Muakin harmitti kun makkara loppui. Näin ei saisi kyllä käydä.
Periaatteessa tekisi mieli sivuuttaa nuo makkaranloppumiset pienenä poikkeuksellisena asiana mutta niin
ei todellakaan vaikuta olevan. Tällä kertaa makkaran loppuminen koski minua vain osittain koska ilmeisesti
sain sitten kaksi viimeistä. Ihan viimeisen päälle onnistunut makkarakokemus ei minullakaan ollut kun
olin neljää makkaraa hakemassa katsomoon vietäväksi sain ensin kaksi valmiina olevaa ja sitten odotella
viitisen minuuttia sen viimeisen makkarapaketin makkaroiden kypsymistä. Sinappi oli tietenkin lopussa, mutta
ketsuppia sentään oli. Myös tuo kahvimaidon loppuminen tuli vastaan tällä kertaa; kahvien hakija joutui
ilmaantui maidottomien kahviensa kanssa anteeksipyydellen. Kokeneempana osasin vähän lohdutella että näin
Hongan peleissä aina käy.
Miksi ihmeessä näin on käytävä lähes joka ikisessä Hongan kotipelissä?
Yksittäistapauksina näitä on aika vaikea sivuuttaa. Nuo yllämainitut kahvi- ja makkarapettymykset tulivat
siis viime sunnuntain Honka-Haka-pelissä. Tälle kaudelle mahtuu henkilökohtaisina kokemuksina lisäksi ainakin:
- kahvi loppu
- makkara loppu
- koko myyntipiste jumissa, kun kassakoneesta loppui kuittipaperi eikä mitään keksitä.
Ihan kaikissa peleissä en ole ehtinyt käymään ja varmaan itse näistä jatkuvista yleisönpalvelutöppäilyistä
huolimatta jatkossa peleissä käyn. Muita sinne pyydellessä on kyllä pakko ottaa hieman anteeksipyytävä
asenne noihin palveluihin ja ihan kaikkia ei osin tästä syystä kehtaa pyytääkään. Nyt kuitenkin kun
samassa pelissä tuli kauden neljäs ja viides palvelutöppäys ajattelin avautua tännekin.
Näkeehän sen että noissa myyntipisteissä on usein ihan hyväätarkoittava mutta huomattavan kokematon juniori-
miehitys paikalla joka ilmeisesti on laitettu hommiinsa ilman minkäänlaista perehdyttämistä. Näköjään
myös varautuminen siihen että väkeä tulee ja ne haluavat ostaa jotakin jää turhan usein tekemättä.
Tämä siis ei liene niiden kioskeissa talkootuntejaan tekevien vastuulla tai sen ei ainakaan pitäisi olla.
Moni muu saa tällaisen toimimaan isommillakin yleisömäärillä. Hongalle voi ilmaisena vinkkinä todeta että
ilmeisesti Bluesin peleissä on ravintolapalvelujen tarjoaja vaihtunut. Aiemmin palvelu tökki sielläkin
lähinnä hitaudellaan mutta ainakin lauantaina näyttivät jonot vetävän erittäin hyvin. Ainakin maantieteellisesti
opintomatka olisi aika lyhyt.
Hongalla on kunnianhimoiset visiot, jotka aina välillä tulevat esiin medioissakin. Esimerkiksi tällä
foorumilla on väkeä jotka tuppaavat suhtautumaan niihin suorastaan pilkallisesti. Aina välillä on haluttanut
osallistuakin niihin vääntöihin puolustamaan Honkaa ja sen visioita mutta toisaalta tämä jatkuva löperöys
yleisötapahtumien järjestämisessä on omiaan syömään organisaation uskottavuutta. Tapahtumajärjestelyjen
perusteet on ihan taatusti kunnossa kaikilla niillä jotka noissa eurokilpailujen lohkovaiheissa pelaavat.
Ne ovat myös asioita joihin on mahdollista puuttua nopeasti ja saada kuntoon ilman miljoonainvestointeja.
Luulisi että jollakin nokkelalla tavalla (esim. myyntivoittojen jako myyjille suoraan tai niille juniorijoukkueille)
voisi kannustaa niitä myyjäjunioreja käyttämään omiakin aivojaan. Vai mahtaisivatko makkaranmyyntitienestit
olla liian pieniä tuntuakseen missään espoolaisjoukkueiden tai juniorien taskuissa?