No kai jokainen tutkimus, jossa on jonkinlainen kosketus empiriaan perustuu "tiettyyn otantaan", myös laadullinen
En nyt oikein muutenkaan ymmärrä, miten mielestäsi yhteiskuntatieteissä ei tehdä tällä hetkellä tehdä Suomessa todella paljon laadullista tutkimusta useilla tieteen aloilla. Ehkä näkemyksesi itse yhteiskuntatieteistä pohjaa hyvin pieneen otantaan?
Nyt, kerran vielä koetetaan...
Kysymys on nyt Marjamaan gradun otannasta, mikä on todella suuri eli yli 2000. Se on paljon, usko pois. Tehdään paljon laadullista tutkimusta ja molempia yhdistetään yhteiskuntatieteissä sehän on itsestäänselvyys, riippuen tietenkin alasta. Siis onko aine esimerkiksi taloustiede(ei tehdä varmaan ainuttakaan kvalitatiivista tutkimusta) tai onko kyseessä sosiologia(tehdään paljon). Tuohon viimeiseen ei todellakaan pohjaudu pieneen otantaan.
Eli tässä minun aikaisemmassa lauseessa oli kysymys Marjamaan gradun otannasta, ja siitä että harvassa yhteiskuntatieteen taikka muunkaan tiedekunnan gradun tasoisen opinnäytetyössä käytetään noin suurta määrää. Kysymys ei todellakaan ole siitä, että tehdäänkö yhteiskuntatieteissä enemmän laadullista tai kvantitatiivista tutkimusta vaan yksinkertaisesti siitä vielä kerran, että Marjamaa on käyttänyt paljon aikaa ja vaivaa tuon materiaalin keräämiseen.
EDIT:
Onhan tuossa silti aikamoinen otanta(yli 2000), eli oli tutkimuksella myös ihan pohjaa. Paljon enemmän kuin monessa yhteiskuntatieteellisen graduissa,
Sanoin tämä, ja sä nostit esille kvalitatiivisen tutkimuksen. Ja kysyn miksi? Gradussa on iso otanta, ja kvalitatiivista ja kvantitaviista tutkimusta tehdään yhteiskuntatieteellisessä. Niin entä sitten...mutta ei varmastikaan tehdä mitään helevetin paljon* vaan riippuu tietenkin tutkimuskohteesta. Eikä opinnäytetöitä voi edes jakaa noin radikaalilla tavalla kuin että tämä on pelkästään kvalitatiivinen ja tämä kvantitatiivinen. Tosin tuon viimeisen totesit myös itse.
* Toki tämä on tulkinnallinen kysymys