En itseasiassa ajattellut paljoa seurata paikallista futista, mutta ehka sen verran etta jotain mielenkiintoista rapoa voisi saada raavittua kasaan? Pyydan anteeksi skandien puuttumista.
Viime lauantaina olin lenkilla kun sattumoisin huomasin laheisella kentalla pelin. Menin sitten katsomaan.
Peli oli suurinpiirtein samaa tasoa kuin suomalainen vitosdivari. Palloa roiskittiin ja ideat olivat hyvin yksinkertaisia. Kaikkia hienouksia valtettiin hyvin huolellisesti.
Erotuomari oli erittain taitava, mutta silmat olivat pudota paasta kun katselin avustavia! Yhdella jatkalla oli lippu ja seilasi missa sattui ja heitti lappaa ihmisten kanssa. Han ei ollut sekuntiakaan linjassa, liputti milloin sattui ja mika parasta, han kannusti kotijoukkuetta kovaan aaneen! Vastakkaisella puolella oli lihava mies kadet puuskassa lipun kanssa ja taisi kerran nayttaa etta pallo oli yli rajan. Nuori kaveri lopulta heitti lipun yhdelle kaverilleen, joka oli aivan yhta huono - tahallaan.
Kentta oli fantastisessa kunnossa. Todella hyvin hoidettu ja viivat nakyivat upeasti. Suomessa ne eivat nay yleensa yhta hyvin ja viivoja on vahan miten sattuu. Lisaksi kentta oli todella tasainen.
Kotijoukkue Blanchardstown United ilmeisesti havisi matsin puskumaalilla 0-1. Ottelun kohokohta oli vierasjoukkueen pesunkestava irkkuvalmentaja joka valilla sanoi "Silver son, dat's silver!" ja "Don't do it son! Don't do it!" Han ei siis sanonut "lad" huom!
Katsojia ei ollut kaytannossa yhtaan, eika ollut katsomoitakaan. Yksi mukula oli tuonut oman tuolin.
Pelin jalkeen menin juttelemaan erotuomarin kanssa ja se oli hyvin valaisevaa:
Han oli albanialainen erotuomari, joka omassa maassaan oli viheltanyt paasarjatasolla. Han kertoi taman matsin olleen kolmosdivaria, joka tuntui todella vaikealta uskoa! Han selitti taman tosin olleen "The second team", mutta en oikein ymmartanyt selitysta. Han ainakin mainitsi kolmosdivarin useaan otteeseen. Han kertoi ettei kotijoukkueella ollut varaa lippumiehiin, joten han antoi liput vain joillekin vapaaehtoisille. Kuningasidea.
Kerrottuani etta olin Suomessa aloitteleva erotuomari, han antoi mulle puhelinnumeron paikalliselle erotuomariasettelijalle ja kysyi minka ikainen olen. Kerrottuani etta olen 26, han sanoi etta kolmessa vuodessa voin paasta paasarjatasolle. Mita vittua?
Han kertoi esimerkiksi puolalaisen kaverin, joka paasi viiden vuoden erotuomarikokemuksella (2 Puolassa, 3 Irlannissa) paasarjatason tuomariksi Irlannissa. Kuulostaa loistavalta hahaa!
Sitten han haipyi ja pelaajatkin olivat poissa. Ja ei, en kysynyt hanelta tunteeko han The Wolfia...
Yritan aika-ajoin paivitella tanne jotain, mutta valmiiksi jo pahoittelut jos otsikon anti jai tahan