FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
18.02.2025 klo 18:14:30 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi aukeaa nopeasti osoitteella ff2.fi!
 
Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 2 [3]
 
Kirjoittaja Aihe: Kandintyö Old Firmissä laulettuihin lauluihin liittyen  (Luettu 3421 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
Sukerman

Poissa Poissa


Vastaus #50 : 23.10.2007 klo 14:53:54

Aguilaksen kirjoituksesta tahtoisin oikaista muutamia virheitä, räikeimpänä tapaus Johnstone.

Maurice Johnstone, ei ollut ensimmäinen katolilainen pelaaja Rangersin riveissä toisen maailmansodan jälkeisenä aikana. Esim. yksi tunnettu, mutta ei suinkaan ainut, Johnstonea edeltänyt katolinen oli etelä-afrikkalainen, 1950-luvulla kahdesti Rangersin parhaaksi maalintekijäksi yltänyt Don Kitchenbrand. Muita tunnettuja, ennen Johnstonea pelanneita katolisia olivat mm. Laurie Blyth, Hugh O'Neill ja John Spencer.

Lisäksi väite Celticin suopeudesta protestantteja kohtaan vuotaa kuin seula.

Entinen Celticin pelaaja, Tommy Docherty kertoo muistelmissaan Celticin värväyspolitiikan muuttuneen vasta 1960-luvulla: "..round the time of Jock Stein, Celtic began 'to relax their Catholic only policy". Toinen ex-pelaaja Tommy Gemmel (protestantti) on kertonut kanssapelaajien, ja muun henkilökunnan syrjivästä käytöksestä, "orange bastard" herjojen muodossa. Jock Stein (protestantti) oli yksi menestyksekkäimmistä valmentajista seuran historiassa, mutta valmennuspestin päätyttyä ei miestä siltikään huolittu johtokuntaan.

« Viimeksi muokattu: 24.10.2007 klo 12:46:18 kirjoittanut Sukerman »
Zapista

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Vapaa Velkua


Vastaus #51 : 23.10.2007 klo 19:33:20

Aguilaksen kirjoituksesta tahtoisin oikaista muutamia virheitä, räikeimpänä tapaus Johnstone.

Maurice Johnstone, ei ollut ensimmäinen katolilainen pelaaja Rangersin riveissä toisen maailmansodan jälkeisenä aikana. Esim. yksi tunnettu, mutta ei suinkaan ainut, Johnstonea edeltänyt katolinen oli etelä-afrikkalainen Don Kitchenbrand.

Lisäksi väite Celticin suopeudesta protestantteja kohtaan vuotaa kuin seula.

Entinen Celticin pelaaja, Tommy Docherty kertoo muistelmissaan Celticin värväyspolitiikan muuttuneen vasta 1960-luvulla: "..round the time of Jock Stein, Celtic began 'to relax their Catholic only policy". Toinen ex-pelaaja Tommy Gemmel (protestantti) on kertonut kanssapelaajien, ja muun henkilökunnan syrjivästä käytöksestä, "orange bastard" herjojen muodossa. Jock Stein (protestantti) oli yksi menestyksekkäimmistä valmentajista seuran historiassa, mutta valmennuspestin päätyttyä ei miestä siltikään huolittu johtokuntaan.




Sopii siis tuonne muinaseen "jalkapallolegendat jotka eivät valitettavasti pidä paikkansa" ketjuun
Sukerman

Poissa Poissa


Vastaus #52 : 24.10.2007 klo 13:41:13

Belfast News julkaisi seuravaanlaisen artikkelin taannoin..

Lainaus
A leading Belfast academic has published a blistering attack on Celtic Football Club apologists for "wrongly" portraying sectarianism as a mainly Protestant problem.

Queen's University Professor of Political History Graham Walker – who co-edited the new book It's Rangers For Me? – asks why it is that the numerous attacks by Celtc fans on Rangers players in public over the last few years have been deemed less newsworthy than attacks on Celtic players?

There is a clear double standard in operation for Rangers fans, he argues: "Celtic fans mouthing abuse such as 'Orange b******s' is regarded as acceptably political or 'a bit of craic' while Rangers fans supposedly deal in a repertoire of straightforward bigotry and racism."

The book has chapters written by some 20 contributors including academics, intellectuals, journalists, politicians, players and fans.

Internationally acclaimed Belfast playwright Gary Mitchell also writes a chapter, as does Ulsterman Gordon Smith.

A Scotsman and lifelong Rangers supporter, Professor Walker's book, co-edited with Ronnie Esplin, is understood to be the first serious analysis of Rangers Football Club and its place in society.

And it will undoubtedly be seen as a response to the similarly provocative Celtic Minded, two pro-Celtic FC volumes from numerous contributors, edited by Joe Bradley.


Professor Walker writes extensively about the contributors to these pro-Celtic FC volumes in the new book, arguing that they have wrongly made out that sectarianism in Scotland is a mainly Protestant problem.

STEREOTYPE
And he also challenges the authors on their stereotyping of Irish Protestants in Scotland as racist, violent and homophobic, citing examples of such behaviour as clearly existing within Irish Catholic culture.

"For many Rangers fans it is their club and the popular associations it has historically held which are increasingly marginalised and traduced in contemporary Scotland," he writes. "A sense of Scottishness which draws on Protestant religious identity is now decidedly at a discount, and anyone attempting to advertise such an identity is likely to be dismissed as a bigot."


Celtic FC apologists are still caricaturing almost extinct Protestant culture of the "Wee Frees" on television and "are quite simply not interested in the realities of Protestantism as a faith", he says. "They wish to collapse these varieties and the whole range of Protestant opinion from fundamentalist to liberal into a usable stereotype."

The Celtic Minded line of argument about Celtic fans having "to keep their heads down" on account of their "unacceptable" identity is "bewildering" he holds. "When has a support as raucous and 'in yer face' as Celtic's ever kept its head down?"


VICTIMS
Many Celtic Minded authors display both ignorance and sectarianism in their insistence that it is only Celtic fans have been the victims of Old Firm-related violence, he holds, and many of them seem unperturbed about songs and chants which celebrate IRA atrocities at Enniskillen, Teebane, Kingsmills, the Shankill Road, La Mon, and Darkley.

Writer Patricia Ferns in particular, he says, defends the IRA slogan 'Tiocfaidh ar la' ( 'Our Day Will Come' ) on the grounds that it refers to footballing success.


"So, if Rangers fans argue that the use of 'No Surrender' is simply an injunction to the team not to give up, we should expect to be taken at face value by the media and our opponents? Aye right!" he responds. Such authors make it clear the Irishness which they are most concerned to celebrate "is in fact that of the Republican armed struggle."

Any segregation between Protestants and Catholics that does exist in Scotland, he says, has largely been at the behest of the Catholic Church with its rigid stance on schooling; Celtic FC apologists are either unaware or choose to ignore the fact that half the marriages involving under 35 Catholics in Scotland are mixed.

Professor Graham Walker of Queen's University Belfast feels there are double standards operating for Old Firm fans and challenges Celtic apologists to re-examine their stereotypes of Rangers and Celtc Fans.

In a new book, Its Rangers for me, he argues a number of facts and incidents relating to Celtic Fans and Irish culture are not adequately taken on board when presenting violence, sectarianism, racism and homophobia as mainly Protestant traits;-


* Upset Celtc fans have previously attacked the homes of referees, opposition players and even chairmen such as Hugh Dallas, Jorg Albertz, Nacho Novo, John Yorkston.


* Voluntary Scottish immigration to Ireland began long before the Plantation and many Scots suffered just as much under English Penal Laws as the Irish did. Celtic Minded author Des Dillon wrongly oversimplifies the matter by stating "Protestants were sent from Scotland over to Ireland causing segregation and bigotry".


* He reminds pro-Celtic authors that Celtic fans in 1988 "staged Scottish football's worst display of racist bigotry" when they threw bananas at black Rangers player Mark Walters.


* One Celtic FC writer accused Scottish Protestants of being homophobic but Walker points out the Protestant Church of Scotland takes a quite liberal view of the matter while Roman Catholic Cardinal Winning labelled homosexuals as "perverted".


* Pro-Celtic author Patricia Ferns expressed anger at being asked not to sing pro-IRA songs such as 'The Boys of the Old Brigade by Celtic officials.


* Irish nationalism has strong ties with Nazism, racism and anti-Semitism; The IRA collaborated with the Nazis in the Second World War; Sinn Fein founder Arthur Griffith wrote in 1913 that "no Irish Nationalist should regard a negro as his equal" and pro-Celtic authors should also read up on the history of anti-Semitism in Ireland.


* The Irish media "widely reported" how the crowds who attacked a parade of IRA victims in Dublin in February 2006 frequently sported Celtic shirts, prompting Irish popular music magazine, Hot Press, to refer to the Celtic fans as "deeply prejudiced and sectarian" and "as close as we have to... the British National Party".


* He accuses Celtic FC apolgist-writers of ignoring research of academics like Steve Bruce who finds extensive Protestant-Catholic integration, with almost half the marriages involving Catholics under 35 which take place in Scotland being mixed.


*He asks why pro-Celtic FC authors do not mention that a high profile Celtc player was reported for spitting on a Rangers supporters' scarf during an Old Firm game which ended with a "gratuitous and inflammatory display of defiance" on the part of the player and his manager?


* Celtic fans reserve their worst abuse for Catholic players who go to play for Rangers, namely Mo Johnston, Neil McCann and Chris Burke. "The Celtic fans condemnation of the so-called 'treachery' of these players betrays their own profound sectarianism."


* In contrast, he notes that Scottish Catholic have players been readily accepted by Rangers fans, and asks if this really supports the stereotype of Rangers as bigoted and racist?
Aguilas

Poissa Poissa


Vastaus #53 : 24.10.2007 klo 14:55:29

...Celtic on ollut alusta asti avoin kaikille pelaajille, vaikkakin se perustamisestaan saakka – toki taustastaan johtuen – on identifioitunut kaupungin katolisten joukkueeksi.

Aguilaksen kirjoituksesta tahtoisin oikaista muutamia virheitä [...] väite Celticin suopeudesta protestantteja kohtaan vuotaa kuin seula.

Mielestäni "identifioituminen katolisten joukkueeksi" ei tarkoita suoranaista suopeutta protestantteja kohtaan. Palaan tapaus Johnstoniin kunhan ehdin.

Sukerman

Poissa Poissa


Vastaus #54 : 24.10.2007 klo 17:01:24

Annoit kuitenkin ymmärtää, että Celticin linja protestantteja kohtaan on ollut jotenkin avomielisempi ja suvaitsevaisempi, kuin Rangersin kanta katolisten suhteen.
Artjom

Poissa Poissa


Vastaus #55 : 19.11.2007 klo 13:52:26

10-15 sivun tutkimussuunnitelma pitäisi palauttaa viikon päästä - onneksi Portossa tulee varmaankin kirjoitettua ahkerasti "Ylos" Jotain tämäntyylistä ajattelin aineistoon liittyen kirjoittaa. Olisiko jollakin ehdotettavana vielä juuri tämän "Big Jock Knew'n" tapaisia esimerkkejä uudemmista lauluista? Asiavirheiden korjaksia otetaan myös vastaan.

"Aineistoa tutkimukselleni löytyy internetistä aika hyvin, eli laulujen sanoja ja videonpätkiä itse stadionilla laulamisesta. Muutamia kappaleita löytyy myöskin joukkueiden suhteita yleisesti käsittelevistä teoksista. Lauluja on erilaisia, ja osa niistä on vanhoja kansallislauluja jopa satojen vuosien takaa, kun taas toiset ovat uudempia. Monet kuitenkin syntyvät jonkin historiallisen tapahtuman tai konfliktin seurauksena. Kaikki laulut eivät toki liity millään tavalla politiikkaan tai uskontoon, esimerkiksi Celticin kotikentällä Parkheadilla säännöllisesti raikuvista lauluista tunnetuin lienee “You’ll never walk alone”, jota ei pidetä lainkaan poliittisena, ja sitä lauletaan myöskin muiden jalkapalloseurojen peleissä, kuuluisimmin FC Liverpoolin. Molemmilla joukkueilla on myös muiden jalkapalloseurojen tapaan lukemattomia muita lauluja, joissa tehdään kunniaa heidän entisilleen tai nykyisilleen pelaajilleen tai valmentajilleen, mutta niiden tutkiminen ei ole hedelmällistä tällaista tutkimusta tehdessä.

Poliittisesti latautuneissa kappaleissa Rangersin fanit laulavat esimerkiksi Britannian valtaa ihannoivia “Rule Britanniaa” ja Britannian virallista kansallislaulua “God Save the Queenia”. “The Sash” taas on Pohjois-Irlannin unionistien vaihtoehtoinen kansallislaulu maakunnalle ja “Build my Gallows” kertoo IRA:ta vastaan taistelleesta uskollisesta ulsterilaisesta. Yksi tunnetuimmista Rangersin kannattajien ja Oranialaisveljeskunnan lauluista lienee “Billy Boys”, joka on tosin nykyään kielletty Rangersin kotistadionilla Ibroxilla, mutta Rangersin vieraspeleissä sitä kuullaan edelleen. Uudempia lauluja on sen sijaa “Big Jock Knew”, jossa muistutetaan Celticin faneja heidän menestyneimmän managerin Jock Steinin tienneen myöhemmin paljastuneesta joukkueen sisällä tapahtuneesta pedofiiliskandaalista.

Myöskin Celticiltä faneilta löytyy mielenkiintoisia kappaleita, esimerkiksi tasavaltalaisten arvostamalla nälkälakkoon kuolleella IRA:n ja Britannian parlamentin jäsenellä Bobby Sandsilla on oma hänen muistoaan kantava laulu. Kannattajilta löytyy toki myös pelkästään IRA:lle omistetut laulut, esimerkiksi “Say hello to the Provos!”, jossa toivotetaan IRA:n radikaali siipi Provisional Irish Republican Army tervetulleeksi vapauttamaan Irlannin saari. Celticin fanit myös kehottavat muutamissa lauluissaan, esimerkiksi “Go on Home British Soldiers”, Brittisotilaita poistumaan Pohjois-Irlannista. Celticin irlantilaisen identiteetin huomaa niin ikään stadionilla suosituista lauluista “The Fields of Athenry”, joka kertoo irlantilaisten suuresta nälänhädästä vuosina 1845-1849, tai “The Soldier’s Song”, joka puolestaan on Irlannin virallinen kansallislaulu."

 
Sivuja: 1 2 [3]
 
Siirry:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2011, Simple Machines | Mainosvalinnat | Tietoa