Sixten Boström måste bredda sitt registerÖSK förlängde idag med Sixten Boström och frågan är om det är ett korrekt beslut. Sixten är en omtyckt person en duktig tränare men jag anser att han saknar förmågan att genom strategiska och taktiska förändringar coacha sitt lag till seger.
Sixten Boström kommer helt välförtjänt att bli ihågkommen som den tränare som lyckades tvätta bort ÖSK:s tråkstämpel.
Med sitt passningsorienterade 4-3-3-system har han förvandlat svartvitt till ett respekterat och fruktat lag runt om i Sverige.
Med Sixten Boström vid rodret har ÖSK blivit lite bättre för varje år och inför den här säsongen var det många som trodde att laget var redo att utmana om guldet.
Tyvärr blev det inte så.
Jag är faktiskt rätt tveksam till att Sixten har det som krävs för att vinna det där guldet som både klubben och vi supportrar drömmer om.
Hur det slutar får framtiden utvisa.
En naiv tro på det egna spelet
Det finns självklart många enskilda orsaker till säsongens skrala poängskörd men det som irriterar mig mest är Sixten Boströms naiva tro på sitt spelsystem.
Trots att flera av lagets bästa spelare har saknats i rätt många matcher så har han vägrat ändra spelstrategi.
Sixten Boströms modell är effektiv och svårstoppad när truppen är skadefri, men när flera nyckelspelare är skadade och avstängda samtidigt så fungerar den inte.
Om man ska leda ett lag som har ambitionen att tillhöra toppen av Allsvenskan så måste man klara av att coacha kortsiktigt och anpassa spelsättet efter de spelare som finns tillgängliga.
Min känsla är att Sixten Boström ser det som en prestigeförlust att överge sin grundmodell och vid behov spela en annan typ av fotboll. Jag är personligen övertygad om att man faktiskt kan kombinera långsiktig utveckling med kortsiktig resultatjakt.
För att uppnå resultat måste man försöka få ut max av de som är tillgängliga och då gäller det att hitta den uppställning och de roller som passar enskilda spelare.
Sixten väljer istället att testa olika spelare i exempelvis den centrala anfallspositionen. När det inte fungerar så handlar alltid diskussionen om att han inte har någon naturlig ersättare till Andreas Haddad.
Jag gillar inte den typen av bortförklaringar.
Motståndarna vet hur ÖSK spelar
När respekten för Boström & Co växer så blir motståndarna samtidigt noggrannare i sina analyser av ÖSK:s styrkor och svagheter. I ett sådant läge blir det extra viktigt att man som tränare breddar lagets register, vågar vara flexibel och ibland överraskar sin motståndare.
I nästan alla lagidrotter är flexibilitet och taktiska förändringar under pågående match en naturlig del av spelet. Om matchplanen inte fungerar så måste man som coach hitta alternativa vägar till seger.
Jag tror att fotbollstränare i allmänhet, och Sixten Boström i synnerhet, har mycket att lära av exempelvis hockey- och basketcoacher.
Om en formstark motståndare tar kommandot och neutraliserar ditt lags anfallsspel så måste du ibland ändra taktik eller göra tidiga byten för att på så sätt försöka förändra matchbilden.
Spelarmaterialet vs spelsystemet
I Sixtens 4-3-3-system är den centrala anfallspositionen oerhört viktig och om man spelar med Robin Staaf i den rollen så blir bollmottagningen och huvudspelet oerhört begränsat.
Staf är en typisk 4-4-2-anfallare som behöver hjälp av ytterligare en central forward för att göra sig själv rättvis i Allsvenskan.
Med sådana förutsättningar blir det extra viktigt att både mittfältare och yttrar ger honom understöd genom att kontinuerligt löpa i djupled. Djupledsspelet har tyvärr fungerat otroligt dåligt.
Valdet Rama är en fantastisk fotbollsspelare med boll, men i spelet utan boll har han mycket att lära. Även Astvald är alldeles för statisk längs med sidlinjen och passar egentligen bättre som yttermittfältare i en 4-4-2-modell.
När Rama och Astvald konstant väljer att slicka sidlinjen så blir Robin Staf isolerad och ingen av yttrarna hinner dessutom in i boxen när det hettar till.
Detta är en av de främsta orsakerna till att många anfallsförsök har blivit uddlösa och runnit ut i sanden de senaste två månaderna.
Samarbetet mellan Staf och Lushtaku
Faktum är att Kushtrim Lushtaku är den som bäst har hittat ett fungerande samarbete med Robin Staaf. Kushtrim är en relativt begränsad fotbollsspelare men eftersom en av hans styrkor är rörligheten så har han stundtals fungerat som en extra forward.
I första halvlek mot Norrköping skapade löpvillige Kush ytor åt en annars isolerad Robin Staf som tackade genom att prestera sin bästa fotboll på flera år.
Nordin Gerzic är en otroligt skicklig och sevärd spelare men han stannar ofta upp och beundrar sina passningar istället för att ta ny position och eventuellt söka sig in i boxen.
Det är egentligen bara Alejandro Bedoya som från sin mittfältsposition är duktig på att fylla på i straffområdet.
Min poäng är egentligen ganska enkel.
De spelartyper som Sixten har haft till förfogande de senaste två månaderna räcker inte för ett offensivt och passningsorienterat 4-3-3-system.
Jag är helt övertygad om att ÖSK skulle ha tagit fler poäng i juni och juli om Sixten valt att spela ett mer utpräglat djupledsspel med två centrala anfallare.
Sixten måste rannsaka sig själv
Sixten Boström har gjort mycket nytta i Örebro men om jag ska försöka sammanfatta den här krönikan så anser jag alltså att hans ovilja att göra strategiska och taktiska förändringar har kostat ÖSK alldeles för många poäng.
Om svartvitt ska kunna uppnå sin målsättning att vinna SM-guld senast 2015 så måste Sixten Boström rannsaka sig själv och inse att han måste blir mer flexibel i sitt sätt att coacha laget.
Jag har full respekt för det grundspel som Sixten har implementerat i ÖSK men för att bli en vinnare så måste han bli mer slipad rent taktiskt.
Det handlar först och främst om att börja våga anpassa spelsättet från match till match efter truppens utseende.
Sixten måste även bli mer aktiv och våga ändra taktik under pågående match. När en formtoppad motståndare kontrollerar matchbilden så måste man ibland överraska och våga bryta mönster.
ÖSK kan inte vinna Allsvenskan med enbart ett sätt att spela.
Sixten Boström måste bredda sitt register.
Om någon undrar varför jag inte har skrivit några texter på länge så beror det på att jag nyligen blivit pappa för första gången.
En helt fantastisk upplevelse.
http://www.svenskafans.com/fotboll/Sixten-Bostrom-maste-bredda-sitt-register-410434.aspx