http://www.ts.fi/online/urheilu/82987.htmlMaalivahti Jukka Lehtovaara Evertonin testiin
Turun Sanomat 23.10 2009 02:33:41
TPS:n maalivahti Jukka Lehtovaara , 21, matkusti torstaina kahdeksi päiväksi jalkapallon Englannin Valioliigan Evertonin testiin. Lehtovaara seuraa vielä myös testipäivien jälkeen sunnuntaina Evertonin ottelun vieraissa Boltonia vastaan.
– Evertonin tarkkailijat ovat olleet katsomassa minua kautemme aikana ainakin kolmessa ottelussa. Ne ovat olleet otteluita, joissa olen onnistunut hyvin, kertoi Lehtovaara torstai-iltana Kööpenhaminan lentokentältä matkalla Liverpoolin kaupunkiin.
Everton oli seuraamassa Lehtovaaraa jo kesäkuussa alle 21-vuotiaiden EM-kisoissa Espanja-ottelussa. Sen lisäksi Evertonin tarkkailija oli paikalla ainakin TPS:n HJK-ottelussa Turussa ja Honka-ottelussa Espoossa.
Evertonin manageri David Moyes ei sentään itse ole ollut paikalla, vaan ilmeisesti maalivahtivalmentaja Chris Woods .
Lehtovaara olisi haluttu Evertonin testiin jo elokuussa, mutta silloin aikataulu oli TPS:n otteluohjelman takia liian tiukka.
– En oikein tiedä mitä odottaa, mutta kolmen Suomen täysipainoisen liigakauden jälkeen haluan uusia haasteita, totesi Lehtovaara.
Everton ei ole suinkaan ainoa ulkomainen joukkue, joka on ollut kiinnostunut Lehtovaarasta.
– Jos tämä Evertonin-keikka ei poikisi mitään, niin muitakin vaihtoehtoja voi olla. Ei minulla mitään pakkorakoa ole kuitenkaan päästä TPS:sta pois, huomautti Lehtovaara, jolla on vielä vuosi TPS-sopimustaan jäljellä.
Lehtovaara ei ole suinkaan ensimmäistä kertaa menossa Englannin Valioliigan seuraan näytille, sillä jo puolitoista vuotta sitten hän oli kahteenkin otteeseen Fulhamin testattavana.
Lehtovaaran mukaan Everton haluaa nuoren maalivahdin ykkösveskarinsa, yhdysvaltalaisen Tim Howardin haastajaksi.
– Howard on vielä eri kaliiberin maalivahti kuin minä. Seurasta on kuitenkin minulle kerrottu, että he tosiaan etsivät nuorta haastajaa, sanoi Lehtovaara.
Everton tunnetaan seurana, joka David Moyesin alaisuudessa on tehnyt resursseihin nähden kovaa jälkeä muutamana viimeisenä kautena.
– Treenien taso ja koko harjoituskulttuuri ovat Evertonissa tietysti äärimmäisen kovia, odotti Lehtovaara.
Lehtovaaralla ei ole ollut varsinaista suosikkiseuraa Englannissa, mutta suomalaismaalivahtien Jussi Jääskeläisen Boltonia jaAntti Niemen Portsmouthia Lehtovaara on seurannut viime aikoina hieman tarkemmin.
JARI WELLING