Uppdaterad: 2008-09-25 10:33
Proffsige Saarinen redo för derbytNär Janne Saarinen skrev på för Häcken tyckte han det skulle bli kul att spela med Teddy Lucic igen. Trodde han ja.
- Ha, ha, det var nog så att han inte orkade med finnen igen.
Han träffade Teddy Lucic i Blåvitt i slutet på 90-talet. Men mittbacken försvann till Elfsborg innan de två hann spela ihop igen.
- Vi pratas vid om vi träffas. Jag kan ju snacka med finska med honom, hans mamma är från Finland.
Pratglade och öppne Saarinen har klarat sig bra utan sin gamle kompis.
Ändå tycker tränare Sonny Karlsson att det finns mer att hämta ur den professionella finländaren.
Janne Saarinen, 31 år, håller med. Småskador i våras satte sig på formen.
- Men nu är det bra igen. Det är ingen kanonsäsong, men helt okej.
I vintras återkom han med glädje till Göteborg. Även om åren i IFK Göteborg blev tradiga och skadefyllda lärde sig finländaren att gilla Sverige.
- Jag gillar den svenska attityden. Man gör saker bra, allting fungerar, säger han.
Och just det har blivit viktigare i takt med att familjen Saarinen vuxit från två till fyra. Sönerna är tre och fem och pappa är mån om att ägna de yngre så mycket av sin tid som möjligt.
- Jag är så pass gammal numera att det är viktigt att ha en balans mellan familj och fotboll. Jag skulle inte kunna spela i Tyskland och Bundesliga igen.
Säger Saarinen och minns hur han med 1860 München bodde på hotell tre dagar före match. Fotbollen är fortfarande hans jobb, men familjen måste få ta större plats.
Balans bredvid och balans på plan. Janne Saarinen har på gamla dagar parkerat i en defensiv roll på mittfältet. Han gillar att vara inblandad i det mesta som händer.
Tränaren Sonny Karlsson säger att Häckens nummer sju är en "j-la bra bollspelare som är otroligt proffsig".
Proffsig är ordet, sa Bull. Janne Saarinen har spelat i Helsingfors, Blåvitt, Rosenborg, 1860 München, FC Köpenhamn, Honka. Och Häcken.
Två år i varje klubb.
- Det är kul att röra på sig, jag vill gärna se något nytt. Det blir nog en klubb till.
Han har kontrakt med Häcken nästa år också. Sen lutar allt åt Finland och Espo utanför Helsingfors. Äldste sonen börjar skolan.
- Men man vet aldrig, om vi går upp i allsvenskan och spelar jävligt bra så kanske jag fortsätter.
Laget har kommit ur den djupa svackan med åtta matcher utan seger.
Vad var det som hände?- Ingen aning. Alla lag får ju en svacka i bland men varför vår blev så lång vet jag inte.
Nu har man istället tre raka trepoängare. Seger i resten av matcherna och Häcken kan hämta ut den allsvenska biljetten.
Om nu inte en annan gammal bekant, från Köpenhamn förstör det hela - Marcus Allbäck.
- Det ska bli kul att spela mot honom. Jag gillar Marcus.
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=447426&ref=puffTyypillisiä haastatteluja, joissa kaikki kehuvat kaikkea. Janne on tosiaan kärsinyt pikku vaivoista alkukaudella, eikä ole pystynyt esittämään vielä parasta tasoaan kuin ajoittain. Ensi kauden jälkeen Veikkausliiga todennäköisin vaihtoehto.