raportti foorumille  Ylos

rahaa noista matseista on tippunut 13-20e per ottelu + matkakorvaukset päälle. eilen sain yli 40e ottelusta koska ottelun paikalle oli matkaa yli 30 kilsaa  ??? Ylos ihan kiva raha !
« Viimeksi muokattu: 09.06.2007 klo 03:07:28 kirjoittanut Kuninkaanmies »
jaaski

Poissa Poissa


Vastaus #67 : 09.06.2007 klo 09:30:58


 Ylos

Itsekin olen aatellut että junnupelien dumarointi voisi olla mielenkiintoista. Minkäslaisia rajoituksia tähän on (en siis omaa mitään futistaustaa), ja minkälainen koulutus on? Ikää on 16, joten ura alkaa ilmeisesti ö-junnuista.. :-[


Itse aloitin aikoinaan tuomaroinnin muistaakseni 12v., ohjelmassa oli pikkukentän pelejä sekä pari vuotta myöhemmin A- ja B-junnujen avustuksia, myöhemmin myös 3-divariin asti liputuksia. Isolle yritettiin tyrkkästä yksin viheltämään, mutta taidot ei riittäny yksin paitsion katsomiseen ja pyynnöistä huolimatta minulle merkittiin ison kentän vihellyksiä, joten lopetin vihellykset.
Vernuri

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: HJK, PuiU


Vastaus #68 : 09.06.2007 klo 14:01:15

Aet-hommat  Ylos Ylos Ylos
paveldo

Poissa Poissa


Vastaus #69 : 10.06.2007 klo 15:52:27

ET-palkkiot ei kyllä käy oleminen motiivi tuomarointiin, kesähommat on hankittava muualta.
Toisaalta, ei näitä hommia ilmaisiksikaan tekisi...
Gunner

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nuolen pääkirjoitusta


Vastaus #70 : 18.06.2007 klo 12:53:25

Laitetaanpa tänne asiantuntijoillekin klippiä eiliseltä.



Eli KooooTeeeeePeeee hyökkää ja tekee maalin tilanteesta --> tuomari hylkää maalin filmaamisen vuoksi.


Menikö oikein?
Sutemi

Poissa Poissa


Vastaus #71 : 18.06.2007 klo 13:55:11

Pakko tunnustaa että aluksi piti vastata, että epäurheilijamainen käytös ei tarkoita pelin poikki laittamista, vaan pelaajaa on varoitettava seuraavalla pelikatkolla.

Sitten luin kuitenkin säännöistä erään kohdan, joka helposti unohtuu ja jota en ainakaan koskaan näe missään peleissä:
Tuomari voi katkaista pelin vain ja ainoastaan varoituksen antamisen vuoksi ja antaa epäsuoran vapaapotkun vastustajajoukkueelle. Joten jos pelaajaa varoitettiin ja potku oli epäsuora, niin kyseessä oli oikea, mutta todella ainutlaatuinen rangaistus.

Eli tästä voi päätellä esim. seuraavan skenaarion:
Pelaaja pääsee yksin läpi ja huutaa mustaihoiselle maalivahdille rasistisen sotahuudon juuri ennen kuin potkaisee upean maalin. Peli pistetään poikki, maali hylätään ja laukoja ajetaan suihkuun sekä annetaan epäsuora vapaapotku? (rasistinen käytös tuo aina punaisen kortin). Tämän kun vielä näkisi, niin sitten olisikin kaikki nähty!
« Viimeksi muokattu: 18.06.2007 klo 13:56:21 kirjoittanut Sutemi »
prymme

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: FF Jaro


Vastaus #72 : 18.06.2007 klo 15:50:48

Sitten luin kuitenkin säännöistä erään kohdan, joka helposti unohtuu ja jota en ainakaan koskaan näe missään peleissä:
Tuomari voi katkaista pelin vain ja ainoastaan varoituksen antamisen vuoksi ja antaa epäsuoran vapaapotkun vastustajajoukkueelle.
Miten niin ei nähdä?

Kyllähän nimenomaan näissä sukeltamistilanteissa (en ota tässä kantaa Gunnerin kysymykseen) pistetään peli useinkin poikki. Ensimmäinen ajatus toki usein katsomosta katsottuna on vapaapotku sukeltajalla, mutta kaatunut pelaaja saakin varoituksen päästyään pystyyn ja peliä jatketaan tosiaan epäsuoralla vapaapotkulla.
referee3000

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tamperelainen jalkapallo & futsal


Vastaus #73 : 18.06.2007 klo 21:47:33

Tuosta pätkästähän sitä ei varmasti näe ,mutta eikös tilanne olisi ollut paitsio ilman tuota sukeltelua? Tosin varmahan ei voi olla ,koska kuvan ulkopuolella olevia pelaajia ei näy.
Gunner

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Nuolen pääkirjoitusta


Vastaus #74 : 18.06.2007 klo 21:50:25

Tuosta pätkästähän sitä ei varmasti näe ,mutta eikös tilanne olisi ollut paitsio ilman tuota sukeltelua? Tosin varmahan ei voi olla ,koska kuvan ulkopuolella olevia pelaajia ei näy.

Ei ollut paitsio.

 
Sivuja: 1 2 [3] 4 ... 80
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa