FutisForum2 - JalkapalloFutisForum2 - Jalkapallo
27.11.2024 klo 21:46:25 *
Tervetuloa, Vieras. Haluatko rekisteröityä?
Aktivointiviesti saamatta? Unohtuiko salasana?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Facebook & Twitter

Yhteys ylläpitoon: ff2 ät futisforum2 piste org

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 54

Kirjoittaja Aihe: Ilves 2008  (Luettu 83489 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham

Vastaus #75 : 01.12.2007 klo 12:02:03

Sekä TPV:n edustus

Tarkoitin tuota lähinnä mahdollisen syvemmän Ilves-United yhteistyön pohjalta.
honkala

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Savon vapautusarmeija

Vastaus #76 : 01.12.2007 klo 12:08:31

Totuus on että TamU pyyhkii perseettä Ilveksellä. Muutaman vuoden päästä voi päästä TamUn reserviksi. TamU on vajaan kymmenen vuoden aikana saavuttanut enemmän kuin kuin raunioista nostettu Ilves koko historiansa aikana. Toki junioriseurana Suomen mittakaavassa tosi kova.

Kyllä se aika(historia) teitä nuoriakin muoviseurojen kannattajia opettaa. Sillä aikaa voit vilkaista vaikka historian taulukoita ja katsoa minkälaista se joukkueiden vaihtuvuus on pääsarjassa ollut ja mitkä joukkueet yleensä kuitenkin ovat sarjassa pelanneet. Toki jos nyt olette sitä mieltä että olemme suuren murroksen kourissa, jossa yhtääkkiä monta uutta seuraa nousee "titanoituun" joukkoon niin siitä vaan. Kyllä se historia teitä opettaa. Itse luulen että näistä vuosituhannen taitteen lukuisista nousukkaista ehkä 1-2 on varteenotettava seura vielä 40 vuoden päästä.

Ei kai sitä nyt aleta uhoamaan noususta popalaiseen tyyliin ja ruveta puhumaan liigapaikasta samana päivänä, kun seura palaa kartalle?!?

Tänään annettu lausunto TamUn tukemisesta voidaan kaikessa hiljaisuudessa unohtaa parin vuoden aikana.  TamU pitäköön huolen itsestään kun kerran on niin vahva organisaatio. 

Hyvin asiallista tekstiä Ylos

Erittäin asiallista tekstiä Ylos

Itsekin uskon juuri tähän "luonnonvaltaan". Nämä muoviseurat kun lähinnä pyörivät juuri sen edustusjoukkueen ympärillä. Niissä seuroissa yleensä panostetaan vähän suuremmalla riskillä ja kun jossakin vaiheessa sattuu sitten tällainen suvantovaihe(tällainen sattuu/on sattunut kaikille), jossa seuraa viedään sinne Ykkösen putoamiskamppailuun niin epäilen että moni muoviseura kuolee sinne.

Joistakin se ehkä tällä hetkellä tuntuu täysin järjettömältä, että TamU(tai esim. FC Lahti) häviäisi kartalta esim. 10 vuoden päästä. Itse en olisi tästä yhtään yllättynyt. Nyt vaan elämme tällaista "muovihuumaa" ja lähinnähän tallaiseen uskovat juuri nämä nuoremmat kannattajat, joille 10 vuoden takaiset tapahtumatkin ovat muinaishistoriaa. Heiltä toki ymmärtää tämän ajatusmaailman, koska heille FC Lahti ja TamU on ollut "aina" olemassa. Jännää tämä sokea usko joidenkin asioiden pysyvyyteen, jopa Allianssikin ehdittiin jokunen vuosi sitten nostaa tähän joukkoon. Kyllä sielläkin naureskeltiin rämpiville perinneseuroille kun itse taisteltiin mitaleista ja luultiin olevan yksi tulevista suurseuroista(taisi tähän muidenkin seurojen kannattajat uskoa). Perinteiset seurat vaan ovat miljoonakertaa sitkeämpiä kuin muoviseurat. Mistäs esim. FC Lahdelle löydetään se kaveri joka konkurssin uhatessa sanoo Ari Lahtea mukaillen: "Mietin illalla mitä minä oikeasti rakastan ja aamulla päätin maksaa sen mitä tarvitaan." :) PS. Eikä Ari Lahti ollut todellakaan mikään yksittäistapaus.
Benny Pronssijalka

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Super Tele, SVHK & Super-Vesku maalivahtina

Vastaus #77 : 01.12.2007 klo 12:14:07

Ari Lahdelle Ylos
valdanito

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Maajoukkue, TamU

Vastaus #78 : 01.12.2007 klo 12:15:41

Ari Lahdelle Ylos

Negatiivisille ioneille ja positiiviselle ololle.  Ylos  ::)
_rok

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United - Jämsänkosken Ilves

Vastaus #79 : 01.12.2007 klo 12:21:23

Tarkoitin tuota lähinnä mahdollisen syvemmän Ilves-United yhteistyön pohjalta.

Itse ajattelen koko Ilveksen syntyä Tamperelaisen juniorityön puolesta. Ilveksen lisäksi tässä voittaa muutkin Tampereen junnujoukkueet ja juniorit.
Yourworstnightmare

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves, Suomi, West Ham

Vastaus #80 : 01.12.2007 klo 12:40:09

Perinteiset seurat vaan ovat miljoonakertaa sitkeämpiä kuin muoviseurat. Mistäs esim. FC Lahdelle löydetään se kaveri joka konkurssin uhatessa sanoo Ari Lahtea mukaillen: "Mietin illalla mitä minä oikeasti rakastan ja aamulla päätin maksaa sen mitä tarvitaan." :) PS. Eikä Ari Lahti ollut todellakaan mikään yksittäistapaus.

Tim Rowe(United) taisi jonkun verran laittaa omiaan edellisen kauden jälkeen. Kyllä näitä ihmisiä löytyy, joilla ei ole mitään tunnesiteitä vanhoihin seuroihin, mutta ovat "rakastuneet" uuteen ja vahvaan Unitediin. Moni 90-luvulla syntynyt ilvesläinen ei ole nähnyt koskaan Ilveksen edustusjoukkuetta, mutta ovat seuranneet Unitedin menoa ja kasvaneet sen parissa ja siihen kiinni. Ymmärrän kaikenlaisia ajatuksia, mutta se, että vain perinteinen olisi se oikea tyyli tässä asiassa, en ihan täysin ymmärrä. Nyky-huippufutis on liiketoimintaa, ei mitään junioreilla ja perinteillä pelaamista.
The Real Wolf

Poissa Poissa

Vastaus #81 : 01.12.2007 klo 12:48:32

Tai vieraspeli Espoossa sopisi toki mainiosti, pääsisi seutulipulla matsiin.

- Tällainen aloite pitää tehdä Tampereenkin kaupungille: seutulippu kelpaamaan Veolian, Paunun ja Länsilinjojen lisäksi myös jalkapallo-otteluihin!  Ylos
The Real Wolf

Poissa Poissa

Vastaus #82 : 01.12.2007 klo 12:50:41

Olenko huonompi fani/kannattaja/ihminen kuin muut ku kannatan TamU:a ja pidän hyvänä tamperelaiselle futikselle Ilveksen syntyä?
Silti olen menossa ensi viikolla lätkäpeliin?

- Ja olit menestyksen vuosina myös TPV:n kannattaja?

Et ole huonompi. Olet tyypillinen tamperelainen jalkapallokatsoja.
_rok

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Tampere United - Jämsänkosken Ilves

Vastaus #83 : 01.12.2007 klo 12:54:06

- Ja olit menestyksen vuosina myös TPV:n kannattaja?

Et ole huonompi. Olet tyypillinen tamperelainen jalkapallokatsoja.

En mä kannattanut. Istuin katsomossa ja taputin. Silloin kannatin vain Tapparaa. Ei futis iskenyt oikeen silloin vielä sillain että sitä olis osannut kannattaa. Tykkäsin katsoa muttei ollut ketään ketä kannattaa.
Borowise

Poissa Poissa

Vastaus #84 : 01.12.2007 klo 12:54:27

del
« Viimeksi muokattu: 16.04.2011 klo 22:58:14 kirjoittanut Borowise »
Ilves tiedottaa

Poissa Poissa

Vastaus #85 : 01.12.2007 klo 14:34:21

Tämän nimimerkin on tarkoitus tiedottaa Ilveksen tapahtumista, tuloksista ym asioista.

Talven harjoituspelit:
Su 20.1. klo 20:00 Pirkkahalli Ilves - PJK
Su 3.2. klo 18:00 Pirkkahalli Ilves - SalPa
La 9.2. klo 14:30 Rauma (halli) P-Iirot - Ilves
Ke 13.2. klo 21:00 Pirkkahalli PP-70 - Ilves (samalla piirinsarjaa)
Su 17.2. klo 18:00 Pirkkahalli Ilves - FCJ Blackbird
Su 2.3. klo 18:00 Pirkkahalli Ilves - P-Iirot
Su 16.3. klo 18:00 Pirkkahalli Ilves - ???
Su 30.3. klo 18:00 Pirkkahalli Ilves - FJK (samalla piirinsarjaa)
La 5.4. klo ??:?? Kauppi tn Ilves - PoPa
La 12.4. klo ??:?? Kauppi tn Ilves - TPV
La 19.4. klo ??:?? Kauppi tn Ilves - FCJ Blackbird
3 Fingers

Poissa Poissa

Vastaus #86 : 01.12.2007 klo 14:51:47

Näin toteaa toisen ei m-seuran vaan identiteetittömän seuran kannattaja.  Mulle Lahden, TamUn tai KooTeePeen menestyksellä tai menestymättömyydellä ei ole mitään merkitystä.  Koko seuroilla ei ole mitään merkitystä.  Valitan vertausta mutta ne ovat yhtä persoonallisia kuin Espoon Blues.  Siis espoolaisille - vältän käymistä tässä keskustattomassa kaupungin irvikuvassa - sopivaa vähän kuin paska sittisontiaisille aivan kuten nämä 90-luvulla "keksityt" seurat, joiden kannattajat ovat luultavasti syntyneet 90- tai 80-luvulla, pitävät "lutuurin" hokemista verrattomana insidejokena ja joilla on yhä korvantaukset kuivaamatta.

Ilves sopii just mun kaltaiselle tuulipuvulle, joka juoksen se tuulipuku päällä Cooperissa vähän yli 3600 ja naureskelen junnujen tarpeelle sanella vanhemmille ja viisaammille, minkälaista oikea kannattaminen ja oikea fanitus on.
Ok, Ilves sopii sinulle, hyvä niin. Oletko sattunut ajattelemaan, että esim. Tampereella TamU saattaa sopia niille yli sadalle tuhannelle ei-paljasjalkaiselle paremmin kuin Ilves tai TPV? Itse olen asunut pidempään Tampereella kuin sinä, mutta en ole nähnyt Ilveksen pelaavan kertaakaan viheriöllä. Sen sijaan TamU:n pelejä olen nähnyt alusta pitäen. On jokseenkin ärsyttävää ja naurettavaa, kun tulet tänne profiloimaan toisten seurojen kannattajia ja seurojen merkitystä ihmisille niinkuin tietäisitkin jotain. TamU on ja on ollut, minulle ainoa seura, oli menestys mitä tahansa. Minun puolestani sinä ja muut ilvesläiset voitte rauhassa mennä Tammelaan Ilveksen peleihin, hyvä että nyt Tampereellakin on kaikille joku seura, jota kannattaa.
The Real Wolf

Poissa Poissa

Vastaus #87 : 01.12.2007 klo 14:57:53

Minun puolestani sinä ja muut ilvesläiset voitte rauhassa mennä Tammelaan Ilveksen peleihin, hyvä että nyt Tampereellakin on kaikille joku seura, jota kannattaa.

- Ei varmasti mene monta viikkoa, kun Ilveksellä on jo orastavaa järjestäytynyttä kannattajatoimintaa. Ylos

Ilmeisesti se tulee olemaan se länsipääty Tammelassa, jossa kannattajat tulevat näkymään ja kuulumaan?
BenArfa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves

Vastaus #88 : 01.12.2007 klo 15:13:40

Järjestäytyneelle kannattajatoiminnalle  Ylos
Yoda

Poissa Poissa

Vastaus #89 : 01.12.2007 klo 15:16:28

- Ei varmasti mene monta viikkoa, kun Ilveksellä on jo orastavaa järjestäytynyttä kannattajatoimintaa. Ylos

Ilmeisesti se tulee olemaan se länsipääty Tammelassa, jossa kannattajat tulevat näkymään ja kuulumaan?

Eläkeläisissä on tulevaisuus  :D Ylos
Elmslie Ender

Poissa Poissa

Vastaus #90 : 01.12.2007 klo 15:21:16

Eläkeläisissä on tulevaisuus  :D Ylos

Yli kaksikymppiset ovat sitten eläkeläisiä. Ilveksen pelaamisesta edustustasolla on lyhyt aika, vaikka yhdeksän vuotta tuntuisi jostain juniorista ikuisuudelta.
Leonardo DiCaprio

Poissa Poissa

Vastaus #91 : 01.12.2007 klo 15:26:09

Näin toteaa toisen ei m-seuran vaan identiteetittömän seuran kannattaja.  Mulle Lahden, TamUn tai KooTeePeen menestyksellä tai menestymättömyydellä ei ole mitään merkitystä.  Koko seuroilla ei ole mitään merkitystä.  Valitan vertausta mutta ne ovat yhtä persoonallisia kuin Espoon Blues.  Siis espoolaisille - vältän käymistä tässä keskustattomassa kaupungin irvikuvassa - sopivaa vähän kuin paska sittisontiaisille aivan kuten nämä 90-luvulla "keksityt" seurat, joiden kannattajat ovat luultavasti syntyneet 90- tai 80-luvulla, pitävät "lutuurin" hokemista verrattomana insidejokena ja joilla on yhä korvantaukset kuivaamatta.

Vau!

Ilves sopii just mun kaltaiselle tuulipuvulle, joka juoksen se tuulipuku päällä Cooperissa vähän yli 3600 ja naureskelen junnujen tarpeelle sanella vanhemmille ja viisaammille, minkälaista oikea kannattaminen ja oikea fanitus on. 

Naureskeletko myös ei-junnujen tarpeelle arvottaa jalkapalloseuroja niiden iän perusteella? Omasta mielestäni juuri mikään ei ole niin pinnallista, kuin tämä "muovisuudesta" jankkaaminen, kun otetaan huomioon se, ettei esim. jalkapalloileva Ilveskään ole kuin korkeintaan 69 vuotta vanha, siis 59 vuotta Tamua iäkkäämpi. Toisille tässä on sitten nähtävästi kaiken mittari ja se heille suotakoon, sillä varauksella, että ainakin kerran pohtisivat tätä "muovi" vs. "perinteikäs" seura diskurssiaan, ennen kuin jatkavat siitä mesoamista.

Voitaisiinhan tuohon ikäkysymyksen lisäksi ottaa huomioon - ainakin Ilveksestä puhuttuaessa - vielä se, kuinka monta kertaa Ilves on vaihtanut nimeään. Ei ole kovinkaan vaikeaa tulkita Tamun perustamista vain yhtenä tällaisena askeleena historiassa. Jos nimi kuitenkin on kaiken mittari, niin olkoon.

Huomiona vielä se, että itse olen alunperin Ilvesläinen, joka sittemmin ja pikku hiljaa on siirtynyt Tamun leiriin. Tottakai Ilvekseen on tunnesiteitä - samaten niitä on Tamuun, vaikken varsinaiseksi faniksi itseäni voisi koskaan mieltää. Aika kait vain voi näyttää kumpaan suuntaan kuppi tulee kääntymään Mitä todennäköisimmin pysyttelen Tamun leirissä. Varmaa sen sijaan on, etteivät mitkään "oikean" seuran kriteerit vaikuta päätökseeni tippaakaan.

e: Laskupäätä täytyi hieman kiristää. Hyvä osoitus siitä, mitä opiskelu tekee aivoille - itsehän aikoinani pitkän matematiikan kirjoitin ja vielä ihan menestyksekkäästikin.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2007 klo 15:34:12 kirjoittanut Leonardo DiCaprio »
Leonardo DiCaprio

Poissa Poissa

Vastaus #92 : 01.12.2007 klo 15:29:21

Itse kuulun kyseiseen ikäryhmään, enkä pahemmin selosta oikeinkannattamisesta tai halveksi tuulipukuja, mutta kyllä juuri esittämiesi kaltaiset kommentit vähän ihmetyttävät, että miksi vanhemman ihmisen suorittama elitismi ja jako oikeisiin ja muovisiin kannattajiin olisi jotenkin perustellumpaa kuin nuoren ihmisen vastaava?

En edelleenkään ymmärrä, mitä pahaa TamU on tamperelaiselle futikselle tehnyt, päinvastoin. Se on nostanut tamperelaisen jalkapallon taas framille, ehkä jopa enemmän kuin mihin Ilves tai Paltsarit olisi pystynyt. Ainakin seuraavat kaksi vuotta (ellei Tanu tipahda) halukkaat voivat siis käydä sekä Ratinassa, että Tammelassa, eikä tuo vie tamperelaista jalkapallokulttuuria ainakaan taaksepäin.

Tässähän tämä sama, mistä äsken kirjoitin. Hyvä mielipide, siis.
Leonardo DiCaprio

Poissa Poissa

Vastaus #93 : 01.12.2007 klo 15:30:34

vaikka yhdeksän vuotta tuntuisi jostain juniorista ikuisuudelta.

Ja sama hieman pidemmälle vietynä johtaa mihin? 60 vuotta on ikuisuus?
honkala

Poissa Poissa

Vastaus #94 : 01.12.2007 klo 15:34:10

TamU on ja on ollut, minulle ainoa seura, oli menestys mitä tahansa.

Oletpas kauan futista seurannut ::)

Yli kaksikymppiset ovat sitten eläkeläisiä. Ilveksen pelaamisesta edustustasolla on lyhyt aika, vaikka yhdeksän vuotta tuntuisi jostain juniorista ikuisuudelta.

Niin tosiaan täytyy muistaa että joillekin tänne kirjoitteleville 90-luku tuntuu olevan jotain muinaista aikaa. Niin hullulta kuin se kuulostaakin. Ainut huono puoli tuossa on että tänne kirjoitellessa tuntee itsensä keski-ikäiseksi :(

Kertonee jotain kirjoittajasta, jos hänestä Ilveksen liigavuosista on ikuisuus......

En tosiaan ole tamperelainen, mutta nämä keskustelut sytyttävät aina.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2007 klo 15:38:03 kirjoittanut honkala »
JJO

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS PENUS

Vastaus #95 : 01.12.2007 klo 15:34:28

Vaikea uskoa, että kunnolla jaloilleen päästessään Ilves enää tyytyisi pelkkään hyyryläisen asemaan. Toki tässä mennään varmasti ainakin 2-4 vuotta (Tampere) United Smile-hengessä, mutta kunhan Ilves pääsee Ykköseen ja hiljalleen hätyyttelee sarjan kärkisijoja, saattaa taustajoukoissa herätä ajatus kisujen paluusta "oikealle paikalleen".

Niin monta fuusiota, nimenmuutosta ja muuta hässäkkää on tässä maassa nähty ja aina taustalle jää niitä, jotka eivät oikeasti ole ratkaisuihin tyytyväisiä. Johan nämä Kyykänkin paluusta haaveilevat ovat tainneet lipsauttaa puolivahingossa ajatuksen "paluusta loistoon". Nämä vanhat seurat omaavat vielä kuitenkin vuosikausien kuluttuakin taustaihmisiin (ja kannattajiinkin, etenkin fuusioiden karkoittamiin) niin voimakkaan siteen, etten jaksa uskoa kaikkien tyytyvän siihen, että Ykkösessä pelaa liuta vanhoja perinneseuroja ja liigassa fuusioiden rippeet. Samaten kun junioriseurat ovat edelleen näiden "perinneseurojen" nimissä, kasvaa junnuista enemmän "ilvesläisiä" kuin "tamulaisia".

Vieläpä kun TamU:n tulevaisuus lienee aika vahvasti sidoksissa joukkueen menestykseen (jättitappiot tuoreessa muistissa), voi pari epäonnistunutta kautta muuttaa tilannetta erittäin radikaalisti.

Aika näyttää. Katsotaan sitten viiden vuoden kuluttua.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2007 klo 15:35:55 kirjoittanut JJO »
BenArfa

Poissa Poissa

Suosikkijoukkue: Ilves

Vastaus #96 : 01.12.2007 klo 15:34:43

Mielestäni on aivan turhaa jankata kumpi on parempi seura Ilves vai TamU sekä millä kriteereillä seuraa pitää arvostaa/arvostella. Itselleni on aivan selvä asia, että jatkossa käyn katsomassa Suomen huippufutista TamUn peleissä ja käyn myös katsomassa Ilveksen pelejä kakkosessa ja toivottavasti nopeasti ykkösessä.

En oikeen näe mitään syytä miksi toisen peleissä käyminen sulkisi toisen joukkueen pelien seuraamisen pois. Kyllä itse ainakin voin käydä katsomassa viikossa useammankin jalkapallo pelin kuin yhden. Aivan toinen kysymys onkin sitten ns. hardcore fanitus mutta itse en kuulukaan tähän ryhmään.
honkala

Poissa Poissa

Vastaus #97 : 01.12.2007 klo 15:43:49

En oikeen näe mitään syytä miksi toisen peleissä käyminen sulkisi toisen joukkueen pelien seuraamisen pois. Kyllä itse ainakin voin käydä katsomassa viikossa useammankin jalkapallo pelin kuin yhden. Aivan toinen kysymys onkin sitten ns. hardcore fanitus mutta itse en kuulukaan tähän ryhmään.

Eihän se sinun tapaisille(joilla ei ole yhtä ja ainoaa seuraa) olekaan. Yleensä kuitenkin porukalla on vain se yksi  "oma seura" ja muille ei menestystä toivota. Ihmiset ovat erilaisia toiset kannattavat esim. kaikkia oman kaupungin joukkueita, toiset tiukasti vain sitä yhtä ja ainoaa. Mitä sitä arvostelemaan kenenkään tapaa kannattaa, mutta tosiaan sinun tavalla kannattavilla tuskin(tai kyllähän tuossa itsekin sen sanot että et ole "hardcore") sydän on yhtä vahvasti mukana pelissä.
ex-hande

Poissa Poissa

Vastaus #98 : 01.12.2007 klo 15:46:52

Älkääs ny viittikö kinata olemattomista.

Mukavaa päästä TamU:n kotimaisten/kansainvälisten huippupelien lisäksi seuraileen kakkosdivaria, jossa pelaa vanha kunnon Ilves. Ja siis Tammelaan; toivottavasti vaan kaupunki ei nyt pilaa sitä uudistuksellaan. KooVeen alla jalis ei missään vaiheessa tuntunutkaan oikein luontevalta.

Ja ehkä jossain vaiheessa muutaman vuoden tähtäimellä ykkösdivariin ja tiukkaa paikallisvääntöä Paltsareita vastaan. Huippua Ylos

Leonardo DiCaprio

Poissa Poissa

Vastaus #99 : 01.12.2007 klo 15:53:28

sinun tavalla kannattavilla tuskin(tai kyllähän tuossa itsekin sen sanot että et ole "hardcore") sydän on yhtä vahvasti mukana pelissä.

Vaan eivätkö erinäiset seurojen nousut, konkurssit ja fuusiot voi saada aikaan omia lapsiaan? Siis vaikkapa nyt näitä tässä ketjussa tunnustaneita joille läheisiä seuroja voisi olla useampiakin? Itse katsoisin ainakin osittain kuuluvani tällaiseen joukkoon, vaikken varsinainen hc-fani tule koskaan olemaankaan.

Älkääs ny viittikö kinata olemattomista.

Ja ehkä jossain vaiheessa muutaman vuoden tähtäimellä ykkösdivariin ja tiukkaa paikallisvääntöä Paltsareita vastaan. Huippua

Tässähän se järjen ääni puhuu.

Sivuja: 1 ... 3 [4] 5 ... 54

Siirry: