Iisalmen Sanomat 3.1.2007
Atik Ismail tarttui PK:n ruoriin ”Mukava haaste, mutta realistinen täytyy olla”.
Kerran jalkapallomies. Aina jalkapallomies.
Näin voi todeta Atik Ismailista, joka veti eilen Iisalmen jalkapallohallissa Kakkoseen viime kauden päätteeksi nousseen Pallo-Kerho 37:n edustusjoukkueen ensimmäiset harjoituksensa.
Puolen tunnin esittäytymispalaverin jälkeen tuumasta ryhdyttiin heti toimeen ja Ismail veti innostuneesti ammattimiehen ottein läpi ensimmäisen puolitoistatuntisensa.
Viime vuonna Kingsin B-junioreita valmentanut Ismail totesi jo ennen harjoituksia, että nykynuorille ei opeteta tarpeeksi hyvin oikeaoppista syöttöä, liikettä ja ajoitusta.
Nämä teemat hallitsivat pitkälti myös Pallo-Kerhon nuoren edustusjoukkueen ensimmäisiä harjoituksia.
Olen jaksottanut kevään harjoittelun kuuden viikon jaksoihin. Liikkeestä, syötöistä ja ajoituksesta lähdemme heti alussa liikkeelle. Myös fysiikka- kunto- ja lihaskuntoharjoitteet kuuluvat alkujaksoon. Harjoituspelien kautta alamme pikkuhiljaa hahmottamaan myös tulevia pelipaikkoja.
Helmi-maaliskuun aikana tulee jakso, jolloin tulemme kehittämään pelikäsitystä ja pelinäkemystämme. Maalis-huhtikuun ajanjaksolla keskitymme taktiikkaan ja pyrimme saamaan valmiutta ja herkkyyttä, Ismail tutki papereista suunnitelmiaan.
Ismail haluaa edetä iisalmelaisjoukkueen kanssa alun rauhallisesti ja tutustua ensin omiin pelaajiin ennenkuin alkaa kartoittamaan mahdollisten vahvistusten tarpeita.
Älytöntä olisi tässä vaiheessa alkaa kuljettamaan ulkopuolisia pelaajia harjoituksiimme. Jokainen oma pelaaja saa varmasti ensin mahdollisuuden.
Itse pidän tätä mukavana haasteena, mutta realisti täytyy olla. Aika nuorihan tämä tämänhetkinen runko on. Ainoastaan yksi 1970-luvulla syntynyt pelaaja ja sitten joukko nuoreneekin jo selvästi, Ismail tutki pelaajaluetteloaan.
PK-37 aloittaa harjoituspelinsä 12. tammikuuta, jolloin vastustajaksi tulee oman seuran B-juniorit. Tästä viikon kuluttua PK kohtaa kuopiolaisen KuFun.
Tottakai tarvitsemme ennen sarjan alkua koviakin otteluja, mutta nuorelle joukkueelle ei ole mitenkään järkevä pelata heti sellaisia otteluja, joissa tulee 0–8 -turpiin. On todella tärkeää, että ottelu on pelaajille aina juhlahetki, eikä se saa mennä puuroksi, Ismail sanoi.
Ismailin kanssa PK:n edustusjoukkueen valmennustrioon kuuluvat Veli Junnilainen ja Lassi Myllynen, jotka saavat päävalmentajalta täyden luottamuksen.
Tykkään keskustelevasta ilmapiiristä ja siitä, että mielipiteitä vaihdetaan. Tiedän, että ”Vellu” ja ”Jose” vaativat pelaajilta kurinalaisuutta ja luotan heihin täysin. Itsekin tulen vaatimaan pelaajilta sitoutuneisuutta.
Yleensähän sitä sanotaan, että itse pelaajaurallaan hyökkääjänä pelannut valmentaja haluaa laittaa ensimmäisenä oman puolustuksensa kuntoon. Niin minullekin kävi, kun valmensin 2000-luvun alussa Kiffenissä ja siitä me lähdemme tulevallekin kaudelle PK:n kanssa, Ismail suunnitteli.
Suomifutiksen legendoihin kuuluva Ismail toteaa, että pelaajat itse tuovat väriä kentälle eikä niinkään valmentaja ja sitä hän toivoo myös PK:n pelaajilta.
Uskallusta ja luovuutta tulee ylläpitää. Kikkoja ja omia ratkaisuja saa kentällä tehdä, Ismail lupasi.