Suomalainen ei tunne futista14.11. 08:02 Suomalaiset tuntevat jalkapalloa huonosti. Tätä mieltä olivat eurooppalaiset futisfanit, kun voiteluaineyhtiö Castrol selvitti heidän ajatuksiaan jalkapallosta.
Parhaiksi jalkapallotietäjiksi kyselyn vastaajat nimesivät britit, kehnoimmiksi kyproslaiset. Suomi sijoittui vähiten tietävien listalla toiseksi.
Jalkapallon EM-kilpailuja ensi kesänä sponsoroivan Castrolin verkkokysely paljasti myös, että alan harrastajat seuraavat otteluita yhtä ahkerasti verkon kautta kuin kentälläkin: nettiä käyttää 59 prosenttia, paikan päällä käy 60 prosenttia aktiiviharrastajista.
Eniten aikaa tiedonhakuun ennen pelejä ja niiden jälkeen käyttävät puolalaiset: keskimäärin 116 minuuttia peliä kohti.
– Haimme tutkimuksen kautta lisätietoa eurooppalaisista jalkapallon ystävistä ja kuningaslajin merkityksestä heidän arjessaan, selittää Suomen Castrolin markkinointipäällikkö Päivi Matikainen.
Vuoden 2008 kesä–heinäkuussa käytävien EM-kisojen aikana Castrol ruokkii futisfanien tiedonnälkää Euroopan jalkapalloliiton UEFA:n seurantajärjestelmään perustuvalla Castrol Performance Index -analyysipalvelulla.
Se tuottaa tilastotietoa esimerkiksi pelaajien nopeudesta ja tehokkuudesta ja suorituksen taloudellisuudesta.
Tässä on Matikaisen mukaan suora linkki Castroliin.
– Yksi perusedellytys sponsorointipäätöksellemme oli, että voimme tarjota fanien katselukokemukseen jotakin lisäarvoa. Tehokkuuden ja taloudellisuuden analysointi on ratkaisevassa asemassa myös voiteluaineiden kehityksessä.
BP:n omistama Castrol on maailman kolmanneksi suurin voiteluaineyhtiö. Se toimii yli 50 maassa ja sillä on yli 150 tytäryhtiötä
http://taloussanomat.fi/markkinointi/2007/11/14/Suomalainen+ei+tunne+futista/200728660/110